Projekta ID
25-TA-497Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
18.06.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ievērojot noteikumu projekta 7.punktā paredzēto, ka nacionālā līdzfinansējuma apmēru veido arī pašvaldības finansējums, lūdzam noteikumu projekta 7.punktā norādīt konkrētu pašvaldību budžeta līdzfinansējuma apmēru, attiecīgi arī precizējot noteikumu projekta 8.punktu un anotācijas 3.sadaļā norādīto informāciju. Ja gadījumā šādu sadalījumu pasākuma ietvaros pirms projektu īstenošanas nav iespējams norādīt, tad lūdzam anotācijas 3.sadaļas 6.punktā norādīt atbilstošu skaidrojumu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Noteikumu projekta 13.punkts nosaka, ka netiek atbalstīti projektu iesniegumi, kuriem atbalsts piešķirts 2.2.1.1. pasākuma “Notekūdeņu un to dūņu apsaimniekošanas sistēmas attīstība piesārņojuma samazināšanai” 1.kārtas (turpmāk – 2.2.1.1.pasākuma 1.kārta) ietvaros.
Vienlaikus anotācijā norādīts (sadaļā "Risinājuma apraksts"), ka "Pasākuma trešās atlases kārtas ietvaros nav atbalstāmi projekti tajās aglomerācijās, kas projekta iesniegumus varēja iesniegt šī pasākuma pirmās atlases kārtas ietvaros".
Lūdzam salāgot noteikumu 13.punktā un anotācijā norādīto ierobežojumu - vai atbalstīti netiks tikai tie, kam atbalsts jau piešķirts, vai papildus arī tie, kas varēja iesniegt projektus 2.2.1.1.pasākuma 1.kārtā, bet to nav izdarījuši.
Vienlaikus anotācijā norādīts (sadaļā "Risinājuma apraksts"), ka "Pasākuma trešās atlases kārtas ietvaros nav atbalstāmi projekti tajās aglomerācijās, kas projekta iesniegumus varēja iesniegt šī pasākuma pirmās atlases kārtas ietvaros".
Lūdzam salāgot noteikumu 13.punktā un anotācijā norādīto ierobežojumu - vai atbalstīti netiks tikai tie, kam atbalsts jau piešķirts, vai papildus arī tie, kas varēja iesniegt projektus 2.2.1.1.pasākuma 1.kārtā, bet to nav izdarījuši.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lai nodrošinātu, ka noteikumu projekta 16.punktā iekļautais teikums : “Saistošajos noteikumos norāda:” būtu korekti salāgots ar noteikumu projekta 16.4.apakšpunktā noteikto nosacījumu, lūdzam redakcionāli precizēt noteikumu projekta 16.4.apakšpunktu un izteikt to, piemēram, šādā redakcijā: "prasības sabiedrisko ūdenssaimniecības pakalpojumu sniedzējam par nepieciešamā tehniskā aprīkojuma uzturēšanu un atjaunošanu, lai nodrošinātu 16.1. apakšpunktā minēto pakalpojumu sniegšanu atbilstoši katram konkrētajam pakalpojumam izvirzītajām prasībām".
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Skaidrojam, ka atbilstoši Eiropas Komisijas 2011. gada 20. decembra lēmumā Nr. 2012/21/ES par Līguma par Eiropas Savienības darbību 106. panta 2. punkta piemērošanu valsts atbalstam attiecībā uz kompensāciju par sabiedriskajiem pakalpojumiem dažiem uzņēmumiem, kuriem uzticēts sniegt pakalpojumus ar vispārēju tautsaimniecisku nozīmi (turpmāk - Eiropas Komisijas lēmums Nr. 2012/21/ES) 4.panta c) apakšpunktam saistošajos noteikumos nav jābūt lietotam terminam "ekskluzīvās vai īpašās tiesības", bet jābūt ietvertai ekskluzīvo vai īpašo tiesību būtībai. Attiecīgi lūdzam precizēt noteikumu projekta 16.6. apakšpunktu, piemēram, šāda redakcijā: "sabiedrisko ūdenssaimniecības pakalpojumu sniedzējam piešķirto ekskluzīvo vai īpašo tiesību būtību, tajā skaitā norādot atbilstošo pašvaldības administratīvo teritoriju vai pašvaldības administratīvās teritorijas daļu un konkrētos sniedzamos sabiedriskos ūdenssaimniecības pakalpojumus".
