Atzinums

Projekta ID
23-TA-3198
Atzinuma sniedzējs
Datu valsts inspekcija
Atzinums iesniegts
05.03.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts
Izdarīt Gaisa kuģu pasažieru datu apstrādes likumā (Latvijas Vēstnesis, 2017, 29. nr.; 2018, 101. nr.; 2019, 225.nr.; 2022, 24B nr.) šādus grozījumus:

1. Izslēgt 3. panta otrajā daļā vārdus “kā arī tādas sabiedrības veselību apdraudošas reģistrējamas infekcijas slimības mazināšanai, par kuru veicama epidemioloģiskā izmeklēšana,”.

2. Izteikt 8. pantu šādā redakcijā:

8. pants. Pasažieru datu glabāšana reģistrā
“(1) Pasažieru datus reģistrā glabā divus gadus no to iekļaušanas dienas. Pasažieru datus, kuri iekļauti reģistrā saistībā ar gaisa pārvadājumiem, kas atbilstoši Pasažieru informācijas nodaļas ikgadējam risku novērtējumam, uzskatāmi par pārvadājumiem no paaugstinātas noziedzības riska zonas, var glabāt reģistrā ilgāk par diviem gadiem, bet ne ilgāk par pieciem gadiem. Pēc glabāšanas termiņa beigām vai, ja atbilstoši ikgadējam risku novērtējumam, attiecīgie pārvadājumi vairs netiek uzskatīti par pārvadājumiem no paaugstinātas noziedzības riska zonas, reģistrā iekļautos pasažieru datus automatizēti un neatgriezeniski dzēš.
(2) Pamatojoties uz Pasažieru informācijas nodaļas veiktu novērtējumu, kas reģistrā atspoguļots tās iepriekšēji ietverta filtrācijas mehānisma veidā, gaisa pārvadātāja iekļaušanai reģistrā nosūtītās šā likuma 4. pantā minētās ziņas par Eiropas Savienības iekšējo gaisa pārvadājumu tiek nekavējoties automatizēti un neatgriezeniski dzēstas, ja attiecīgo datu saņemšanās brīdī nepastāv riska draudi.”.

3. 14.1 pantā:
izslēgt otro daļu;

izteikt piekto daļu šādā redakcijā:
“(5) Pasažieru informācijas nodaļa pieprasītos pasažieru datus iestādei izsniedz 30 dienu laikā no šā panta pirmajā daļā minētā pieprasījuma saņemšanas dienas.”.

4. Izslēgt 15. pantā vārdus “vai sabiedrības veselības” un vārdus “un otrajā”.

5. Izslēgt 16. panta 1.1 un 1.2 daļā vārdus “vai otrajā”.

Papildināt pārejas noteikumus ar 4. punktu šādā redakcijā:
“4. Pasažieru dati, kas reģistrā iekļauti pirms 2026. gada 1. janvāra, glabāti ilgāk par diviem gadiem un kuru turpmākas glabāšanas nepieciešamību nepamato šā likuma 8. pantā minētais Pasažieru informācijas nodaļas ikgadējais risku novērtējums, tiek nekavējoties automatizēti un neatgriezeniski dzēsti.".
Iebildums
     Norādām, ka Eiropas Savienības Tiesas (turpmāk - Tiesa) 2022. gada 21. jūnija spriedumā lietā Nr. C-817/19 Ligue des droits humains (turpmāk - Tiesas spriedums) cita starpā tika vērtēts jautājums attiecībā uz Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 27. aprīļa Direktīvas (ES) 2016/681 par pasažieru datu reģistra (PDR) datu izmantošanu teroristu nodarījumu un smagu noziegumu novēršanai, atklāšanai, izmeklēšanai un saukšanai pie atbildības par tiem (turpmāk - PDR direktīva)  ietvaros savāktiem PDR datiem izlūkošanas un drošības dienestu uzraudzības nolūkos. Tiesa konstatēja, ka PDR direktīvas 1. panta 2. punktā minēto mērķu uzskaitījums ir izsmeļošs (Sprieduma 233. punkts). Turklāt minēto mērķu izsmeļošais raksturs nozīmē arī to, ka PDR datus nevar glabāt vienā datubāzē, kurā var veikt meklēšanu gan šiem, gan citiem mērķiem. Šo datu uzglabāšana šādā datubāzē radītu risku, ka minētie dati varētu tikt izmantoti citiem mērķiem, kas nav minēti 1. panta 2. punktā (Sprieduma 235. punkts). 

