Projekta ID
23-TA-1094Atzinuma sniedzējs
Biedrība "Latvijas atkritumu saimniecības uzņēmumu asociācija"
Atzinums iesniegts
02.04.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Ar projektu “Grozījumi Ministru kabineta 2011. gada 27. decembra noteikumos Nr. 1032 “Atkritumu poligonu noteikumi””, projekta ID 23-TA-1094, turpmāk – Projekts, paredzēts Ministru kabineta 2011. gada 27. decembra noteikumu Nr. 1032 “Atkritumu poligonu noteikumi”, turpmāk – Noteikumi Nr. 1032, paredzēts Noteikumu Nr. 1032 87.1 punktu izteikt šādā redakcijā:
“87.1 Atkritumu apsaimniekošanas reģionālais centrs, pašvaldība, kas ir noslēgusi līgumu ar sadzīves atkritumu poligona apsaimniekotāju par tās administratīvajā teritorijā savākto sadzīves atkritumu apglabāšanu sadzīves atkritumu poligonā, un atkritumu apsaimniekotājs, kas izraudzīts saskaņā ar normatīvajiem aktiem par atkritumu apsaimniekošanu, nodrošina sadzīves atkritumu poligonā apglabāto sadzīves atkritumu daudzuma samazināšanu šādos termiņos, lai sasniegtu noteiktos mērķus:
87.11. līdz 2024. gada 31. decembrim sadzīves atkritumu poligonā apglabāto sadzīves atkritumu masa nepārsniedz 45 % no attiecīgajā kalendāra gadā radītās sadzīves atkritumu masas;
87.12. līdz 2027. gada 31. decembrim sadzīves atkritumu poligonā apglabāto sadzīves atkritumu masa nepārsniedz 35 % no attiecīgajā kalendāra gadā radītās sadzīves atkritumu masas;
87.13. līdz 2030. gada 31. decembrim sadzīves atkritumu poligonā apglabāto sadzīves atkritumu masa nepārsniedz 25 % no attiecīgajā kalendāra gadā radītās sadzīves atkritumu masas;
87.14. līdz 2034. gada 31. decembrim sadzīves atkritumu poligonā apglabāto sadzīves atkritumu masa nepārsniedz 10 % no attiecīgajā kalendāra gadā radītās sadzīves atkritumu masas.”
Biedrība “LATVIJAS ATKRITUMU SAIMNIECĪBAS UZŅĒMUMU ASOCIĀCIJA”, turpmāk – LASUA, jau iepriekš Projekta saskaņošanas procesā ir noradījusi uz to, ka pirms konkrētu mērķu izvirzīšanas ir nepieciešams sakārtot atkritumu uzskaites sistēmu, lai tādējādi nodrošinātu, ka Projektā norādītās atbildīgās personas iegūtu un strādātu ar patiesiem un reālai situācijai atbilstošiem datiem.
Projekta izziņā attiecībā uz iepriekš pausto LASUA iebildumu par Projektā esošo Noteikumu Nr. 1032 87.1 punkta redakciju norādīts, ka mērķi tika izvirzīti atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas 1999/31/EK (1999. gada 26. aprīlis) par atkritumu poligoniem 1. panta 4. daļas d) apakšpunkta prasībām. LASUA vērš uzmanību, ka Direktīvā 1999/31/EK nemaz nav 1. panta ceturtās daļas d) apakšpunkts, bet visdrīzāk Projekta izziņā ir paredzēts atsaukties uz Eiropas Parlamenta un Padomes direktīvu (ES) 2018/850 (2018. gada 30. maijs), ar ko groza Direktīvu 1999/31/EK par atkritumu poligoniem. Iepriekš minētajā direktīvas 1. panta ceturtās daļas d) apakšpunktā norādīts, ka dalībvalstis veic vajadzīgos pasākumus, lai nodrošinātu, ka līdz 2035. gadam poligonos apglabāto sadzīves atkritumu īpatsvars ir samazinājies līdz 10 % no kopējā radīto sadzīves atkritumu daudzuma (pēc svara) vai ir vēl mazāks.
