Atzinums

Projekta ID
22-TA-3597
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
06.10.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
No noteikumu projekta neizriet, ka finansējuma saņēmējam būtu noteiktas tiesības pieprasīt un saņemt tiešu pieeju datiem valsts informācijas sistēmās. Attiecīgi lūdzam vai nu precizēt noteikumu projekta 1.7. apakšpunktu, vai papildināt noteikumu projektu ar attiecīgu normu, kas piešķir finansējuma saņēmējam šādas tiesības, skaidri definējot, no kādām informācijas sistēmām un kādā apjomā pieprasīt datus. Kā arī papildus vēršam uzmanību, lai šādu normu varētu piemērot praksē, likumos, kuros ir regulēta kārtība attiecīgās informācijas sniegšanai, ir jābūt noteiktam attiecīgo valsts pārvaldes iestāžu pienākumam šādu informāciju sniegt. Noteikumu projekta 86. punktā ir noteiktas tikai aģentūras un nozares ministrijas tiesības.
Tāpat Valsts ieņēmumu dienests norāda, ka nodokļu administrācijas ierēdnis (darbinieks) drīkst sniegt informāciju par nodokļu maksātāju bez viņa piekrišanas tikai likuma “Par nodokļiem un nodevām” 22.panta otrajā daļā noteiktajos gadījumos. No minētā panta otrās daļas 5.punkta izriet, ka nodokļu administrācijas ierēdnis (darbinieks) drīkst sniegt informāciju par nodokļu maksātāju bez viņa piekrišanas citu valsts pārvaldes funkciju un uzdevumu izpildes nodrošināšanai vai speciālajās tiesību normās par sabiedrisko pakalpojumu regulēšanu noteikto regulēšanas funkciju izpildes nodrošināšanai, kā arī valsts institūciju funkciju izpildes nodrošināšanai — informāciju, kura ir vienīgi nodokļu administrācijas rīcībā vai kuru nodokļu administrācijai atbilstoši tās kompetencei ir pienākums radīt. Līdz ar ko privātpersona par nodokļu maksātāju nevar saņemt informāciju bez paša nodokļu maksātāja piekrišanas. Ievērojot minēto, lūdzam anotācijā sniegt skaidrojumu par finansējumu saņēmēja tiesībām pieprasīt un saņemt tiešu pieeju datiem valsts informācijas sistēmās (uz kāda likuma pamata), kā arī skaidrot kādā apjomā finansējuma saņēmējs varēs piekļūt datiem valsts informācijas sistēmās.
Atbilstoši lūdzam precizēt arī anotāciju.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt noteikumu projektu ar nosacījumu, ka pēc investīciju projekta īstenošanas ir jāveic arī otrreizējo digitālā brieduma tests.
Atbilstoši lūdzam papildināt arī noteikumu projekta 2.punktu ar minēto terminu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izteikt 7.3.1.apakšpunktu atbilstoši kopējo rādītāju sarakstā noteiktajai rādītāja redakcijai: Komersanti, kas saņem atbalstu digitālo produktu, pakalpojumu un lietojumprogrammu izstrādei vai ieviešanai.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta 21. punktu, nosakot, ka līdz ar projekta iesniegumu iesniedzams arī to personu saraksts, uz kuru saimnieciskās darbības rezultātu datiem tas balstās, lai apliecinātu atbilstību šo noteikumu 32.2. un 32.3. apakšpunktos minētajām prasībām.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam iekļaut šādu apakšpunktu: "21.4. apliecinājumu, ka projekta iesniedzējs ir izstrādājis iekšējās kontroles sistēmu krāpšanas, korupcijas un interešu konflikta novēršanai".
