Atzinums

Projekta ID
25-TA-312
Atzinuma sniedzējs
Veselības ministrija
Atzinums iesniegts
09.06.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts
(5) Veselības ministrija sadarbībā ar Izglītības un zinātnes ministriju:
Iebildums
Lūdzam papildināt likumprojekta 9.panta piekto daļu ar 8.punktu šādā redakcijā "8) piedalās iedzīvotāju fizisko aktivitāšu veicināšanā."
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts
(5) Veselības ministrija sadarbībā ar Izglītības un zinātnes ministriju:
Iebildums
Lūdzam svītrot likumprojekta 9.panta piektās daļas 1., 2. un 4. punktus, jo saskaņā ar Ministru kabineta 2004.gada 13.aprīļa noteikumiem Nr.286 "Veselības ministrijas nolikums" šādu funkciju īstenošana neietilpst Veselības ministrijas kompetencē.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts
14. Sporta reģistrs
Iebildums
Lūdzam papildināt likumprojekta 14. pantu, paredzot, ka sporta reģistrā ietver arī personas datus ar mērķi identificēt veselības aprūpes pakalpojumu nepieciešamību Ministru kabineta noteiktajā kārtībā. Šobrīd atsauce par informācijas izmantošanas nolūku veselības pārbaužu plānošanai ir ietverta tikai likumprojekta anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts
14. Sporta reģistrs
Iebildums
Lūdzam papildināt likumprojekta 14. pantu, paredzot, ka sporta reģistra informācijas apritē var tikt iesaistītas arī ārstniecības iestādes, kuras nodrošina sportistu un bērnu ar paaugstinātu fizisko slodzi veselības aprūpi un medicīnisko uzraudzību Ministru kabineta noteiktajā kārtībā.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Likumprojekts
(3) Sportists vai sporta darbinieks sūdzības par šā panta pirmās daļas 2., 4., 5. un 7. punktā minētajiem Latvijas Antidopinga biroja pasākumiem var iesniegt starptautiskajā Sporta arbitrāžas tiesā vai Pasaules Antidopinga aģentūrā atbilstoši antidopinga konvenciju noteikumiem vai Nacionālajiem antidopinga noteikumiem. Sportists vai sporta darbinieks sūdzību par šā panta pirmās daļas 6. punktā minēto lēmumu var iesniegt izskatīšanai Disciplinārajā antidopinga komisijā. Disciplinārās antidopinga komisijas pieņemto lēmumu sportists vai sporta darbinieks ir tiesīgs pārsūdzēt Pārsūdzības komisijā vai starptautiskajā Sporta arbitrāžas tiesā, ja pārkāpums ir saistīts ar starptautiska līmeņa sportistu (sportists, kas piedalās starptautiskās sporta sacensībās) vai tā dalību starptautiskā sporta pasākumā, kā to noteikušas starptautiskās organizācijas atbilstoši antidopinga konvenciju noteikumiem vai Nacionālajiem antidopinga noteikumiem.
Iebildums
Tā kā ir izmaiņas 25.panta pirmās daļas punktu numerācijā, ir izveidojusies nobīde atsaucēm uz konkrētiem 25.panta pirmās daļas punktiem. Lūdzam labot esošo redakciju, lai atsauces būtu korektas.
Piedāvātā redakcija
Sportists vai sporta darbinieks sūdzības par šā panta pirmās daļas 2., 3., 4. un 8. punktā minētajiem Latvijas Antidopinga biroja pasākumiem var iesniegt starptautiskajā Sporta arbitrāžas tiesā vai Pasaules Antidopinga aģentūrā atbilstoši antidopinga konvenciju noteikumiem vai Nacionālajiem antidopinga noteikumiem. Sportists vai sporta darbinieks sūdzību par šā panta pirmās daļas 5. punktā minēto lēmumu var iesniegt izskatīšanai Disciplinārajā antidopinga komisijā. 
6.
Likumprojekts
(8) Disciplināro antidopinga komisiju izveido Latvijas Antidopinga birojs, tās sastāvā iekļaujot vismaz piecas personas (tostarp juristu, ārstu, sporta darbinieku un sportistu), kuras spēj izskatīt lietas taisnīgi, objektīvi un neatkarīgi. Ministru kabinets nosaka pārkāpumu lietas izskatīšanas procedūru un principus, kārtību, kādā Latvijas Antidopinga birojs izveido Disciplināro antidopinga komisiju, kā arī Disciplinārās antidopinga komisijas sastāvu un tās locekļu pilnvaru termiņu.
Iebildums
Lūdzam saglabāt spēkā esošo redakciju, kurā ir ietverts konkrēts iestāžu uzskaitījums, kas izvirza komisijas locekļus. Pasaules Antidopinga aģentūra savos komentāros ir uzsvērusi nepieciešamību nodrošināt, ka  komisiju locekļu izvirzīšanā  netiek iesaistīts Ministru kabinets, lai novērstu interešu konfliktus un politisku ietekmi, šī iemesla dēļ arī spēkā esošajā likumā tika ietverts konkrēts iestāžu uzskaitījums, kas izvirza komisijas locekļus, tieši ar mērķi minimizēt Ministru kabineta iesaisti un garantēt neatkarību. Šādu principu neievērošana var apdraudēt Latvijas atbilstību Pasaules Antidopinga kodeksam un starptautiskajiem standartiem.