Ievērojot iepriekš minēto, secināms, ka Eiropas Savienības līmenī ir noteikts datums (2034. gada 31. decembris), līdz kuram ir jāsasniedz mērķis par poligonā apglabāto sadzīves atkritumu samazināšanu līdz 10 %, bet detalizētāk nav noteikts, kādi procentuālie mērķi dalībvalstīm būtu sasniedzami katru gadu. Proti, dalībvalstis pašas, ņemot vērā katras valsts atkritumu apsaimniekošanas sistēmas īpatnības, nosaka nacionālā līmeņa normatīvajos aktos sasniedzamos rādītājus, lai līdz 2035. gadam sasniegtu Direktīvas 1999/31/EK norādīto mērķi. Līdz ar to LASUA nevar piekrist Projekta izziņā norādītajam, ka Noteikumu Nr. 1032 87.1 punktā norādītie procentuālie apjomi un termiņi ir izvirzīti atbilstoši Direktīvai 1999/31/EK.
Projekta anotācijas sadaļā “Problēmas apraksts” norādīts, ka saskaņā ar Eiropas parlamenta un Padomes Direktīvas 1999/31/EK (1999.gada 26.aprīlis) par atkritumu poligoniem noteikto Eiropas Savienības dalībvalstīm līdz 2035.gadam jāsamazina sadzīves atkritumu poligonā apglabāto sadzīves atkritumu masa līdz 10% no ikgadējā sadzīves atkritumu daudzuma.
Pašreizējā situācijā liela daļa atkritumu, kas netiek pārstrādāti, nonāk atkritumu poligonā uz apglabāšanu. 2021. gadā apglabātais atkritumu daudzums poligonos ir 52,41%, pārstrādātais sadzīves atkritumu apjoms ir 44,1%. Savukārt Projekta anotācijas sadaļā “Risinājumu apraksts” citastarp norādīts, ka 2023. gadā 11. aprīlī stājās spēkā grozījumi Atkritumu apsaimniekošanas likuma 22. panta 1.1 daļā, kurā tiek noteikts, ka Atkritumu apsaimniekošanas reģionālais centrs, pašvaldība, kas ir noslēgusi līgumu ar sadzīves atkritumu poligona apsaimniekotāju par tās administratīvajā teritorijā savākto sadzīves atkritumu apglabāšanu sadzīves atkritumu poligonā, un šā likuma 18. panta pirmajā daļā minētais atkritumu apsaimniekotājs nodrošina sadzīves atkritumu poligonā apglabāto sadzīves atkritumu daudzuma samazināšanu. Ministru kabinets nosaka sadzīves atkritumu poligonā apglabāto sadzīves atkritumu daudzuma samazināšanas mērķus un to izpildes termiņus, un prasības Eiropas Komisijas informēšanai par sadzīves atkritumu poligonos apglabāto atkritumu daudzuma samazināšanas mērķu izpildi.
Ņemot vērā Projektā ietvertās normas, kā arī vērtējot Projekta anotācijas saturu, LASUA ieskatā, kā jau tas ir pausts iepriekš, Projektā norādītie atkritumu poligonā apglabāto sadzīves atkritumu masas procentuālie apjomi (sasniedzamie mērķi) ir noteikti bez konkrētu atkritumu, kas tiek radīti, savākti un nogādāti atkritumu poligonā, plūsmu datu apkopošanas un to analīzes. LASUA ieskatā nav pieļaujama situācija, ka Projektā piedāvātā Noteikumu Nr. 1082 87.1 punkta redakcija ir izstrādāta bez nepieciešamo atkritumu veidu un daudzumu datu izvērtējuma, aprobežojoties tikai ar informāciju par 2021. gadā poligonos apglabāto atkritumu procentuālo daudzumu. Konkrētajā gadījumā pirms Projekta saskaņošanas un virzīšanas apstiprināšanai vispirms būtu nepieciešams iegūt visaptverošu informāciju un datus par atkritumu plūsmām un to daudzumiem no atkritumu apsaimniekošanas sistēmā iesaistītajām personām (piemēram, bet ne tikai ražotāju paplašinātās atbildības sistēmas dalībniekiem, depozītu sistēmas operatoram, preču ražotājiem un tirgotājiem), lai iegūtu un apkopotu informāciju par katrā atkritumu apsaimniekošanas reģionā radītajiem atkritumu veidiem un to daudzumiem, un tikai pēc attiecīgo datu izvērtēšanas varētu tikt skatīts jautājums par izvirzāmajiem kritērijiem un prasībām, lai sasniegtu Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas 1999/31/EK (1999.gada 26.aprīlis) par atkritumu poligoniem noteikto mērķi.