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka aģentūras lēmuma pieņemšanas termiņu šajā gadījumā nosaka Administratīvā procesa likums, tādēļ lūdzam dzēst noteikumu projekta 22. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 24.3.3. apakšpunktu, nodrošinot nepārprotamību par atbalstīšanas secību. Saskaņā ar noteikumu projekta 24.3.4. apakšpunktā minēto ir iespējams atbalstīt projektu arī nepilnā apmērā, taču šajā punktā norādīta pretrunīga kārtība, proti, ja kāda projekta atbalstīšanai finansējums nav pietiekams, atbalsta nākamo aiz tā. Vienlaikus lūdzam veikt salāgot skaidrojumus arī anotācijā, jo šobrīd paredzēta savstarpēji pretrunīga kārtība. Proti, anotācijā norādīts, ka gadījumā, ja iesniedzējs atsakās īstenot projektu ar samazinātu finansējumu, tiek organizēta jauna projektu iesniegumu atlase. Vienlaikus norādīts, ka gadījumā, ja finansējums nav pietiekams secīgi nākamā projekta atbalstīšanai, tad atlikušo finansējumu piešķir, lai atbalstītu nākamo projekta iesniegumu.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikt iesniedzamās asociācijas atbalsta vēstules saturu.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam anotācijā ietvert skaidrojumu par to, kas šīs prasības izpildes kontekstā saprotams kā inovāciju projekts, tostarp norādīt, ja ar to saprotami tikai ierobežotu 2014.–2020. gada plānošanas perioda specifiskā atbalsta mērķu projekti.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka atbilstība noteikumu projekta 34.2. apakšpunktā noteiktajam tiks vērtēta vērtēšanas kritērija ietvaros (t.i., vērtēšanas laikā pirms vērtēšanas komisijas atzinuma izdošanas). Atkārtota nodokļu parāda neesamības pārbaude projekta iesnieguma apstiprināšanas brīdī nav racionāla. Vienlaikus vēršam uzmanību, ka noteikumu projektā nav paredzēta rīcība gadījumā, ja projekta iesnieguma apstiprināšanas brīdī projekta iesniedzējam tiktu konstatēts nodokļu parāds.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un precizēt noteikumu projekta 30.3.apakšpunktā noteiktos izslēgšanas kritērijus atbilstoši Eiropas Savienības fondu 2021.-2027.gada plānošanas perioda vadības likuma 22.pantam, kas nacionāli pārņemti no Finanšu regulas 136.panta.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta 3. pielikumā pievienoto projektu iesniegumu vērtēšanas kritēriju kopu ar kritēriju, kas paredz vērtēt atbilstību noteikumu projekta 35. punktā iekļautajām prasībām (šobrīd paredzētie kvalitātes kritēriji Nr. 5.1. un 5.2. konceptuāli varētu atbilst "nenodarīt būtisku kaitējumu" principam, bet minētie kritēriji neaptver noteikumu 35. punktā noteiktās prasības).
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Iebildums
Noteikumu 2.4.punkts nosaka, ka finansējuma saņēmējs ir kompetences centrs. Lūdzam izvērtēt, vai nosacījums, ka maksimālais finansējuma apjoms nepārsniedz 300 000 euro gadā vienam finansējuma saņēmējam ir korekts, jo šo noteikumu 44.1.punkts attiecas sadarbības partneru darbībām, savukārt, uz finansējuma saņēmējam pieškiramo atbalstu attiecas Komisijas regulas Nr.  1407/2013 3. panta 2. punktā noteiktie ierobežojumi.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka noteikumu projekta 53.punktā ir noteikts, ka gadījumā, ja darbs pie projekta sākts pirms projekta iesnieguma iesniegšanas Vadības informācijas sistēmā, tad viss projekts nav attiecināms. Tāpat noteikumu projekta 45.punktā ir noteikts, ja pētniecības projekts ir uzsākts, bet nav iesniegts projekta iesniegums kādā no atbalsta programmām, tad pētniecības projektam atbalsts netiek sniegts. Attiecīgi 46.12.apakšpunkts ir pretrunā ar abiem minētiem punktiem, jo 46.12.apakšpunkts paredz, ka ir iespējamas pabeigtās darbības pirms projekta iesniegšanas.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam skaidri nodalīt šo noteikumu 49.punkta apakšpunktus, kas attiecas uz atbalsta saņēmēju, kam atbalstu piešķir saskaņā ar Komisijas Regulu Nr.1407/2013 un Komisijas Regulu Nr.651/2014, jo šobrīd, piemēram, 49.1., 49.2., 49.6 apakšpunkti ir pretrunā 49.punktam.
 
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam atsaukties arī uz šo noteikumu 49.punktu, jo tajā minētas neatbalstāmās nozares un darbības, attiecībā uz kurām jānodrošina izmaksu un darbību nošķiršana.
 
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atkārtoti lūdzam 51.1. apakšpunkta punktus papildināt ar atsaucēm uz attiecīgajiem Komisijas regulas Nr. 651/2014 25. panta 3.punkta apakšpunktiem, tā lai skaidrs, ar kuru Komisijas regulas Nr. 651/2014 25. panta 3.punkta apakšpunktu kuras izmaksas programmas ietvaros tiek atbalstītas (piemēram, pēc analoģijas kā 51.1.7. un 51.1.8.apakšpunktā).
 
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt redakciju tā, lai skaidrs, kādas zemes izmaksas tiks attiecinātas, jo zemei nav amortizācijas izmaksas. Skaidrojam, ka atbilstoši Komisijas regulas Nr.651/2014 25.panta 3.punkta c)apakšpunktam attiecībā uz zemi par attiecināmajām izmaksām ir uzskatāmas komerciālās nodošanas izmaksas vai faktiski veikto kapitālieguldījumu izmaksas.
