Projekta ID
24-TA-2584Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
29.10.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt noteikumu projektu ar normu, kas nosaka de minimis atbalsta piešķiršanas brīdi, tādējādi ievērojot Komisijas 2023. gada 13. decembra Regulas (ES) 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk – Komisijas regula Nr. 2023/2831) 3. panta 3. punktā noteikto.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lai nodrošinātu Komisijas regulas Nr. 2023/2831 1. panta 2. punkta prasību ievērošanu, lūdzam papildināt noteikumu projekta 37. punktu ar apakšpunktu, kas iekļauj atbilstošu nosacījumu, piemēram, šādā redakcijā:
Piedāvātā redakcija
Ja atbalsta saņēmējs vienlaikus darbojas vienā vai vairākās Komisijas regulas Nr.2023/2831 1.panta 1.punkta a), b), c) un d) apakšpunktā minētajās nozarēs, atbalstu drīkst piešķirt tikai tad, ja atbalsta saņēmējs nodrošina šo nozaru darbību vai uzskaites nodalīšanu, lai saskaņā ar Komisijas regulas Nr.2023/2831 1.panta 2.punktu darbības izslēgtajās nozarēs negūst labumu no de minimis atbalsta, ko piešķir saskaņā ar šiem noteikumiem.
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lai nodrošinātu korektu kumulācijas prasību ievērošanu, lūdzam noteikumu projekta 37.3. apakšpunktu izteikt, piemēram, šādā redakcijā.
Piedāvātā redakcija
37.3. ievērojot Komisijas regulas Nr. 2023/2831 5. panta 1. un 2. punkta nosacījumus, de minimis atbalstu drīkst kumulēt ar citu de minimis atbalstu, tai skaitā attiecībā uz vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām, līdz Komisijas regulas Nr.2023/2831 3.panta 2.punktā noteiktajam attiecīgajam robežlielumam, kā arī drīkst kumulēt ar citu komercdarbības atbalstu, tai skaitā attiecībā uz vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām, ja netiek pārsniegta attiecīgā maksimālā atbalsta intensitāte vai atbalsta summa, kāda noteikta komercdarbības atbalsta programmā, ad-hoc lēmumā vai Eiropas Komisijas lēmumā. De minimis atbalstu ar citu de minimis atbalstu par vienām un tām pašām izmaksām var apvienot, ja pēc atbalstu apvienošanas atbalsta vienībai vai izmaksu pozīcijai attiecīgā maksimālā atbalsta intensitāte nepārsniedz 100%.
Ja par vienām un tām pašām projekta attiecināmajām izmaksām tiek piešķirts atbalsts vairāku komercdarbības atbalsta programmu ietvaros, finansējuma saņēmējs un sadarbības partneris (ja attiecināms) iesniedz informāciju par plānoto un piešķirto atbalstu, tai skaitā par tām pašām attiecināmajām izmaksām, norādot atbalsta piešķiršanas datumu (tai skaitā plānoto atbalsta piešķiršanas datumu), atbalsta intensitāti, atbalsta sniedzēju, atbalsta pasākumu vai investīciju un plānoto vai piešķirto atbalsta summu.
Ja par vienām un tām pašām projekta attiecināmajām izmaksām tiek piešķirts atbalsts vairāku komercdarbības atbalsta programmu ietvaros, finansējuma saņēmējs un sadarbības partneris (ja attiecināms) iesniedz informāciju par plānoto un piešķirto atbalstu, tai skaitā par tām pašām attiecināmajām izmaksām, norādot atbalsta piešķiršanas datumu (tai skaitā plānoto atbalsta piešķiršanas datumu), atbalsta intensitāti, atbalsta sniedzēju, atbalsta pasākumu vai investīciju un plānoto vai piešķirto atbalsta summu.
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Pēc analoģijas kā noteikumu 39. punktā lūdzam precizēt noteikumu 38.punktu, kas šajā situācijā ir gala labuma guvēji. Ja ir paredzēts, ka finansējuma saņēmējs piešķir tālāk atbalstu sadarbības partnerim vispārējas tautsaimnieciskas nozīmes pakalpojumu sniegšanai, nepieciešams to norādīt noteikumos un/vai anotācijā.
Kā arī lūdzam precizēt šajā punktā norādīto kārtību attīstāmās infrastruktūras izmantošanas proporcijas aprēķinam, jo no esošās redakcijas nav saprotams, kam (finansējuma saņēmējam vai sadarbības partnerim) infrastruktūras izmantošanas aprēķins tiek piemērots. Ja ir iespējami vairāki gadījumi, lūdzam tos norādīt.