    Ņemot vērā to, ka PDR dati tiek glabāti vienā datubāzē visiem Gaisa kuģu pasažieru datu apstrādes likumā (turpmāk - Likums) noteiktajiem mērķiem, tostarp valsts drošības apdraudējuma novēršanai, kuru neregulē PDR direktīva, lūdzam anotācijā ietvert izvērtējumu, vai plānotais regulējums ir saderīgs ar Tiesas spriedumā paustajām atziņām attiecībā uz PDR datu apstrādi citiem PDR direktīvā neminētiem mērķiem, tajā skaitā, vai no Tiesas sprieduma neizriet, ka PDR datiem valsts drošības apdraudējumu novēršanai jātiek glabātiem atsevišķās datubāzēs.

Ja izvērtējuma rezultātā tiek secināts, ka datu glabāšana vienā datubāzē ir neatbilstoša Tiesas spriedumā paustajām atziņām, lūdzam papildināt likumprojektu.
     
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts
Izdarīt Gaisa kuģu pasažieru datu apstrādes likumā (Latvijas Vēstnesis, 2017, 29. nr.; 2018, 101. nr.; 2019, 225.nr.; 2022, 24B nr.) šādus grozījumus:

1. Izslēgt 3. panta otrajā daļā vārdus “kā arī tādas sabiedrības veselību apdraudošas reģistrējamas infekcijas slimības mazināšanai, par kuru veicama epidemioloģiskā izmeklēšana,”.

2. Izteikt 8. pantu šādā redakcijā:

8. pants. Pasažieru datu glabāšana reģistrā
“(1) Pasažieru datus reģistrā glabā divus gadus no to iekļaušanas dienas. Pasažieru datus, kuri iekļauti reģistrā saistībā ar gaisa pārvadājumiem, kas atbilstoši Pasažieru informācijas nodaļas ikgadējam risku novērtējumam, uzskatāmi par pārvadājumiem no paaugstinātas noziedzības riska zonas, var glabāt reģistrā ilgāk par diviem gadiem, bet ne ilgāk par pieciem gadiem. Pēc glabāšanas termiņa beigām vai, ja atbilstoši ikgadējam risku novērtējumam, attiecīgie pārvadājumi vairs netiek uzskatīti par pārvadājumiem no paaugstinātas noziedzības riska zonas, reģistrā iekļautos pasažieru datus automatizēti un neatgriezeniski dzēš.
(2) Pamatojoties uz Pasažieru informācijas nodaļas veiktu novērtējumu, kas reģistrā atspoguļots tās iepriekšēji ietverta filtrācijas mehānisma veidā, gaisa pārvadātāja iekļaušanai reģistrā nosūtītās šā likuma 4. pantā minētās ziņas par Eiropas Savienības iekšējo gaisa pārvadājumu tiek nekavējoties automatizēti un neatgriezeniski dzēstas, ja attiecīgo datu saņemšanās brīdī nepastāv riska draudi.”.

3. 14.1 pantā:
izslēgt otro daļu;

izteikt piekto daļu šādā redakcijā:
“(5) Pasažieru informācijas nodaļa pieprasītos pasažieru datus iestādei izsniedz 30 dienu laikā no šā panta pirmajā daļā minētā pieprasījuma saņemšanas dienas.”.

