Atzinums

Projekta ID
22-TA-2458
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
24.07.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Uzturam iepriekš neformāli izteiktos konceptuālos iebildumus. Lai turpinātu nacionālo programmas saskaņošanas procesu, ir jābūt skaidrībai par šādiem jautājumiem:
1. Ņemot vērā, ka ir veikti būtiski MKN projekta redakcijas precizējumi, lūdzam atkārtoti iesūtīt MKN projekta un anotācijas tulkojumu angļu valodā, lai nodrošinātu tā saskaņošanu ar Eiropas Komisiju.
2. Papildus lūdzam EK sagatavot skaidrojumus angļu valodā, kas ir jāsaprot ar sadarbības tīklu programmu un kāda ir tās sasaiste ar jaunajiem inovāciju klasteriem, ņemot vērā to, ka AF plānā sadarbības tīklu aktivitātes bija plānotas jauno inovāciju klasteru ietvaros. Lūdzam skaidri iezīmēt visu kopējo 5.1.1.2.i. investīcijas ieviešanas shēmu sadalījumā pa kārtām.
3. Lūdzam sagatavot atbildes uz 08.03.2023. saņemtajiem EK komentāriem par MKN projektu, t.sk. lūdzam ieviest skaidrību par izmantotajiem terminiem un jautāt EK, vai tiešām CID rādītāju Nr.158 "Apstiprināti projekti par vismaz 98 miljoniem EUR no finansējuma" drīkst attiecināt arī uz sadarbības tīklu programmu un IPCEI programmu, vai tikai uz jauno inovāciju klasteru programmu, ņemot vērā to, ka katras programmas ietvaros ir runa par atšķirīgiem projektiem.
4. Lūdzam izvērtēt valsts pārvaldes lomu lēmumu pieņemšanā par projektu apstiprināšanu atbilstoši auditoru ieteikumiem (atbilstoši audita 20.06.2023. sanāksmes protokolā "Minutes of the meeting between the Latvian authorities and the European Commission services on the follow-up of audit nr. DAC514LV1050" noteiktajam).
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzu pārskatīt noteikumu projekta 2.punktā ieviestos terminus attiecībā uz Regulas Nr.651/2014 definīcijām, jo noteikumu projektā nav paredzēts piešķirt atbalstu saskaņā ar šo regulu, kā arī nav izvirzīti nekādi priekšnosacījumi vai diferencēti atbalsta saņemšanas priekšnosacījumi atkarībā no MVU kategorijas. Lūdzu dzēst nevajadzīgos apakšpunktus. 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam dzēst “vai citā valstī”, lai neveidotos pretruna ar 19.1.apakšpunktu, kurā noteikts, ka projekta iesniedzējs “ir reģistrēts Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistra biedrību un nodibinājumu reģistrā;”
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Sadarbības tīkls (viens finansējuma saņēmējs) nevar būt atbildīgs par kopējiem rādītājiem. Lūdzam precizēt vai dzēst punktu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam dzēst šo punktu ar apakšpunktiem, ņemot vērā, ka, ja tiek paredzēts, ka CFLA veic projektu atlasi, to nav iespējams veikt neizstrādājot projektu iesniegumu atlases nolikumu, līdz ar to nav nepieciešams CFLA uzlikt vēl šādu pienākumu MK noteikumos, savukārt attiecībā uz CFLA izlases veida pārbaudēm- pārbaužu tvērums ir noteikts MK noteikumos Nr.621 un nav nepieciešams dublēt informāciju.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Pamatojoties uz MK noteikumiem Nr.621, CFLA neveic komercdarbības atbalsta nosacījumu ievērošanas pārbaudes tiem atbalsta saņēmējiem, kuriem CFLA nepiešķir komercdarbības atbalstu. Lūdzu precizēt 17.2.3.apakšpunktu paredzot, ka CFLA nodrošina komercdarbības atbalsta nosacījumu ievērošanas pārbaudes attiecībā uz komercdarbības atbalsta piešķiršanu sadarbības tīklam (finansējuma saņēmējam).
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta 21.4.apakšpunktu, ka dubultfinansējuma risks neiestājas arī pret citiem ārvalstu finanšu instrumentiem. Attiecīgu precizējumu lūdzam veikt arī pie noteikumu projekta 53.3.apakšpunkta.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam skaidrot, kāpēc šis nosacījums netiek ietverts vērtēšanas kritērijos.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt punkta redakciju pēc līdzības ar ES fondu vadības likumā noteikto "Aģentūra noraida projekta iesniegumu, ja uz projekta iesniedzēju vai sadarbības tīkla dalībnieku attiecināms jebkurš no šādiem izslēgšanas kritērijiem:".
