Atzinums

Projekta ID
23-TA-2997
Atzinuma sniedzējs
Ekonomikas ministrija
Atzinums iesniegts
02.02.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Ņemot vērā, ka Direktīvas 20.panta noteikumi pēc būtības ir identiski Direktīvas 15.panta noteikumiem, kurus savukārt ir paredzēts iekļaut Kredītiestāžu likumā, lūdzam precizēt jaunā kredītu pircēja pienākumus nodot informāciju PTAC un Latvijas Bankai, salāgojot abos likumprojektos noteikto informācijas apjomu, precizējot likumprojekta 24.pantu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam sniegt skaidrojumu par likumprojekta 20.panta otrās daļas piemērošanu praksē, ņemot vērā, ka PTAC būtu jāsniedz kredītu pircēja dalībvalsts kompetentajai iestādei jebkura pieprasītā informācija kredītu pārdevējam, proti, kāda tieši informācija ir jāziņo? Vienlaikus, ievērojot to, ka Direktīvas 15.panta ceturtā daļa, no kuras izriet šī prasība, attiecas ne tikai uz PTAC, bet arī Latvijas Banku, ņemot vērā Direktīvas 15.panta otro un trešo daļu, vai likumprojekta 20.panta otrajā daļā noteiktais pienākums un tiesības nav jāattiecina arī uz Latvijas Banku.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam rūpīgi pārbaudīt likumprojekta 19.panta atbilstību Direktīvas 14.pantam, PTAC ieskatā likumprojektā nav pārņemtas Direktīvas 14.panta 2.,6, 7, 10. un 12.daļa. Vienlaikus, ievērojot, ka Direktīvas 14.pants paredz PTAC tiesības un pienākumus, lūdzam precizēt pantu redakcijas, lai no tām būtu nepārprotami skaidrs, kādas ir PTAC tiesības un pienākumi veicot Parādu ārpustiesas atgūšanas pakalpojumu sniedzēju uzraudzības pasākumus pārrobežā. Ilustrējot tiesisko neskaidrību, norādām, piemēram, uz likumprojekta 19.panta trešo daļu, kas pēc būtības paredz PTAC pienākumu pārzināt visu Eiropas Savienības dalībvalstu normatīvos aktus un attiecīgi pieņemt lēmumu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Lūdzam precizēt 1.panta 13.punktu, izsakot to skaidrāk un saprotamāk šādā redakcijā: "uzņēmēja dalībvalsts – gadījumos, kad tiek atgūts no ienākumus nenesoša kreditēšanas līguma izrietošs parāds:
a) dalībvalsts, kura nav piederības dalībvalsts un kurā parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējs ir izveidojis filiāli vai veic kredītu apkalpošanas darbības,
b) dalībvalsts, kurā ir aizņēmēja pastāvīgā dzīvesvieta vai juridiskā adrese, vai tā galvenais birojs, ja saskaņā ar attiecīgās valsts tiesību aktiem tam nav juridiskās adreses."
Piedāvātā redakcija
uzņēmēja dalībvalsts – gadījumos, kad tiek atgūts no ienākumus nenesoša kreditēšanas līguma izrietošs parāds:
a) dalībvalsts, kura nav piederības dalībvalsts un kurā parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējs ir izveidojis filiāli vai veic kredītu apkalpošanas darbības,
b) dalībvalsts, kurā ir aizņēmēja pastāvīgā dzīvesvieta vai juridiskā adrese, vai tā galvenais birojs, ja saskaņā ar attiecīgās valsts tiesību aktiem tam nav juridiskās adreses.
5.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Lūdzam precizēt 1.panta 12.punktu, izsakot to skaidrāk un saprotamāk šādā redakcijā: " piederības dalībvalsts – gadījumos, kad tiek atgūts no ienākumus nenesoša kreditēšanas līguma izrietošs parāds, dalībvalsts, kurā atrodas parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzēja, kredītu pircēja vai tā pārstāvja juridiskā adrese, vai tā galvenais birojs, ja saskaņā ar valsts tiesību aktiem tam nav juridiskās adreses"
 
Piedāvātā redakcija
piederības dalībvalsts – gadījumos, kad tiek atgūts no ienākumus nenesoša kreditēšanas līguma izrietošs parāds, dalībvalsts, kurā atrodas parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzēja, kredītu pircēja vai tā pārstāvja juridiskā adrese, vai tā galvenais birojs, ja saskaņā ar valsts tiesību aktiem tam nav juridiskās adreses
6.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Lūdzam izteikt 1.panta 10.punkta c) apakšunktu šādā redakcijā: "no kreditēšanas līguma izrietošo sūdzību izskatīšana ar kredītlīgumā paredzētām kreditora tiesībām vai pašu kredītlīgumu".
Piedāvātā redakcija
no kreditēšanas līguma izrietošo sūdzību izskatīšana ar kredītlīgumā paredzētām kreditora tiesībām vai pašu kredītlīgumu
7.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Dzēst 1.panta 10.punkta a) apakšpunktā vārdus "no kreditēšanas līgumā paredzētām kredītu pārdevēja tiesībām vai paša". PTAC ieskatā, šī frāze ir lieka un tai nav juridiska svara.

