Atzinums

Projekta ID
22-TA-2640
Atzinuma sniedzējs
Veselības ministrija
Atzinums iesniegts
28.04.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
1. Nav skaidras Datu izplatīšanas un pārvaldības platformas funkcijas, kā arī tās darbības un izmantošanas kārtība, tajā skaitā nav noteikti pārziņa pienākumi, atbildība. Lūdzam papildināt Noteikumu projektu. 
2. Nav ņemti vērā 2022.gada 9.novembra Izziņā ietvertie iebildumi attiecībā uz Datu izplatīšanas un pārvaldības platformas noteikumiem Nr. 5., 9., 10., 36., 43., 50., 71., 113., 114, savukārt attiecībā uz Datu izplatīšanas un pārvaldības platformas noteikumu anotāciju nav ņemti vērā Izziņā ietvertie iebildumi Nr. 127., 128., 130., 177. 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
1. Pārzinim ir jābūt ne tikai personas datu pārzinim attiecībā uz tiem personas datiem, kas nepieciešami, lai nodrošinātu piekļuvi Datu izplatīšanas un pārvaldības platformas darbības organizēšanai, bet arī attiecībā uz visiem datiem, kas glabājas Datu izplatīšanas un pārvaldības platformā. 
2. Lūdzam svītrot Noteikumu projekta punktā atsauci par atbilstību normatīvajiem aktiem, kas nosaka kārtību, kādā tiek nodrošināta informācijas un komunikācijas tehnoloģiju sistēmu atbilstība minimālajām drošības prasībām, jo šim prasībām ir jāatbilst neatkarīgi no prasības iekļaušanas vai neiekļaušanas šajā noteikumu projektā. 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam svītrot vai precizēt punktu. Pārzinim ir jābūt ne tikai personas datu pārzinim attiecībā uz tiem personas datiem, kas nepieciešami, lai nodrošinātu piekļuvi Datu izplatīšanas un pārvaldības platformas darbības organizēšanai, bet arī attiecībā uz visiem datiem, kas glabājas Datu izplatīšanas un pārvaldības platformā. 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Datu devējs nevar būt atbildīgs par tā pārziņā esošās informācijas sistēmas datu, kuri ir iekļauti Datu izplatīšanas un pārvaldības platformā, jo tas nepārvalda šo platformu un nav pieņēmis lēmumu par šīs platformas izmantošanu atbilstoši Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projektā noteiktajam, kurā noteikts, ka Datu izplatīšanas un pārvaldības platformas izmantošana ir obligāta. 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
1. Lūdzam pārcelt 7.punktu aiz 12.-13.punkta, kur paskaidrots, kas ir datu devēja savienotājs un datu saņēmēja savienotājs. 
2.  Papildināt 7.punktu, nosakot par pienākumu pārzinim apmācīt un Datu izplatīšanas un pārvaldības platformas izmantošanas laikā konsultēt datu devēju un datu ņēmēju par datu devēju savienotāja un datu ņēmēju savienotāja konfigurēšanu. 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
1.Nav skaidrs Datu izplatīšanas un pārvaldības platformas mērķis, jo tas ir pretrunā ar Noteikumu 2.1. un 2.2.apakšpunktos noteikto, proti, 8.punktā noteikts, ka Datu izplatīšanas un pārvaldības platformas mērķis ir nodrošināt vairāku institūciju (..), taču 2.1. un 2.2.apakšpunktos runa ir ne tikai par institūcijām, bet arī par privāto tiesību juridiskām personām.  
2. Nav skaidra būtība un tvērums “informācijas aprites un apstrādes funkciju un uzdevumu izpildi”. 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam sniegt skaidrojumu par to, vai Datu izplatīšanas un pārvaldības platformas nodrošinās datu anonimizāciju un pseidonimizāciju un kādas vēl darbības tiks veiktas ar datiem (t.sk. personas datiem)? 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
1. Lūdzam uzskaitīt, kādi dati tiks ietverti datu aprites auditācijas pierakstos un kas tiem varēs piekļūt, kādā kārtībā. 
2. Lūdzam sniegt skaidrojumu par to, vai un kā privātpersona varēs iegūt informāciju par to, kurš ir apstrādājis tās personas datus? 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam sniegt skaidrojumu par to, vai ar “Datu izplatīšanas un pārvaldības platformas lietotājiem” saprotams datu devējs un datu saņēmējs? 
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Iebildums
Nav saprotams, lūdzu Noteikumu projektā skaidrot, kas tiek saprasts ar “Datu saņēmēja datu piekļuves pārvaldība”, t.sk. “Datu saņēmēja dati”. 
