Atzinums

Projekta ID
23-TA-1445
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
02.11.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt noteikumu projektu ar normu, kas paredz, ka finansējuma saņēmējs izvērtē pētniecības pieteikuma iesniedzēju atbilstoši Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 22. pantā minētajiem izslēgšanas nosacījumiem, vai uzskaitot noteikumu projektā jau konkrētos izslēgšanas nosacījums, kā rezultātā finansējuma saņēmējs būtu tiesīgs noraidīt pētniecības pieteikuma iesniedzēja pieteikumu.
 
Papildus lūdzam noteikumu projektā ietvert arī atbalsta piešķiršanas strīdu risināšanas kārtību starp finansējuma saņēmēju un pētniecības pieteikuma iesniedzēju (pirms atbalsta piešķiršanas).
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lai izslēgtu komercdarbības atbalsta sniegšanas riskus preču piegādātāju un pakalpojumu sniedzēju līmenī, lūdzam MK noteikumu projektu papildināt ar nosacījumu, ka īstenojot projektu, preču un pakalpojumu sniedzēji tiks izvēlēti saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, īstenojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci nodrošinošu procedūru.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka pētniecības pieteikuma iesniegumu uzglabāšanas pienākums izriet no projektu īstenošanas nosacījumiem un dokumentu uzglabāšanas prasībām, lūdzam svītrot noteikumu projekta 19.6. apakšpunktu.
Ievērojot anotācijas 1.3. sadaļā minēto, lūdzam papildināt noteikumu projektu ar normu, kas paredz finansējuma saņēmēja pienākumu uzkrāt personu datus par pētniecības pieteikumu iesniedzējiem, norādot datu uzkrāšanas mērķi un apjomu.
Lūdzam atbilstoši precizēt anotāciju, tostarp aizpildot anotācijas 8.1.13. apakšsadaļu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ievērojot MK noteikumu projekta 26.punktā noteikto, ka: “pētniecības pieteikumu var īstenot individuāli vai partnerībā ar ārvalsts vai Latvijas zinātnisko institūciju, augstskolu vai komersantu (turpmāk – sadarbības partneris), kas uzņem pēcdoktorantu un nodrošina pieeju infrastruktūrai vai cilvēkresursiem un sadarbības partneris var gūt ekonomiskās priekšrocības un intelektuālā īpašuma tiesības, kas izriet no sadarbības partnera pētniecības pieteikuma ietvaros veiktajām darbībām”, lūdzam skaidrot, kādām darbībām tiks piesaistīts sadarbības partneris. Ja sadarbības partneris arī saņem publiskos resursus ar saimniecisko darbību saistītā projektā, tad attiecīgi tas arī ir uzskatāms par atbalsta saņēmēju un vērtējams Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulas (ES) Nr.651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu (turpmāk – Komisijas regula Nr.651/2014), kontekstā. Attiecīgi aicinām izvērtēt sadarbības partnera lomu un pārskatīt MK noteikumu projektā ietvertos nosacījumus, ja nepieciešams, nodrošinot Komisijas regulas Nr.651/2014 nosacījumu piemērošanu tam sniegtajam komercdarbības atbalstam. Ja gadījumā sadarbības partnera iesaiste ir kaut kādā mērā ierobežota, lūdzam to skaidrot anotācijā un noteikumu projekta tekstā.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Uzturam izziņas 33.punktā izteikto iebildumu un atkārtoti lūdzam norādīt, ka, pirms tiks pieņemts lēmums piešķirt atbalstu saskaņā ar Komisijas regulu Nr.651/2014, atbalsta sniedzējs nodrošinās pārbaudi, ka uz lēmuma par atbalsta piešķiršanas brīdi atbalsta pretendents un sadarbības partneris (ja attiecināms) nav nonācis finansiālās grūtībās atbilstoši tam kā tas definēts Komisijas regulas Nr.651/2014 2.panta 18.punktā. Papildus skaidrojam, ka  tikai  Komisijas regulas Nr.651/2014 2.panta 18.punkta c) apakšpunkta nosacījumu var pārbaudīt, piemēram, balstoties uz atbalsta pretendenta iesniegtu apliecinājumu, attiecīgi par visiem pārējiem Komisijas regulas Nr.651/2014 2.panta 18.punktā ietvertajiem nosacījumiem ir jāpārliecinās atbalsta sniedzējam un tas nevar paļauties uz atbalsta pretendenta apliecinājumu. Ievērojot minēto, lūdzam precizēt MK noteikumu projektu. 