 
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu projekts
Iebildums
Komisijas regulas Nr. 651/2014 25. panta 5. punkta “a” apakšpunkts attiecas uz atbalsta intensitāti fundamentālo pētījumu gadījumā, kas šo noteikumu ietvaros nav paredzēts, savukārt, Komisijas regulas Nr. 651/2014 25. panta 6. punkta “b” apakšpunkta nosacījumi ir iekļauti šo noteikumu 63.punktā, līdz ar to lūdzam precizēt šo noteikumu 61.punktā dotās atsauces uz Komisijas regulas Nr. 651/2014 25. panta attiecīgo punktu apakšpunktiem.
 
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka AF plānā nav ietverti pētniecības projektu vērtēšanas kritēriji. Lūdzam precizēt šo normu.
Piedāvātā redakcija
-
21.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta 76.punktu ar papildus aģentūras pienākumu veikt sasniegto atskaites punktu un mērķu pamatojošās dokumentācijas pārbaudi, t.sk. datu ticamības pārbaudi.
Piedāvātā redakcija
-
22.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam anotācijā skaidrot, kuros gadījumos aģentūrai ir pienākums piesaistīt nozares ministriju projektu maksājuma pieprasījuma izvērtēšanas procesā, vai precizēt noteikumu projekta 76.2. apakšpunktu, paredzot, ka nozares ministrijas iesaiste maksājuma pieprasījuma izvērtēšanas procesā ir aģentūras tiesības, nevis pienākums. Vēršam uzmanību, ka šobrīd anotācijā ir skaidrots, kādos gadījumos aģentūra var piesaistīt nozares ekspertus un citu institūciju pārstāvjus, bet ne kādos tai ir pienākums to darīt.
Piedāvātā redakcija
-
23.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lai nodrošinātu izpratni par vērtēšanas funkciju nošķīrumu starp aģentūru un finansējuma saņēmēju, lūdzam noteikumu projekta 76.5. apakšpunktu izteikt piedāvātajā redakcijā.
Piedāvātā redakcija
76.5. izvērtēt pētniecības projektu atbilstoši šo noteikumu projekta 105. punktā noteiktajai kārtībai un ar grozījumiem noslēgtajā līgumā par projekta īstenošanu iekļaut izvērtētos pētniecības projektus finansējuma saņēmēja projektā;
24.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka noteikumu projekta 7.punktā ir ietverti mērķrādītāji, uzraudzības rādītāji, kopējie rādītāji, katram rādītājam ir noteikts konkrēts sasniegšanas termiņš, līdz kuram tas ir jāsasniedz, līdz ar to lūdzam svītrot noteikumu projekta 79.punktu.
Vienlaikus lūdzam noteikt, ka finansējuma saņēmējam noslēguma maksājuma pieprasījums jāiesniedz līdz 2026.gada 30.jūnijam.
Piedāvātā redakcija
-
25.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka par noteikumu projekta 80. un 81.punktā noteikto izdevumu attiecināmības termiņu (2027.gada 31.decembris) šobrīd notiek konsultācijas ar Eiropas Komisiju, pēc atbildes saņemšanas informēsim Ekonomikas ministriju. Šobrīd investīcijas attiecināmības termiņš ir noteikts Padomes īstenošanas lēmuma par Latvijas atveseļošanas un noturības plāna novērtējuma apstiprināšanu B1 sadaļā (līdz 2026. gada 30. jūnijam).
Piedāvātā redakcija
-
26.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikumu projektā iekļaut informāciju, par kādiem komunikācijas pasākumiem finansējuma saņēmējam ir jāinformē nozares ministrija.
Piedāvātā redakcija
-
27.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka noteikumu projekts paredz projekta ilgtspējas vērtēšanu, lūdzam noteikumu projektā ietvert normu, ka uzturēšanas izmaksu segšanai nevar izmantot AF finansējumu.
Vienlaikus lūdzam precizēt vai te ir domāts pētniecības projekts.
Piedāvātā redakcija
-
28.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikt termiņu līguma kopijas par pētniecības projekta apstiprināšanu iesniegšanai Vadības informācijas sistēmā.
Piedāvātā redakcija
-
29.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izteikt apakšpunkta pirmo teikumu šādā redakcijā: "pārbaudīt un novērst interešu konfliktu, korupciju un krāpšanu pētniecības projektu vērtēšanā.".
Piedāvātā redakcija
-
30.
Noteikumu projekts
Iebildums
Noteikumu projekta 7.punktā ir noteikti investīcijas kopējie sasniedzamie rādītāji. Lūdzam izvērtēt šī punkta nepieciešamību. Iespējams, ka mērķis šim punktam ir sasaiste ar noteikumu projekta 83.2.17. punktu, kur noteikts sasniedzamais rādītājs katra projekta līmenī.
