Projekta ID
22-TA-1941Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
03.03.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Saskaņā ar Komisijas 2022. gada 9. septembra Deleģētās regulas (ES) 2022/2258, ar ko attiecībā uz zvejniecības produktiem, olām un noteiktiem ļoti rafinētiem produktiem groza un labo Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (EK) Nr. 853/2004 par īpašām higiēnas prasībām attiecībā uz dzīvnieku izcelsmes pārtiku III pielikumu un attiecībā uz noteiktām gliemenēm groza Komisijas Deleģēto regulu (ES) 2019/624 (turpmāk – Deleģētā regula 2022/2258) pielikuma 4. punktu "Olas jānogādā patērētājam, nepārsniedzot 28 dienu pēc dēšanas maksimālo laika ierobežojumu", kā arī ir paredzēti speciāli nosacījumi attiecībā uz Gallus gallus (mājas vistu) sugas vistu dētajām olām. Papildus tiek skaidrots, ka Gallus gallus (mājas vistu) sugas vistu dēto olu minimālais derīguma termiņš būtu jānosaka ne vairāk kā 28 dienu apmērā, jo jebkurš šo olu glabāšanas laika palielinājums virs 28 dienām palielina slimības relatīvo risku. Tāpat arī anotācijas 1.3. apakšpunktā minēts, ka ir jānosaka, lai minētā norma neattiecas uz olām, kas iegūtas no Gallus gallus (mājas vistu) sugas putniem.
Savukārt projektā piedāvātajā Ministru kabineta 2020. gada 17. marta noteikumu Nr. 145 "Prasības mazumtirdzniecības uzņēmumiem, kas piegādā mājputnu olas vai ziedo dzīvnieku izcelsmes pārtiku"" (turpmāk – noteikumi Nr. 145) 6. punkta redakcijā (projekta 8. punkts) piedāvātais termiņš, kad mazumtirdzniecības uzņēmumi drīkst piegādāt mājputnu olas mazumtirdzniecības uzņēmumiem vai nodot ziedošanai citiem mazumtirdzniecības uzņēmumiem, kas var nodrošināt mājputnu olu termisku apstrādi pirms to nonākšanas pie galapatērētāja ir "no 29. dienas pēc izdēšanas līdz minimālā derīguma termiņa "ieteicams līdz..." beigām". Netiek paredzēti īpaši izņēmuma nosacījumi attiecībā uz Gallus gallus sugas vistu dētajām olām kā tas izriet no anotācijas.
Attiecīgi, lūdzam pārskatīt projekta 8. punktu, nodrošinot tā saskaņotību ar Deleģētās regulas 2022/2258 nosacījumiem vai aicinām precizēt anotācijā sniegto informāciju. Tāpat, nolūkā nodrošināt skaidru, nepārprotamu un viegli uztveramu plānoto grozījumu pamatojumu, iesakām papildināt anotāciju ar skaidrojumu par termiņa noteikšanu no 29. dienas, nevis 28. dienas.
Savukārt projektā piedāvātajā Ministru kabineta 2020. gada 17. marta noteikumu Nr. 145 "Prasības mazumtirdzniecības uzņēmumiem, kas piegādā mājputnu olas vai ziedo dzīvnieku izcelsmes pārtiku"" (turpmāk – noteikumi Nr. 145) 6. punkta redakcijā (projekta 8. punkts) piedāvātais termiņš, kad mazumtirdzniecības uzņēmumi drīkst piegādāt mājputnu olas mazumtirdzniecības uzņēmumiem vai nodot ziedošanai citiem mazumtirdzniecības uzņēmumiem, kas var nodrošināt mājputnu olu termisku apstrādi pirms to nonākšanas pie galapatērētāja ir "no 29. dienas pēc izdēšanas līdz minimālā derīguma termiņa "ieteicams līdz..." beigām". Netiek paredzēti īpaši izņēmuma nosacījumi attiecībā uz Gallus gallus sugas vistu dētajām olām kā tas izriet no anotācijas.