 
Piedāvātā redakcija
"no ienākumus nenesoša kreditēšanas līguma izrietoša maksājuma atgūšana"
8.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
PTAC aicina apsvērt iespēju likumprojekta grozījumu ietvarā atteikties no parādu atgūšanas pakalpojumu sniedzēju speciālās atļaujas (licences) pārreģistrācijas prasībām, aizstājot tās ar uzraudzību, un paredzot beztermiņa speciālo atļauju (licenci). Tādējādi mazinot birokrātiju un veicinot efektīvu uzņēmējdarbības vidi. Secīgi veicot grozījumus likuma 5.pantā aizstājot vārdus "pārreģistrācija" ar "uzraudzība" un veicot attiecīgus grozījumus Ministru kabineta noteikumos Nr.64 par Parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzēju licencēšanas kārtību.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Lūdzam precizēt, norādot fizisku personu-patērētāju.
Piedāvātā redakcija
Parādniekam vai aizņēmējam (fiziskai personai-patērētājam) ir pienākums atlīdzināt parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējam radušos parāda atgūšanas izdevumus, ja to atlīdzināšana tiek pieprasīta un nepastāv strīds par parāda esamību.

 

 
10.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Tā kā no panta nosaukuma un pirmās prim daļas grozījuma teksta izriet, ka pants attiecas arī uz aizņēmējiem, lūdzam papildināt 7.panta pirmo daļu, aiz vārda "parādniekam" ar vārdiem "vai aizņēmējam". Lūdzam attiecīgi precizēt arī 7.panta panta otro un trešo daļu, ja prasības attiecināmas uz aizņēmējiem.
 
Piedāvātā redakcija
-
11.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Lūdzam aizstāt vārdus "kredītu pārdevēja tiesību kredītu pircējam" ar vārdiem "kreditora prasījuma tiesību iegūšanas"
Piedāvātā redakcija
Ja parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējs un kredītu pircējs ir viena un tā pati persona, tad pēc ienākumus nenesošā kreditēšanas līgumā paredzēto kreditora prasījuma tiesību iegūšanas, aizņēmējam adresētajā paziņojumā papildus 7.panta pirmajā daļā norādītajai informācijai iekļauj arī šā likuma 17.panta pirmajā daļā minēto informāciju.

 

 
12.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Vai nav plānots pantu attiecināt uz visiem aizņēmējiem, ņemot vērā, ka no pašreizējās redakcijas izriet, ka attiecas tikai pirmā daļa.
 
Piedāvātā redakcija
-
13.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Lūdzam papildināt 10.panta trešo daļu arī attiecībā uz aizņēmējiem, ievērojot konsekvenci normatīvajā aktā.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Lūdzam precizēt panta pirmo daļu, ņemot vērā, ka Direktīvas 10.panta pirmā daļa attiecas arī uz visiem aizņēmējiem, tajā skaitā juridiskām personām. Tikai panta pirmās daļas 3.punkts attiecināms uz aizņēmējiem, kas ir fiziskās personas - patērētāji.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Lūdzam izteikt 10.panta otro daļu šādā redakcijā: "Saziņā ar parādnieku vai aizņēmēju kreditoram, parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējam, kredītu pircējam, kredītu pārdevējam un ārpakalpojumu sniedzējam ir pienākums ievērot samērīgumu", ņemot vērā, ka Direktīvas 10.panta pirmās daļas c)apakšpunkts paredz pienākumu ievērot un aizsargāt privātumu.
 
Piedāvātā redakcija
Saziņā ar parādnieku vai aizņēmēju kreditoram, parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējam, kredītu pircējam, kredītu pārdevējam un ārpakalpojumu sniedzējam ir pienākums ievērot samērīgumu.
16.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Lūdzam precizēt 11.panta pirmo daļu, vienkāršojot panta uzbūvi un svītrojot vārdus, tādējādi atsakoties no liekvārdības: "keditora un parādnieka vai kredītu pārdevēja un aizņēmēja"
Piedāvātā redakcija
Ja likumā nav noteikts citādi, ar parādnieku vai aizņēmēju (fizisku personu-patērētāju) sazinās, izmantojot tos saziņas līdzekļus un kontaktinformāciju, kas norādīta noslēgtajā tiesiskajā darījumā."
17.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Lūdzam svītrot 11.panta trešajā daļā vārdus "ar parādnieku".
 