Piemērs, ka radīto atkritumu uzskaites sistēma šobrīd vēl nav tādā līmenī, lai no šiem datiem iegūtu patiesu un atbilstošu informāciju, izriet no Valsts statistiskā pārskata “Nr.3 – Atkritumi. Pārskats par atkritumiem” kopsavilkuma par 2021. gadu. Proti, tabulā “Radītais Sadzīves (visu nebīstamo) atkritumu daudzums no organizācijām, kas atskaitījušās ar Valsts statistikas pārskatu “Nr. 3-Atkritumi” norādīts, ka, piemēram, Rīgā radītais atkritumu daudzums ir 237464.67 tonnas, savukārt, piemēram, Ropažu novadā (kurā iedzīvotāju daudzums, salīdzinot ar Rīgu, ir vismaz uz pusi mazāks) radītais atkritumu daudzums ir 409569.82 tonnas. No iepriekš minētā LASUA ieskatā neapšaubāmi izriet, ka pašreizējie radīto atkritumu uzskaites dati neatspoguļo patiesos radīto atkritumu apjomus, jo faktiski ir maz ticams, ka teritorijā, kurā ir divas reizes vairāk iedzīvotāju, tiek radīti gandrīz divas reizes mazāk atkritumu nekā teritorijā, kurā iedzīvotāju skaits ir ievērojami mazāks.
Papildu jānorāda, ka Projektā noteiktais procentuālais mērķis, ka līdz 2024. gada 31. decembrim sadzīves atkritumu poligonā apglabāto sadzīves atkritumu masa nepārsniedz 45 % no attiecīgajā kalendāra gadā radītās sadzīves atkritumu masas, LASUA ieskatā ir nesamērīgs, ņemot vērā faktu, ka saskaņā ar Atkritumu apsaimniekošanas likuma Pārejas noteikumu 56. punktu pašvaldības izveido atkritumu apsaimniekošanas reģionālos centrus līdz 2024. gada 30. jūnijam. Konkrētajā gadījumā, ņemot vērā Projekta normas, viens no subjektiem, kuram būs pienākums nodrošināt sadzīves atkritumu poligonā apglabāto sadzīves atkritumu daudzuma samazināšanu, ir atkritumu apsaimniekošanas reģionālais centrs, līdz ar to tikai pēc centra izveidošanas Noteikumu Nr. 1032 87.1 pantā minētie subjekti kompleksi var uzsākt mērķtiecīgu darbu, kas vērsts uz Direktīvas 1999/31/EK noteikto mērķu sasniegšanu. Ievērojot iepriekš minēto, it īpaši attiecībā uz atkritumu apsaimniekošanas reģionālais centra izveides termiņiem, LASUA uzskata, ka Projektā noteiktie termiņi un procentuālie mērķi nav adekvāti un reālai situācijai atbilstoši, līdz ar to tos ir nepieciešams pārskatīt.
“87.1 Atkritumu apsaimniekošanas reģionālais centrs, pašvaldība, kas ir noslēgusi līgumu ar sadzīves atkritumu poligona apsaimniekotāju par tās administratīvajā teritorijā savākto sadzīves atkritumu apglabāšanu sadzīves atkritumu poligonā, un atkritumu apsaimniekotājs, kas izraudzīts saskaņā ar normatīvajiem aktiem par atkritumu apsaimniekošanu, nodrošina sadzīves atkritumu poligonā apglabāto sadzīves atkritumu daudzuma samazināšanu šādos termiņos, lai sasniegtu noteiktos mērķus:
87.11. līdz 2024. gada 31. decembrim sadzīves atkritumu poligonā apglabāto sadzīves atkritumu masa nepārsniedz 45 % no attiecīgajā kalendāra gadā radītās sadzīves atkritumu masas;
87.12. līdz 2027. gada 31. decembrim sadzīves atkritumu poligonā apglabāto sadzīves atkritumu masa nepārsniedz 35 % no attiecīgajā kalendāra gadā radītās sadzīves atkritumu masas;
87.13. līdz 2030. gada 31. decembrim sadzīves atkritumu poligonā apglabāto sadzīves atkritumu masa nepārsniedz 25 % no attiecīgajā kalendāra gadā radītās sadzīves atkritumu masas;
87.14. līdz 2034. gada 31. decembrim sadzīves atkritumu poligonā apglabāto sadzīves atkritumu masa nepārsniedz 10 % no attiecīgajā kalendāra gadā radītās sadzīves atkritumu masas.”
Biedrība “LATVIJAS ATKRITUMU SAIMNIECĪBAS UZŅĒMUMU ASOCIĀCIJA”, turpmāk – LASUA, jau iepriekš Projekta saskaņošanas procesā ir noradījusi uz to, ka pirms konkrētu mērķu izvirzīšanas ir nepieciešams sakārtot atkritumu uzskaites sistēmu, lai tādējādi nodrošinātu, ka Projektā norādītās atbildīgās personas iegūtu un strādātu ar patiesiem un reālai situācijai atbilstošiem datiem.
