Atzinums

Projekta ID
23-TA-3198
Atzinuma sniedzējs
Datu valsts inspekcija
Atzinums iesniegts
06.12.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts
Iebildums
     Datu valsts inspekcija (turpmāk – Inspekcija) ir iepazinusies ar precizēto tiesību aktu projektu “Grozījumi Gaisa kuģu pasažieru datu apstrādes likumā” (turpmāk – likumprojekts) un norāda, ka likumprojekta 8. panta redakcija kopumā ir grūti uztverama. Iepriekš izteiktie Inspekcijas iebildumi un priekšlikumi tehniski tika ņemti vērā, bet praktiski precizējumi nav veikti.

     Proti, 8. panta pirmā daļa noteic pasažieru datu glabāšanu tikai vienam nolūkam - valsts drošības apdraudējuma novēršanai. Šim pašam nolūkam, kā arī terorisma un smagu noziegumu novēršanai pasažieru dati tiks glabāti arī atbilstoši minētā panta otrajai daļai. Vienlaikus datu glabāšanas termiņi atšķiras, jo panta pirmā daļa paredz datu glabāšanu konkrētam nolūkam bez ierobežojuma 5 gadus, savukārt otrā daļa paredz pārvērtēšanu ik pēc 6 mēnešiem.

Ja pieņemtu, ka tiesību normas ir veidotas nevis pēc datu apstrādes nolūka principa, bet gan pirmā daļa ir par ārējiem gaisa pārvadājumiem, savukārt otrā daļa - par iekšējiem gaisa pārvadājumiem,  nerodas skaidrība par to, kāds datu glabāšanas termiņš tiks noteikts pasažieru datiem par Eiropas Savienības ārējiem gaisa pārvadājumiem, kas apstrādāti terorisma un smagu noziegumu novēršanai. Jāņem vērā, ka 8. panta pirmajā daļā tiek noteikta pasažieru datu glabāšanas valsts drošības apdraudējuma novēršanai, savukārt panta otrā daļa specifiski attiecas uz iekšējiem gaisa pārvadājumiem.

Lai datu subjektam sniegtu skaidru informāciju par plānoto datu apstrādi, un šī apstrāde atbilstu Datu regulā noteiktajam pārredzamības principam, datu apstrādes nolūki, kādos datus apstrādā, ir skaidri nodalāmi, katram no tiem vērtējot arī glabāšanas termiņu.

Papildus esošās redakcijas ne tikai nesniedz skaidru izpratni par dažādiem nolūkiem un to ietvaros veikto datu apstrādi, bet arī ir sarežģīti veidotas, dažādi interpretējams un bez tiesību akta anotācijā ietvertās informācijas izpētes, nav izprotamas. 

 Ievērojot minēto, lūdzam precizēt likumprojekta 8. pantu, veidojot regulējumu skaidru un nepārprotamu. Inspekcija ir gatava apspriest iespējamas redakcijas rīkojot kopīgu sanāksmi. 
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts
Priekšlikums
     Likumprojekts ticis papildināts ar 8. punktu, kurā plānots papildināt Gaisa kuģu pasažieru datu apstrādes likuma 19. panta trešo daļu pēc vārda "pantā" ar vārdiem "8. panta otrās daļas kārtībā veiktajā riska novērtējumā par Eiropas Savienības iekšējo gaisa pārvadājumu".
     Norādām, ka, veicot šādu precizējumu, minētā tiesību norma nav skaidra un saprotama, jo izveidojas teikums - (3) Ja gaisa pārvadātājs iekļaušanai reģistrā ir nosūtījis pasažieru datus, kas nav minēti šā likuma 4. pantā, 8. panta otrās daļas kārtībā veiktajā riska novērtējumā par Eiropas Savienības iekšējo gaisa pārvadājumu [..]. 
     Ņemot vērā, ka riska novērtējumu veic Pasažieru informācijas nodaļa, nevis gaisa pārvadātājs, tiesību norma nav konsekventa ar citām likuma normām. Attiecīgi lūdzam veikt nepieciešamos precizējumus. 
Piedāvātā redakcija
-