Atzinums

Projekta ID
23-TA-2619
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
17.01.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lai nodrošinātu skaidru, izsekojamu un nepārprotamu informāciju, lūdzam papildināt anotāciju ar norādi, kādas funkcijas un pienākumus pildīs VSIA "Latvijas Valsts ceļi" un kādas attiecīgi Satiksmes ministrija. 
Tostarp lūdzam skaidri norādīt, ar ko tiks slēgta vienošanās vai līgums par projekta īstenošanu, pēc nepieciešamības precizējot arī noteikumu projektu. Vēršam uzmanību, ka no Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 18. panta pirmās daļas 1. un 2. punkta izriet, ka gadījumā, ja finansējuma saņēmējs ir fiziskā vai juridiskā persona, tiek slēgts līgums par projekta īstenošanu, savukārt gadījumā, ja finansējuma saņēmējs ir tiešās vai pastarpinātās pārvaldes iestāde, atvasināta publiska persona vai cita valsts iestāde, tiek slēgta vienošanos par projekta īstenošanu.
Vienlaikus lūdzam izvērtēt un precizēt anotācijas 2.1. sadaļā norādīto informāciju, ka valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Latvijas Valsts ceļi" pildīs finansējuma saņēmēja funkcijas, nevis tikai projekta iesniedzēja funkcijas.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izvērtēt vienkāršoto izmaksu iespējami plašāku piemērošanu. Ja piemērot vienkāršotās izmaksas nav iespējams, lūdzam sniegt pamatojumu sākotnējās ietekmes izvērtējumā (anotācijā).
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam projekta vadības un īstenošanas personāla izmaksām piemērot Eiropas Parlamenta un Padomes 2021.gada 24.jūnija Regulā (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk - Regula Nr. 2021/1060) 55. panta 1.punktā noteikto iespēju, tas ir  izmantot līdz 20% vienoto likmi. Skaidrojam, ka šādas iespējas izmantošana samazinās administratīvo slogu investīcijas īstenošanā un uzraudzībā iesaistītajām pusēm.
Vēršam uzmanību, ka anotācijas 1.3.punkta rindkopā (sākas ar vārdiem "(12) Par vienoto likmi…") sniegtā argumentācija par vienotās likmes nepiemērošanu projekta vadības un īstenošanas personāla izmaksām nav pietiekama, ņemot vērā, ka investīcijas ietvaros plānots viens finansējuma saņēmējs -valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Latvijas Valsts ceļi",
kam ir noteikta vienota atalgojuma politika iestādē, uz kā bāzes var veidot vienotās likmes aprēķinu projekta vadības un īstenošanas personālam. Ņemot vērā minēto, primāri aicinām piemērot Regulas Nr. 2021/1060 55.panta 1.punkta noteikto iespēju, tas ir, izmantojot līdz 20 % vienoto likmi, kas samazinās administratīvo slogu visiem iesaistītajiem (šajā gadījumā metodika nav jāizstrādā, taču likmes apmērs ir jāsaskaņo ar vadošo iestādi).
Gadījumā, ja vienotās likmes piemērošana nav iespējama, lūdzam piemērot citu vienkāršoto izmaksu veidu, attiecīgi izstrādājot metodiku un saskaņojot to ar vadošo iestādi.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā investīcijas ietvaros plānotos ieguldījumus infrastruktūras attīstībai un nepieciešamību nodrošināt to uzturēšanu arī pēc projekta īstenošanas, lūdzam papildināt noteikumu projekta 25.13.apakšpunktu vai izvērstāku informāciju norādīt anotācijā, no kādiem līdzekļiem tiks nodrošināta projekta īstenošanas rezultātā radīto vērtību uzturēšana. 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Ņemot vērā, ka uz projekta iesniegšanu pasākumā paredzētie ceļa posmi būs noteikti, lūdzam papildināt 1.3.sadaļu, ka pasākumā iekļauto ceļa posmu izvēli veiks valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Latvijas Valsts ceļi", tai skaitā norādot izvēlē pielietoto metodoloģiju un laika periodu līdz kuram izvēle tiks izdarīta.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka investīcijas ietvaros tiek plānots elastības finansējums, un atbilstoši noteikumu projekta 5.punktā norādītajam pieejamais kopējais finansējums ir 22 287 965 euro apmērā, lūdzam precizēt noteikumu projekta 4.punkta redakciju, norādot, ka kopējā summa 26 461 636 euro ir plānotais kopējais finansējums, nevis plānotais un pieejamais finansējums.
