Atzinums

Projekta ID
23-TA-1964
Atzinuma sniedzējs
Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs
Atzinums iesniegts
02.11.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā KNAB darba specifiku, saskatām nepieciešamību un aicinām izteikt noteikumu projekta 37.5. apakšpunktu šādā redakcijā:
" 37.5. savlaicīgi nosūtīt nepieciešamos dokumentus kompetentajai valsts drošības iestādei darbinieka vai amatpersonas, vai personas, kura pretendē uz vakanto amata vietu institūcijā, pārbaudes veikšanai."
Vēršam uzmanību, ka KNAB iesniedz dokumentus kompetentajai valsts drošības iestādei ne tikai pārbaudes veikšanai par esošu iestādes darbinieku vai amatpersonu, bet arī par personu, kura pirmo reizi pretendē speciālās atļaujas saņemšanai, proti, kandidātu. Šajā gadījumā aptaujas lapa tiek nosūtīta pārbaudes veikšanai, lai noskaidrotu, vai persona vispār atbilst likuma “Par valsts noslēpumu” prasībām un vai nebūs šķēršļu tās saņemšanai.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
KNAB vērš uzmanību, ka šobrīd nav tehniska risinājuma, kā slēgtajā tīklā e-parakstīt e-dokumentu. Lai e-parakstītu e-dokumentu, ir nepieciešams uzlikt laika zīmogu, ko nodrošina VAS “Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs”. KNAB nesaredz iespēju, kā praktiski būtu īstenojama noteikumu projekta 164. punktā ietvertā prasība. 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
KNAB lūdz papildināt noteikumu projekta 203. punktu, paredzot, ka dienesta izmeklēšanas un gala ziņojuma sagatavošanas termiņā neieskaita laiku, kurā amatpersonai ir bijusi pārejoša darbnespēja vai viņa ir bijusi atvaļinājumā vai komandējumā.
Šī atruna būtu analoģiska Valsts civildienesta ierēdņu disciplināratbildības likuma 25. panta trešajā daļā noteiktajam, ka disciplinārlietas izskatīšanas termiņā neieskaita laiku, kurā ierēdnim ir bijusi pārejoša darbnespēja vai viņš ir bijis atvaļinājumā vai komandējumā.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Noteikumu projekta anotācijas 1.3. apakšpunktā ir ietverts skaidrojums, ka “anketā norādāmās informācijas apjoms ir nepieciešams, lai kompetentā valsts drošības iestāde veiktu personas pārbaudi un iegūtu pārliecību, ka persona atbilst likuma “Par valsts noslēpumu” 9. pantā noteiktajiem kritērijiem, t.sk.,  pārbaudītu vai nav pamats apšaubīt personas uzticamību un spēju saglabāt valsts noslēpumu, kā arī noteikt vai speciālās atļaujas izsniegšana atbilst nacionālās drošības interesēm. Informācija par personas ģimenes locekļiem un dzīvesbiedriem, juridiskajām saistībām, piederošajiem īpašumiem, darba vietām un ienākumu avotiem, darījumu apriti, kā arī cita anketā norādāmā informācija ir nepieciešama, lai identificētu iespējamos drošības riskus speciālās atļaujas un sertifikāta izsniegšanas gadījumā”.
KNAB saskata nepieciešamību papildināt anotāciju ar informāciju par to, kādi konkrēti apsvērumi ir bijuši par pamatu papildus (no jauna) pieprasītajai informācijai un attiecīgi kā tā korelē ar iespējamiem drošības riskiem vai pārliecības gūšanu, ka persona atbilst likuma “Par valsts noslēpumu” 9. pantā noteiktajiem kritērijiem.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
KNAB ierosina noteikumu projekta 2.18.apakšpunktu izteikt šādā redakcijā: “2.18. nepiederoša persona – persona, kas nav institūcijas darbinieks vai amatpersona, vai kurai tiešo amata vai dienesta pienākumu izpildei piekļuve klasificētai informācijai, paaugstinātās drošības zonai vai akreditētai informācijas sistēmai nav piešķirta.”
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ierosinām precizēt noteikumu projekta 9. punktu, papildinot ar informāciju par to, kādā formā/ formātā personai pēc valsts drošības iestādes pieprasījuma būs jāiesniedz bankas un citu kredītiestāžu vai maksājumu platformu informācija – kā izdruka vai elektronisks dokuments?
 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
KNAB aicina precizēt noteikumu projekta 27.2. apakšpunktu, izsakot to šādā redakcijā: “ 27.2. informāciju par izvērtējumu, ka institūcijai par konkrēto personu nav pieejama būtiska negatīva informācija, kas būtu par pamatu apšaubīt personas lojalitāti un uzticamību.”
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
KNAB izsaka priekšlikumu precizēt noteikumu projekta 30. punkta 33.1. un 33.2. apakšpunktus, izsakot tos šādā redakcijā:
“33.1. nodrošina slepenības režīmu vai norīko atbildīgo personu slepenības režīma nodrošināšanai, par to rakstveidā informējot kompetento valsts drošības iestādi;
33.2. organizē sevišķo lietvedību vai norīko atbildīgo personu sevišķās lietvedības organizēšanai, par to rakstveidā informējot kompetento valsts drošības iestādi.”
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
KNAB izsaka priekšlikumu precizēt noteikumu projekta 33.7. apakšpunktu, izsakot to šādā redakcijā: “ 33.7. apstiprina institūcijas amatu sarakstu par tām personām, kurām nepieciešama piekļuve klasificētajai informācijai.”
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
KNAB aicina izvērtēt iespēju noteikumu 34. punktu papildināt ar 34.10. apakšpunktu, paredzot vēl vienu atbildīgās personas atbilstības kritēriju, proti, ir lojāla Latvijas Republikai un tās Satversmei. Tas sasaucas arī ar likumprojektu “Grozījums Valsts pārvaldes iekārtas likumā” (Nr. 256/Lp14), ko 2023. gada 26. oktobrī Saeima atbalstīja otrajā lasījumā. Proti, tā ietvaros paredzēts papildināt likumprojektu ar 102. pantu, nosakot, ka publiskas personas institūcijā nodarbinātajam ir pienākums būt lojālam Latvijas Republikai un tās Satversmei (pieejams: https://titania.saeima.lv/LIVS14/SaeimaLIVS14.nsf/0/4CDCFE083CD69362C2258A4D003E637A?OpenDocument).
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
KNAB sniedz priekšlikumu noteikumu projekta 34. punkta apakšpunktos svītrot ievadošo attieksmes vietniekvārdu “kura” (visos locījumos).
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
KNAB izsaka priekšlikumu precizēt noteikumu projekta 52.3. apakšpunktu, izsakot to šādā redakcijā: “ 52.3. ir saimnieciska rakstura darbu veicējs, var piekļūt 2. drošības zonai, darbus veicot tikai autorizētas personas fiziskā uzraudzībā. Koplietošanas telpās šo personu uzraudzību var veikt ar tehniskiem līdzekļiem.”
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
KNAB ierosina noteikumu projekta 58.7. punktā vārdu “telefonus” aizstāt ar “mobilos tālruņus”, bet “planšetes” – ar “planšetdatorus”. Aicinām ņemt vērā arī citviet noteikumu projekta tekstā, kur attiecināms.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Noteikumu projekta 67.3. apakšpunktu izteikt šādā redakcijā: “67.3. telpai aktivizē signalizāciju.”
 