Attiecīgi, lūdzam pārskatīt projekta 8. punktu, nodrošinot tā saskaņotību ar Deleģētās regulas 2022/2258 nosacījumiem vai aicinām precizēt anotācijā sniegto informāciju. Tāpat, nolūkā nodrošināt skaidru, nepārprotamu un viegli uztveramu plānoto grozījumu pamatojumu, iesakām papildināt anotāciju ar skaidrojumu par termiņa noteikšanu no 29. dienas, nevis 28. dienas.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Iebildums
Vēršam uzmanību uz to, ka atbilstoši anotācijā sniegtajai informācijai projekts izstrādāts pamatojoties uz Deleģēto regulu (ES) 2022/2258. Tāpat skaidrots, ka projekts sagatavots ar mērķi noteikumos Nr. 145 grozīt noteikto olu derīguma termiņu atbilstoši Deleģētajai regulai 2022/2258.
Deleģētā regula 2022/2258 groza pašlaik Eiropas Parlamenta un Padomes 2004. gada 29. aprīļa Regulas (EK) Nr. 853/2004, ar ko nosaka īpašus higiēnas noteikumus attiecībā uz dzīvnieku izcelsmes pārtiku prasībām, (turpmāk – Regula Nr. 853/2004) III pielikuma X sadaļas I nodaļas 3. un 4. punktā noteiktos olu derīguma termiņus.
Savukārt anotācijas 5.1. apakšpunktā un 5.4. apakšpunkta 1. tabulā norādīta Regula Nr. 853/2004, kura 2022. gadā ir grozīta ar Deleģēto regulu 2022/2258. Attiecīgi lūdzam pārskatīt anotācijas 5.punktā norādīto informāciju, nodrošinot grozījumus pamatojošā Eiropas Savienības tiesību akta atspoguļojumu un atbilstību anotācijā skaidrotajam. Tāpat, iesakām saglabāt norādi uz sasaisti ar sākotnējo, noteikumus Nr.145 pamatojošo, Eiropas Savienības tiesību aktu un skaidrot arī no Komisijas Paziņojuma "Norādes par pārtikas nekaitīguma pārvaldības sistēmām pārtikas mazumtirdzniecībā, tostarp pārtikas ziedošanā 2020/C 199/01" izrietošās starptautiskās saistības.
Deleģētā regula 2022/2258 groza pašlaik Eiropas Parlamenta un Padomes 2004. gada 29. aprīļa Regulas (EK) Nr. 853/2004, ar ko nosaka īpašus higiēnas noteikumus attiecībā uz dzīvnieku izcelsmes pārtiku prasībām, (turpmāk – Regula Nr. 853/2004) III pielikuma X sadaļas I nodaļas 3. un 4. punktā noteiktos olu derīguma termiņus.
Savukārt anotācijas 5.1. apakšpunktā un 5.4. apakšpunkta 1. tabulā norādīta Regula Nr. 853/2004, kura 2022. gadā ir grozīta ar Deleģēto regulu 2022/2258. Attiecīgi lūdzam pārskatīt anotācijas 5.punktā norādīto informāciju, nodrošinot grozījumus pamatojošā Eiropas Savienības tiesību akta atspoguļojumu un atbilstību anotācijā skaidrotajam. Tāpat, iesakām saglabāt norādi uz sasaisti ar sākotnējo, noteikumus Nr.145 pamatojošo, Eiropas Savienības tiesību aktu un skaidrot arī no Komisijas Paziņojuma "Norādes par pārtikas nekaitīguma pārvaldības sistēmām pārtikas mazumtirdzniecībā, tostarp pārtikas ziedošanā 2020/C 199/01" izrietošās starptautiskās saistības.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Iesakām papildināt anotācijas 1.3. apakšpunkta trešās problēmas risinājuma aprakstu ar konkrētu norādi uz vienību, ar kuru plānots papildināt noteikumus Nr.145
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Anotācijas 1.3. apakšpunktā kā ceturtā problēma aprakstīta iespējamība tiesību normas interpretēt neatbilstoši kā arī nepieciešamība precizēt Noteikumu Nr.145 1.1. un 1.2. apakšpunktu, kā arī 2., 3. un 7. punktu, lai nepārprotami nošķirtu mazumtirdzniecības uzņēmumus (uzņēmumus, kas ziedo un (vai) piegādā mājputnu olas un pārtiku, kā arī saņem piegādātās mājputnu olas) no citiem mazumtirdzniecības uzņēmumiem (uzņēmumiem, kas saņem ziedošanai paredzētās mājputnu olas un pārtiku). Savukārt risinājuma aprakstā definētais risinājums paredz grozījumu izdarīšanu Noteikumu Nr.145 1.1. un 1.2. apakšpunktā, kā arī 2., 3. un 7. punktā, lai skaidri noteiktu, kas šo noteikumu izpratnē ir mājputnu olas un kas – pārtika, kuru vai nu ziedo, vai piegādā.