Kā arī lūdzam precizēt šajā punktā norādīto kārtību attīstāmās infrastruktūras izmantošanas proporcijas aprēķinam, jo no esošās redakcijas nav saprotams, kam (finansējuma saņēmējam vai sadarbības partnerim) infrastruktūras izmantošanas aprēķins tiek piemērots. Ja ir iespējami vairāki gadījumi, lūdzam tos norādīt.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu 39.punktu un/vai anotāciju un skaidri norādīt, kas šajā situācijā (kur finansējuma saņēmējs ir ārstniecības iestāde, kas pati nesniedz valsts apmaksātos ģimenes ārsta pakalpojumus, bet nodrošina telpas vai telpas un aprīkojumu šo noteikumu 14.2.1. apakšpunktā minētajam sadarbības partnerim valsts apmaksāto ģimenes ārsta pakalpojumu sniegšanai un kuram uzticēts sniegt pakalpojumus ar vispārēju tautsaimniecisku nozīmi ir gala labuma guvējs - finansējuma saņēmējs vai sadarbības partneris. Ja ir paredzēts, ka finansējuma saņēmējs piešķir tālāk atbalstu sadarbības partnerim vispārējas tautsaimnieciskas nozīmes pakalpojumu sniegšanai, nepieciešams to norādīt noteikumos un/vai anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām tiesību normai ir jābūt skaidrai, lai tās lietotājs un piemērotājs gūtu nepārprotamu priekšstatu par normā ietvertajiem pienākumiem un tiesībām.
Ievērojot minēto, lūdzam precizēt noteikumu projekta 14. punktu, lai nodrošinātu viennozīmīgu normu interpretāciju par to, kuri finansējuma saņēmēji (t.i. kuros noteikumu projekta apakšpunktos minētie) ir tiesīgi kā sadarbības partnerus piesaistīt citus subjektus.
Piemēram, no anotācijas 1.3. sadaļas apakšsadaļas "Risinājuma apraksts" secināms, ka finansējuma saņēmējs - rezidents, kas apgūst ģimenes (vispārējās prakses) ārsta specialitāti, vai sertificēts ģimenes ārsts nevar piesaistīt kā sadarbības partneri citu rezidentu, kas apgūst ģimenes (vispārējās prakses) ārsta specialitāti, vai sertificētu ģimenes ārstu. Savukārt no noteikumu projekta 14. punkta šāds ierobežojums neizriet.
Ievērojot minēto, lūdzam precizēt noteikumu projekta 14. punktu, lai nodrošinātu viennozīmīgu normu interpretāciju par to, kuri finansējuma saņēmēji (t.i. kuros noteikumu projekta apakšpunktos minētie) ir tiesīgi kā sadarbības partnerus piesaistīt citus subjektus.
Piemēram, no anotācijas 1.3. sadaļas apakšsadaļas "Risinājuma apraksts" secināms, ka finansējuma saņēmējs - rezidents, kas apgūst ģimenes (vispārējās prakses) ārsta specialitāti, vai sertificēts ģimenes ārsts nevar piesaistīt kā sadarbības partneri citu rezidentu, kas apgūst ģimenes (vispārējās prakses) ārsta specialitāti, vai sertificētu ģimenes ārstu. Savukārt no noteikumu projekta 14. punkta šāds ierobežojums neizriet.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt un precizēt noteikumu projekta 17. punktu ar nosacījumu, ka projekta iesniedzējs un sadarbības partneris (ja attiecināms) nodrošinās atsevišķu ieņēmumu un izdevumu grāmatvedības uzskaiti, kā arī darbību un ar to īstenošanu saistīto finanšu plūsmu nodalīšanu.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka 2024. gada 30. septembrī stājusies spēkā jaunā “Finanšu regula” – Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 23. septembra Regula (ES, Euratom) 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (pārstrādāta redakcija) (turpmāk - Regula 2024/2509), un saskaņā ar Regulas 2024/2509 279. pantu tā atceļ iepriekšējo “Finanšu regulu” – Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regula (ES, Euratom) 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012 (turpmāk – Regula 2018/1046). Attiecīgi lūdzam noteikumu projekta 19. punktā precizēt regulas atsauci, norādot atsauci uz Regulu 2024/2509. Saskaņā ar Regulas 2024/2509 279. pantu atsauces uz atcelto Regulu 2018/1046 uzskata par atsaucēm uz Regulu 2024/2509, un tās lasa saskaņā ar atbilstības tabulu Regulas 2024/2509 II pielikumā.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 28. punktu tā, lai skaidrs, ka atbalsts projekta komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nodrošināšanas pasākumu izmaksām nav komercdarbības atbalsts.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 37.7. apakšpunktu, aiz vārdiem “finansējuma saņēmējs” papildinot ar vārdiem: “un sadarbības partneris (ja attiecināms)”. Pēc analoģijas lūdzam precizēt arī noteikumu projekta 44. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Pamatojoties uz noteikumu 39. punktā minēto, ka attīstāmās infrastruktūras izmantošanas proporcijas aprēķinu valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanai un citu darbību veikšanai veic un piemēro sadarbības partnerim, lūdzam izvērtēt un pēc nepieciešamības precizēt noteikumu 41. un 48. punkta redakciju, iekļaujot atsauci arī uz sadarbības partneri (ja attiecināms).
