Atzinums

Projekta ID
24-TA-151
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
25.07.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Tieslietu ministrija pievienojas Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistra izteiktajiem iebildumiem.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Likuma "Par Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistru" 4.18 pants noteic Uzņēmumu reģistra tiesības un pienākumu saņemt, apkopot un izmantot aktuālos Valsts ieņēmumu dienesta datus par personām, kas iekļautas riska personu sarakstā, šādā apjomā: vārds; uzvārds; dzimšanas datums; Latvijā piešķirtais personas kods, ja tāds ir, un informācija par piemēroto ierobežojumu (lēmuma datums, numurs, pieņēmējs, pamatojums, ierobežojuma termiņš un saturs). Minētais likum nenoteic datu saņemšanas veidu un regularitāti. Līdz ar to likumprojekts precizējams, precizējot tajā atsauci uz likumā "Par Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistru" noteikto. Vēršama arī uzmanība, ka Valsts ieņēmumu dienesta pienākums nodot minētos datus Uzņēmumu reģistram noteikts likumā "Par nodokļiem un nodevām".
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Sadaļas "Problēmas apraksts" 2. punktā norādīts, ka 
"[ņ]emot vērā, ka šobrīd datu sniegšanu Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistram par personām, kas iekļautas riska personu sarakstā, regulē likuma "Par Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistru" 4.18 pants nevis starpresoru vienošanās, ir veicami atbilstoši grozījumi Likuma 18.panta pirmās daļas 21.punktā. Šos datus Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistrs no Valsts ieņēmumu dienesta saņem regulāri (ne retāk kā reizi diennaktī) elektroniski tiešsaistē."
Minētā informācija saistībā ar Valsts ieņēmumu dienesta pienākumu uzturēt riska personu sarakstu un sniegt šo informāciju Uzņēmumu reģistram precizējama, ņemot vērā, ka likums "Par Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistru" nosaka Uzņēmumu reģistra tiesības un pienākumu veikt datu apstrādi norādītajā apjomā, bet ne regularitāti vai kārtību, kādā Valsts ieņēmumu dienests šo informāciju nodod. Līdz ar to anotācijā norādītā informācija attiecas uz praktisko informācijas nodošanu Uzņēmumu reģistram, ber regulējums par kārtību, kādā nodod informāciju likumā "Par Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistru" nav noteikts. Līdz ar to anotācijā aicinām viennozīmīgi norādīt, ka informācijas apmaiņa likumā noteiktajā apjomā praktiski tiek nodrošināta.
Vienlaikus Uzņēmumu reģistrs nesaskata nepieciešamību likumā noteikt pienākumu iestādēm slēgt starpresoru vienošanos. Arī situācijās, kad konstatēta nepieciešamība šādu vienošanos slēgt, tas pamatojams ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma regulējumu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Likuma "Par nodokļiem un nodevām" 34.4 panta astotās daļas pirmais teikums (lēmums par domēna vārda atslēgšanu stājas spēkā tā pieņemšanas brīdī), devītās daļas otrais teikums (iesnieguma iesniegšana neaptur apstrīdētā lēmuma izpildi) un 11. daļas otrais un trešais teikums (lēmums par domēna vārda atjaunošanu stājas spēkā tā pieņemšanas brīdī un lēmuma apstrīdēšana vai pārsūdzēšana neaptur apstrīdētā lēmuma izpildi) paredz no Administratīvā procesa likuma 70. panta pirmās daļas, 80. panta pirmās daļas un 185. panta pirmās daļas atšķirīgu regulējumu, kas attiecināts uz lēmumiem par domēna vārda atslēgšanu un atjaunošanu. Likumprojekta "Grozījumi likumā "Par nodokļiem un nodevām"" (turpmāk – projekts) 18. pantā ietvertie grozījumi likuma "Par nodokļiem un nodevām" 34.4 pantā minēto atšķirīgo kārtību paredz attiecināt arī uz lēmumiem par piekļuves ierobežošanu domēna vārdam vai interneta protokola (IP) adresei. Speciālajā likumā ir iespējams noteikt no Administratīvā procesa likuma atšķirīgu regulējumu, ja tas tiek attiecīgi pamatots. Projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā (turpmāk – anotācija) nav ietverts pamatojums šāda no Administratīvā procesa likuma atšķirīga regulējuma noteikšanas nepieciešamībai. Ņemot vērā minēto, aicinām papildināt anotāciju ar attiecīgu pamatojumu pat, ja šāda atšķirīga regulējuma noteikšanas pamatojums sakrīt ar šāda regulējuma noteikšanas mērķi attiecībā uz lēmumiem par domēna vārda atslēgšanu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt projekta atbilstību Eiropas Savienības tiesību aktu prasībām, ņemot vērā, ka ar projektu tiek veiktas izmaiņas likuma "Par nodokļiem un nodevām" pantos (tostarp sk. arī likumprojekta 12. pantu, kas paredz izslēgt regulējumu, ar kuru ieviesta Komisijas (ES) 2014. gada 27.jūnija regula Nr. 717/2014 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam zvejniecības un akvakultūras nozarē), kuros iepriekš tikušas ieviestas Eiropas Savienības regulu prasības (piem., bet ne tikai, Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulas (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu 9. panta prasības ieviestas minētā likuma 1. un 2. pantā). Ja ar likumprojektu tiek atšķirīgi ieviestas (tostarp vairs netiek ieviestas) minēto regulu prasības, lūdzam sniegt attiecīgu detalizētu skaidrojumu sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) 5. sadaļā.
 
Piedāvātā redakcija
-