Skaidrojam, ka, ja gadījumā uzņēmums būs sevi izvērtējis nepareizi, sagatavojot apliecinājumu, tad rezultātā atbalsta sniedzējs, paļaujoties uz uzņēmuma sagatavoto apliecinājumu un neveicot nosacījuma pārbaudi, būs sniedzis nelikumīgu/ nesaderīgu komercdarbības atbalstu, par ko būs jāseko rīcībai atbilstoši noteikumu projekta 33.punktā ietvertajam. Lūdzam skaidrot anotācijā, kā atbalsta sniedzējs rīkosies attiecīgā situācijā. 


 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atkārtoti lūdzam pārskatīt un precizēt MK noteikumu projekta 41.3.apakšpunktā iekļauto definīciju un tās atbilstību Pētniecības nostādņu 16.punkta w) apakšpunktā noteiktajam. Nav skaidrs, kas ir MK noteikumu projekta 41.3.apakšpunktā minētā "ražotprasme", jo īpaši, ņemot vērā to, ka MK noteikumu projekts paredz sniegt atbalstu fundamentāliem pētījumiem un rūpnieciskiem pētījumiem, kura rezultātā netiks radīts ražošanā nododams produkts.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā Komisijas regulas Nr. 651/2014 6. pantā noteiktās stimulējošās ietekmes prasības nosacījumus, kas paredz, ka darbi pie projekta var tikt uzsākti tikai pēc projekta pieteikuma iesniegšanas atbalsta sniedzējiestādei, lūdzam precizēt šo noteikumu projekta punktu, skaidri nosakot, ka, piešķirot šajos noteikumos noteikto komercdarbības atbalstu saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 651/2014, izmaksas ir attiecināmas pie nosacījuma, ja atbalsta saņēmējs atbalsta sniedzējam ir iesniedzis rakstisku atbalsta pieteikumu, pirms sākas darbs pie projekta vai pirms sākas darbība un atbalsta pieteikums atbilst Komisijas regulas Nr. 651/2014 6. panta 2.punkta prasībām. Vienlaikus lūdzam iekļaut noteikumu projektā "darbu sākuma" definīciju atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 23. punktam, kā arī noteikt, ka, ja darbi pie projekta sākti pirms projekta iesniegšanas atbalsta sniedzējam, viss projekts ir noraidāms.
 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
MK noteikumu projekta 2.1.apakšpunkts definē ar saimniecisku darbību nesaistītu pētniecības pieteikumu un atbalsts būs atgūstams tad, ja tiks konstatēts, ka projekts neatbilst šiem nosacījumiem un ir kļuvis par ar saimniecisku darbību saistītu un satur nelikumīgu komercdarbības atbalstu, attiecīgi nav skaidrs, kādēļ normā ietverta atsauce arī uz Komisijas regulu Nr.651/2014. Lūdzam pārskatīt un precizēt normu. Vienlaikus aicinām arī izvērtēt, vai nav nepieciešams noteikt arī termiņu, kurā būtu nodrošināma ar saimniecisku darbību nesaistītu pētniecības projektu uzraudzīšana komercdarbības atbalsta kontroles kontekstā.