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Administratīvā sloga mazināšanas nolūkos, aicinām vērtēt 24.punktā noteiktās prasības nepieciešamību, t.sk. izvērtējot pieredzi ar 2.2.1.1.pasākuma 1.atlases kārtā iesniegto projektu finanšu analīzēm, ņemot vērā, ka anotācijā sniegtā informācija nerada skaidrību par finanšu analīzes veikšanas pievienoto vērtību.
Vēršam uzmanību, ka šobrīd noteikumu projekta 24.punkts nosaka papildus prasību, ko neparedz Ministru kabineta 13.07.2023. sēdes protokola Nr. 36 85. § 3.punkts (ir plānota atklāta projektu iesniegumu atlase). ES fondu atbalsta likmi nav paredzēts aprēķināt, tā jau ir noteikta samazinātā apmērā, nav paredzēts veikt ekonomisko analīzi, risku analīzi un projektu vērtēšanā nav plānots izmantot finanšu analīzes rezultātus, attiecīgi, ja nosacījums par finanšu analīzes veikšanu tiek saglabāts, lūdzam anotācijā detalizētāk skaidrot nepieciešamību tās veikšanai.
Vēršam uzmanību, ka šobrīd noteikumu projekta 24.punkts nosaka papildus prasību, ko neparedz Ministru kabineta 13.07.2023. sēdes protokola Nr. 36 85. § 3.punkts (ir plānota atklāta projektu iesniegumu atlase). ES fondu atbalsta likmi nav paredzēts aprēķināt, tā jau ir noteikta samazinātā apmērā, nav paredzēts veikt ekonomisko analīzi, risku analīzi un projektu vērtēšanā nav plānots izmantot finanšu analīzes rezultātus, attiecīgi, ja nosacījums par finanšu analīzes veikšanu tiek saglabāts, lūdzam anotācijā detalizētāk skaidrot nepieciešamību tās veikšanai.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām svītrot noteikumu projekta 36.3.apakšpunktu, ņemot vērā to, ka Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 23. septembra Regulas (ES, Euratom) 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (pārstrādātā redakcija) 61.panta prasības ir tieši piemērojamas tādiem projektiem, kas saistīti ar Eiropas Savienības (ES) fondu atbalsta saņemšanu un vienlaikus kuros atbilstoši specifiskā atbalsta mērķim finansējuma saņēmējs atlases kārtībā ES fondu dalībniekiem, gala saņēmējiem vai sadarbības partneriem sniedz finansiālu atbalstu (t.s. daudzpakāpju projekti).
Ņemot vērā priekšlikumu svītrot noteikumu projekta 36.3.apakšpunktu, lūdzam svītrot arī atsauci uz Regulu 2024/2509 noteikumu projekta anotācijas 5.1.sadaļā un 5.4. sadaļas 1.tabulā.
Ņemot vērā priekšlikumu svītrot noteikumu projekta 36.3.apakšpunktu, lūdzam svītrot arī atsauci uz Regulu 2024/2509 noteikumu projekta anotācijas 5.1.sadaļā un 5.4. sadaļas 1.tabulā.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt noteikumu projekta 36.5.apakšpunkta redakciju, lai nodrošinātu skaidru izpratni par dubultā finansējuma neiestāšanās pienākuma nodrošināšanu. Piedāvājam 36.5.apakšpunktu izteikt ieteiktajā redakcijā.
Piedāvātā redakcija
36.5. nodrošina dubultā finansējuma neiestāšanos, tostarp nodrošinot, ka projektā plānotās attiecināmās izmaksas netiek finansētas vai līdzfinansētas, kā arī tās nav plānots finansēt vai līdzfinansēt no citiem valsts vai ārvalstu finanšu atbalsta instrumentiem.