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Iebildums
1. Lūdzam sniegt skaidrojumu par to, vai datu krātuvē tiks uzglabāti vēsturiskie dati un kāds ir uzglabāšanas termiņš, vai datu nodošana Latvijas valsts arhīvam saskaņā ar Arhīvu likuma 6. panta otro daļu (IS dati ir jānodod valsts glabāšanā Latvijas Nacionālajam arhīvam piecu gadu laikā kopš to radīšanas) tiks veikta, pielietojot Datu izplatīšanas un pārvaldības platformu, kā arī atbilstoši papildināt Noteikumu projektu. 
2. Lūdzam sniegt skaidrojumu, vai Noteikumu projekta autors vēlējās ierobežot nododamo datu avotus, sašaurinot tos, nosakot, ka datu krātuvē uzglabā datus tikai no informācijas sistēmām, izslēdzot platformas, savienotājus u.tml. 
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Iebildums
Punkta redakcija kopsakarā ar Datu izplatīšanas un pārvaldības platformas obligāto lietošanu rada risku iestādēm, kurām obligāti jāizmanto konkrētā platforma, jo nav paredzams, kādas pamatotas vai nepamatotas prasības tiks noteiktas. Datu izplatīšanas un pārvaldības platformas lietošanai ir jābūt brīvprātīgai, ņemot vērā apstākli, ka ar šī brīža noteikumiem pārzinis neuzņemas atbildību par personas datiem. 
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam sniegt skaidrojumu par to, vai nepieciešams definēt pieejamības nosacījumus, ja Datu izplatīšanas un pārvaldības platforma ir definēta kā paaugstinātas drošības sistēma, no kā izriet pieejamības nosacījumi. 
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Iebildums
1. Norādām, ka noteiktais termiņš – “divu nedēļu laikā”, ir pārāk īss un ir nosakāms garāks, ņemot vērā apstākli, ka izmaiņas varētu skart visus lietošanas nosacījumus. 
2. Lūdzam vārdu “trūkumus” aizstāt ar vārdiem “priekšlikumus un iebildumus”. 
3. Lūdzam sniegt skaidrojumu par to, vai Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas pienākums ir ņemt vērā izteiktos priekšlikumus un iebildumus un atbilstoši papildināt Noteikumu projektu, iekļaujot šo skaidrojumu. 
 
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Iebildums
1. Lūdzam sniegt skaidrojumu par to, kur būs noteiktas programmsaskarnes drošības prasības? 
2. Ja datu devējs tiek uzskatīts par personas datu pārzini visos posmos, tad datiem ir jāpiekļūst saskaņā ar datu devēja noteikumiem, nevis trešo pušu noteiktajiem līdzekļiem. 
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam sniegt skaidrojumu par to, vai punktā noteiktas “pieņēmis lēmumu” nav pretrunā ar Ministru kabineta rīkojuma projektu, kas nosaka, ka Datu izplatīšanas un pārvaldības platformas lietošana ir obligāta? 
 
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam paredzēt, ka pārzinis pēc pieteikuma saņemšanas savu izvērtējumu paziņo ne tikai datu devējam vai datu saņēmējam, bet katram no tiem.  
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam sniegt skaidrojumu par to, kāds ir punktā norādītā pieteikuma saturs un mērķis? 
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam sniegt skaidrojumu par to, vai Datu izplatīšanas un pārvaldības platformai tiks nodota informācija par to, ka datu devējs ar datu saņēmēju ir vienojušies (t.sk. par datu apjomu)? 
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam sniegt skaidrojumu par to, kāda platforma izmantojama, nosūtot 27.punktā norādīto informāciju datu devējam? 
Piedāvātā redakcija
-
21.
Noteikumu projekts
Iebildums
1. Lūdzam sniegt skaidrojumu par to, to, kādi varētu būt atteikšanas/pārtraukšanas iemesli? 
2. Lūdzam 30.punktu papildināt ar vārdiem “norādot motivētu iemeslu”. 
3. Lūdzam izvērtēt iespēju noteikt, ka DAGR izmantošanas atteikšana vai pārtraukšana ir veicama tikai tad, ja darbības apdraudējums, problēmas ar datu kvalitāti vai datu noplūdes risks nav novēršams, pirms tam piemērojot citus līdzekļus, piemēram, pieprasot datu devējam vai datu saņēmējam novērst nepilnības datu apmaiņā.
Piedāvātā redakcija
-
22.
Noteikumu projekts
Iebildums
1. Lūdzam sniegt skaidrojumu par to, vai 32.punktā noteiktas tvērums “informācijas sistēmas” nav pārāk šaurs, jo tas neietver platformas, savietotājus u.tml.? 