 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam normā norādīt, saskaņā ar kādu Komisijas regulas Nr.651/2014 pantu ir paredzēts sniegt šo komercdarbības atbalstu.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ievērojot to, ka atbalstu saskaņā ar Komisijas regulas Nr.651/2014 28.pantu var saņemt tikai tādi uzņēmumi, kas atbilst mazo un vidējo uzņēmumu kategorijai, lūdzam šo nosacījumu ietvert arī MK noteikumu projektā.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atbalsts pētniecības un attīstības projektiem tiek sniegts saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 25.pantu, savukārt Komisijas regulas Nr. 651/2014 28.pants paredz sniegt inovāciju atbalstu MVU un Komisijas regulas Nr. 651/2014 31.pants paredz atbalstu mācībām, attiecīgi lūdzam MK noteikumu projekta 72.punktā korekti norādīt sniedzamā atbalsta veidu - inovāciju atbalsts MVU un atbalsts mācībām.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka komercdarbības atbalsta gadījumā, lai ievērotu piemērojamā komercdarbības atbalsta regulējuma nosacījumus, ir vērtējams, vai 84.4.punktā minētās ar pētniecības pieteikuma īstenošanas pabeigšanu saistītās izmaksas var tikt segtas no valsts budžeta līdzekļiem. Lūdzam izvērtēt un precizēt noteikumu projektu.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ievērojot izziņā un anotācijas 1.3. sadaļā sniegto skaidrojumu, atkārtoti vēršam uzmanību, ka Ministru kabineta 2023. gada 25. aprīļa noteikumos Nr. 205 "Valsts budžeta līdzekļu plānošanas kārtība Eiropas Savienības fondu projektu īstenošanai un maksājumu veikšanai 2021.-2027. gada plānošanas periodā" ietvertais regulējums attiecas uz finansējuma saņēmēju.
Ievērojot minēto, un lai nerastos normas nekorektas interpretācijas iespējas, lūdzam svītrot noteikumu projekta 85. punktā ietverto atsauci uz attiecīgajiem normatīvajiem aktiem, saglabājot skaidrojumu tikai anotācijā un pēc nepieciešamības noteikumu projektā ietverot konkrētus avansa maksājumu veikšanas nosacījumus vai norādīt, ka attiecīgie nosacījumi tiks ietverti līgumos ar pētniecības pieteikumu iesniedzējiem.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Iebildums
No 90.punkta redakcijas nav saprotama tajā ietverto nosacījumu būtība. Aicinām sadalīt un precizēt divos atsevišķos punktos:
1. norādot, ka atbalsts ar Komisijas regulu Nr.651/2014 var tikt sniegts līdz 2027.gada 30.jūnijam, ievērojot Komisijas regulas Nr.  651/2014 58. panta 4. punktā un 59. pantā noteikto.
2.norādi par atbilstību Komisijas regulas Nr.651/2014 2.panta 28.punktā noteiktajai atbalsta piešķiršanas brīža definīcijai, lūdzam pārcelt uz 91.punktu. 
 
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam MK noteikumu projekta 91.punktā norādīt, ka līguma noslēgšanas diena ir komercdarbības atbalsta piešķiršanas diena atbilstoši Komisijas regulas Nr.651/2014 2.panta 28.punktā noteiktajam.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Norādām, ka anotācijas 3.sadaļā "Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem" norādītais finansējums 4., 6. un 8.kolonnas 1., 1.1.apakšpunktā nesakrīt ar 6.1.apakšpunktā norādīto, attiecīgi neveidojot korektu finansiālo ietekmi 3. un 3.1.apakšpunktā. Vienlaikus 5. un 5.1.apakšpunktā ir norādāms finansējums atbilstoši 3. un 3.1.apakšpunktam.