Tāpat lūdzam precizēt noteikumu projekta 4., 5. un 6.punktu, norādot nacionālā finansējuma avotu, t.sk. konkrēti norādīt, ja tiek plānots valsts budžeta finansējums.
Vienlaikus rosinām noteikumu projekta 5.punktu izteikt piedāvātajā redakcijā, ņemot vērā, ka noteikumu projektā finansējumu plāno uz konkrēto specifisko atbalsta mērķi vai pasākumu.
Piedāvātā redakcija
5. Pasākumam pieejamais kopējais attiecināmais finansējums līdz 2025. gada 31. decembrim ir 22 287 965 EUR, tai skaitā ERAF finansējums 18 944 770 EUR un nacionālais finansējums 3 343 195 EUR. 
7.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt (gan Ministru kabineta noteikumu projekta 19.2.apakšpunktu, gan sākotnējās ietekmes izvērtējumu (anotāciju)) ar nosacījumu, ka izmaksas par projekta iesnieguma informācijas sagatavošanu un aizpildīšanu Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā nav attiecināmas.
Piedāvātā redakcija
19.2. projekta iesniegumu pamatojošās dokumentācijas sagatavošanas izmaksas (izņemot projekta iesnieguma veidlapas aizpildīšanas izmaksas), tajā skaitā izmaksu un ieguvumu analīzes izstrādes izmaksas un tehniski ekonomiskā pamatojuma izstrāde;
8.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lai nodrošinātu skaidras un nepārprotamas informācijas izsekojamību noteikumu projekta 19.13.apakšpunktā norādīto izmaksu nepieciešamībai un to apjomam, lūdzam sākotnējās ietekmes izvērtējumā (anotācijā) norādīt pamatojumu noteikumu projekta 19.13.apakšpuntā minēto izmaksu nepieciešamībai specifiskā atbalsta mērķa ietvaros.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lai nodrošinātu skaidras norādes par izmaksu attiecināšanu projekta ietvaros, aicinām papildināt noteikumu projekta 22.3.apakšpunktu ar atsauci arī uz noteikumu projekta 19.1.apakšpunktā noteiktajiem ierobežojumiem.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 23.punktu piedāvātajā redakcijā (t.sk., precizējot norādīto informāciju arī sākotnējās ietekmes izvērtējumā (anotācijā)).
Piedāvātā redakcija
Pievienotās vērtības nodoklis uzskatāms par attiecināmām izmaksām saskaņā ar Regulas Nr. 2021/1060 64. panta 1. punkta "c" apakšpunktā ietvertajiem nosacījumiem, ja vien nav atgūstamas saskaņā ar valsts normatīvajiem aktiem pievienotās vērtības nodokļa jomā.
11.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju, ka investīcijas īstenošanas laikā tiks nodrošinātas nepieciešamās darbības un ievēroti nosacījumi, kas identificēti horizontālā principa “Nenodarīt būtisku kaitējumu” (Do no significant harm – DNSH) novērtējumā, lai nodrošinātu, ka tiek novērsta vai mazināta pasākuma ietvaros atbalstāmo darbību ietekme uz vidi (piemēram, 1) atkritumu rašanās būvniecības laikā tiks ierobežota saskaņā ar ES būvniecības un nojaukšanas atkritumu apsaimniekošanas protokolu un tiks veicināta atkārtota materiālu izmantošana un augstas kvalitātes pārstrāde, piemērojot materiālu atlasi, izmantojot labākās pieejamās būvgružiem paredzētās šķirošanas sistēmas; 2) jau projektēšanas stadijā tiks ņemti vērā ar klimata pārmaiņām saistītie riski un tiks noteikti arī ar būvniecību, uzturēšanu un ekspluatāciju saistītie riski, u.tml.).
Papildus vēršam uzmanību, ka Uzraudzības komitejas rakstiskās procedūras ietvaros ir saņemts Vides konsultatīvās padomes viedoklis par investīcijas kritērijiem un videi draudzīgu risinājumu piemērošanas nepieciešamību (nosūtīts Satiksmes ministrijai ar 2024.gada 16.janvāra elektroniskā pasta vēstuli). Aicinām Satiksmes ministriju izvērtēt, vai Vides konsultatīvās
padomes izteiktais viedoklis ir integrējams noteikumu projektā.