2. Lūdzam sniegt skaidrojumu par to, kā iespējams aprēķināt “apritē izmantojamo datu apjoms”, tajā skaitā, kā noteiks datu apjoma izmēru - MB, GB? 
3. Lūdzam skaidrot, kas un kādā veidā pašapkalpošanās portālā publicēs un aktualizēs  šajā pantā noteikto informāciju, un norādīt to Noteikumu projektā. 
Piedāvātā redakcija
-
23.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam sniegt skaidrojumu par to, atbilstoši kādiem normatīvie aktiem dati tiek uzskatīti par aktuāliem? 
Piedāvātā redakcija
-
24.
Noteikumu projekts
Iebildums
1. Lūdzam sniegt skaidrojumu par to, vai 34.punktā izteiktais apgalvojums “Datu izplatīšanas un pārvaldības platforma nodrošina drošu un aizsargātu datu devēja un datu saņēmēja datu, tajā skaitā personas datu, apriti elektroniskā vidē” ir korekts un ir sagatavots un dokumentēts izvērtējums? 
2. Vārdus “platforma nodrošina” aizstāt ar “platformai ir jānodrošina”, un norādīt,  ka par to (platforma ir droša un aizsargāta, ….) ir atbildīgs pārzinis. 
Piedāvātā redakcija
-
25.
Noteikumu projekts
Iebildums
1. Lūdzam sniegt skaidrojumu par to, vai ar attiecīgās jomas normatīvajiem aktiem saprotams arī Arhīva likums? 
2. Lūdzam papildināt norādot vai skaidrojot, kādā veidā Datu izplatīšanas un pārvaldības platformas krātuvē Datu devējam būs iespējas piekļūt datiem un tos dzēst.
Piedāvātā redakcija
-
26.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam sniegt skaidrojumu par to, kas un kā sniegs atbildes fiziskām personām par to, kurš piekļuvis Datu izplatīšanas un pārvaldības platformā uzkrātajiem fizisko personu datiem? 
Piedāvātā redakcija
-
27.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
1. Noteikumu projektā, gan tā anotācijā iekļautā informācija (kārtības un apraksti) ir ļoti vispārīgi, līdz ar to nav iespējams izvērtēt, vai īstenojot  Noteikumu projekta noteikto, tas neradīs būtiskas papildu izmaiņas ministriju un iestāžu informācijas sistēmās, kā arī šo sistēmu pašreiz regulējošajos normatīvajos aktos (Veselības ministrijas gadījumā, piemēram, bet ne tikai, Ministru kabineta 2014. gada 11. marta noteikumi Nr. 134" Noteikumi par vienoto veselības nozares elektronisko informācijas sistēmu" vai "Ārstniecības likums"), tādejādi radot būtisku nepieciešamību pēc papildu finansējuma sistēmu pielāgojumiem, integrācijai, kā arī kapacitātēm un kompetencēm, kuras saistāmas ar paredzamā integrācijas procesa sekmīgu virzīšanu un tā turpmāku uzturēšanu un nodrošināšanu iestādēs un ministrijās, gan datu devējā, gan datu saņēmēja lomās (izmaiņas un ietekme var būt organizatoriska un pat strukturāla).
 
2. Lūdzam sniegt informāciju, vai noteikumu projektā ir veikts izvērtējums un ņemtas vērā: 
2.1. pastāvošās standartizētās procedūras datu apmaiņai, kuras izriet no spēkā esošajiem normatīvajiem nozaru regulējumiem (piemēram, bet ne tikai, veselības informācijas sistēmā); 
2.2. datu formātu īpatnības un no tiem izritošie apjomi (piemēram, bet ne tikai, digitālās-vizualizācijas dati, nepieciešamā uzglabāšanas resursa un datņu apskates jaudu konteksts); 
2.3. pastāvošās ierobežotas pieejamības datu piekļuves, kuru piekļuvi specifiski regulē nozaru normatīvie akti, izvirzot datu saņēmējam gan licencēšanas nosacījumus, gan speciālo atļauju saņemšanu, esamību reģistros u.tml. apliecinājumu un pārbaužu konteksts. 

3.Lūdzam skaidrot lietderību datu izplatīšanai, izmantojot Datu izplatīšanas un pārvaldības platformu, individuālo pieprasījumu gadījumos, kad jāveic datu atlase. 