 
Piedāvātā redakcija
-
17.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Lai nodrošinātu skaidrību, par institūciju, kurai tiek dots šajā punktā noteiktais uzdevums, lūdzam redakcionāli precizēt Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projekta 5.punktu, izsakot to šādā redakcijā - "Izglītības un zinātnes ministrijai rast risinājumu, lai laikposmā no 2029.gada 1.jūlija līdz 2030.gada 30.jūnijam nodrošinātu Latvijas Zinātnes padomei nepieciešamo papildu finansējumu .... euro apmērā 1.1.1.9. pasākuma ''Pēcdoktorantūras pētījumi'' pētniecības pieteikumu ilgtspējas uzraudzībai, piesaistot to no Eiropas Savienības fondu līdzekļiem, ja iespējams, vai virzot jautājumu par papildu finansējuma piešķiršanu Ministru kabinetā gadskārtējā valsts budžeta likumprojekta un vidēja termiņa budžeta ietvara likumprojekta sagatavošanas un izskatīšanas procesā kopā ar visu ministriju un centrālo valsts iestāžu iesniegtajiem prioritārajiem pasākumiem.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Tā kā no MK noteikumu projekta tiek svītrots nosacījums par darbavietas saglabāšanu piecu gadu periodā, tad lūgums iekļaut MK noteikumos vai anotācijā nosacījumu par viena gada periodu līdzīgi kā 1.1.1.8.pasākuma MK noteikumos. Tas nepieciešams, lai rādītāja "Atbalstītajās struktūrās izveidotās pētniecības darba vietas" sasniegšanas nodrošināšanai.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Saskaņā ar plānoto precizēto Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam SAM rādītāju metodoloģijas aprakstu, pasākumā plānots rezultāta rādītājs RCR 02 “Publisko atbalstu papildinošās privātās investīcijas (tai skaitā: granti, finanšu instrumenti)" ar vērtību 625 852 EUR pēcdoktorantu pētniecības programmas ietvaros līdz 31.12.2029. Lūdzam attiecīgi precizējumiem sasniedzamajās rādītāju vērtībās, precizēt arī SAM rādītāju metodoloģijas aprakstu.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Saskaņā ar plānoto precizēto Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam SAM rādītāju metodoloģijas aprakstu, iznākuma un rezultāta rādītājiem aprēķini ir plānoti ar 137 un 132 pēcdoktorantiem. Lūdzam salāgot visus dokmentus.
Piedāvātā redakcija
-
21.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam noteikumu projekta 7. punktā lietot korektu Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmas nosaukumu.
Piedāvātā redakcija
-
22.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lai nodrošinātu vienotu pieeju ar informācijas uzkrāšanu RIS3 monitoringa ietvaros, lūdzam papildināt MKN projektu ar jaunu punktu aiz 7.punkta nosakot ka: (IZM izvēle)
(a) finansējuma saņēmējs vienu reizi gadā līdz noteiktam datumam aktualizēt datus KPVIS vai iesniedzot maksājuma pieprasījumu, ja maksājuma pieprasījuma iesniegšanas datums ir pirms augstāk noteiktā datuma.
(b) ar katru maksājumu pieprasījumu.
Piemērs
7.1. Finansējuma saņēmēji  reizi gadā līdz ….. [ nosakot šo datumu lūdzam ņemt vērā RIS3 monitoringa ziņojumu izstrādes laika grafiku vai laiku, kad dati nepieciešami CSP*] aktualizē informāciju KPVIS attiecībā uz šo noteikumu 7.punktā minētajiem rādītājiem,
vai finansējuma saņēmējs šajā punktā minēto informāciju iesniedz kopā ar maksājuma pieprasījumu, ja maksājuma pieprasījuma iesniegšanas datums ir pirms šajā punktā minētā datuma.
Piedāvātā redakcija
-
23.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ierosinām papildināt punktu, skaidri norādot labuma guvēju veidus. 
Piedāvātā redakcija
-
24.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lai nodrošinātu atbilstību starp IZM, EM un FM saskaņotajam RIS3 monitoringa rādītāju sarakstam, kā arī ņemot vērā šī pasākuma specifiku, lūdzam 7.7.punktu un 7.8.punktu izteikt šādā redakcijā:
7.7. iesaistītais zinātniskais personāls (skaits), t.sk. jaunie zinātnieki
7.8. iesaistītais zinātniskais personāls (pilna laika slodzes ekvivalents), . t.sk. jaunie zinātnieki
Gadījumā, ja pasākuma koncepts paredz, ka iesaistītais zinātnes tehniskais personāls (skaits), t.sk. var būt arī maģistranti un vai doktoranti vai doktora grāda pretendenti, aicinām izvērtēt nepieciešamību ar tiem papildināt RIS3 rādītājus.
