Atzinums

Projekta ID
23-TA-1571
Atzinuma sniedzējs
Ekonomikas ministrija
Atzinums iesniegts
25.01.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Ekonomikas ministrija nepiekrīt piedāvātai redakcijai. Likumprojekta sagatavošanas procesā ar Tieslietu ministriju bija panākta konceptuālā vienošanās, ka būves ierakstīšana Zemesgrāmatā notiek uz publiska dokumenta vai elektroniska dokumenta pamata, kas apliecina būvniecības tiesiskumu. Elektronisks dokuments ir derīgs bez būvvaldes pārstāvja paraksta, ja dokuments ir apliecināts ar Būvniecības informācijas sistēmas kvalificētu elektronisko zīmogu (Eiropas Parlamenta un Padomes 2014. gada 23. jūlija regulas (ES) Nr. 910/2014 par elektronisko identifikāciju un uzticamības pakalpojumiem elektronisko darījumu veikšanai iekšējā tirgū un ar ko atceļ direktīvu 1999/93/EK 3. panta 27. punkta izpratnē). Piedāvātā likumprojekta redakcija sašaurina iepriekš panākto vienošanos, jo tā izslēdz sistēmas izsniegtus elektroniskos dokumentus, kas apliecina, ka būvniecība ir tiesiska, ja normatīvais regulējums būvniecības jomā neparedz būvvaldes lēmuma pieņemšanu par būvniecības ieceres īstenošanas tiesiskumu (piemēram, paziņošanas process).

Vienlaikus izsakām priekšlikumu kvalificēto elektronisko zīmogu aizstāt ar uzlaboto elektronisko zīmogu, ņemot vērā, ka tas ir efektīvāks risinājumu strukturēto datu parakstīšanai. Šāda pieeja saskaņota ar LVRTC. 
Piedāvātā redakcija
Izteikt likuma 17.panta 3.punktu šādā redakcijā:
            “3) noteiktā kārtībā apstiprinātu aktu par ēkas (būves) pieņemšanu ekspluatācijā vai citu publisku dokumentu vai elektronisku dokumentu, kas apliecina būvniecības tiesiskumu. Elektronisks dokuments ir derīgs bez būvvaldes pārstāvja paraksta, ja dokuments ir apliecināts ar Būvniecības informācijas sistēmas uzlaboto elektronisko zīmogu (Eiropas Parlamenta un Padomes 2014. gada 23. jūlija regulas (ES) Nr. 910/2014 par elektronisko identifikāciju un uzticamības pakalpojumiem elektronisko darījumu veikšanai iekšējā tirgū un ar ko atceļ direktīvu 1999/93/EK 3. panta 27. punkta izpratnē). 
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Ekonomikas ministrija nepiekrīt piedāvātai redakcijai. Likumprojekta sagatavošanas procesā ar Tieslietu ministriju bija panākta konceptuālā vienošanās, ka būves ierakstīšana Zemesgrāmatā notiek uz publiska dokumenta vai elektroniska dokumenta pamata, kas apliecina būvniecības tiesiskumu. Elektronisks dokuments ir derīgs bez būvvaldes pārstāvja paraksta, ja dokuments ir apliecināts ar Būvniecības informācijas sistēmas kvalificētu elektronisko zīmogu (Eiropas Parlamenta un Padomes 2014. gada 23. jūlija regulas (ES) Nr. 910/2014 par elektronisko identifikāciju un uzticamības pakalpojumiem elektronisko darījumu veikšanai iekšējā tirgū un ar ko atceļ direktīvu 1999/93/EK 3. panta 27. punkta izpratnē). Piedāvātā likumprojekta redakcija sašaurina iepriekš panākto vienošanos, jo tā izslēdz sistēmas izsniegtus elektroniskos dokumentus, kas apliecina, ka būvniecība ir tiesiska, ja normatīvais regulējums būvniecības jomā neparedz būvvaldes lēmuma pieņemšanu par būvniecības ieceres īstenošanas tiesiskumu (piemēram, paziņošanas process).

