Atzinums

Projekta ID
23-TA-1285
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Pilsoniskā alianse
Atzinums iesniegts
21.11.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Biedrība “Latvijas Pilsoniskā alianse” (turpmāk – LPA) ir iepazinusies ar Izglītības un zinātnes ministrijas virzītajiem Eiropas Savienības Kohēzijas politikas programmas 2021. – 2027. gadam 4.2.2. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot izglītības un mācību sistēmu kvalitāti, iekļautību, efektivitāti un nozīmīgumu darba tirgū, tostarp ar neformālās un ikdienējās mācīšanās validēšanas palīdzību, lai atbalstītu pamatkompetenču, tostarp uzņēmējdarbības un digitālo prasmju, apguvi, un sekmējot duālo mācību sistēmu un māceklības ieviešanu" 4.2.2.1. pasākuma "Kvalitatīvas un mūsdienīgas izglītības īstenošana pirmsskolas, pamata un vidējās izglītības pakāpē" īstenošanas noteikumu projektu (turpmāk – Noteikumu projektu) un sniedz atzinumu.

Aicinām Noteikuma projekta anotācijas sadaļā “Risinājuma apraksts” iekļaut arī biedrības un nodibinājumus, izsakot attiecīgo sadaļu šādās redakcijās:

2) finansējuma saņēmējs ir valsts pārvaldes iestāde (Valsts izglītības satura centrs), kas saskaņā ar Ministru kabineta 2009.gada 30.jūnija noteikumiem Nr.682 "Valsts izglītības satura centra nolikums" nodrošina mācību satura izstrādi vispārējā izglītībā un pārrauga tā īstenošanu,  atbilstoši kompetencei nodrošina sadarbību ar valsts un pašvaldību iestādēm un privātpersonām, kā arī sekmē biedrību un nodibinājumu un sociālo partneru iesaisti izglītībā.

3) sadarbības partneri – pašvaldības un valsts un citu juridisku personu dibinātas izglītības iestādes, kuras īsteno licencētas izglītības programmas pirmsskolas, pamata un vidējās izglītības pakāpē, un kurās mācās mērķa grupas izglītojamie, un neatkarīgi no dibinātāja īstenotajās izglītības programmās sasniedzamie rezultāti ir definēti vispārējās izglītības standartos visiem vienādi. Visas izglītības iestādes, kas īsteno attiecīgās izglītības programmas, tiks aicinātas saņemt atbalstu bērniem un jauniešiem pēc vienādiem principiem (izglītojamo skaita iepriekšējā mācību gadā), tostarp pasākumu īstenošanu nodrošinot sadarbībā ar biedrībām un nodibinājumiem. Līdz ar to neviena no tām negūs ekonomiskas priekšrocības, t.sk. nekropļojot konkurenci Eiropas Savienības iekšējā tirgū.

Biedrības un nodibinājumi ilgstoši veic pilsoniskās kompetences stiprināšanas aktivitātes, tai skaitā ieviešot skolās dažādas pilsoniskās izglītības programmas, ilgstoši sadarbojoties ar izglītības iestādēm un aktīvi veicinot pilsoniskās līdzdalības prasmju attīstīšanu jauniešu vidū atbilstoši valsts izglītības standartos noteiktajam. Aicinām paredzēt, ka aktivitātes var iesniegt un kā sadarbības partneri var būt arī biedrības un nodibinājumi. Aicinām iesaistīt biedrības un nodibinājumus arī jaunās programmas izstrādē.
 
Piedāvātā redakcija
2) finansējuma saņēmējs ir valsts pārvaldes iestāde (Valsts izglītības satura centrs), kas saskaņā ar Ministru kabineta 2009.gada 30.jūnija noteikumiem Nr.682 "Valsts izglītības satura centra nolikums" nodrošina mācību satura izstrādi vispārējā izglītībā un pārrauga tā īstenošanu,  atbilstoši kompetencei nodrošina sadarbību ar valsts un pašvaldību iestādēm un privātpersonām, kā arī sekmē biedrību un nodibinājumu un sociālo partneru iesaisti izglītībā.