Piedāvātā redakcija
Ja parādnieks vai aizņēmējs (fiziska persona-patērētājs) nav sasniedzams, izmantojot šā panta pirmajā vai otrajā daļā minētos saziņas līdzekļus un kontaktinformāciju, saziņu īsteno rakstveidā, nosūtot nepieciešamo informāciju uz parādnieka vai aizņēmēja (fiziskas personas-patērētāja) deklarētās dzīvesvietas adresi.
18.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Lūdzam papildināt 13.panta otro daļu aiz vārda  "parādnieku" ar vārdiem "vai aizņēmēju (fizisku personu - patērētāju)"
Piedāvātā redakcija
Parādvēstures datubāzē iekļauj šādu informāciju par parādnieku vai aizņēmēju (fizisku personu - patērētāju) un tā parādu
19.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Lūdzam papildināt likumprojektu ar Direktīvas 12.panta piekto daļu.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Lūdzam precizēt likumprojekta 23.panta otro daļu, skaidri un nepārprotami paredzot Direktīvas 19.panta otrajā daļā paredzētās tiesības, izsakot pantu šādā redakcijā: "Pārstāvis ir atbildīgs par šajā likumā noteiktajiem kredītu pircēja pienākumiem un šā likuma 4.panta pirmajā daļā noteiktās iestādes ir tiesīgas prasīt tam nodrošināt atbilstību šī likuma prasībām arī nevēršoties pie kredītu pircēja."
Piedāvātā redakcija
Pārstāvis ir atbildīgs par šajā likumā noteiktajiem kredītu pircēja pienākumiem un šā likuma 4.panta pirmajā daļā noteiktās iestādes ir tiesīgas prasīt tam nodrošināt atbilstību šī likuma prasībām arī nevēršoties pie kredītu pircēja.
21.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Lūdzam precizēt likumprojekta 18.pantu svītrojot vārdus "uzņēmēja dalībvalstī", ar vārdiem "Eiropas Savienībā"
 
Piedāvātā redakcija
-
22.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Lūdzam precizēt 17.panta otro daļu atbilstoši pirmās daļas numeroloģijai
 
Piedāvātā redakcija
-
23.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Lūdzam precizēt likumprojekta 17.panta pirmās daļas 9.punktu, pirms vārda "var", papildinot ar vārdu "kurā".
 
Piedāvātā redakcija
-
24.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Lūdzam precizēt likumprojekta 17.panta pirmās daļas 8.punktā vārdu "aktu" attiecīgā locījumā.
 
Piedāvātā redakcija
-
25.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Lūdzam svītrot likumprojekta 17.panta pirmās daļas 7.punktu, jo tas dublējas ar PĀAL 7.panta pirmās daļas 5.punktu, attiecīgi precizējot numerāciju.
 
Piedāvātā redakcija
-
26.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Lūdzam svītrot 17.panta 6.punktu, jo tas pēc būtības dublējas ar likumprojekta 17.panta pirmās daļas 2.punktu un 17.panta pirmās daļas 3.punktu, ja tas tiek papildināts ar PTAC ieteikumu par kontaktinformācijas nodrošināšanu, attiecīgi precizējot numerāciju.
 
Piedāvātā redakcija
-
27.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Lūdzam precizēt likumprojekta 17.panta pirmās daļas 5.punktu, paredzot pienākumu norādīt arī reģistrācijas numuru, lai nodrošinātu pilnīgu ārpakalpojuma sniedzēja identificēšanu atbilstoši Direktīvas 10.pantaa otrās daļas e apakšpunktam.
 
Piedāvātā redakcija
-
28.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Lūdzam svītrot 17.panta pirmās daļas 4.apakšpunktu, ņemot vērā, ka tas pēc būtības dublējas ar PĀAL spēkā esošās redakcijas 7.panta pirmās daļas 2.punktu, attiecīgi precizējot numerāciju.
 