Piedāvātā redakcija
-
25.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
MK noteikumu projekta 11.punktā norādītais elastības finansējums nesakrīt ar IZM iesniegto ES kohēzijas politikas programmas Latvijai 2021. - 2027.gadam papildinājuma informāciju 1.1.1.9.pasākumam, t.i., kopējais elastības finansējums - 5 488 842 euro, ES fondu elastības finansējums - 4 665 516 euro.
Tāpat lūdzam skaidrot privātā līdzfinansējuma apjoma pieaugumu saistībā ar iepriekš iesniegto 1.1.1.SAM rādītāja pases informāciju.
Piedāvātā redakcija
-
26.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam saskaņot kopējo elastības finansējuma apmēru ar katra finansēšanas avota elastības finansējuma kopsummu, t.i., 4 666 515 + 823 326 = 5 489 841.
Piedāvātā redakcija
-
27.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka pasākuma īstenošana notiek pēc "Umbrella" projektu shēmas, lūdzam iekļaut atbilstošas prasības Finansējuma saņēmējam:
Finansējuma saņēmējam ir pienākums līdz projekta iesnieguma iesniegšanai izstrādāt iekšējās kontroles sistēmu korupcijas un interešu konflikta riska novēršanai publiskas personas institūcijā atbilstoši Ministru kabineta 2017. gada 17. oktobra noteikumu Nr. 630 “Noteikumi par iekšējās kontroles sistēmas pamatprasībām korupcijas un interešu konflikta riska novēršanai publiskas personas institūcijā” prasībām, kas ietver arī:
1.    pasākumus interešu konflikta riska kontrolei atbalsta piešķiršanas procedūrā un publiskajos iepirkumos (preventīvus pasākumus un konstatēšanas pasākumus interešu konflikta riska kontrolei, t. sk. paziņošanas procedūru, labošanas pasākumus) tai skaitā ietverot informāciju par interešu konflikta novēršanu saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulas (ES, Euratom) 2018/1046 (2018. gada 18. jūlijs) par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012 Komisijas regulas Nr. 2018/1046  (turpmāk – Finanšu regula) 61. pantu ;
2.    krāpšanas un korupcijas risku novēršanas mehānismus;
3.    iekšējās informācijas aprites un komunikācijas pasākumus par interešu konflikta, krāpšanas un korupcijas riska novēršanu;
4.    ētikas kodeksu;
5.    kārtību, kā darbiniekiem ir jārīkojas gadījumā, ja tie vēlas ziņot par iespējamiem pārkāpumiem (tai skaitā iespējamām koruptīvām darbībām), ietverot pasākumus, lai nodrošinātu ziņotāja anonimitāti un aizsardzību;
6.    pasākumus aizliegto vienošanos riska kontrolei;
7.    dubultā finansējuma  novēršanas mehānismu pret citiem finansēšanas avotiem, tai skaitā pret Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmu 2021.–2027.gadam,  Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.–2020.gada plānošanas perioda darbības programmu "Izaugsme un nodarbinātība" un citiem ārvalstu finanšu instrumentiem;
8.    trauksmes celšanas sistēmu;
9.    procedūru disciplināratbildības piemērošanai;
10.  ziņošanas mehānismu kompetentajām iestādēm par potenciālu administratīvu vai kriminālatbildību;
 
Piedāvātā redakcija
-
28.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka noteikumu projekts paredz arī publisko iepirkumu veikšanu, lūdzam papildināt noteikumu projektu ar finansējuma saņēmēja pienākumu projekta īstenošanas laikā nodrošināt interešu konflikta novēršanas pasākumu ievērošanu arī atbilstoši publiskos iepirkumus regulējošo normatīvo aktu prasībām.
