Atzinums

Projekta ID
24-TA-735
Atzinuma sniedzējs
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija
Atzinums iesniegts
04.04.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam precizēt Informatīvā ziņojuma par Finanšu ministrijas pārziņā esošo Eiropas Savienības fondu un ārvalstu finanšu palīdzības aktualitātēm līdz 2024. gada 1. martam (pusgada ziņojums) 7. pielikumu atbilstoši VARAM 2024. gada 4. aprīļa elektroniskajā vēstulē nosūtītajiem precizējumiem.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam precizēt Informatīvā ziņojuma par Finanšu ministrijas pārziņā esošo Eiropas Savienības fondu un ārvalstu finanšu palīdzības aktualitātēm līdz 2024. gada 1. martam (pusgada ziņojums) 5. pielikumu atbilstoši VARAM 2024. gada 4. aprīļa elektroniskajā vēstulē nosūtītajiem precizējumiem.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam precizēt ES fondu 2021. – 2027. gada plānošanas perioda programmas papildinājuma failu atbilstoši VARAM 2024.gada 4.aprīļa elektroniskajā vēstulē nosūtītajiem precizējumiem.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam precizēt Informatīvo ziņojumu par Finanšu ministrijas pārziņā esošo Eiropas Savienības fondu un ārvalstu finanšu palīdzības aktualitātēm līdz 2024. gada 1. martam (pusgada ziņojums) atbilstoši VARAM 2024. gada 4. aprīļa elektroniskajā vēstulē sniegtajiem komentāriem ar norādi “Iebildums”.
Piedāvātā redakcija
-
5.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Ievērojot TAP 28.03.2024. starpinstitūciju saskaņošanā nodotā MK rīkojuma projekta “Par Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas un Klimata un enerģētikas ministrijas reorganizāciju un Klimata, enerģētikas un vides ministrijas un Dabas aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas izveidošanu” (tiesību akta lietas ID 24-TA-376) 16. punktu, kas paredz, ka Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija nodod Klimata un enerģētikas ministrijas kā Eiropas Savienības fondu atbildīgās iestādes pārziņā divu investīciju pasākumu (2.2.2. specifiskā atbalsta mērķa “Pārejas uz aprites ekonomiku veicināšana” 2.2.2.3. pasākumu “Notekūdeņu dūņu pārstrāde” un 2.2.2. specifiskā atbalsta mērķa “Pārejas uz aprites ekonomiku veicināšana” 2.2.2.4. pasākumu “Aprites ekonomikas principu ieviešana”) īstenošanu un uzraudzību atbilstoši Ministru kabinetā noteiktajam laika grafikam, lūdzam papildināt MK protokollēmuma 3.2. apakšpunktu ar zemsvītras atsauci VARAM piedāvatā redakcijā.
Piedāvātā redakcija
VARAM piedāvātā redakcija:
“Ikgadēji deklarējamo izdevumu minimālā sliekšņa Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai (turpmāk – VARAM) apstiprinātā izpilde nacionālā līmenī, nosakot ikgadēji Eiropas Komisijai pieprasāmo Eiropas Savienības fondu daļas minimālo apjomu proporcionāli katras iestādes pārziņā esošo Eiropas Savienības fondu indikatīvajam piešķīrumam, tiks precizēta (precizējot arī VARAM piešķīrumu), ņemot vērā MK rīkojuma projekta “Par Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas un Klimata un enerģētikas ministrijas reorganizāciju un Klimata, enerģētikas un vides ministrijas un Dabas aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas izveidošanu” (tiesību akta lietas ID 24-TA-376) 16. punktu, kas paredz, ka Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija nodod Klimata un enerģētikas ministrijas kā Eiropas Savienības fondu atbildīgās iestādes pārziņā divu investīciju pasākumu īstenošanu un uzraudzību atbilstoši Ministru kabinetā noteiktajam laika grafikam: 2.2.2. specifiskā atbalsta mērķa “Pārejas uz aprites ekonomiku veicināšana” 2.2.2.3. pasākumu “Notekūdeņu dūņu pārstrāde” un 2.2.2. specifiskā atbalsta mērķa “Pārejas uz aprites ekonomiku veicināšana” 2.2.2.4. pasākumu “Aprites ekonomikas principu ieviešana”. Attiecīgi precizējams arī Klimata un enerģētikas ministrijas pārziņā esošais Eiropas Savienības fondu indikatīvais piešķīrums un ikgadēji deklarējamo izdevumu minimālie sliekšņi.”
 