Projekta izziņā attiecībā uz iepriekš pausto LASUA iebildumu par Projektā esošo Noteikumu Nr. 1032 87.1 punkta redakciju norādīts, ka mērķi tika izvirzīti atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas 1999/31/EK (1999. gada 26. aprīlis) par atkritumu poligoniem 1. panta 4. daļas d) apakšpunkta prasībām. LASUA vērš uzmanību, ka Direktīvā 1999/31/EK nemaz nav 1. panta ceturtās daļas d) apakšpunkts, bet visdrīzāk Projekta izziņā ir paredzēts atsaukties uz Eiropas Parlamenta un Padomes direktīvu (ES) 2018/850 (2018. gada 30. maijs), ar ko groza Direktīvu 1999/31/EK par atkritumu poligoniem. Iepriekš minētajā direktīvas 1. panta ceturtās daļas d) apakšpunktā norādīts, ka dalībvalstis veic vajadzīgos pasākumus, lai nodrošinātu, ka līdz 2035. gadam poligonos apglabāto sadzīves atkritumu īpatsvars ir samazinājies līdz 10 % no kopējā radīto sadzīves atkritumu daudzuma (pēc svara) vai ir vēl mazāks.
Ievērojot iepriekš minēto, secināms, ka Eiropas Savienības līmenī ir noteikts datums (2034. gada 31. decembris), līdz kuram ir jāsasniedz mērķis par poligonā apglabāto sadzīves atkritumu samazināšanu līdz 10 %, bet detalizētāk nav noteikts, kādi procentuālie mērķi dalībvalstīm būtu sasniedzami katru gadu. Proti, dalībvalstis pašas, ņemot vērā katras valsts atkritumu apsaimniekošanas sistēmas īpatnības, nosaka nacionālā līmeņa normatīvajos aktos sasniedzamos rādītājus, lai līdz 2035. gadam sasniegtu Direktīvas 1999/31/EK norādīto mērķi. Līdz ar to LASUA nevar piekrist Projekta izziņā norādītajam, ka Noteikumu Nr. 1032 87.1 punktā norādītie procentuālie apjomi un termiņi ir izvirzīti atbilstoši Direktīvai 1999/31/EK.
Projekta anotācijas sadaļā “Problēmas apraksts” norādīts, ka saskaņā ar Eiropas parlamenta un Padomes Direktīvas 1999/31/EK (1999.gada 26.aprīlis) par atkritumu poligoniem noteikto Eiropas Savienības dalībvalstīm līdz 2035.gadam jāsamazina sadzīves atkritumu poligonā apglabāto sadzīves atkritumu masa līdz 10% no ikgadējā sadzīves atkritumu daudzuma.
Pašreizējā situācijā liela daļa atkritumu, kas netiek pārstrādāti, nonāk atkritumu poligonā uz apglabāšanu. 2021. gadā apglabātais atkritumu daudzums poligonos ir 52,41%, pārstrādātais sadzīves atkritumu apjoms ir 44,1%. Savukārt Projekta anotācijas sadaļā “Risinājumu apraksts” citastarp norādīts, ka 2023. gadā 11. aprīlī stājās spēkā grozījumi Atkritumu apsaimniekošanas likuma 22. panta 1.1 daļā, kurā tiek noteikts, ka Atkritumu apsaimniekošanas reģionālais centrs, pašvaldība, kas ir noslēgusi līgumu ar sadzīves atkritumu poligona apsaimniekotāju par tās administratīvajā teritorijā savākto sadzīves atkritumu apglabāšanu sadzīves atkritumu poligonā, un šā likuma 18. panta pirmajā daļā minētais atkritumu apsaimniekotājs nodrošina sadzīves atkritumu poligonā apglabāto sadzīves atkritumu daudzuma samazināšanu. Ministru kabinets nosaka sadzīves atkritumu poligonā apglabāto sadzīves atkritumu daudzuma samazināšanas mērķus un to izpildes termiņus, un prasības Eiropas Komisijas informēšanai par sadzīves atkritumu poligonos apglabāto atkritumu daudzuma samazināšanas mērķu izpildi.