 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Likumprojekts
(7) Terapeitiskās lietošanas izņēmumu komisiju izveido Latvijas Antidopinga birojs. Atbilstoši 2005. gada 19. oktobra Starptautiskajā konvencijā pret dopingu sportā noteiktajām prasībām šīs komisijas sastāvā iekļauj vismaz trīs Latvijas Ārstu biedrības izvirzītus ārstus, kuri spēj izskatīt lietas taisnīgi, objektīvi un neatkarīgi.
Iebildums
Lūdzam saglabāt 27.panta septītajā daļā spēkā esošo redakciju, kurā minēts, ka "Ministru kabinets nosaka kārtību, kādā Latvijas Antidopinga birojs izveido Terapeitiskās lietošanas izņēmumu komisiju, kā arī Terapeitiskās lietošanas izņēmumu komisijas locekļu pilnvaru termiņu." Likumprojekta 27.panta septītajā daļā ir ietverts pilnvarojums Ministru kabinetam noteikt kārtību kā Latvijas Antidopinga birojs izveido Terapeitiskās lietošanas izņēmumu komisiju un paredz tās pilnvaru termiņu (ietverts MK noteikumos Nr.440 "Disciplinārās antidopinga komisijas un Terapeitiskās lietošanas izņēmumu komisijas izveidošanas kārtība").
Piedāvātā redakcija
-
8.
Likumprojekts
(5) Ministru kabinets nosaka kārtību un lietas izskatīšanas procedūru, Pārsūdzības komisijas sastāvu, pilnvaru termiņu, kas nepārsniedz četrus gadus, iekļaujot vismaz piecas personas (tostarp juristu, ārstu, sporta darbinieku un sportistu), kuras spēj izskatīt lietas taisnīgi, objektīvi un neatkarīgi. Viens un tas pats pārstāvis var tikt izvirzīts iekļaušanai Pārsūdzības komisijas sastāvā ne vairāk kā divus pilnvaru termiņus pēc kārtas. Iekļaušanai Pārsūdzības komisijas sastāvā neizvirza pārstāvi, kas ir iekļauts Disciplinārās antidopinga komisijas vai Terapeitiskās lietošanas izņēmumu komisijas sastāvā.
Iebildums
Lūdzam saglabāt spēkā esošo redakciju, kurā ir ietverts konkrēts iestāžu uzskaitījums, kas izvirza komisijas locekļus. Pasaules Antidopinga aģentūra savos komentāros ir uzsvērusi nepieciešamību nodrošināt, ka  komisiju locekļu izvirzīšanā  netiek iesaistīts Ministru kabinets, lai novērstu interešu konfliktus un politisku ietekmi, šī iemesla dēļ arī spēkā esošajā likumā tika ietverts konkrēts iestāžu uzskaitījums, kas izvirza komisijas locekļus, tieši ar mērķi minimizēt Ministru kabineta iesaisti un garantēt neatkarību. Šādu principu neievērošana var apdraudēt Latvijas atbilstību Pasaules Antidopinga kodeksam un starptautiskajiem standartiem.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Likumprojekts
2. Līdz attiecīgo Ministru kabineta noteikumu spēkā stāšanās dienai, bet ne ilgāk kā līdz 2026. gada 1.novembrim ir piemērojami šādi Ministru kabineta noteikumi, ciktāl tie nav pretrunā ar šo likumu:
Iebildums
Lūdzam precizēt Pārejas noteikumus, paredzot 2. punktā, ka Ministru kabineta noteikumi, kas izdoti pamatojoties uz spēkā esošo Sporta likumu, ir spēkā līdz jauno Ministru kabineta noteikumu spēkā stāšanās brīdim, bet ne ilgāk kā līdz 2027. gada 1. janvārim, ciktāl tie nav pretrunā ar jauno Sporta likumu. Paredzot šādu pārejas noteikumu, tiks samazināts birokrātiskais slogs, jo plānots, ka 2026. gadā visām dalībvalstīm (t.sk. Latvijai) būs jāpārņem aktualizētais Pasaules Antidopinga kodekss. Lūdzam attiecīgi precizēt arī anotācijas sadaļas “4. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem” apakšpunktos 4.1.9. un 4.1.10. noteiktos plānotos Ministru kabineta noteikumu pieņemšanas termiņus. Vēršam uzmanību, ka gan grozījumi Sporta likumā, gan Ministru kabineta noteikumi, kuri ir saistīti ar antidopinga jomas regulējumu, pirms to apstiprināšanas ir jāsaskaņo ar Pasaules Antidopinga aģentūru, lai nodrošinātu Latvijas atbilstību starptautiskajām prasībām. Saskaņošana pagarina arī Ministru kabineta noteikumu izstrādes un apstiprināšanas procesus, tādēļ nepieciešams norādīt garāku termiņu.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Likumprojekts
b) profesionāls sportists —fiziskā persona, kas par atlīdzību gatavojas sporta sacensībām un piedalās tajās;
Priekšlikums
Vārdus "fiziskā persona" aizstāt ar vārdiem "fiziska persona" termina skaidrībai.
Piedāvātā redakcija

b) profesionāls sportists — fiziska persona, kas par atlīdzību gatavojas sporta sacensībām un piedalās tajās;
11.
Likumprojekts
12) drošības noteikumus peldbaseiniem.
Priekšlikums
Rosinām izvērtēt, vai ar šādi formulētu deleģējumu būs iespējams MK noteikumos iekļaut visas nepieciešamās (paredzētās) drošības prasības, kā arī lūdzam skaidrojumu anotācijā, ko sevī iekļauj drošības noteikumi peldbaseiniem, vai tās būs, piem. tehniskās prasības peldbaseinu projektēšanai, ekspluatācijai, pārvaldībai (t.sk. prasības personālam, apmeklētājiem)
Piedāvātā redakcija
-