Vēršam uzmanību, ka norādītā problēma un risinājums, kas piedāvāts tās risināšanai šķietami satur atšķirīgu informāciju. Attiecīgi lūdzam pārskatīt attiecīgās anotācijas sadaļas nodrošinot skaidru, saprotamu problēmas izklāstu un no tā loģiski izrietošu risinājumu.
Vēršam uzmanību, ka norādītā problēma un risinājums, kas piedāvāts tās risināšanai šķietami satur atšķirīgu informāciju. Attiecīgi lūdzam pārskatīt attiecīgās anotācijas sadaļas nodrošinot skaidru, saprotamu problēmas izklāstu un no tā loģiski izrietošu risinājumu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Anotācijas 1.3. apakšpunktā kā otrā problēma aprakstīta nepieciešamība pārtikas uzņēmumu atzīšanai Pārtikas un veterinārajā dienestā, kas ir maksas pakalpojums un rada uzņēmumiem papildus finansiālo slogu. Kā iespēja atvieglot situāciju norādīta Regulas Nr. 853/2004 1. panta 5. punkta "b" apakšpunkta "ii" apakšpunktā paredzēto izņēmuma gadījumu izmantošana, piemēram, nosakot produktus noteikumu Nr. 145 sarakstā, uzņēmumiem atzīšanas procedūra nebūs nepieciešama. Savukārt risinājuma aprakstā definētais risinājums paredz grozījumu izdarīšanu noteikumu Nr. 145 5. punktā, nosakot, ka mazumtirdzniecības uzņēmumi ziedošanai paredzētu pārtiku drīkst sasaldēt derīguma termiņa laikā, nodrošinot strauju temperatūras pazemināšanos līdz – 18 °C vai zemākai temperatūrai produkta iekšienē vai saskaņā ar ražotāja sniegtajām norādēm vai produkta specifikācijai vai mazumtirdzniecības uzņēmuma deklarētajām prasībām, kā arī tā nekaitīgumu sasaldēšanas laikā un līdz paredzētā produkta saldēšanas termiņa beigām.
Salīdzinot problēmas aprakstu un tam piedāvāto risinājumu tiek secināts, ka informācija ir nedaudz nesakritīga. Attiecīgi lūdzam pārskatīt attiecīgās anotācijas sadaļas nodrošinot skaidru, saprotamu problēmas izklāstu un loģiski izrietošu risinājumu.
Salīdzinot problēmas aprakstu un tam piedāvāto risinājumu tiek secināts, ka informācija ir nedaudz nesakritīga. Attiecīgi lūdzam pārskatīt attiecīgās anotācijas sadaļas nodrošinot skaidru, saprotamu problēmas izklāstu un loģiski izrietošu risinājumu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Norādām, ka saskaņā ar Komerclikuma 18. pantu termins „uzņēmums” apzīmē organizatoriski saimniecisku vienību un nevis komercdarbības vai saimnieciskās darbības subjektu. Ņemot vērā minēto, lūdzam izvērtēt un nepieciešamības gadījumā precizēt noteikumu projekta 2.3. apakšpunktu, termina „uzņēmums” vietā izmantojot terminu „komersants” vai „saimnieciskās darbības veicējs”.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
1.6. Cita informācija
Priekšlikums
Ierosinām precizēt noteikumu projekta anotāciju atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām, ievērojot, ka saīsinājumus piesaka pirmajā vietā juridiskajā tekstā, kur lietots attiecīgais saīsināmais jēdziens vai termins. Tāpat pieteiktie saīsinājumi konsekventi lietojami tālāk dokumenta tekstā. Minētais attiecas tostarp uz nepieteikto saīsinājumu "HACCP" un apzīmējumu "nevalstiskās organizācijas". Apzīmējums "nevalstiskās organizācijas" anotācijā nav pieteikts, bet tiek lietots 6.3. apakšpunktā, nenodrošinot skaidru izpratni par to, kādas nevalstiskās organizācijas ar konkrēto apzīmējumu saprotamas. Tāpat, norādām, ka saīsinājums "Regula Nr.853/2004" ir pieteikts anotācijas 1.3.apakšpunktā un tā atkārtota pieteikšana anotācijas 5.1. apakšpunktā un 5.4. apakšpunkta 1. tabulā nav nepieciešama.
Piedāvātā redakcija
-