Piedāvātā redakcija
-
29.
Noteikumu projekts
Priekšlikums

Vēršam uzmanību, ka no precizētā MK noteikumu projekta joprojām neizriet atsauces uz konkrētām neatbalstāmajām nozarēm, kurās atbalsta piešķiršana šī pasākuma ietvaros nav iespējama. Līdz ar to atkārtoti aicinām precizēt MK noteikumu projektu, norādot konkrētas neatbalstāmās nozares, vai arī šo punktu dzēst.
Piedāvātā redakcija
-
30.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam dzēst vārdus vārdus "izaugsmes prioritāšu īstenošanā" ievērojot izziņā iekļauto Finanšu ministrijas iebildumu Nr.11.
Piedāvātā redakcija
-
31.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka atbalsta piešķīrējs izvērtē un secina, vai projekts atbilst visiem nosacījumiem, lai tas varētu tikt klasificēts kā ar saimniecisko darbību nesaistīts, nevis pats nodrošina pieteikumu atbilstību kritērijiem, attiecīgi aicinām pārskatīt un precizēt 39.7.apakšpunkta redakciju.
Piedāvātā redakcija
-
32.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ievērojot Eiropas Savienības fondus regulējošos normatīvajos aktos lietoto jēdzienu "komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nodrošināšanas nosacījumi", atkārtoti aicinām precizēt noteikumu projektā ietverto regulējumu, precizējot noteikumu projekta 39.9., 46.13. apakšpunktu un 86. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
33.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam skaidrot, kuras no zemāk minētajām izmaksu pozīcijām aptver COFUND projekta izmaksas, nepieciešamības gadījumā precizēt izmaksu pozīcijas, nodrošinot, ka ir viennozīmīgi skaidrs.
Piedāvātā redakcija
-
34.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka faktisko izmaksu gadījumā jāņem vērā Finanšu ministrijas vadlīniju "Vadlīnijas attiecināmo izmaksu noteikšanas Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gada plānošanas periodā" 7.29.apakšpunkta 25.atsaucē noteiktie maksimālie ierobežojumi, proti, ERAF, KF, TPF līdzfinansētajiem projektiem tiek noteikts maksimālais ierobežojums tiešajām projekta vadības personāla izmaksām līdz fiksētajai summai: projektiem ar tiešajām attiecināmajām izmaksām virs 5 milj. EUR personāla izmaksu ES fondu daļas ierobežojums tiek noteikts kā fiksēta summa līdz 84 787 EUR kalendārajā gadā. Savukārt projektos, kuros tiešās attiecināmās izmaksas ir līdz 5 milj. EUR (ieskaitot), ierobežojums tiek aprēķināts pie minimālo izmaksu bāzes 34 422 EUR kalendārajā gadā, pieskaitot 0,64% no projekta tiešajām attiecināmajām izmaksām, neieskaitot tiešās projekta vadības personāla izmaksas, un summu reizinot ar projekta ilgumu gados. Ja projekts ilgst mazāk par gadu vai nepilnos kalendārajos gados, ierobežojums tiek aprēķināts proporcionāli projekta mēnešu skaitam.
Līdz ar to lūdzam papildināt attiecīgo apakšpunktu.
Vienlaikus lūdzam papildināt ar nosacījumu, ka vienkāršoto izmaksu metodika tiks saskaņota ar vadošos iestādi.
Piedāvātā redakcija
-
35.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķinā un piemērošanas metodikā 1 km izmaksām nav paredzētas transportlīdzekļa nomas un transporta pakalpojumu pirkšanas izmaksas, lūdzam izteikt to kā atsevišķu punktu pēc reālām izmaksām.
Piedāvātā redakcija
-
36.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt, ievērojot, ka ārvalstu komandējumu izmaksas ir attiecināmas tikai projekta vadītājam un projekta īstenošanas personālam, ievērojot Finanšu ministrijas vadlīnijās Nr.1.2. "Vadlīnijas attiecināmo izmaksu noteikšanai Eiropas Savienības Kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gada plānošanas periodā" noteikto.
