Projekta ID
24-TA-287Atzinuma sniedzējs
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
Atzinums iesniegts
05.07.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
1. Attiecībā uz papildinātā 7.1 panta sesto daļu norādām, ka nav noteiktības par pašvaldībai uzdotā uzdevuma - plānot patvertņu izvietojumu, izpildi, proti, nav noteiktības par tiesību aktu, ar kuru pašvaldība nosaka patvertņu izvietojumu. Tādējādi lūdzam pārskatīt šo normu.
2. Attiecībā uz papildinātā 7.1 panta septīto daļu norādām, ka šajā normā noteiktās tiesības pašvaldība nevar realizētas vispārējā kārtībā, jo publiskā finansējumu piešķiršana privātpersonām noris administratīvā procesa ietvaros. Turklāt pašvaldības rīcībai ar publiskajiem līdzekļiem ir jābūt ne vien tiesiskai, bet arī noteiktai un vienveidīgai. Pašvaldība publisko finansējumu privātpersonām ir tiesīga piešķirt pamatojoties uz likumu, Ministru kabineta noteikumiem vai pašvaldības saistošajiem noteikumiem. Tādējādi lūdzam pārskatīt šo normu.
Attiecībā uz iespējamo pilnvarojumu pašvaldībai izdot saistošos noteikumus vēršam uzmanību, ka saskaņā ar Ministru kabineta 2022. gada 2. novembra Informatīvā ziņojuma "Par pašvaldību saistošo noteikumu izdošanas pilnvarojumu" (sēdes protokols Nr. 55 37. §) (22-TA-407) 3. punktu visām ministrijām, izstrādājot tiesību akta projektu, kurā ietverts deleģējums pašvaldībām izdot saistošos noteikumus, tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā (anotācijā) iekļaut deleģējuma nepieciešamības izvērtējumu ar pamatojumu deleģētā jautājuma atšķirīgam noregulējumam pašvaldībās, kā arī skaidrot deleģējuma apjomu.
3. Attiecībā uz papildinātā 7.1 panta astoto daļu norādām, ka šāda veida būvvaldes atbrīvojums vai atteikums no atbrīvojuma ir uzskatāms par administratīvo aktu, līdz ar to būvvaldei būtu jāpamato savs lēmums vien ar objektīviem apstākļiem, savukārt konsultācijas nav apstāklis, kas pamato administratīvo aktu. Turklāt Administratīvā procesa likuma 11. panta pirmais teikums attiecīgi noteic, ka privātpersonai nelabvēlīgu administratīvo aktu izdot vai faktisku rīcību veikt iestāde var uz Satversmes, likuma, kā arī uz starptautisko tiesību normas pamata.
Vienlaikus norādām, ka nav saprotams, ar kādu pašvaldības institūciju vai amatpersonu varētu notikt būvvaldes konsultācija, ņemot vērā, ka būvvalde kā pašvaldības institūcija arī ietilpst pašvaldības institucionālajā struktūrā un pārstāv pašvaldību. Turklāt tas, ka būvvalde var lemt, nevis lemj par administratīvā akta izdošanu noteiktos gadījumos, ir vērtējams kritiski, jo pastāv augsts risks subjektīvai un nevienlīdzīgai pieejai lēmuma pieņemšanā. Nevar pastāvēt būvvaldes izvēle lemt vai nelemt par atbrīvojumu, ja pastāv likumā noteiktie kritēriji atbrīvojuma piešķiršanai.
2. Attiecībā uz papildinātā 7.1 panta septīto daļu norādām, ka šajā normā noteiktās tiesības pašvaldība nevar realizētas vispārējā kārtībā, jo publiskā finansējumu piešķiršana privātpersonām noris administratīvā procesa ietvaros. Turklāt pašvaldības rīcībai ar publiskajiem līdzekļiem ir jābūt ne vien tiesiskai, bet arī noteiktai un vienveidīgai. Pašvaldība publisko finansējumu privātpersonām ir tiesīga piešķirt pamatojoties uz likumu, Ministru kabineta noteikumiem vai pašvaldības saistošajiem noteikumiem. Tādējādi lūdzam pārskatīt šo normu.
Attiecībā uz iespējamo pilnvarojumu pašvaldībai izdot saistošos noteikumus vēršam uzmanību, ka saskaņā ar Ministru kabineta 2022. gada 2. novembra Informatīvā ziņojuma "Par pašvaldību saistošo noteikumu izdošanas pilnvarojumu" (sēdes protokols Nr. 55 37. §) (22-TA-407) 3. punktu visām ministrijām, izstrādājot tiesību akta projektu, kurā ietverts deleģējums pašvaldībām izdot saistošos noteikumus, tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā (anotācijā) iekļaut deleģējuma nepieciešamības izvērtējumu ar pamatojumu deleģētā jautājuma atšķirīgam noregulējumam pašvaldībās, kā arī skaidrot deleģējuma apjomu.
3. Attiecībā uz papildinātā 7.1 panta astoto daļu norādām, ka šāda veida būvvaldes atbrīvojums vai atteikums no atbrīvojuma ir uzskatāms par administratīvo aktu, līdz ar to būvvaldei būtu jāpamato savs lēmums vien ar objektīviem apstākļiem, savukārt konsultācijas nav apstāklis, kas pamato administratīvo aktu. Turklāt Administratīvā procesa likuma 11. panta pirmais teikums attiecīgi noteic, ka privātpersonai nelabvēlīgu administratīvo aktu izdot vai faktisku rīcību veikt iestāde var uz Satversmes, likuma, kā arī uz starptautisko tiesību normas pamata.
Vienlaikus norādām, ka nav saprotams, ar kādu pašvaldības institūciju vai amatpersonu varētu notikt būvvaldes konsultācija, ņemot vērā, ka būvvalde kā pašvaldības institūcija arī ietilpst pašvaldības institucionālajā struktūrā un pārstāv pašvaldību. Turklāt tas, ka būvvalde var lemt, nevis lemj par administratīvā akta izdošanu noteiktos gadījumos, ir vērtējams kritiski, jo pastāv augsts risks subjektīvai un nevienlīdzīgai pieejai lēmuma pieņemšanā. Nevar pastāvēt būvvaldes izvēle lemt vai nelemt par atbrīvojumu, ja pastāv likumā noteiktie kritēriji atbrīvojuma piešķiršanai.
Piedāvātā redakcija
-