Piedāvātā redakcija
-
31.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt punktu, jo Aģentūra neveic maksājumus pēc izskatītajiem plānoto maksājumu pieprasījumu iesniegšanas grafikiem, bet gan pēc izskatītajiem un apstiprināmajiem maksājumu pieprasījumiem. Papildus, ņemot vērā, ka noteikumu projekta 7. punktā norādītajiem rādītājiem nav sasniedzamo vērtību, izņemot investīcijas mērķi un uzraudzības rādītājus, lūdzam skaidrot maksājumu pieprasījumu iesniegšanas grafiku sasaisti ar noteikumu projekta 7. punktu. Iespējams šo noteikumu projekta punktu varētu sasaistīt ar noteikumu projekta 83.2.17.apakšpunktu.

Lūdzam MKN izmantot vienādu terminoloģiju  -"maksājuma pieprasījums" vai "progresa pārskats";
Piedāvātā redakcija
-
32.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam dot atsauci uz izņēmumu šo noteikumu 139. un 140. punktā minēto atbalstu apvienošanas gadījumā, jo tajos gadījumos projektu var uzsākt pēc pieteikumu iesniegšanas visos projektos.
 
Piedāvātā redakcija
-
33.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā to, ka VID informācija tiek publicēta ar 2 darba dienu nobīdi, priekšlikums ir neiekļaut tekstā teikuma daļu: "..., kas nepārsniedz vienu kalendāro mēnesi, ...".
Papildus skaidrojam, ka 2023.gada 30.jūnijā stājās spēkā likums "Grozījumi likumā "Par nodokļiem un nodevām"", ar kuru grozīta likuma "Par nodokļiem un nodevām" 18.panta pirmās daļas 8.punkta redakcija, nosakot, ka par nodokļu parādu neuzskata arī tādus nodokļu maksājumus, attiecībā uz kuriem ir noslēgts vienošanās līgums saskaņā ar šā likuma 41. pantu. Ņemot vērā minēto noteikumu projekta 105.2. apakšpunkts ir precizējams, jo tajā nav minēta atsauce uz likuma “Par Nodokļiem un nodevām” 41.punktu.
Ierosinām izteikt 105.2.apakšpunktu sekojošā redakcijā:
Piedāvātā redakcija
105.2. vai pētniecības projekta iesniedzējam, uz lēmuma par atbalsta pieņemšanas brīdi, saskaņā ar Valsts ieņēmumu dienesta administrēto nodokļu parādnieku datubāzē pieejamo informāciju, nav Valsts ieņēmumu dienesta administrēto nodokļu parāda, tai skaitā valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu parāda, kas kopsummā pārsniedz 150 euro, izņemot nodokļu maksājumus, kuru maksāšanas termiņš saskaņā ar likuma "Par nodokļiem un nodevām" 24. panta pirmo, 1.3 un 1.7 daļu ir pagarināts, sadalīts termiņos, atlikts vai atkārtoti sadalīts termiņos vai attiecībā uz kuriem ir noslēgts vienošanās līgums saskaņā ar šā likuma 41. pantu.
34.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka pētniecības projektiem piešķiramā atbalsta intensitāte atšķiras atkarībā no pētniecības projektā ietverto darbību veida (rūpnieciskie pētījumi / eksperimentālā izstrāde / tehniski ekonomiskā priekšizpēte), tādējādi neatņemams ir detalizēts izvērtējums par projekta darbību atbilstību konkrētai pētniecības kategorijai, lūdzam noteikumu projektā paredzēt, ka zinātnisko ekspertu datubāzē reģistrētu ekspertu piesaiste ir obligāta vai anotācijā skaidrot, kā iespējams nodrošināt kvalitatīvu izvērtējumu par piederību noteiktai pētniecības kategorijai bez zinātnisko ekspertu iesaistes.
Piedāvātā redakcija
-
35.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam sniegt skaidrojumu, vai veicot korektīvās darbības, kas ir noteiktas noteikumu projekta VIII nodaļā, ir jāveic arī atbilstošas rādītāju korekcijas. Nepieciešamības gadījumā lūdzam precizēt noteikumu projektu.
Piedāvātā redakcija
-
36.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt noteikumu projektu ar nosacījumu, ka arī sadarbības partneris attiecībā uz pētniecības projekta īstenošanu paraksta apliecinājumu par interešu konflikta neesamību.
Piedāvātā redakcija
-
37.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt 125.punkta apakšpunktus, nosakot, ka finansējuma saņēmējam, sadarbības partnerim un aģentūrai jānodrošina ne tikai informācijas pieejamība, bet arī dokumentu glabāšana.
Piedāvātā redakcija
-
38.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam ietvert sasaisti ar šo noteikumu ietvaros iekļautajām atbalsta kumulācijas (apvienošanas) normām, kad ir vairāki lēmumi par projekta īstenošanu. Vienlaikus Lūdzam papildināt normu, ka projekta iesniegums aptver Komisijas regulas Nr. 651/2014 6. panta prasības.
 
Piedāvātā redakcija
-
39.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikumus papildināt nosacījumu, ka sadarbības iestāde vērtē komercsabiedrības atbilstību mazajai (sīkajai), vidējai vai lielai komercsabiedrībai uz komercdarbības atbalsta piešķiršanas brīdi.