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta 29.punktu ar vārdiem "Administratīvā procesa likumā noteiktā kārtībā" aiz vārda "iesniegumu".
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt ar atsauci uz 23.punktu: "uz projekta iesniedzēju nav attiecināms neviens no šo noteikumu 23.punktā minētajiem izslēgšanas kritērijiem;".
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt ar atsauci uz 19.un 23.punktu: “ja projekta iesniedzējs neatbilst šo noteikumu 19.punkta nosacījumiem vai uz projekta iesniedzēju attiecināms kāds no šo noteikumu 23.punktā minētajiem izslēgšanas kritērijiem.”.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt punktu un tajā noteiktos pienākumus attiecināt uz Nozares ministriju nevis Aģentūru.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzu precizēt apakšpunktu, jo 38.2.punkts ir sadarbības dalībnieka izmaksas nevis sadarbības tīkla izmaksas, jo nav saprotama šo attiecināmo izmaksu piemērošana, piemēram, sadarbības tīkla dalībnieks SIA "A" iepirks un apmaksās grāmatvedības pakalpojumu, lai nodrošinātu grāmatvedību pašam sadarbības tīklam, tas ir, biedrībai. 
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Iebildums
Šis ir divu līmeņu atbalsta projekts, kurā finanšu saņēmējs (komercreģistros reģistrēta juridiska persona) nodrošina valsts atbalsta piešķiršanu gala saņēmējiem, kas nav projekta finansējuma saņēmēji un pieņem lēmumu par atbalsta piešķiršanu, tādējādi finanšu saņēmējam atbalsta piešķiršanas procesā jānodrošina Eiropas Parlamenta un Padomes  2018. gada 18.jūlija Regulas Nr. 2018/1046  par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012 61.panta prasību izpilde. Iekšējās kontroles sistēmas prasības publiskas personas institūcijām ir noteiktas Ministru kabineta 2017. gada 17. oktobra noteikumos Nr. 630 "Noteikumi par iekšējās kontroles sistēmas pamatprasībām korupcijas un interešu konflikta riska novēršanai publiskas personas institūcijā" (turpmāk - noteikumi Nr. 630), savukārt komercreģistros reģistrētām juridiskām personām šīs prasības nav saistošas. Lai nodrošinātu  caurskatāmas un  regulas Nr. 2018/1046 61.panta prasībām atbilstošas iekšējās kontroles sistēmas ieviešanu finansējuma saņēmēja darbībā šo MK noteikumu kontekstā, rosinām pārveidot 53.3. punkta redakciju nosakot izveidot iekšējās kontroles sistēmu korupcijas un interešu konflikta riska novēršanai, nosakot finansējuma saņēmējam ievērot līdzvērtīgu prasību apjomu kā noteikts publiskas personas institūcijām noteikumos Nr. 630.
Piedāvātā redakcija
53.3. līdz projekta iesnieguma iesniegšanas izstrādāt iekšējās kontroles sistēmu korupcijas un interešu konflikta riska novēršanai (iekšējo kārtību), ietverot tajā: 
53.3.1. preventīvus pasākumus un konstatēšanas pasākumus interešu konflikta riska kontrolei, t. sk. paziņošanas procedūru, labošanas pasākumus; 
52.3.2.    pasākumus aizliegtās vienošanās riska kontrolei;
52.3.3.    krāpšanas un korupcijas risku novēršanas mehānismus;
52.3.4.    dubultā finansējuma novēršanas, tai skaitā pret Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmu 2021.–2027.gadam un Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.–2020.gada plānošanas perioda darbības programmu "Izaugsme un nodarbinātība" mehānismu;
52.3.5.    iekšējās informācijas aprites un komunikācijas pasākumus par interešu konflikta, krāpšanas un korupcijas riska novēršanu;
52.3.6.    ētikas kodeksa un procedūru disciplināratbildības piemērošanai ieviešanu;
52.3.7.    ziņošanas mehānisma kompetentajām iestādēm par potenciālu administratīvu vai kriminālatbildību izveidošanu;
52.3.8.    trauksmes celšanas sistēmas  izveidošanu;