Piedāvātā redakcija

46.10. ārvalstu komandējumu izmaksas projekta vadītājam un projekta īstenošanas personālam atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas nosaka kārtību, kādā atlīdzināmi ar komandējumiem saistītie izdevumi;
37.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam aizstāt noteikumu projekta 46.13. apakšpunktā vārdus un skaitļus "normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda ieviešanā 2021.–2027. gada plānošanas periodā nodrošināmas komunikācijas un vizuālās identitātes prasības" ar vārdiem un skaitļiem "normatīvajiem aktiem, kas nosaka kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā".
Piedāvātā redakcija
-
38.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ja visas pētniecības pieteikuma izmaksas netiek segtas ar vienu vienību, fiksētās summas maksājumu vai vienoto likmju veidā, lūdzam norādīt 51.3.punktā minētajām izmaksām standartlikmi mēnesī.
Piedāvātā redakcija
-
39.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka tikai tad, ja atbalstu paredzēts sniegt, piemēram, saskaņā ar Komisijas regulas Nr.651/2014 25.pantu, attiecināmas būs tās 25.panta 3. punkta "a", "b", "d" un "e" minētās izmaksas. Lūdzam atbilstoši precizēt normas, jo šobrīd konkrēta norāde par projekta atbilstību noteiktai atbalsta kategorijai normā nolasāma nav.
Piedāvātā redakcija
-
40.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lai nodrošinātu Eiropas Savienības tiesu judikatūrai atbilstošu pienākumu atgūt nelikumīgo komercdarbības atbalstu, aicinām noteikumu projekta 64.punktu izteikt, piemēram, šādā redakcijā:
“Ja tiek pārkāpti Komisijas regulas Nr. 651/2014 nosacījumi, pētniecības pieteikuma iesniedzējam ir pienākums atmaksāt finansējuma saņēmējam projekta ietvaros saņemto nelikumīgo komercdarbības atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem”.
Piedāvātā redakcija
-
41.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt MK noteikumu projekta 67.punktu, norādot, kas tiek saprasts ar terminu "savi līdzekļi". Vēršam uzmanību, ka komercdarbības atbalsta kontroles kontekstā ar terminu "savi līdzekļi" tiek saprasti tādi līdzekļi, par kuriem nav saņemts nekāds atbalsts no publiskiem resursiem.
Piedāvātā redakcija
-
42.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā Eiropas Savienības fondu normatīvajos aktos noteikto terminu "komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nodrošināšanas nosacījumi", atkārtoti aicinām izvērtēt un pēc nepieciešamības precizēt noteikumu projekta 95.2. apakšpunktu un 98. punktu, aizstājot vārdu "publicitātes" ar vārdiem "vizuālās identitātes."
Piedāvātā redakcija
-
43.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam anotācijas 1.3. sadaļā "Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem" skaidrojumā norādīt arī, ka pētniecības pieteikumu zinātnisko kvalitāti vērtēs ārvalstu ekspertu datu bāzē iekļautie eksperti, tādējādi nodrošinot izmaksu un ieguvumu analīzes kritērijus.
 
Piedāvātā redakcija
-
44.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam aizstāt anotācijas 1.3. sadaļas apakšsadaļā "Risinājuma apraksts" vārdus un skaitļus "normatīvajiem aktiem par valsts budžeta līdzekļu plānošanu Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda projektu īstenošanai un maksājumu veikšanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā" ar vārdiem un skaitļiem "normatīvajiem aktiem, kas nosaka valsts budžeta līdzekļu plānošanas kārtību Eiropas Savienības fondu projektu īstenošanai un maksājumu veikšanai 2021.–2027. gada plānošanas periodā".
Piedāvātā redakcija
-
45.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju par uzkrājamajiem RIS3 rādītājiem, ņemot vērā, ka anotācijā nav norādīti visi noteikumu projekta 7.punktā minētie RIS3 rādītāji. 
