Projekta ID
24-TA-3321Atzinuma sniedzējs
Datu valsts inspekcija
Atzinums iesniegts
28.08.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Noteikumu projekta 20.2. apakšpunktā paredzēts papildu ievadāmo un apstrādājamo personas datu apjoms, tostarp, valstspiederība (e) apakšpunkts) un informācija par personas identifikācijas dokumenta veidu, numuru, derīguma termiņu un dokumenta izdošanas valsti (f) apakšpunkts).
Vienlaikus norādāms, ka Latvijas Republikas Valsts robežas likuma 10.¹ pantā jau ir noteikts, kādi dati ievadāmi un apstrādājami elektroniskajā rindas rezervācijas sistēmā. Ministru kabinetam, izdodot noteikumus, kas izriet no minētā panta deleģējuma, nav tiesiska pamata paplašināt likumā noteikto apstrādājamo personas datu apjomu.
Ņemot vērā minēto, Inspekcija aicina svītrot noteikumu projekta 20.2. e) un f) apakšpunktu.
Vienlaikus norādāms, ka Latvijas Republikas Valsts robežas likuma 10.¹ pantā jau ir noteikts, kādi dati ievadāmi un apstrādājami elektroniskajā rindas rezervācijas sistēmā. Ministru kabinetam, izdodot noteikumus, kas izriet no minētā panta deleģējuma, nav tiesiska pamata paplašināt likumā noteikto apstrādājamo personas datu apjomu.
Ņemot vērā minēto, Inspekcija aicina svītrot noteikumu projekta 20.2. e) un f) apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Inspekcija uztur spēkā jau iepriekš izteikto iebildumu par noteikumu projektā paredzēto 12 mēnešu datu glabāšanas termiņu elektroniskajā rindas rezervācijas sistēmā.
Saskaņā ar Vispārīgās datu aizsardzības regulas 5. panta 1. punkta e) apakšpunktu personas dati nav glabājami ilgāk, nekā nepieciešams nolūkiem, kādos šie dati tiek apstrādāti. Datu apstrādes nolūks ir rindas organizēšana, un tas tiek sasniegts brīdī, kad transportlīdzeklis šķērso robežu. Pēc šā brīža turpmāka datu glabāšana ir uzskatāma par nesamērīgu, ja vien netiek sniegts detalizēts un objektīvs pamatojums.
Noteikumu projektā un tā anotācijā šāds pamatojums nav ietverts – kā argumenti ir minēti vispārīgi formulējumi par risku vadību, statistiku un efektīvu rindas pārvaldību, taču nav veikts izvērtējums, kāpēc šādi dati nevar tikt iegūti no jau esošajām sistēmām. Jāņem vērā, ka:
- Valsts robežsardzei jau ir sistēma ar visiem datiem par robežu šķērsojošām personām,
- Valsts ieņēmumu dienestam (muitai) jau ir visi dati par kravām,
- tiesībsargājošās iestādes jau tagad piekļūst datiem no šīm sistēmām.
Līdz ar to nav skaidrs, kāpēc nepieciešama atkārtota datu uzkrāšana atsevišķā sistēmā un tik ilgs glabāšanas termiņš, kas neatbilst arī Regulas 5. panta 1. punkta c) apakšpunktā noteiktajam datu minimizēšanas principam.
Papildus Inspekcija norāda, ka par elektroniskās rindas rezervācijas sistēmas pārzini noteikta valsts SIA “Autotransporta direkcija” (ATD), kuras kompetenci nosaka Sabiedriskā transporta pakalpojumu likums un Autopārvadājumu likums. Minētajos tiesību aktos nav paredzētas funkcijas, kas saistītas ar robežšķērsošanas procesa pārvaldību vai personas datu apstrādi robežkontroles kontekstā. Līdz ar to ir apšaubāma ATD kompetence šādu datu uzkrāšanā un glabāšanā.
Ņemot vērā minēto, Inspekcija aicina:
- izvērtēt un samazināt noteikumu projektā paredzēto datu glabāšanas termiņu atbilstoši datu apstrādes nolūkam,
- sniegt anotācijā detalizētu pamatojumu par datu glabāšanas nepieciešamību, tostarp izvērtējot dublēšanās riskus ar jau esošajām sistēmām,
- izvērtēt sistēmas pārziņa kompetenci šāda veida datu apstrādē.
Saskaņā ar Vispārīgās datu aizsardzības regulas 5. panta 1. punkta e) apakšpunktu personas dati nav glabājami ilgāk, nekā nepieciešams nolūkiem, kādos šie dati tiek apstrādāti. Datu apstrādes nolūks ir rindas organizēšana, un tas tiek sasniegts brīdī, kad transportlīdzeklis šķērso robežu. Pēc šā brīža turpmāka datu glabāšana ir uzskatāma par nesamērīgu, ja vien netiek sniegts detalizēts un objektīvs pamatojums.
Noteikumu projektā un tā anotācijā šāds pamatojums nav ietverts – kā argumenti ir minēti vispārīgi formulējumi par risku vadību, statistiku un efektīvu rindas pārvaldību, taču nav veikts izvērtējums, kāpēc šādi dati nevar tikt iegūti no jau esošajām sistēmām. Jāņem vērā, ka:
- Valsts robežsardzei jau ir sistēma ar visiem datiem par robežu šķērsojošām personām,
- Valsts ieņēmumu dienestam (muitai) jau ir visi dati par kravām,
- tiesībsargājošās iestādes jau tagad piekļūst datiem no šīm sistēmām.
Līdz ar to nav skaidrs, kāpēc nepieciešama atkārtota datu uzkrāšana atsevišķā sistēmā un tik ilgs glabāšanas termiņš, kas neatbilst arī Regulas 5. panta 1. punkta c) apakšpunktā noteiktajam datu minimizēšanas principam.
Papildus Inspekcija norāda, ka par elektroniskās rindas rezervācijas sistēmas pārzini noteikta valsts SIA “Autotransporta direkcija” (ATD), kuras kompetenci nosaka Sabiedriskā transporta pakalpojumu likums un Autopārvadājumu likums. Minētajos tiesību aktos nav paredzētas funkcijas, kas saistītas ar robežšķērsošanas procesa pārvaldību vai personas datu apstrādi robežkontroles kontekstā. Līdz ar to ir apšaubāma ATD kompetence šādu datu uzkrāšanā un glabāšanā.
Ņemot vērā minēto, Inspekcija aicina:
- izvērtēt un samazināt noteikumu projektā paredzēto datu glabāšanas termiņu atbilstoši datu apstrādes nolūkam,
- sniegt anotācijā detalizētu pamatojumu par datu glabāšanas nepieciešamību, tostarp izvērtējot dublēšanās riskus ar jau esošajām sistēmām,
- izvērtēt sistēmas pārziņa kompetenci šāda veida datu apstrādē.
Piedāvātā redakcija
-