 
Piedāvātā redakcija
-
40.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lai nodrošinātu izpratni par veicamajām darbībām gadījumos, kad tiek konstatēts nelikumīgs komercdarbības atbalsts, lūdzam šo noteikumu 148.punktu izteikt, piemēram, šādā redakcijā:
Attiecīgi lūdzam papildināt arī skaidrojumu anotācijā.

 
Piedāvātā redakcija
148. Ja tiek pārkāpti Komisijas regulas Nr. 1407/2013 nosacījumi, finansējuma saņēmējam ir pienākums atmaksāt aģentūrai visu projekta ietvaros saņemto nelikumīgo de minimis atbalstu no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, kopā ar procentiem atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem.
 
41.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lai nodrošinātu izpratni par veicamajām darbībām gadījumos, kad tiek konstatēts nelikumīgs komercdarbības atbalsts, lūdzam šo noteikumu 149.punktu izteikt, piemēram, šādā redakcijā:
Attiecīgi lūdzam papildināt arī skaidrojumu anotācijā.


 
Piedāvātā redakcija
149. Ja, attiecībā uz sadarbības partnerim piešķirto atbalstu, tiek pārkāpti Komisijas regulas Nr. 651/2014 nosacījumi, finansējuma saņēmējam ir pienākums atmaksāt aģentūrai nelikumīgo projekta ietvaros saņemto komercdarbības atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem. Procenti ir aprēķināmi no dienas, kad nelikumīgais komercdarbības atbalsts pirmo reizi nodots sadarbības partnerim, līdz tā atgūšanas dienai. Finansējuma saņēmējam ir tiesības no sadarbības partnera saņemt kompensāciju atmaksātā nelikumīgā komercdarbības atbalsta (kopā ar procentiem) apmērā.
42.
Noteikumu projekts
Iebildums
Apliecinājuma 5.punktā ir norādīts, ka pētniecības projekta iesniedzējs apliecina, ka pētniecības projektā iekļautās aktivitātes netiek īstenotas citos Atveseļošanas fonda vai Eiropas Savienības fondu līdzfinansētos projektos.
Vēršam uzmanību, ka dubultais finansējums var rasties arī valsts budžeta vai pašvaldību līdzfinansējuma gadījumā. Lūdzam atbilstoši precizēt minēto punktu.
Piedāvātā redakcija
-
43.
Noteikumu projekts
Iebildums
1. Lai sniegtu visaptverošus komentārus par noteikumu projekta pielikumā ietverto kritēriju kopu, lūdzam iesniegt izskatīšanai arī kritēriju piemērošanas metodikas melnrakstu. Par atsevišķiem kritērijiem ir neiespējami sniegt viedokli, nezinot vērtēšanas tvērumu, tostarp:
- attiecībā uz apgrozījuma un eksporta datu vērtējumā izmantojamajiem datiem gadījumā, ja projekta iesniedzējs ir nozares asociācija;
- attiecībā uz atbilstību kritērijam par balsstiesību īpatsvaru gadījumā, ja projekta iesniedzējs ir biedrība, un to biedru saraksti nav publiski pieejami;
- attiecībā uz projekta vadības pieredzes noteikšanas principiem.
2. Lūdzam precizēt vispārīgo atbilstības kritēriju Nr. 2.1.1., izsakot to šādā redakcijā: "Projekta iesniedzējs ir iesniedzis vienu projekta iesniegumu". Vēršam uzmanību, ka attiecībā uz atbalsta vēstules esamību līdzvērtīga satura vērtējums paredzēts arī kritērijā Nr. 2.2.4.
3. Vēršam uzmanību, ka 2.2.6. kritērija 1.5. punktā ietvertie vērtējamie aspekti pārklājas ar 2.2.1. kritērija vērtējumu. Lūdzam atteikties no prasības papildus projekta iesniegumam uzrādīt šo informāciju arī darbības plānā vai dzēst kritēriju Nr. 2.2.1.
4. Projekta risku novērtējums ir obligāta projekta iesnieguma sastāvdaļa, tādēļ lūdzam 2.2.6. kritērija ietvaros atteikties no prasības papildus projekta iesniegumam uzrādīt šo informāciju arī darbības plānā (kritērija 1.6. apakšpunkts), vienlaikus paredzot atsevišķu kritēriju risku novērtējumam.
5. Vēršam uzmanību, ka 2.2.6. kritērija 1.7. punktā ietvertie vērtējamie aspekti pārklājas ar 2.2.7. kritērija vērtējumu. Lūdzam dzēst kritēriju Nr. 2.2.7.