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Noteikumu projekta 81.3. apakšpunktu izteikt šādā redakcijā: “81.3. telpai aktivizē signalizāciju.”
 
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lai nodrošinātu institūcijas informācijas resursu aizsardzību, noteikumu projekta 83. punktā, pamatojoties uz noteikumu projekta 33.punktu, KNAB aicina paredzēt arī institūcijas vadītāja tiesības aizliegt apstrādāt amata vai dienesta pienākumu izpildei dienesta vajadzībām klasificēto informāciju telpās, kas neatbilst administratīvai drošības zonai noteiktām drošības prasībām, tostarp aizliegumu apstrādāt amata vai dienesta pienākumu izpildei dienesta vajadzībām klasificēto informāciju attālinātā darba ietvaros.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām precizēt noteikumu projekta 83., 84. un 205. punktā frāzi “ (..) ja iesaistīta NATO, ES vai ārvalstu dienesta vajadzībām klasificētā informācija (..)”, izsakot šādā redakcijā: “ (..) ja tas saistīts ar NATO, ES vai ārvalstu dienesta vajadzībām klasificētās informācijas apstrādi (..).”
 
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Noteikumu projekta 89. punkta redakcija nesniedz skaidru atbildi tam, kāda tieši informācija ir jāsniedz Nacionālajai drošības iestādei, uzsākot vai veicot darbu ar ārvalstu klasificēto informāciju. Piemēram, vai tas paredz ziņot par katru ienākošo ārvalstu klasificēto informāciju, vai tikai informēt Nacionālās drošības iestādi, ka institūcija ir uzsākusi ārvalstu klasificētās informācijas apstrādi, kad pirmo reizi tādu ir saņēmusi institūcijā. Attiecīgi lūdzam precizēt noteikumu projekta 89. punkta redakcija vai papildināt noteikumu projekta anotāciju.
 