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Atbilstoši noteikumu anotācijā minētajam, ka katru ģimenes ārsta praksi var attīstīt ne vairāk kā viena projekta ietvaros, lūdzam izvērtēt un pēc nepieciešamības papildināt noteikumu 51. un 52. punktu ar informāciju, ka katru ģimenes ārsta praksi var attīstīt ne vairāk kā viena projekta ietvaros.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 61.1. apakšpunktu, lai nodrošinātu korektu norādi uz normatīvo aktu jomu. Proti, lūdzam aizstāt noteikumu projekta 61.1. apakšpunktā vārdus un skaitļus "normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda ieviešanā 2021.–2027. gada plānošanas periodā nodrošināma komunikācijas un vizuālās identitātes prasību ievērošana" ar vārdiem un skaitļiem "normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā" (t.i. Ministru kabineta 2023. gada 13. jūlija noteikumi Nr. 408 "Kārtība, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā").
Lūdzam atbilstoši precizēt arī anotāciju.
Vienlaikus lūdzam arī anotācijas 1.3. sadaļas apakšsadaļā "Risinājuma apraksts" informācijā par sadarbības līgumu slēgšanu aizstāt atsauci uz Ministru kabineta 2014. gada 16. decembra noteikumiem Nr.784 “Kārtība, kādā Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina plānošanas dokumentu sagatavošanu un šo fondu ieviešanu 2014.–2020.gada plānošanas periodā” (ņemot vērā, ka minētie noteikumi attiecas uz Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.-2020. gada plānošanas periodu) ar atsauci uz Ministru kabineta 2023. gada 13. jūlija noteikumiem Nr. 408 "Kārtība, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā".
Lūdzam atbilstoši precizēt arī anotāciju.
Vienlaikus lūdzam arī anotācijas 1.3. sadaļas apakšsadaļā "Risinājuma apraksts" informācijā par sadarbības līgumu slēgšanu aizstāt atsauci uz Ministru kabineta 2014. gada 16. decembra noteikumiem Nr.784 “Kārtība, kādā Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina plānošanas dokumentu sagatavošanu un šo fondu ieviešanu 2014.–2020.gada plānošanas periodā” (ņemot vērā, ka minētie noteikumi attiecas uz Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.-2020. gada plānošanas periodu) ar atsauci uz Ministru kabineta 2023. gada 13. jūlija noteikumiem Nr. 408 "Kārtība, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā".
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka sabiedrisko pakalpojumu infrastruktūrai nenosaka dzīves ilgumu, lūdzam precizēt noteikumu projekta 61.7. apakšpunktā norādīto periodu, svītrojot “bet ne mazāk kā infrastruktūrā veikto ieguldījumu amortizācijas termiņā”
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar Ministru kabineta 2023. gada 25. aprīļa noteikumu Nr. 205 "Valsts budžeta līdzekļu plānošanas kārtība Eiropas Savienības fondu projektu īstenošanai un maksājumu veikšanai 2021.–2027. gada plānošanas periodā" 10. punktu maksimālais avansa apjoms nevar pārsniegt 30 % no projektam piešķirtā Eiropas Savienības fonda finansējuma un, ja tas ir paredzēts projektā, valsts budžeta līdzfinansējuma kopsummas, ja vien normatīvajā aktā par specifiskā atbalsta mērķa īstenošanu nav paredzēts citādi.
Savukārt saskaņā ar minēto noteikumu 16. punktu sadarbības iestāde, veicot avansa un starpposma maksājumus, ievēro nosacījumu, ka to kopsumma nedrīkst pārsniegt 90 % no projektam piešķirtā Eiropas Savienības fonda finansējuma un, ja tas paredzēts projektā, valsts budžeta līdzfinansējuma kopsummas, izņemot šo noteikumu 17. un 18. punktā minēto gadījumu.
Ievērojot minēto, aicinām papildināt noteikumu projekta 62. punktu, paredzot, ka avansa apmērs un avansa un starpposma maksājumu kopsummas apmērs tiek aprēķināts no Eiropas Reģionālās attīstības fonda un valsts budžeta līdzfinansējuma kopsummas.