6. Lūdzam izvērtēt, vai šī kvalitātes kritēriju Nr.1. un Nr. 2 kontekstā skatāms tikai projekta iesniedzējs un tā dibinātāji (tātad biedrību gadījumā), bet ne kapitāldaļu turētāji vai citas projekta iesniedzēja apvienotās personas. Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar Lursoft sagatavotās gada pārskatu statistikas datiem 2022. gadā, piemēram, tikai četrām komercsabiedrībām (trīs no tām - SIA) apgrozījums pārsniedza 1 mljrd. EUR, līdz ar ko potenciāli atbilstošo personu loks ir neliels.
Piedāvātā redakcija
-
44.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam papildināt anotāciju ar skaidrojumu kā tiks nodrošināta demarkācija (2.2.1.3i investīcijas fokuss/atbalstāmo darbību nepārklāšanās) ar citiem līdzīgiem atbalsta instrumentiem, tādiem kā 5.1.1.2.i. investīcijas "Atbalsta instruments inovāciju klasteru attīstībai īstenošanas noteikumi kompetences centru ietvaros” otrā kārta, 1.2.1.2.i.2. pasākums "Inovatīvu produktu un tehnoloģiju izstrāde" 1.2.1.1. pasākuma “Atbalsts jaunu produktu attīstībai un internacionalizācijai” trešo kārtu un citiem atbalsta instrumentiem.
Piedāvātā redakcija
-
45.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam papildināt anotāciju ar Digitālās dimensijas intervences kodu (5 - 010 - MVU digitalizācija (ieskaitot e-komerciju, e-komercdarbību un tīklā savienotus uzņēmējdarbības procesus, digitālās inovācijas centrus, dzīves laboratorijas, tīmekļa uzņēmējus un jaunizveidotus IKT uzņēmumus, B2B) 100%) atbilstoši AF plāna 2.pielikumā norādītajam.
Piedāvātā redakcija
-
46.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 49.2.apakšpunkta izvērtējumu pret Komisijas regulu Nr.651/2014, ņemot vērā to, ka tas paredz stingrākas prasības, jo Komisijas regulas Nr.651/2014 13.pantā minētais nozaru un darbību ierobežojums ir attiecināms reģionālā atbalsta gadījumā, t.i., ja atbalstu piešķir saskaņā ar Komisijas regulas Nr.651/2014 14.panta mērķi.
Piedāvātā redakcija
-
47.
Anotācija (ex-ante)
8.1.13. uz datu aizsardzību
Iebildums
Ņemot vērā noteikumu projekta 87. punktā minēto, kurā ir noteiktas tiesības pieprasīt un saņemt datus uzraudzības vajadzībām, kas attiecīgi var ietvert arī personas datu apstrādi, lūdzam atbilstoši papildināt anotācijas 8.1.13. apakšsadaļu. 
Piedāvātā redakcija
-
48.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt arī ar finansējuma saņēmēju, atbilstoši noteikumu projekta saturam.
Piedāvātā redakcija
-
49.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam analoģiski kā noteikumu projekta 2.6. apakšpunktā papildināt ar informāciju, kur tiek iesniegts šis projekts, un kas to vērtē/pieņem lēmumu.
Piedāvātā redakcija
-
50.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam pārcelt vārdus "Atveseļošanas fonda" pirms vārda "finansējums". Kā arī lūdzam svītrot vārdus "investīcijas ietvaros" punkta beigās, jo dublējas. 
Piedāvātā redakcija
-
51.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka ANM plāna grozījumu projekts vēl nav apstiprināts no Eiropas Komisijas puses, līdz ar to sarunu procedūru laikā noteikumu projekta 7.punkā noteiktie atskaites punkti un mērķrādītāji vēl var tikt precizēti.
Atbilstoši lūdzam precizēt arī anotāciju.
Piedāvātā redakcija
-
52.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam skaidrot, kas ir "izstrādes projekti". Vēršam uzmanību, ka šāds projektu veids nav atrunāts terminoloģijā.
Piedāvātā redakcija
-
53.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam svītrot vārdu "komercdarbības", nosakot, ka investīcijas ietvaros atbalsts tiek sniegts granta veidā.
Piedāvātā redakcija
-
54.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam svītrot noteikumu projekta 17.punktu, ņemot vērā, ka regulējums dublē noteikumu projekta 2.4. apakšpunktā noteikto.