3) sadarbības partneri – pašvaldības un valsts un citu juridisku personu dibinātas izglītības iestādes, kuras īsteno licencētas izglītības programmas pirmsskolas, pamata un vidējās izglītības pakāpē, un kurās mācās mērķa grupas izglītojamie, un neatkarīgi no dibinātāja īstenotajās izglītības programmās sasniedzamie rezultāti ir definēti vispārējās izglītības standartos visiem vienādi. Visas izglītības iestādes, kas īsteno attiecīgās izglītības programmas, tiks aicinātas saņemt atbalstu bērniem un jauniešiem pēc vienādiem principiem (izglītojamo skaita iepriekšējā mācību gadā), tostarp pasākumu īstenošanu nodrošinot sadarbībā ar biedrībām un nodibinājumiem. Līdz ar to neviena no tām negūs ekonomiskas priekšrocības, t.sk. nekropļojot konkurenci Eiropas Savienības iekšējā tirgū.
2.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Biedrība “Latvijas Pilsoniskā alianse” (turpmāk – LPA) ir iepazinusies ar Izglītības un zinātnes ministrijas virzītajiem Eiropas Savienības Kohēzijas politikas programmas 2021. – 2027. gadam 4.2.2. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot izglītības un mācību sistēmu kvalitāti, iekļautību, efektivitāti un nozīmīgumu darba tirgū, tostarp ar neformālās un ikdienējās mācīšanās validēšanas palīdzību, lai atbalstītu pamatkompetenču, tostarp uzņēmējdarbības un digitālo prasmju, apguvi, un sekmējot duālo mācību sistēmu un māceklības ieviešanu" 4.2.2.1. pasākuma "Kvalitatīvas un mūsdienīgas izglītības īstenošana pirmsskolas, pamata un vidējās izglītības pakāpē" īstenošanas noteikumu projektu (turpmāk – Noteikumu projektu) un sniedz atzinumu.

Aicinām izsvērt iespēju noteikumu projekta 28. punktu izteikt šādā redakcijā: “Finansējuma saņēmējs norises plāno šādā proporcijā: 50 procenti STEM jomā un 50 procenti pilsoniskajā līdzdalībā.”

Ņemot vērā pilsoniskās līdzdalības būtisko lomu ikviena cilvēka un valsts kopējā attīstībā un labklājības veicināšanā, aicinām izsvērt iespēju, ka programmas ietvaros tiek piemērots vienlīdzīgs atbalsts gan STEAM, gan pilsoniskās līdzdalības aktivitātēm. Noteikumu projekta anotācijā tiek norādīts, ka starp Baltijas valstīm Latvijā ir zemākais jauniešu skaits, kuri iesaistās sabiedriskās aktivitātēs un tikai 8 % jauniešu uzskata, ka viņiem ir augstas iespējas ietekmēt lēmumus savā pašvaldībā, bet par iespējām ietekmēt lēmumus valsts līmenī pārliecināti ir tikai 5 % jauniešu. Šie dati norāda uz kritiski zemo jauniešu izpratni un vēlmi iesaistīties pilsoniskās līdzdalības aktivitātēs. LPA arī norāda, ka šobrīd kultūrizglītības veicināšanai programmā "Latvijas skolas soma" nav pieejamas pilsoniskās līdzdalības aktivitātes, kā tas tiek norādīts Noteikuma projekta anotācijā.  
 
Piedāvātā redakcija
Aicinām izsvērt iespēju noteikumu projekta 28. punktu izteikt šādā redakcijā: “Finansējuma saņēmējs norises plāno šādā proporcijā: 50 procenti STEM jomā un 50 procenti pilsoniskajā līdzdalībā.”
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk