Atzinums

Projekta ID
23-TA-2977
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
08.01.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Vēršam EM uzmanību uz to, ka  12.1 punkta norma nonāk/var nonākt savstarpējā pretrunā ar šo MKN 77.1 punktu, kas nosaka, ka "gala labuma guvējs pie projekta pieteikuma iesniedz apliecinājumu, ka, saņemot atbalstu, tiks sasniegts darba spēka produktivitātes pieaugums gala labuma guvēja līmenī, ja tiek komercializēts projekts, vismaz 5 % apmērā piecu gadu laikā pēc noslēguma pārskata iesniegšanas". Ja pasākuma ietvaros rādītājs jāsasniedz līdz 2029. gadam, tad ļoti iespējams, ka, ja gala labuma guvēju līmenī to sasniedzot 5 gadus vēl pēc noslēguma pārskata iesniegšanas,  ir risks nesasniegt 12.1 punktā noteikto rādītāju augstāk noteiktajā termiņā. Piemēram, atbalstītie komersanti 12.1 punkta nosacījumu uz 2029.gadu varēs sasniegt tikai tādā gadījumā, ja to projektu iesniegumi tiktu apstiprināti jau 2024. gadā un pabeigti 2025.gadā, savukārt, pārējiem komersantiem, kas tiks atbalstīti vēlāk, pieņemot, ka vaučeru izsniegšanai tiktu organizēti vairāk kā viens uzsaukums, var nepietikt laika, lai līdz 2029.gadam sasniegtu noteikto nacionālo rādītāju.Līdz ar to aicinām EM  šo aspektu atkārtoti  izvērtēt, sniegt skaidrojumu par rādītāju sasniegšanu, vai tā netiks apdraudēta un šo situāciju, kā arī gala labuma guvēju sagaidāmo rīcību, izskaidrot un aprakstīt anotācijā.

Tāpat vēršam EM uzmanību, ka gala labuma guvēja apliecinājums pirms līguma noslēgšanas un, kā anotācijā norādīts, finansējuma saņēmēja  līgumā ar gala labuma guvēju iekļautais nosacījums, ka gala labuma guvējs piecu gadu laikā pierāda darba spēka produktivitātes pieaugumu vismaz par 5%, ja gala labuma guvējs ir komercializējis savu projektu,  rada arī līgumiskas saistības, un tas tiks uzskatīts par līguma neizpildi, ja netiks ievērotas līguma normas. Aicinām EM izvērtēt un anotācijā sniegt informāciju, ka ir paredzētas procedūras un kā tiks nodrošināta neatbilstoši veikto izdevumu atgūšana gala labuma guvēju līmenī.


Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ievērojot to, ka, piemērojot atbalstu saskaņā ar Eiropas Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulu (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu (turpmāk – Komisijas regula Nr. 651/2014), atbalsta apjoms var atšķirties no 59.punktā minētā, lūdzam MK noteikumu 59.punkta ievada daļā ietvert atsauci uz  Eiropas Komisijas 2023. gada 13. decembra Regulu (ES) Nr. 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam, līdzīgi kā tas ir ietverts šobrīd spēkā esošajā MK noteikumu 59.punktā.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam 77.3 punktā ietvertos nosacījumus precizēt, ievērojot sekojošo:
1. Ierobežojumus, kas izriet no Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) Nr. 2021/1058 par Eiropas Reģionālās attīstības fondu un Kohēzijas fondu 7. panta 1. punktā noteiktajām nozarēm un darbībām lūdzam attiecināt uz visu atbalsta pasākumu, neatkarīgi no piemērojamā komercdarbības atbalsta kontroles regulējuma.
2. Nosacījumus par nozaru un darbību ierobežojumiem, kas izriet no Komisijas regulas Nr. 2023/2831 1. panta 1. punkta, lūdzam ietvert MK noteikumu VII sadaļā.  
3. Ievērojot to, ka Komisijas regula Nr. 2023/2831 un Komisijas regula Nr. 651/2014 ir atšķirīgi komercdarbības atbalsta sniegšanas instrumenti, Komisijas regulas Nr. 651/2014 ierobežojumi ir jāņem vērā tikai tad, ja atbalstu paredzēts sniegt ar šo regulu, attiecīgi sasaiste 77.3 punktā ar MK noteikumu 108.punktu nav korekta un to lūdzam dzēst. 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam precizēt MK noteikumu 83.punktu, nodrošinot tā korektu atbilstību Komisijas regulas Nr. 2023/2831 3. panta 2. punkta nosacījumiem, piemēram, izsakot to šādā redakcijā: "Finansējuma saņēmējs pirms de minimis atbalsta piešķiršanas gala labuma guvējam pārbauda, vai atbalsta apmērs nevienā trīs gadu periodā nepārsniedz Komisijas regulas Nr. 2023/2831 3. panta 2. punktā noteikto maksimālo de minimis atbalsta apmēru. De minimis atbalsta apmērs tiek vērtēts viena vienota uzņēmuma līmenī."
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ievērojot to, ka nosacījums par dokumentu glabāšanas termiņu ir ietverts Komisijas regulas Nr. 2023/2831 6. panta 3.punktā, lūdzam 87.punktu precizēt, norādot, ka informācijas pieejamību nodrošina atbilstoši Komisijas regulas Nr. 2023/2831 6. panta 3.punktam.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ievērojot to, ka nozaru darbību vai izmaksu nodalīšana saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 2023/2831 1. panta 2. punktu attiecas tikai specifiski uz darbībām, kas minētas  Komisijas regulā Nr. 2023/2831, lūdzam precizēt 90. punktu, to izsakot, piemēram, šādā redakcijā: "Ja gala labuma guvējs vienlaikus darbojas gan kādā no nozarēm, kas minētas Komisijas regulas Nr. 2023/2831 1. punkta a), b), c) vai d) apakšpunktā, gan vienā vai vairākās citās nozarēs, uz kurām attiecas šīs regulas darbības joma, tas nodrošina šo nozaru darbību vai izmaksu nodalīšanu saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 2023/2831 1. panta 2. punktu nodrošinot, ka darbības nozarēs, kuras ir izslēgtas no šīs regulas darbības jomas, negūst labumu no de minimis atbalsta, ko piešķir saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 2023/2831."
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ievērojot to, ka Komisijas regulas Nr. 651/2014 28. pants paredz, ka inovāciju atbalstu var piešķirt tikai maziem un vidējiem uzņēmumiem, lai nodrošinātu nepārprotamu izpratni par lielajiem komersantiem piemērojamo komercdarbības atbalsta regulējumu, lūdzam MK noteikumu 94. punktā norādīt, ka šo noteikumu 57.2. apakšpunktā minētajām darbībām atbalsts lielajiem komersantiem tiks piešķirts tikai saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 2023/2831.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lai sniegtu sabiedrībai pilnīgu informāciju, aicinām papildināt anotāciju ar īsu skaidrojumu par šo noteikumu 2.pielikumā noteikto nozaru un darbību, kurām nav paredzēts atbalsts, iekļaušanas pamatojumu, skaidrojot no kādiem apsvērumiem izriet, ka šajā pielikumā noteiktās nozares un darbības nav atbalstāmas 1.2.1.4. pasākuma "Atbalsts tehnoloģiju pārneses sistēmas pilnveidošanai" ietvaros. Piemēram, 2. pielikumā minētās nozares neatbilst atbalsta tvērumam (atbalsts pētniecības ideju komercializācijai) pasākuma ietvaros pēc būtības. Galvenais inovāciju vaučera mērķis ir veidot saikni starp MVU un publiskajām pētniecības institūcijām, kas, pirmkārt, sekmētu zināšanu tiešu pārnesi un, otrkārt, kļūtu par katalizatoru ilgtermiņa, padziļinātākas sadarbības veidošanai starp abām pusēm. Inovāciju vaučeri ir stimulējošs atbalsta instruments, ar kura palīdzību nodrošina jaunu vai būtiski uzlabotu produktu vai tehnoloģiju attīstību, ciešā sadarbībā ar zinātniskajām institūcijām. Komercializācijas projektu sagaidāmais rezultāts ir komercializēta tehnoloģija (prototipu izstrāde, patentu piešķiršana, licences līgumu slēgšanu un ieņēmumu gūšana). Atbalsta instrumenta ieviešanas modelis plānots atbilstoši iepriekšējā perioda ietvaros īstenotam pasākumam “Atbalsts tehnoloģiju pārneses sistēmas pilnveidošanai”.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lai mazinātu interpretācijas iespējas, lūdzam 12.1., 12.2. un 12.1 apakšpunktos norādīt, ka rādītāju sasniegšana nodrošināma līdz konkrētā gada 31.decembrim.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Vēršam EM uzmanību, ka šajā punktā ir minēts "noslēguma pārskats", savukārt  anotācijā  minēta "projekta noslēguma atskaite", pēc kuras iesniegšanas iestājas piecu gadu periods rādītaja sasniegšanai. Aicinām EM pārskatīt MKN projektu un anotācijas saturu, novienādojot visur terminu lietojumu (pārskats vai atskaite) un kurā brīdī tā būs, lai ir skaidra noteikumu projektā noteiktā piemērojamā norma.  Tāpat nav skaidrs, vai šī atskaite sakritīs ar noslēguma maksājumu.

 
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Ievērojot Finanšu ministrijas izteikto iebildumu pie 77. 3 punkta, lūdzam saglabāt 104.punktā atsauci uz MKN 88.punktu, kurā saglabājama informācija par neatbalstāmajām darbībām un nozarēm saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 2023/2831 1.panta 1.punktu.
Piedāvātā redakcija
-