6.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
VARAM nepiekrīt MK protokollēmuma 3.4. apakšpunkta redakcijai par aktualitātes zaudēšanu attiecībā uz Ministru kabineta 2023. gada 25. aprīļa sēdes protokollēmuma “Informatīvais ziņojums “Par Kohēzijas politikas Eiropas Savienības fondu investīciju aktualitātēm līdz 2023. gada 1. martam (pusgada ziņojums)”” (prot. Nr. 22 28. §) 2.2. apakšpunktu pilnībā, jo šī apakšpunkta otrais teikums (Centrālajai finanšu un līgumu aģentūrai, līgumā vai vienošanās paredzot atbilstošus projektu uzraudzības pasākumus un tos ieviešot, intensificēt "konsultē vispirms" principu, lai savlaicīgi identificētu riskus projektu īstenošanas laika grafiku ievērošanā un piemērotu riskus mazinošos pasākumus plānoto maksājumu intensitātes veicināšanai plānotajos apjomos) joprojām ir aktuāls un nepieciešams, lai nodrošinātu ES fondu 2021.-2027.gada plānošanas perioda investīciju īstenošanas paātrināšanu, tai skaitā veicinātu n+3 principa izpildi. Lūdzam precizēt MK protokollēmuma 3.4. apakšpunktu, izsakot to VARAM piedāvātā redakcijā.

 
Piedāvātā redakcija
VARAM piedāvātā redakcija:
“3.4. Atzīt par aktualitāti zaudējušu Ministru kabineta 2023. gada 25. aprīļa sēdes protokollēmuma “Informatīvais ziņojums “Par Kohēzijas politikas Eiropas Savienības fondu investīciju aktualitātēm līdz 2023. gada 1. martam (pusgada ziņojums)”” (prot. Nr. 22 28. §) 2.2. apakšpunkta pirmo teikumu un 2.3. apakšpunktu.”
7.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Ievērojot TAP 28.03.2024. starpinstitūciju saskaņošanā nodotā MK rīkojuma projekta “Par Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas un Klimata un enerģētikas ministrijas reorganizāciju un Klimata, enerģētikas un vides ministrijas un Dabas aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas izveidošanu” (tiesību akta lietas ID 24-TA-376) 16. punktu, kas paredz, ka Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija nodod Klimata un enerģētikas ministrijas kā Eiropas Savienības fondu atbildīgās iestādes pārziņā divu investīciju pasākumu (2.2.2. specifiskā atbalsta mērķa “Pārejas uz aprites ekonomiku veicināšana” 2.2.2.3. pasākumu “Notekūdeņu dūņu pārstrāde” un 2.2.2. specifiskā atbalsta mērķa “Pārejas uz aprites ekonomiku veicināšana” 2.2.2.4. pasākumu “Aprites ekonomikas principu ieviešana”) īstenošanu un uzraudzību atbilstoši Ministru kabinetā noteiktajam laika grafikam, kā arī ierosinātās programmas pārdales investīciju tempa optimizēšanai, kas ietekmē ikgadējās ES fondu maksājumu prognozes un budžeta izdevumu prognozes, lai nodrošinātu ES fondu maksājumu un budžeta izdevumu prognožu mērķi ES fondu 2021. – 2027. gada plānošanas periodā, kas minēts informatīvā ziņojuma 6.pielikumā, lūdzam papildināt MK protokollēmuma 3.5. apakšpunktā  iekavās (ziņojuma 6.pielikums) ar zemsvītras atsauci šādā VARAM piedāvātā redakcijā.
Piedāvātā redakcija
VARAM piedāvātā redakcija:
“Protokollēmuma 3.5.punktā noteiktie ikgadējie maksājumu mērķi sadalījumā pa atbildīgajām iestādēm tiks precizēti, ņemot vērā ierosinātās Eiropas Savienības fondu kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam pārdales investīciju tempa optimizēšanai, kā arī ievērojot Ministru kabineta rīkojuma projekta “Par Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas un Klimata un enerģētikas ministrijas reorganizāciju un Klimata, enerģētikas un vides ministrijas un Dabas aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas izveidošanu” (tiesību akta lietas ID 24-TA-376) 16. punktu, kas paredz, ka Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija nodod Klimata un enerģētikas ministrijas kā Eiropas Savienības fondu atbildīgās iestādes pārziņā divu investīciju pasākumu īstenošanu un uzraudzību atbilstoši Ministru kabinetā noteiktajam laika grafikam: 2.2.2. specifiskā atbalsta mērķa “Pārejas uz aprites ekonomiku veicināšana” 2.2.2.3. pasākumu “Notekūdeņu dūņu pārstrāde” un 2.2.2. specifiskā atbalsta mērķa “uz aprites ekonomiku veicināšana” 2.2.2.3. pasākumu “Notekūdeņu dūņu pārstrāde” un 2.2.2. specifiskā atbalsta mērķa “Pārejas uz aprites ekonomiku veicināšana” 2.2.2.4. pasākumu “Aprites ekonomikas principu ieviešana”.”
 