Piedāvātā redakcija
-
29.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Lūdzam izteikt 17.panta pirmās daļas 3.punktu šādā redakcijā: "parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzēja vai šā likuma 3.panta astotās daļas “a” vai “c” apakšpunktā noteiktā subjekta, ja tāds iecelts, nosaukumu, juridisko adresi un kontaktinformāciju;"
Piedāvātā redakcija
parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzēja vai šā likuma 3.panta astotās daļas “a” vai “c” apakšpunktā noteiktā subjekta, ja tāds iecelts, nosaukumu, juridisko adresi un kontaktinformāciju;
30.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Lūdzam precizēt 17.panta pirmo daļu atbilstoši Direktīvas 10.panta otrajā daļā minētajam, izsakot to šādā redakcijā: " Pirms pirmās parāda atgūšanas darbību uzsākšanas un ikreiz, kad to pieprasa aizņēmējs, kredītu pircējs vai parādu ārpustiesas atgūšanas pakalpojumu sniedzējs, vai ārpakalpojuma sniedzējs, vai šā likuma 3.panta astotās daļas 1.punkta “a” vai “c” apakšpunktā noteiktais subjekts, ja tas ir iecelts kredītu apkalpošanas darbību veikšanai, pēc ienākumus nenesoša kreditēšanas līguma prasījuma tiesību iegūšanas, nosūta aizņēmējam paziņojumu papīra formātā vai izmantojot citu patstāvīgu informācijas nesēju, kurā skaidri norāda:"
Piedāvātā redakcija
Pirms pirmās parāda atgūšanas darbību uzsākšanas un ikreiz, kad to pieprasa aizņēmējs, kredītu pircējs vai parādu ārpustiesas atgūšanas pakalpojumu sniedzējs, vai ārpakalpojuma sniedzējs, vai šā likuma 3.panta astotās daļas 1.punkta “a” vai “c” apakšpunktā noteiktais subjekts, ja tas ir iecelts kredītu apkalpošanas darbību veikšanai, pēc ienākumus nenesoša kreditēšanas līguma prasījuma tiesību iegūšanas, nosūta aizņēmējam paziņojumu papīra formātā vai izmantojot citu patstāvīgu informācijas nesēju, kurā skaidri norāda:
31.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Lūdzam svītrot 17.panta pirmās daļas vārdus "1.punkta", ņemot vērā, ka 3.panta astotajā daļā nav neviena punkta
 
Piedāvātā redakcija
-
32.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Lūdzam precizēt likumprojekta 15.panta otrās daļas 2.punktu šādā redakcijā: "no kredītu pircēja saņemtos norādījumus saistībā ar ienākumus nenesošajā kreditēšanas līgumā paredzētām kredītu pārdevēja tiesībām vai pašu kreditēšanas līgumu", ņemot vērā, ka pašreizējā redakcija grūti uztverama.
 
Piedāvātā redakcija
no kredītu pircēja saņemtos norādījumus saistībā ar ienākumus nenesošajā kreditēšanas līgumā paredzētām kredītu pārdevēja tiesībām vai pašu kreditēšanas līgumu
33.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Lūdzam izteikt likumprojekta 15.panta otrās daļas 1.punktu šādā redakcijā: "saraksti ar aizņēmēju un kredīta pircēju", ņemot vērā Direktīvas 11.panta ceturtās daļas a apakšpunktā noteikto.
Piedāvātā redakcija
saraksti ar aizņēmēju un kredīta pircēju
34.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Lūdzam precizēt likumprojekta 15.panta pirmās daļas 4.punktu, izsakot to šādā redakcijā: "pušu paņemšanos ievērot Eiropas Savienības un nacionālos tiesību aktus, tostarp attiecībā uz patērētāju un datu aizsardzību, kas piemērojami kredītu pārdevējam vai pašam ienākumus nenesošam kreditēšanas līgumam"
 
Piedāvātā redakcija
pušu paņemšanos ievērot Eiropas Savienības un nacionālos tiesību aktus, tostarp attiecībā uz patērētāju un datu aizsardzību, kas piemērojami kredītu pārdevējam vai pašam ienākumus nenesošam kreditēšanas līgumam
35.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Aicinām 24.panta ceturtajā daļā aizstāt vārdu "nekavējoties" ar vārdu "saprātīgā". 
Piedāvātā redakcija
(4) Šajā pantā minētās kompetentās iestādes šī panta kārtībā saņemto informāciju nekavējoties termiņā  nosūta uzņēmējas dalībvalsts kompetentajām iestādēm un jaunā kredītu pircēja piederības dalībvalsts kompetentajām iestādēm.”
36.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Priekšlikums
Lūgums norādīt visiem pārņemtajiem Direktīvas punktiem un to daļām precīzus likumprojekta pantus un punktus, ņemot vērā, ka, PTAC ieskatā, daļa direktīvas punktu nav pārņemta .
Piedāvātā redakcija
-