Ņemot vērā Projektā ietvertās normas, kā arī vērtējot Projekta anotācijas saturu, LASUA ieskatā, kā jau tas ir pausts iepriekš, Projektā norādītie atkritumu poligonā apglabāto sadzīves atkritumu masas procentuālie apjomi (sasniedzamie mērķi) ir noteikti bez konkrētu atkritumu, kas tiek radīti, savākti un nogādāti atkritumu poligonā, plūsmu datu apkopošanas un to analīzes. LASUA ieskatā nav pieļaujama situācija, ka Projektā piedāvātā Noteikumu Nr. 1082 87.1 punkta redakcija ir izstrādāta bez nepieciešamo atkritumu veidu un daudzumu datu izvērtējuma, aprobežojoties tikai ar informāciju par 2021. gadā poligonos apglabāto atkritumu procentuālo daudzumu. Konkrētajā gadījumā pirms Projekta saskaņošanas un virzīšanas apstiprināšanai vispirms būtu nepieciešams iegūt visaptverošu informāciju un datus par atkritumu plūsmām un to daudzumiem no atkritumu apsaimniekošanas sistēmā iesaistītajām personām (piemēram, bet ne tikai ražotāju paplašinātās atbildības sistēmas dalībniekiem, depozītu sistēmas operatoram, preču ražotājiem un tirgotājiem), lai iegūtu un apkopotu informāciju par katrā atkritumu apsaimniekošanas reģionā radītajiem atkritumu veidiem un to daudzumiem, un tikai pēc attiecīgo datu izvērtēšanas varētu tikt skatīts jautājums par izvirzāmajiem kritērijiem un prasībām, lai sasniegtu Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas 1999/31/EK (1999.gada 26.aprīlis) par atkritumu poligoniem noteikto mērķi.
Piemērs, ka radīto atkritumu uzskaites sistēma šobrīd vēl nav tādā līmenī, lai no šiem datiem iegūtu patiesu un atbilstošu informāciju, izriet no Valsts statistiskā pārskata “Nr.3 – Atkritumi. Pārskats par atkritumiem” kopsavilkuma par 2021. gadu. Proti, tabulā “Radītais Sadzīves (visu nebīstamo) atkritumu daudzums no organizācijām, kas atskaitījušās ar Valsts statistikas pārskatu “Nr. 3-Atkritumi” norādīts, ka, piemēram, Rīgā radītais atkritumu daudzums ir 237464.67 tonnas, savukārt, piemēram, Ropažu novadā (kurā iedzīvotāju daudzums, salīdzinot ar Rīgu, ir vismaz uz pusi mazāks) radītais atkritumu daudzums ir 409569.82 tonnas. No iepriekš minētā LASUA ieskatā neapšaubāmi izriet, ka pašreizējie radīto atkritumu uzskaites dati neatspoguļo patiesos radīto atkritumu apjomus, jo faktiski ir maz ticams, ka teritorijā, kurā ir divas reizes vairāk iedzīvotāju, tiek radīti gandrīz divas reizes mazāk atkritumu nekā teritorijā, kurā iedzīvotāju skaits ir ievērojami mazāks.
Papildu jānorāda, ka Projektā noteiktais procentuālais mērķis, ka līdz 2024. gada 31. decembrim sadzīves atkritumu poligonā apglabāto sadzīves atkritumu masa nepārsniedz 45 % no attiecīgajā kalendāra gadā radītās sadzīves atkritumu masas, LASUA ieskatā ir nesamērīgs, ņemot vērā faktu, ka saskaņā ar Atkritumu apsaimniekošanas likuma Pārejas noteikumu 56. punktu pašvaldības izveido atkritumu apsaimniekošanas reģionālos centrus līdz 2024. gada 30. jūnijam. Konkrētajā gadījumā, ņemot vērā Projekta normas, viens no subjektiem, kuram būs pienākums nodrošināt sadzīves atkritumu poligonā apglabāto sadzīves atkritumu daudzuma samazināšanu, ir atkritumu apsaimniekošanas reģionālais centrs, līdz ar to tikai pēc centra izveidošanas Noteikumu Nr. 1032 87.1 pantā minētie subjekti kompleksi var uzsākt mērķtiecīgu darbu, kas vērsts uz Direktīvas 1999/31/EK noteikto mērķu sasniegšanu. Ievērojot iepriekš minēto, it īpaši attiecībā uz atkritumu apsaimniekošanas reģionālais centra izveides termiņiem, LASUA uzskata, ka Projektā noteiktie termiņi un procentuālie mērķi nav adekvāti un reālai situācijai atbilstoši, līdz ar to tos ir nepieciešams pārskatīt.
Piedāvātā redakcija
-