Vienlaikus skaidrai informācijas izsekojamībai, lūdzam papildināt anotāciju ar norādi, vai plānotajām investīcijām būs tieša, netieša, vai nebūs ietekmes uz horizontālo principu "Nenodarīt būtisku kaitējumu".

Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 25.8.apakšpunktu, ņemot vērā, ka finansējuma saņēmēja tiesībām uz konkrēto objektu vai īpašumu jābūt nostiprinātām Zemesgrāmatā.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt arī inovatīva iepirkuma nosacījumu piemērošanas iekļaušanu noteikumu projektā, vai arī norādīt, kāpēc tas netiek plānots un to nav iespējams piemērot. 
Piedāvātā redakcija
-
14.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam anotācijā pārskatīt un precizēt formulējumu/aprakstu attiecībā uz investīciju sinerģiju, papildinātību, ņemot vērā, ka noteikumu projektā plānotājām investīcijām ir konstatējama sinerģija un papildinātība, piemēram, ar Atveseļošanas fonda ietvaros plānotajiem ieguldījumiem veloinfrastruktūras attīstībā.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju par plānoto finanšu plūsmas nosacījumu nodrošināšanu pirms projekta apstiprināšanas, kā arī atbildīgās iestādes pienākumus un atbildību gadījumos, ja pirms projekta apstiprināšanas radušās izmaksas nav attiecināmas no ES fondu līdzekļiem.
Vienlaikus lūdzam Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projektu papildināt ar punktu, kas nosaka finanšu plūsmas pirms projekta apstiprināšanas nodrošināšanas nosacījumus, kā arī pienākumu un atbildību atbildīgajai iestādei gadījumos, ja pirms projekta apstiprināšanas radušās izmaksas nav attiecināmas no ES fondu līdzekļiem.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju, kā plānots nodrošināt datu uzkrāšanu par pasākuma ietvaros sasniedzamo rezultāta rādītāju par lietotāju skaitu, ņemot vērā, ka atbilstoši noteikumu projekta 25.3. apakšpunktam finansējuma saņēmējam ir pienākums uzkrāt datus par projektā sasniegtajiem noteikumu projekta 8. punktā minētajiem rādītājiem.
Vienlaikus aicinām izvērtēt nepieciešamību papildināt noteikumu projektu ar iespēju finansējuma saņēmējam pasākuma ietvaros attiecināt izmaksas par noteikumu projekta 8.2.apakšpunkta rezultāta rādītāja uzskaites/uzkrāšanas ierīču iegādi.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Lūdzam precizēt anotācijas 3.sadaļā sniegto informāciju, kā kārtējo gadu norādot 2024.gadu, kā arī precizējot 6.punktā tabulā “Pieejamais kopējais attiecināmais finansējums sadalījumā pa gadiem (indikatīvi*)” norādīto finansējumu pa gadiem, lai sanāktu atbilstoši norādītais finansējums kopā, vienlaikus ar to salāgojot informāciju 1. – 5. punktā.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Anotācija (ex-ante)
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas 6.1.apakšpunktu ar informāciju par attiecīgās nozares/ jomas pārstāvošu biedrību, nodibinājumu, nevalstisko organizāciju iesaisti noteikumu projekta izstrādē, t.sk. ņemot vērā Ministru Prezidenta 2021.gada 7.septembra rezolūcijā Nr. 2021-1.1.1./50-50 noteikto “Izstrādājot specifisko atbalsta mērķu un to pasākumu ieviešanas nosacījumus Eiropas Savienības fondu 2021.—2027.gada plānošanas perioda atbalsta saņemšanai institūcijas atbildībā esošajās jomās, lūdzu jēgpilni iesaistīt attiecīgajā jomā strādājošās biedrības un nodibinājumus. Pēc specifisko atbalsta mērķu un to pasākumu ieviešanas nosacījumu apstiprināšanas Ministru kabinetā, lūdzu sagatavot un sniegt informāciju par sabiedrības pārstāvju iesaisti normatīvā regulējuma izstrādē Nevalstisko organizāciju un Ministru kabineta sadarbības memoranda īstenošanas padomes sekretariātam (uz e-pastu: nvo@mk.gov.lv).”. 
Piedāvātā redakcija
-