16.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā anotācijā norādīto informāciju, šis punkts būtu papildināms arī attiecībā uz Kohēzijas programmas 1.2.1.1. pasākuma “Atbalsts jaunu produktu attīstībai un internacionalizācijai” 2.kārtu.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt noslēguma maksājuma pieprasījuma iesniegšanas termiņu uz 2026. gada 30. jūniju, ņemot vērā, ka ir nepieciešami vismaz divi mēneši noslēguma dokumentācijas pārbaudei un maksājumu veikšanai.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzu dzēst vārdus "pirms Atveseļošanas fonda projekta pieteikuma iesniegšanas"
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikumu papildināt ar nelikumīga komercdarbības atbalsta atgūšanas normu attiecībā uz sadarbības tīklam piešķirto atbalstu, ja ir pārkāptas komercdarbības atbalsta kontroles normas. Vienlaikus ar skaidrojumu lūdzam papildināt arī anotāciju.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atkārtoti lūdzam precizēt šo normu tā, lai skaidrs, ka nevis Aģentūra gaida, kamēr no sadarbības tīkla dalībnieka tiek atgūts nelikumīgs komercdarbības atbalsts, bet gan sadarbības tikls atmaksā Aģentūrai nelikumīgo komercdarbības atbalstu un pēc tam kārto savas saistības ar sadarbības tīkla dalībnieku. Piedāvājam izvērtēt šādu redakciju:
Piedāvātā redakcija
Ja attiecībā uz sadarbības tīkla dalībniekam piešķirto atbalstu ir pārkāptas šajos noteikumos noteiktās komercdarbības atbalsta kontroles normas, tostarp nosacījumi, kas izriet no Komisijas regulas Nr.1407/2013, sadarbības tīklam ir pienākums atmaksāt Aģentūrai visu projekta ietvaros saņemto de minimis atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem. Sadarbības tīklam ir tiesības no sadarbības tīkla dalībnieka saņemt kompensāciju atmaksātā nelikumīgā atbalsta (kopā ar procentiem) apmērā.
21.
Noteikumu projekts
Iebildums
Noteikumu projekta 2. pielikumā ir ietverti vairāki kritēriji, kuri Atveseļošanas fonda investīciju īstenošanas kontekstā nav jēgpilni – rosinām tos pārskatīt un saglabāt tikai būtiskus, rezultātu atbilstības nodrošināšanai nepieciešamus, nevis formālus kritērijus. Centrālā finanšu un līgumu aģentūra aicina uz konsultāciju par kritēriju izstrādi.
Piedāvātā redakcija
-
22.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam anotācijā pārskatīt aprakstu par CID rādītāja "apstiprināti projekti" sadalījumu pa kārtām - piemēram, mērķim nav norādīta informācija par IPCEI programmu, kā arī ne visur sakrīt kopsummas. Aicinām šo informāciju norādīt tabulas veidā.
Piedāvātā redakcija
-
23.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam neiekļaut anotācijā atsauci uz CID grozījumiem, jo ir veikti precizējumi izmaiņu priekšlikumā, par kuriem vēl nav panākta vienošanās ar EK.
Piedāvātā redakcija
-
24.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt ar vārdiem "un sadarbības tīkla dalībniekiem" atbilstoši noteikumu projekt II nodaļā  noteiktajam.
Piedāvātā redakcija
-
25.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt un nepeiciešamības gadījumā papildināt ar atsauci uz noteikuma projekta 50. punktu, kurā tiek norādīts, kas ir šīs "Viedās specializācijas jomas". 
Piedāvātā redakcija
-
26.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam skaidrot, kas saprotams ar terminu "atbalsta finansējuma saņēmējs" , vēršam uzmanību, ka atbilstoši noteikumu projekta 46. punkta sadarbības tīkls ir finansējuma saņēmējs. 
Piedāvātā redakcija
-
27.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam norādīt termiņu, līdz kuram ir jābūt sasniegtiem nacionālajiem rādītājiem.
Piedāvātā redakcija
-
28.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā normatīvo aktu izstrādes prasības, lūdzam norādīt noteikumu projekta 15.4.1.punktā finansējuma apmēru pilnos skaitļos.
Piedāvātā redakcija
-
29.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt apakšpunktu, norādot konkrētu Nozares ministrijas pienākumu attiecībā uz uzraudzību un risku pārvaldību. 
Piedāvātā redakcija
-
30.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam svītrot noteikumu projekta 16.4.apakšpunktā vārdus "un risku pārvaldību", kas dublē noteikumu projekta 16.2.apakšpunktā minēto.