Vienlaikus izsakām priekšlikumu kvalificēto elektronisko zīmogu aizstāt ar uzlaboto elektronisko zīmogu, ņemot vērā, ka tas ir efektīvāks risinājumu strukturēto datu parakstīšanai. Šāda pieeja saskaņota ar LVRTC. 
Piedāvātā redakcija
Izteikt likuma 28.panta 2.punktu šādā redakcijā:
       “2) noteiktā kārtībā apstiprinātu aktu par ēkas (būves) pieņemšanu ekspluatācijā vai citu publisku dokumentu vai elektronisku dokumentu, kas apliecina būvniecības tiesiskumu. Elektronisks dokuments ir derīgs bez būvvaldes pārstāvja paraksta, ja dokuments ir apliecināts ar Būvniecības informācijas sistēmas uzlaboto elektronisko zīmogu (Eiropas Parlamenta un Padomes 2014. gada 23. jūlija regulas (ES) Nr. 910/2014 par elektronisko identifikāciju un uzticamības pakalpojumiem elektronisko darījumu veikšanai iekšējā tirgū un ar ko atceļ direktīvu 1999/93/EK 3. panta 27. punkta izpratnē).
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums

Ekonomikas ministrija nepiekrīt piedāvātai redakcijai. Likumprojekta sagatavošanas procesā ar Tieslietu ministriju bija panākta konceptuālā vienošanās, ka būves ierakstīšana Zemesgrāmatā notiek uz publiska dokumenta vai elektroniska dokumenta pamata, kas apliecina būvniecības tiesiskumu. Elektronisks dokuments ir derīgs bez būvvaldes pārstāvja paraksta, ja dokuments ir apliecināts ar Būvniecības informācijas sistēmas kvalificētu elektronisko zīmogu (Eiropas Parlamenta un Padomes 2014. gada 23. jūlija regulas (ES) Nr. 910/2014 par elektronisko identifikāciju un uzticamības pakalpojumiem elektronisko darījumu veikšanai iekšējā tirgū un ar ko atceļ direktīvu 1999/93/EK 3. panta 27. punkta izpratnē). Piedāvātā likumprojekta redakcija sašaurina iepriekš panākto vienošanos, jo tā izslēdz sistēmas izsniegtus elektroniskos dokumentus, kas apliecina, ka būvniecība ir tiesiska, ja normatīvais regulējums būvniecības jomā neparedz būvvaldes lēmuma pieņemšanu par būvniecības ieceres īstenošanas tiesiskumu (piemēram, paziņošanas process). 

Vienlaikus izsakām priekšlikumu kvalificēto elektronisko zīmogu aizstāt ar uzlaboto elektronisko zīmogu, ņemot vērā, ka tas ir efektīvāks risinājumu strukturēto datu parakstīšanai. Šāda pieeja saskaņota ar LVRTC. 
Piedāvātā redakcija
Izteikt likuma 36.panta 2.punktu šādā redakcijā:
            “2) aktu par ēku (būvju) pieņemšanu ekspluatācijā vai citu publisku dokumentu vai elektronisku dokumentu, kas apliecina būvniecības tiesiskumu. Elektronisks dokuments ir derīgs bez būvvaldes pārstāvja paraksta, ja dokuments ir apliecināts ar Būvniecības informācijas sistēmas uzlaboto elektronisko zīmogu (Eiropas Parlamenta un Padomes 2014. gada 23. jūlija regulas (ES) Nr. 910/2014 par elektronisko identifikāciju un uzticamības pakalpojumiem elektronisko darījumu veikšanai iekšējā tirgū un ar ko atceļ direktīvu 1999/93/EK 3. panta 27. punkta izpratnē)
4.
Anotācija (ex-ante)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Iebildums
Lūdzam precizēt anotāciju atbilstoši Ekonomikas ministrijas izteiktajiem iebildumiem par regulējuma saturu. Vēršam uzmanību, ka likumprojekta anotācijā tiek nepareizi interpretēts Būvniecības likuma regulējums, proti, būvvaldes funkcijas attiecībā uz būvniecības procesa tiesiskuma kontroli ne vienmēr izpaužas lēmuma pieņemšanā. Būvniecības regulējumā ir ieviesta jauna būvniecības procesa forma - paziņojums par būvniecību, šajā gadījumā, ņemot vērā būvdarbu raksturu, būvniecības process ir tiesisks arī bez būvvaldes aktīvās darbības. 

Līdzīgi kā ikvienā citā gadījumā pašvaldībai ir tiesības lemt par patvaļīgu būvniecību jebkurā brīdī, uzdodot īpašniekam veikt nepieciešamas darbības patvaļīgās būvniecības novēršanai, t.sk. lemt par pienākumu patvaļīgu būvniecību nojaukt, ja tās legalizācija nav iespējama. Arī šobrīd fakts, ka būve ir ierakstīta zemesgrāmatā nekādā veidā neapliecina, ka tajā nav veikta patvaļīga būvniecība. 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Izsakām priekšlikumu kvalificēto elektronisko zīmogu aizstāt ar uzlaboto elektronisko zīmogu, ņemot vērā, ka tas ir efektīvāks risinājumu strukturēto datu parakstīšanai. Šāda pieeja saskaņota ar LVRTC. 
Piedāvātā redakcija
-