Piedāvātā redakcija
-
55.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Centrālā finanšu un līgumu aģentūra vērš uzmanību, ka šobrīd 2.2.1.3.i investīcijas īstenošanas noteikumos noteiktās prasības projekta iesniedzējam liecina, ka iesniedzēji plānoti tie paši kompetences centri, kas ir finansējuma saņēmēji 5.1.1.2.i. investīcijas kārtā “Atbalsta instruments inovāciju klasteru attīstībai kompetences centru ietvaros", tādējādi iesniedzēju loks ir zināms. Turklāt, atbilstoši pieejamam finansējumam un viena projekta iesnieguma maksimālajam finansējumam, ir pietiekams finansējums 8 kompetences centriem, kā rezultātā faktiski nav iespējama konkurence uz pieejamo finansējumu. Ņemot vērā iepriekš minēto, lūdzam izvērtēt un piemērot vienu no šiem risinājumiem:
1) plānot ierobežotu projektu iesniegumu atlasi, 2.2.1.3.i investīcijā "Atbalsts jaunu produktu un pakalpojumu ieviešanai uzņēmējdarbībā" kā projektu iesniedzējus nosakot 5.1.1.2.i. investīcijas kārtas “Atbalsta instruments inovāciju klasteru attīstībai kompetences centru ietvaros" finansējuma saņēmējus (kas vienlaikus ir ES fondu 2014.-2020. gada plānošanas perioda 1.2.1.1. pasākuma "Atbalsts jaunu produktu un tehnoloģiju izstrādei kompetences centru ietvaros" finansējuma saņēmēji);
2) pārskatīt un atvieglot projekta iesniedzējam noteiktās prasības, nodrošinot iespēju arī citām personām piedalīties konkursā par pieejamo finansējumu.
Piedāvātā redakcija
-
56.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Noteikumu projekta 2. pielikumā esošā darbības plāna forma ir identiska formai, kas projekta iesniedzējam jāiesniedz 5.1.1.2.i "Atbalsta instruments inovāciju klasteru attīstībai" otrās kārtas un  1.2.1.2.i.2. pasākuma "Inovatīvu produktu un tehnoloģiju izstrāde" projektu iesniegumu atlasē. Ņemot vērā, ka vairākums projektu iesniedzēju visās investīcijās būs vienas un tās pašas personas, aicinām mazināt administratīvo slogu iesniedzējiem un noteikt, ka darbības plāns jāiesniedz tikai gadījumā, ja darbības plāns jau nav iesniegts 5.1.1.2.i investīcijas "Atbalsta instruments inovāciju klasteru attīstībai" otrās kārtas vai  1.2.1.2.i.2. pasākuma "Inovatīvu produktu un tehnoloģiju izstrāde" projektu iesniegumu atlasē.
Piedāvātā redakcija
-
57.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt un, ja attiecināms, papildināt noteikumu projekta 21.2. apakšpunktu ar sadarbības pētniecības projektu.
Piedāvātā redakcija
-
58.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta 24. punktu, norādot, ka projektu iesniegumu vērtēšanu sāk pēc projektu iesniegumu iesniegšanas termiņa beigām.
Piedāvātā redakcija
Projektu iesniegumu vērtēšanas komisija pēc projektu iesniegumu iesniegšanas termiņa beigām projektu iesniegumu iesniegšanas termiņā saņemtos projektu iesniegumus atlasa atbilstoši šo noteikumu 3. pielikumā iekļautajiem projektu iesniegumu vērtēšanas kritērijiem:
59.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt iespēju vienāda punktu skaita gadījumā projektu iesniegumu rindošanu veikt, ņemot vērā attiecīgo rādītāju (apgrozījuma, eksporta apjoma) absolūtās vērtības, nevis atbilstošo punktu skaitu. Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar noteikumu projekta pielikumā pievienotajiem kritērijiem punktu skaits būs vienāds gan projekta iesniedzējam, kura apgrozījums ir 550 mlj., gan iesniedzējam, kura apgrozījums ir 900 mlj., kas tādējādi radītu nepieciešamību pēc papildu rindošanas pazīmēm.
Piedāvātā redakcija
-
60.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt piedāvātajā redakcijā.
Piedāvātā redakcija
Līgumslēgšanas procesu uzsākt ne vēlāk kā 30 darba dienu laikā pēc atzinuma par lēmumā ietverto nosacījumu izpildi vai lēmuma pieņemšanas par projekta iesnieguma apstiprināšanu.
61.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 31. punktu, norādot, ka nozares ministrija, izvērtējot lietderību, var rosināt jauna uzsaukuma organizēšanu. Vēršam uzmanību, ka atsevišķos gadījumos jauna uzsaukuma organizēšana nav samērīga, tostarp gadījumos, ja atlikušais finansējums ir neliels un nepārprotami nepietiekams cita projekta īstenošanai.
Piedāvātā redakcija
-
62.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt un nepieciešamības gadījumā precizēt, no kā tiek rēķināta kopējā summa. 
Piedāvātā redakcija
-
63.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam sniegt skaidrojumu, vai pastāv iespēja, ka investīcijas ietvaros viens projekta iesniedzējs vairāku uzsaukumu ietvaros var iesniegt vairākus projektu iesniegumus.
Piedāvātā redakcija
-
64.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt iespēju noteikumu projekta 74.punktu pārcelt aiz 39.punkta, lai veidotos secīgs regulējums un sapratne, ka valdījumā vai īpašumā esošā manta un intelektuālais īpašums nevar tikt izmantots kā ieguldījums natūrā un attiecīgi tas netiks izmantots kā projekta līdzfinansējums.