Piedāvātā redakcija
-
31.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt un, ja attiecināms, papildināt noteikumu projekta 27.punktu ar vārdu "ievēro" vai "nodrošina" aiz vārda "tostarp".
Piedāvātā redakcija
-
32.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta 30. punkta ievadu ar vārdu "Aģentūra" pirms vārda "pieņem".
Piedāvātā redakcija
-
33.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam "projekta iesniedzējs" precizēt uz "finansējuma saņēmējs".
Piedāvātā redakcija
-
34.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka, lai izmaksas būtu attiecināmas, darbības nedrīkst būt arī pabeigtām. Lūdzam izvērtēt, un ja attiecināms, papildināt noteikumu projekta 45.punktu.
Piedāvātā redakcija
-
35.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt apakšpunktu un izteikt to šādā redakcijā: "47.8. kārtību, kādā tiek veikta iesniegto maksājumu pieprasījumu pārbaude.".
Piedāvātā redakcija
-
36.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam skaidrot, kā nosakāma sadarbības tīkla darbība viedās specializācijas jomā - NACE kods, citi dati.
Piedāvātā redakcija
-
37.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Investīcijā sadarbības tīkla dalībniekam tiek piešķirts de minimis atbalsts. Piešķirto atbalstu (lēmumu) var iegūt no de minimis uzskaites sistēmas, tāpēc nav nepieciešams šos lēmumus  vai to izrakstus pievienot  Vadības informācijas sistēmā.
Sistēmā var pievienot sadarbības līgumu, kas noslēgts starp sadarbības tīklu un tā dalībnieku, ja vien šāds līgums tiek slēgt. 
Lūdzu precizēt punktu.
Piedāvātā redakcija
-
38.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam skaidrot kā notiks noteikumu projekta 54.4.apakšpunktā minētā apliecināšana, vai tiks parakstīts apliecinājums? 
Piedāvātā redakcija
-
39.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzu izvērtēt šī punkta nepieciešamību un saturisko pienesumu, ņemot vērā, ka MVU kategorijai nav nozīmes (atbalstu var saņemt gan sīkie (mikro), mazie, vidējie un lielie komersanti), kā arī kritēriju neattiecina uz publisko sektoru. Līdz ar to izvērtēt MVU un lielā komersanta statusu nav jēgpilni un lietderīgi. Turklāt, lai varētu veikt vērtējumu, atbalsta pretendentiem tiktu palielināts administratīvais slogs, sagatavojot MVU deklarācijas.  
Piedāvātā redakcija
-
40.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam precizēt/skaidrot anotācijas 1.3. sadaļā "Risinājuma aprkasts" ar kādu sadarbības partneri Aģentūra pēc atlases īstenošanas noslēdz līgumu? 
Piedāvātā redakcija
-
41.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Sadaļā VI "Projekta īstenošanas un finansējuma saņemšanas nosacījumi" precizēt atsauci uz 3. pielikumu "[...] pirms līguma noslēgšanas un atbalsta sniegšanas starp sadarbības dalībniekiem vai sadarbības tīkla partneriem paraksta šo noteikumu  4. pielikumā esošo objektivitātes, konfidencialitātes un interešu konflikta neesamības apliecinājumu", jo MKN nav 4.pielikums
Piedāvātā redakcija
-
42.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
V nodaļā "Attiecināmās izmaksas un izmaksas, kas netiek segtas no Atveseļošanas fonda līdzekļiem" norādīts - "Savukārt, sadarbības tīkla dalībniekam attiecināmas šādas tiešās izmaksas:
Ārējo pakalpojumu izmaksas, [...], projekta vadības, projekta īstenošanas personāla, tai skaitā valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas, sadarbības tīkla koordinatoram un sadarbības tīkla speciālistiem". Lūdzu skaidrot un precizēt - vai sadarbības tīkla dalībnieks (piemēram, SIA "A") segs/maksās sadarbības tīkla koordinatora vai speciālista darba algu.  
Piedāvātā redakcija
-
43.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzu precizēt norādīto "- atblasts sadarbības tīkliem un sadarbības tīkla dalībniekiem tiek sniegs nefinanšu atbalsta veidā" atbilstoši MKN 4.punktam, kas nosaka, ka "Atbalsts investīcijas ietvaros tiek sniegts granta un nefinanšu atbalsta veidā". 
Piedāvātā redakcija
-