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ierosinām precizēt noteikumu projekta 90.9. apakšpunktu, izsakot to šādā redakcijā: “90.9. iekārtas, aprīkojumu un ieročus marķē diskrēti atbilstoši pielietojumam, norādot tikai slepenības pakāpi.”
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ierosinām precizēt noteikumu projekta 96.4. apakšpunktu, izsakot to šādā redakcijā: “96.4. jaunā klasificētā dokumenta autors nodrošina sasaisti ar oriģinālo dokumentu.”
Piedāvātā redakcija
-
21.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ierosinām precizēt noteikumu projekta 98. punktu, izsakot to šādā redakcijā: “98. Nodrošinot klasificētu informāciju saturoša dokumenta apriti papīra formā, tam pievieno īpašu norādes lapu atbilstoši tā slepenības pakāpei.”
Piedāvātā redakcija
-
22.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lai nerastos pārpratumi ar 176.punktā noteikto prasību par saskaņojuma nepieciešamību no kompetentās valsts drošības iestādes vai Nacionālās drošības iestādes, KNAB ierosina 176. punktu izteikt precizētā redakcijā: “176. Institūcijas klasificētās informācijas iznīcināšanas procedūras ārkārtas, izņēmuma vai kara stāvokļa gadījumiem izstrādā institūcijas klasificētās informācijas evakuācijas plāna ietvaros. Ja iesaistīta NATO, ES vai ārvalstu klasificētā informācija, institūcijas klasificētās informācijas evakuācijas plānu saskaņo ar kompetento valsts drošības iestādi vai Nacionālo drošības iestādi.”
Piedāvātā redakcija
-
23.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
KNAB ierosina precizēt noteikumu projekta 200. punktu, izsakot to šādā redakcijā: “200. Dienesta izmeklēšanas komisijas sastāvā norīko personas, kurām izsniegto speciālo atļauju un sertifikātu kategorijas atbilst pārkāpumā identificētās klasificētās informācijas kategorijai.”
Piedāvātā redakcija
-
24.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Noteikumu projekta 2. pielikuma 11. punktā personai prasīts norādīt ienākumus, kas gūti ārpus darba vai dienesta vietas, un kuru summa gada laikā pārsniedz divas Ministru kabineta noteiktās minimālās mēnešalgas. Vēršam uzmanību, ka pirmo reizi pretendējot speciālās atļaujas saņemšanai, personai jāsniedz informācija par pēdējiem desmit gadiem, taču valstī noteiktās minimālās algas apmērs ir mainīgs. Attiecīgi ierosinām noteikumu projekta 2. pielikuma 11. punktu izteikt šādā redakcijā:
“11. Ienākumi, kas gūti ārpus darba vai dienesta vietas, un kuru summa gada laikā pārsniedz divas Ministru kabineta noteiktās minimālās mēnešalgas attiecīgajā gadā."
Piedāvātā redakcija
-
25.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Noteikumu projekta 2. pielikuma 28. punktā aicinām norādīt laika periodu, par kādu informācija ir sniedzama.
Piedāvātā redakcija
-
26.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Noteikumu projekta 2. pielikuma 28. punktā ietvertajā jautājumā svītrot saīsinājumu “u.c.”, ja tam nav objektīvs pamats.
Piedāvātā redakcija
-
27.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Noteikumu projekta 6.pielikumu (saistību raksts) izteikt šādā redakcijā:
Es, ____________________________________________________________,
(vārds, uzvārds, personas kods)

esmu informēts(-a), ka
manā rīcībā ir nonākusi valsts noslēpumu saturoša informācija;
Ziemeļatlantijas līguma organizācijas (NATO), Eiropas Savienības vai ārvalstu klasificētā informācija;
aizliegts tālāk izpaust vai jebkādā veidā apstrādāt manā rīcībā nonākušo 1. vai 2. punktā minēto klasificēto informāciju.
Esmu brīdināts(-a), ka saskaņā ar  Krimināllikuma 94. un 95. pantā noteikto varu tikt saukts(-a) pie kriminālatbildības par ziņu izpaušanu, kuras ir valsts noslēpums un kuras man tikušas uzticētas vai kļuvušas zināmas sakarā ar dienesta vai darba pienākumu pildīšanu.
Piedāvātā redakcija
-
28.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām klasificētu informāciju saturošu dokumentu iznīcināšanas metožu uzskaitījumā ievērot vienveidīgu pieeju vārdu locījumu lietojumam (piem., iznīcina, dedzina, dzēš, slīpē, deformē).
Piedāvātā redakcija
-