8.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt apakšpunktu piedāvātajā redakcijā. Ja finansējuma saņēmējs ir pašvaldība vai tās iestāde, iepirkums jāveic atbilstoši Publisko iepirkumu likumam. Attiecīgi, ierosinājums norādīt publiskā iepirkuma principus, nenorādot konkrētu normatīvo aktu.
Piedāvātā redakcija
Projekta ietvaros, veicot iepirkumus, ievēro, ka iepirkumu procedūras tiek veiktas saskaņā ar normatīvo aktu prasībām, īstenojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci nodrošinošu iepirkuma procedūru, un (ja attiecināms) nodrošina vides prasību integrāciju preču, pakalpojumu un būvdarbu iepirkumos (zaļais publiskais iepirkums), kā arī izvērtē sociāli atbildīga un inovatīva publiskā iepirkuma nosacījumu piemērošanu.
9.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Priekšlikums
Lūdzam anotācijas 1.1. Pamatojumā salāgot aglomerācijas apmēru ar MK noteikumu 3.punktu, precizējot redakciju - CE "lielāks par 2 000, bet mazāku par 10 000".
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Anotācijas sadaļā "Pieejamais finansējums un sasniedzamie rādītāji" norādīts, ka "Trešās atlases kārtas ietvaros līdz 2029. gada 31. decembrim sasniedzams šāds nacionālais rādītājs: iedzīvotāji, kuriem uzlabota sabiedrisko ūdenssaimniecības pakalpojumu efektivitāte. Nacionālā rādītāja vērtība tiek uzskatīta par sasniegtu pēc noslēguma maksājuma veikšanas (...)".
Ministru kabineta 2024. gada 7. maija noteikumu Nr. 285 “Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 2.2.1. specifiskā atbalsta mērķa “Veicināt ilgtspējīgu ūdenssaimniecību” 2.2.1.1. pasākuma “Notekūdeņu un to dūņu apsaimniekošanas sistēmas attīstība piesārņojuma samazināšanai” pirmās projektu iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi” anotācijā noteikts, ka “Rādītāju aprēķina pirms projekta iesnieguma iesniegšanas dienas, bet tā sasniegšanu pārbauda noslēguma maksājuma pieprasījuma iesniegšanas dienā (atkārtoti pārrēķinot)”.
Ierosinām 3.kārtai noteikt līdzīgu rādītā sasniegšanas pārbaudi, piemēram, noslēguma maksājuma pieprasījuma iesniegšanas dienā, jo noslēguma maksājums tiek veikts brīdī, kad ir pārliecība par projekta rādītāju un rezultātu sasniegšanu un nebūtu lietderīgi vispirms veikt noslēguma maksājumu un tikai tad pārbaudīt rādītāju sasniegšanu.
Ministru kabineta 2024. gada 7. maija noteikumu Nr. 285 “Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 2.2.1. specifiskā atbalsta mērķa “Veicināt ilgtspējīgu ūdenssaimniecību” 2.2.1.1. pasākuma “Notekūdeņu un to dūņu apsaimniekošanas sistēmas attīstība piesārņojuma samazināšanai” pirmās projektu iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi” anotācijā noteikts, ka “Rādītāju aprēķina pirms projekta iesnieguma iesniegšanas dienas, bet tā sasniegšanu pārbauda noslēguma maksājuma pieprasījuma iesniegšanas dienā (atkārtoti pārrēķinot)”.
Ierosinām 3.kārtai noteikt līdzīgu rādītā sasniegšanas pārbaudi, piemēram, noslēguma maksājuma pieprasījuma iesniegšanas dienā, jo noslēguma maksājums tiek veikts brīdī, kad ir pārliecība par projekta rādītāju un rezultātu sasniegšanu un nebūtu lietderīgi vispirms veikt noslēguma maksājumu un tikai tad pārbaudīt rādītāju sasniegšanu.
Piedāvātā redakcija
-