4. Izslēgt 15. pantā vārdus “vai sabiedrības veselības” un vārdus “un otrajā”.

5. Izslēgt 16. panta 1.1 un 1.2 daļā vārdus “vai otrajā”.

Papildināt pārejas noteikumus ar 4. punktu šādā redakcijā:
“4. Pasažieru dati, kas reģistrā iekļauti pirms 2026. gada 1. janvāra, glabāti ilgāk par diviem gadiem un kuru turpmākas glabāšanas nepieciešamību nepamato šā likuma 8. pantā minētais Pasažieru informācijas nodaļas ikgadējais risku novērtējums, tiek nekavējoties automatizēti un neatgriezeniski dzēsti.".
Iebildums
     Ar grozījumiem Likumā paredzēts izteikt šā Likuma 8. pantu jaunā redakcijā, nosakot, ka pasažieru dati reģistrā tiek glabāti divus gadus, savukārt pasažieru datus, kas saistīti ar pārvadājumiem no paaugstinātas noziedzības riska zonas, var glabāt reģistrā ilgāk par diviem gadiem, bet ne ilgāk par pieciem gadiem. 
     Norādām, ka atbilstoši Tiesas spriedumam ir nošķirams sākotnējais sešu mēnešu glabāšanas termiņš un PDR direktīvas 12. panta 3. punktā minētais turpmākais laikposms. Tiesa atzinusi, ka attiecībā uz PDR direktīvas 12. panta 3. punktā minēto turpmāko periodu PDR datu glabāšana par visiem aviopasažieriem [..] rada nesamērīgas izmantošanas un ļaunprātīgas izmantošanas risku, ir pretrunā minētās direktīvas 25. apsvēruma prasībai, saskaņā ar kuru šādi dati ir jāglabā tikai tik ilgi, cik tas ir nepieciešams un samērīgi ar sasniedzamajiem mērķiem [..]. Attiecībā uz tiem aviopasažieriem, attiecībā uz kuriem ne PDR direktīvas 6. panta 2. punkta a) apakšpunktā minētais iepriekšējais novērtējums, ne iespējamās pārbaudes, kas veiktas šīs direktīvas 12. panta 2. punktā minētajā sešu mēnešu termiņā, ne arī citi apstākļi nav atklājuši tādu objektīvu elementu esamību, kas varētu liecināt par teroristu nodarījumu vai smagu noziegumu risku, kam ir objektīva vismaz netieša saikne ar šo aviopasažieru veiktajiem lidojumiem, šajos apstākļos starp šo pasažieru PDR datiem un minētajā direktīvā izvirzīto mērķi nepastāv nekāda, pat netieša, saikne, kas attaisnotu šo datu glabāšanu (Sprieduma 252, 256. un 257. punkts). 
    Ievērojot minēto, Tiesa nonāk pie secinājuma, ka visu aviopasažieru PDR datu pastāvīga uzglabāšana pēc sākotnējā sešu mēnešu termiņa nešķiet ierobežota absolūti nepieciešamajā apmērā (Sprieduma 258. punkts).
     No minētā izriet, ka 8. panta pirmajā daļā paredzētais divu gadu glabāšanas termiņš attiecībā uz visiem aviopasažieriem nav uzskatāms par atbilstošu Tiesas spriedumā izteiktajām atziņām. 
     Tiesas ieskatā tikai tad, ja īpašos gadījumos tiek konstatētas objektīvas pazīmes, piemēram, pasažieru PDR dati, kuri devuši apstiprinātu pozitīvu atbilsmi, kas ļauj uzskatīt, ka konkrēti pasažieri varētu radīt risku saistībā ar teroristu nodarījumiem vai smagiem noziegumiem, šķiet pieļaujama viņu PDR datu uzglabāšana pēc šā sākotnējā termiņa (Sprieduma 259. punkts). 
     Tas nozīmē, ka atsevišķu pasažieru datu glabāšana pēc sākotnējā sešu mēnešu glabāšanas termiņa būtu pieļaujama tikai tad, ja pastāv pazīmes, ka konkrēti pasažieri var radīt risku attiecībā uz terorismu un smagu noziegumu veikšanu. Vienlaikus no Tiesas secinājumiem izriet, ka nav pieļaujama turpmāka datu glabāšana pēc sākotnējā sešu mēnešu termiņa nediferencēti attiecībā uz visiem pasažieriem, nepastāvot saiknei starp konkrētu personu un PDR direktīvā izvirzītajiem mērķiem. 
     Ņemot vērā minēto, lūdzam precizēt 8. pantā noteikto datu glabāšanas termiņu, ievērojot Tiesas izteiktās atziņas, kā arī anotācijā skaidrot izvēlētā termiņa pamatojumu. 

 
Piedāvātā redakcija
-