Piedāvātā redakcija
-
46.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Vispārīgi: Lūdzam salāgot redakcijas 1.1.1.1 un 1.1.1.9 pasākumu anotācijās un Ministru kabineta noteikumu projektos attiecībā uz Latvijas Zinātnes padomi (turpmāk- LZP), ciktāl tas skar vienādās LZP darbības un izmaksas abos pasākumos, t.sk. ekspertu kā īstenošanas personāla noslodzes un atlīdzības un vadības personāla izmaksu ierobežojumus.
Piedāvātā redakcija
-
47.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam attiecīgajā rindkopā "Ņemot vērā, ka ar 2022.gada jūliju ir uzsākta būtiska valsts pārvaldes atlīdzības sistēmas reforma, kuras ietvaros tiek īstenotas būtiskas pakāpeniskas izmaiņas valsts pārvaldes iestāžu darbinieku atalgojumā un, lai nodrošinātu Finanšu ministrijas vadlīnijās “Vadlīnijas par vienkāršoto izmaksu izmantošanas iespējām  un to piemērošana  Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gadam ietvaros” noteikto vienkāršoto izmaksu izveides pamatprincipu (aprēķini ir iepriekš noteikti, taisnīgi, objektīvi un pārbaudāmi) piemērošanu 1.1.1.9.pasākuma īstenošanā, MK sēdes protokollēmumā paredzēts Izglītības un zinātnes ministrijai līdz 2025. gada 30.jūnijam nodrošināt atbilstošas vienkāršoto izmaksu metodikas izstrādi un apstiprināšanu 1.1.1.9. pasākuma projekta vadības un īstenošanas personāla izmaksām. Projekta īstenošanas personāla un vadības personāla atlīdzības izmaksas, līdz Izglītības un zinātnes ministrijas izstrādātās vienkāršoto izmaksu metodikas apstiprināšanai, tiek plānotas kā tiešās faktiskās attiecināmās izmaksas" papildināt, ka līdz 2025.gada 30.jūnijam izstrādātā metodika tiks saskaņota ar vadošo iestādi.
Piedāvātā redakcija
-
48.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Rādītājs RCO 07 ''Pētniecības organizācijas, kas piedalās kopīgos pētniecības projektos'' tiks uzskaitīts 1.1.1.9. pasākumā un 1.1.1.3. pasākumā “Praktiskas ievirzes pētījumi”, sadarbības iestādei uzskaitot unikālo pētniecības organizāciju skaitu.

Lūdzam norādīt, ka tas pats attiecināms uz iznākuma rādītāja RCO 10 (Uzņēmumi, kas sadarbojas ar pētniecības organizācijām) uzskaiti, tam arī jāuzskaita unikālās vērtības 1.1.1.3. un 1.1.1.9 pasākuma ietvaros kopā.
 
Piedāvātā redakcija
-
49.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
"- netiešās izmaksas par pētniecības pieteikuma īstenošanas nodrošināšanai izmantotajiem pētniecības pieteikuma iesniedzēja administratīvajiem un infrastruktūras resursiem, kas ietver šādas izmaksu pozīcijas:"

MK noteikumu projektā norādīts, ka šīs izmaksas ir saskaņā ar vienas vienības izmaksu metodiku. Lūdzu aprakstīt anotācijā saskaņā ar kādu un kādā apjomā mēnesī šīs izmaksas plānotas.
Piedāvātā redakcija
-
50.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Priekšlikums
Ievērojot noteikumu projekta 68. punktā noteikto, lūdzam izvērtēt un nepieciešamības gadījumā aizstāt Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projekta 2. punktā vārdus "projektu iesniegumu atlases kārtas" ar vārdiem "pētniecības pieteikumu atlases", kā arī aizstāt 3. punktā vārdus "projektu iesniegumu atlases kārtā" ar vārdiem "pētniecības pieteikumu atlasē".
Piedāvātā redakcija
-