Piedāvātā redakcija
-
28.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Iebilstam prasībai, ka informācijas sistēmu pārziņi nodrošina visu to pārziņā esošo informācijas sistēmu, kuras nodrošina informācijas apriti ar citu institūciju informācijas sistēmām, pielāgošanu informācijas nodošanai, izmantojot DAGR ne vēlāk kā līdz 2027.gada 1.janvārim. Veselības aprūpes datu apmaiņai tiek izmantoti specifiski starptautiski standarti un servisi, kuru ieviešanu prasa arī ES normatīvais regulējums. Šādu servisu dublēšana DAGR un prasība visu ārstniecības iestāžu un pakalpojumu sniedzēju informācijas sistēmu pārveidošanu DAGR izmantošanai prasīs papildus finansējuma novirzīšanu gan valsts, gan privātām iestādē, kā arī ierobežos IKT speciālistu, ar pieredzi veselības nozarē, pieejamību pārējo prioritāro pasākumu ieviešanai. 
Piedāvātā redakcija
-
29.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt ar 2.3.apakšpunktu ar termina "Datu izplatīšanas un pārvaldības platformas lietotājs" skaidrojumu. 
Piedāvātā redakcija
-
30.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Noteikumu projekta 2.1.apakšpunktā termins "Datu devējs" un 2.2.apakšpunktā termins "Datu saņēmējs" tiek atrunāts ar lielo sākumburtu, līdz ar to, noteikumu projekta teksta uztveramībai iesakām visā noteikumu projekta tekstā terminus izmantot ar lielo sākumburtu. 

Ņemot vērā, ka valstu un atsevišķu teritoriju nosaukumos ietilpstošos pilnnozīmes vārdus raksta ar lielo sākumburtu, lūdzam noteikumu projekta 2.1. un 2.2.apakšpunktos vārdu "republika" rakstīt ar lielo sākumburtu.
Piedāvātā redakcija
2.1. Datu devējs – Latvijas Republikā reģistrēta institūcija vai privāto tiesību juridiskā persona, kura pārziņā esošajiem datiem tiek nodrošināta piekļuve izmantojot Datu izplatīšanas un pārvaldības platformu;
2.2. Datu saņēmējs – Latvijas Republikā reģistrēta institūcija vai privāto tiesību juridiskā persona, kas saņem datus izmantojot Datu izplatīšanas un pārvaldības platformu.
31.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt noteikumu projekta 8.punkta nepieciešamību, ņemot vērā, ka izstrādājot normatīvo aktu projektu, mērķi ir nosakāmi izstrādes darba organizēšanas procesā, kā arī, norādīt mērķus ir paredzēts normatīvā akta projekta anotācijā.
Norādām, ka minētā punkta saturs ir paziņojuma formas, ko nav ieteicams izmantot izstrādājot normatīvos aktus.
Piedāvātā redakcija
-
32.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt nepieciešamību veikt labojumus noteikumu projekta 2., 10., 12. un 15.punktā, ņemot vērā, ka veidojot punktam uzskaitījumu, tas ir punkta ievaddaļas turpinājums, līdz ar to, katrs uzskaitījums ir rakstāms ar mazo sākumburtu. 
Piedāvātā redakcija
-
33.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam labot formulējumu, Datu izplatīšanas un pārvaldības platformas izmantošana nav vajadzīga, ja datu saņēmēja var saņemt informāciju no ”datu devēja informācijas sistēmas”. 
Piedāvātā redakcija
-
34.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izteikt jaunā redakcijā.
Piedāvātā redakcija
Ja izmaiņas 15.punktā norādītajos lietošanas noteikumos rada finanšu ietekmi uz datu devēju vai datu saņēmēju, pārzinis minētās izmaiņās saskaņo ar Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministriju (turpmāk – Ministrija), un citām iesaistītajām institūcijām, tajā skaitā datu devējiem un datu saņēmējiem, kuru darbību un kompetenci izmaiņas var ietekmēt. 
35.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izteikt jaunā redakcijā.
Piedāvātā redakcija
“Datu devēju un datu saņēmēju piekļuve Datu izplatīšanas un pārvaldības platformai tiek nodrošināta:” 
36.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt noteikumu projekta 41.punktā ietverto nosacījumu, ņemot vērā, ka noteikumu projekta 26.punkts paredz abpusēju vienošanos izmantojot minētā punktā norādītos, izmantojamos rīkus, kā arī noteikuma projekta 26.punkā nav ietverta vienošanās kārtība. Kā arī, noteikumu projekta 41.punktā noteiktais var radīt apgrūtinošus apstākļus vienošanās panākšanai, ņemot vērā, ka minētā punktā ietvertais nosacījums paredz nevienlīdzīgu dominējošu pārsvaru vienai vai otrai pusei.
Piedāvātā redakcija
"41. Noteikumu 26.punkts stājās spēkā 2023.gada 31.decembrī. Līdz tam datu devējs un datu saņēmējs savstarpēji vienojās par datu (tajā skaitā personas datu) aprites apjomu."