Lūdzam atbilstoši precizēt arī anotāciju.
Savukārt saskaņā ar minēto noteikumu 16. punktu sadarbības iestāde, veicot avansa un starpposma maksājumus, ievēro nosacījumu, ka to kopsumma nedrīkst pārsniegt 90 % no projektam piešķirtā Eiropas Savienības fonda finansējuma un, ja tas paredzēts projektā, valsts budžeta līdzfinansējuma kopsummas, izņemot šo noteikumu 17. un 18. punktā minēto gadījumu.
Ievērojot minēto, aicinām papildināt noteikumu projekta 62. punktu, paredzot, ka avansa apmērs un avansa un starpposma maksājumu kopsummas apmērs tiek aprēķināts no Eiropas Reģionālās attīstības fonda un valsts budžeta līdzfinansējuma kopsummas.
Lūdzam atbilstoši precizēt arī anotāciju.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Anotācijas projekta 1.3.sadaļā “Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi” lūdzam pārskatīt informāciju: “Lai noteiktu, kurš ir uzskatāms par gala labuma guvēju - finansējuma saņēmējs vai sadarbības partneris, ir jāņem vērā, kam pieder attīstāmās telpas (vai tas pieder ārstniecības iestādei vai pašvaldībai), kā arī kam īpašumā ir iegādājamās medicīniskās iekārtas (ģimenes ārstam vai ārstniecības iestādei, vai pašvaldībai).
Tam finansējuma saņēmējam, kura īpašumā ir attīstāmas telpas vai iegādājamās medicīniskās iekārtas un kuram ir deleģēšanas līgums par valsts apmaksāto sekundāro ambulatoro vai stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanu ar NVD, bet kurš pats nesniedz valsts apmaksātos ģimenes ārsta pakalpojumus, bet nodrošina telpas vai telpas un aprīkojumu valsts apmaksāto ģimenes ārsta pakalpojumu sniegšanai ārstniecības iestādei, kurai uzticēts sniegt pakalpojumus ar vispārēju tautsaimniecisku nozīmi, tam atbalstu piešķir kā kompensāciju par vispārējas tautsaimnieciskas nozīmes pakalpojuma sniegšanu atbilstoši Eiropas Komisijas lēmumam Nr. 2012/21/ES.“ un precizēt redakciju atbilstoši noteikumu 38.un 39.punkta redakcijai.
Tam finansējuma saņēmējam, kura īpašumā ir attīstāmas telpas vai iegādājamās medicīniskās iekārtas un kuram ir deleģēšanas līgums par valsts apmaksāto sekundāro ambulatoro vai stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanu ar NVD, bet kurš pats nesniedz valsts apmaksātos ģimenes ārsta pakalpojumus, bet nodrošina telpas vai telpas un aprīkojumu valsts apmaksāto ģimenes ārsta pakalpojumu sniegšanai ārstniecības iestādei, kurai uzticēts sniegt pakalpojumus ar vispārēju tautsaimniecisku nozīmi, tam atbalstu piešķir kā kompensāciju par vispārējas tautsaimnieciskas nozīmes pakalpojuma sniegšanu atbilstoši Eiropas Komisijas lēmumam Nr. 2012/21/ES.“ un precizēt redakciju atbilstoši noteikumu 38.un 39.punkta redakcijai.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju ar skaidrojumu par pārkompensācijas kontroli - kā atbalsta sniedzējs pārbaudīs noteikumu projekta 42. punktā noteikto pienākumu finansējuma saņēmējam iesniegt pilnvarojuma uzlicēja apliecinājumu, kam jābūt norādītam pilnvarojuma aktā un kā praksē jānodrošina pārkompensācijas kontrole, piemēram, šādā redakcijā:
Piedāvātā redakcija
Pārkompensācijas uzraudzību veic pilnvarojuma uzlicējs un, lai pilnvarojuma uzlicējs varētu kvalitatīvi novērst pārkompensācijas riskus un izpildīt pienākumu par pārkompensācijas uzraudzību, pilnvarojuma aktā ir iekļauts nosacījums, ka pilvarojuma uzlicējs veic regulāras pārbaudes vai nodrošina, ka tās tiek veiktas, vismaz ik pēc trīs gadiem sabiedrisko pakalpojumu līguma darbības laikā un tā beigās, pamatojoties uz normatīvajiem aktiem, kas nosaka atlīdzības maksājumu/kompensāciju aprēķināšanas un piešķiršanas kārtību, kritērijus un nosacījumus, kā arī pārkompensācijas kontroles kārtību. Minētais pārkompensācijas uzraudzības mehānisms tiek izvērtēts projekta iesnieguma vērtēšanas procesā.