Piedāvātā redakcija
-
65.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam vārda "neatbilstību" vietā izmantot vārdus "korektīvo darbību" atbilstoši kā AF koordinējošās iestādes izstrādātajam skaidrojumam “Skaidrojumi par pārkāpumu konstatēšanu, ziņošanu un atgūšanu Atveseļošanas fonda plāna īstenošanā” (pieejams te: https://old.esfondi.lv/upload/anm/skaidrojumi_par_af_parkapumiem.pdf).
Atbilstoši lūdzam precizēt arī noteikumu projekta 96.punktu.
Piedāvātā redakcija
-
66.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūgums izvērtēt, vai šis un citi uzskaitītie uzdevumi atbilst noteikumu projekta tvērumam un mērķim. Labas sadarbības un konsultāciju pieejamības princips atbilst Centrālās finanšu un līgumu aģentūras izvirzītajai stratēģijai sadarbībā ar klientiem, līdz ar to nav nepieciešams atrunāt noteikumos. 
Piedāvātā redakcija
-
67.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam sniegt skaidrojumu, vai visi Kompetences centru projekti tiks uzskatīti par stratēģiski svarīgiem projektiem investīcijas ietvaros.
Piedāvātā redakcija
-
68.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzu izteikt 78.2.15.apakšpunkta ievaddaļu šādā redakcijā: "ne vēlāk kā mēnesi pēc šo noteikumu 13.punktā minētā līguma parakstīšanas, bet ne vēlāk kā līdz pirmajam maksājuma pieprasījumam, iesniegt Aģentūrai iekšējās kontroles sistēmas aprakstu korupcijas un interešu konflikta novēršanai, ietverot tajā:"
Piedāvātā redakcija
-
69.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt punkta papildināšanu ar šādu apakšpunktu: "83.2.15.9. kārtību, kādā piemērojama disciplināratbildība.".
Piedāvātā redakcija
-
70.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izskatīt iespēju precizēt teikuma daļu "sadarbības partneris var iesniegt rakstisku pretenziju nozares ministrijā mēneša laikā no pretenzijas noraidījuma saņemšanas dienas".
Piedāvātā redakcija
-
71.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ierosinām precizēt 91.p. un izteikt sekojošā redakcijā:
Piedāvātā redakcija
"Projekta īstenošanas laikā finansējuma saņēmējs var saņemt ātrāku maksājumu bez bankas garantijas līdz 75 procentiem no aģentūrai iesniegtā maksājuma pieprasījuma, pirms aģentūra ir pabeigusi attiecīgā maksājuma pieprasījuma izvērtēšanu. Ātrāka maksājuma apjomu aģentūra nosaka, izvērtējot projekta risku, tai skaitā ņemot vērā statistiku par to, kāda daļa no finansējuma saņēmēja iepriekš iesniegtajiem maksājuma pieprasījumiem pēc aģentūras veiktajām pārbaudēm tika atzīta par atbilstošu un attiecīgi veikta izmaksa."
72.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam noteikt kādā termiņā nozares ministrijai jāievieto savā tīmekļa vietnē finansējuma saņēmēja kontaktinformāciju.
Piedāvātā redakcija
-
73.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam paskaidrot šīs normas būtību. No šobrīd esošās redakcijas nav skaidrs kas tā ir par juridisku personu, kas var iesaistīties gan projektā, gan pētniecības projektā.
Piedāvātā redakcija
-
74.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam vārdu "neapgūto" aizstāt ar vārdu "neieguldīto".
Piedāvātā redakcija
-
75.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt, vai nepieciešams noteikumu projektā iekļaut normu par strīdu, kas izriet no civiltiesiskā līguma par projekta īstenošanu noslēgšanu, risināšanu, ja atbilstoši noteikumu projektā noteiktajam šī informācija tiek iekļauta līgumā.
Piedāvātā redakcija
-
76.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam skaidrot, kas ir efektīvas sadarbības pētniecības projekts, ņemot vērā, ka iepriekš nav atrunāts.
Piedāvātā redakcija
-
77.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta 151. punktu ar personām/iestādēm, uz kurām attiecīgais nosacījums ir attiecināms.
Piedāvātā redakcija
-
78.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Lūdzam anotācijas 3.sadaļas 6.punktu papildināt ar finansējuma sadalījumu pa gadiem. Vienlaikus vēršam uzmanību uz 6.punktā norādīto, ka investīcijas izdevumu attiecināmības termiņš ir līdz 2027.gada 31.decembrim, savukārt izmaiņu ailēs 2024.-2026.gadā norādītā finansējuma kopsumma jau veido kopējo pieejamo Atveseļošanas fonda finansējumu 24 300 000 euro apmērā, attiecīgi lūdzam izvērtēt un nepieciešamības gadījumā veikt precizējumus.  
Piedāvātā redakcija
-