8.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
VARAM nepiekrīt MK protokollēmuma 3.5. apakšpunkta redakcijai, ņemot vērā Eiropas Savienības fondu 2021. – 2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 12. panta trešajā daļā noteiktos sadarbības iestādes pienākumus, atbilstoši kuriem par attiecināmo maksājumu apstiprināšanu un maksājumu veikšanu finansējuma saņēmējiem ir atbildīga sadarbības iestāde. Vēršam uzmanību, ka tieši sadarbības iestāde ar finansējuma saņēmējiem slēdz civiltiesiskos līgumus vai vienošanās par projektu īstenošanu, kas ietver projektu īstenošanas laika grafiku un citu projektu īstenošanas uzraudzībai nepieciešamo informāciju, tai ir pienākums izlases veidā veikt projektu iepirkuma pirmspārbaudes, nodrošināt projektu īstenošanas uzraudzību un kontroli, projektu mērķu un iznākuma rādītāju sasniegšanas uzraudzību, kā arī analizēt problēmas projektu īstenošanā un sniegt priekšlikumus projektu īstenošanas uzlabošanai. Lūdzam precizēt MK protokollēmuma 3.5. apakšpunktu, izsakot to VARAM piedāvātā redakcijā.

 
Piedāvātā redakcija
VARAM piedāvātā redakcija:
“Centrālajai finanšu un līgumu aģentūrai atbilstoši kompetencei nodrošināt maksājumus specifisko atbalsta mērķu projektu finansējuma saņēmējiem, sadarbībā ar atbildīgajām iestādēm,  par Eiropas Savienības fondu līdzfinansējumu 2024. gadā kopā vismaz 181 674 178 euro, 2025. gadā kopā vismaz 709 748 334 euro un 2026. gadā kopā vismaz 831 764 862 euro (ziņojuma 6. pielikums):”
9.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Ievērojot Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.-2020. gada plānošanas perioda vadības likuma 12. pantā noteiktos Centrālās finanšu un līgumu aģentūras kā sadarbības iestādes pienākumus, kompetenci un pilnvarojumu un lai neradītu papildu administratīvo slogu administrējošām iestādēm, lūdzam izteikt MK protokollēmuma 4.1. apakšpunktu VARAM piedāvātā redakcijā.

 
Piedāvātā redakcija
VARAM piedāvātā redakcija:
“4.1. Atļaut Centrālajai finanšu un līgumu aģentūrai pagarināt finansējuma saņēmējam neatbilstoši veikto izdevumu atmaksas termiņu Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.–2020. gada plānošanas periodā objektīvi pamatotā gadījumā, kad finansējuma saņēmējs to ir argumentēti lūdzis.”
10.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam precizēt Informatīvā ziņojuma par Finanšu ministrijas pārziņā esošo Eiropas Savienības fondu un ārvalstu finanšu palīdzības aktualitātēm līdz 2024. gada 1. martam (pusgada ziņojums) 2. pielikumu atbilstoši VARAM 2024. gada 4.aprīļa elektroniskajā vēstulē nosūtītajam precizējumam.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam precizēt Informatīvā ziņojuma par Finanšu ministrijas pārziņā esošo Eiropas Savienības fondu un ārvalstu finanšu palīdzības aktualitātēm līdz 2024. gada 1. martam (pusgada ziņojums) 1. pielikumu atbilstoši VARAM 2024. gada 4.aprīļa elektroniskajā vēstulē nosūtītajam precizējumam.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam precizēt Informatīvo ziņojumu par Finanšu ministrijas pārziņā esošo Eiropas Savienības fondu un ārvalstu finanšu palīdzības aktualitātēm līdz 2024. gada 1. martam (pusgada ziņojums) atbilstoši VARAM 2024. gada 4. aprīļa elektroniskajā vēstulē veiktajiem tehniskajiem precizējumiem.  
Piedāvātā redakcija
-