Atzinums

Projekta ID
21-TA-1310
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
10.11.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam izslēgt normu par likumprojekta (likuma) spēkā stāšanos nākamajā dienā pēc tā izsludināšanas kā Latvijas Republikas Satversmes 69. pantam neatbilstošu vai alternatīvi lūdzam likumprojektā norādīt konkrētu tā spēkā stāšanās datumu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Paužam bažas, ka nav skaidri saprotams, kā izpaužas likumprojekta 2. pantā minētais pilnvarojums attiecībā uz muitas iestādes lēmuma paziņošanu, t.i., vai pilnvarojums ir attiecināms vienīgi uz muitas iestādes lēmuma saņemšanu vai arī citām administratīvi procesuālajām tiesībām, līdz ar to lūdzam atbilstoši precizēt likumprojektu un sniegt atbilstošu skaidrojumu likumprojekta anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam likumprojekta 3. pantā izdarīt precīzu atsauci uz Komisijas 2015. gada 28. jūlija Deleģētās regulas Nr. 2015/2446, ar ko papildina Eiropas Parlamenta un Padomes regulu (ES) Nr.  952/2013 attiecībā uz sīki izstrādātiem noteikumiem, kuri attiecas uz dažiem Savienības Muitas kodeksa noteikumiem (turpmāk - regula Nr. 2015/2446), atsaucoties uz konkrētu muitas parāda apmēra ierobežojumu, tādējādi nodrošinot, ka netiek paplašināts vai sašaurināts minētās regulas 88. panta 1. un 2. punkta piemērošanas tvērums. Norādām, ka, ņemot vērā, ka minētās regulas vienības izvirza konkrētu ierobežojumu attiecībā uz muitas parāda apmēru, bet likumprojekts paredz muitas maksājuma parāda ierobežojumu, muitas parāda summa pretēji regulā noteiktajam var sasniegt (vai pārsniegt) 10 euro.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Ņemot vērā, ka ar aktu, ko uzskata par muitas deklarāciju vai reeksporta deklarāciju saprotamas regulas Nr. 2015/2446 141. pantā minētās darbības (akti), lūdzam likumprojektā izdarīt atbilstošu atsauci uz minētās regulas vienību. Norādām, ka atbilstoši Eiropas Savienības Tiesas judikatūrai (sal. Eiropas Savienības Tiesas spriedums lietā 34/73 Fratelli Variola S.p.A. v Amministrazione italiana delle Finanze) dalībvalstij, izdodot nacionālos normatīvos aktus, skaidri jānorāda, kuras ir Eiropas Savienības un kuras – nacionālās normas.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam likumprojekta 6. pantā un tā anotācijā skaidrot, kas ir notikuma diena, tādējādi nodrošinot skaidras tiesību normas. Proti, norādām, ka nav skaidrs, vai ar notikuma dienu saprotama atkritumu rašanās diena vai diena, kad beigušies (vai sākušies) neparedzamie apstākļi vai nepārvaramā vara v.tml.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Paužam bažas, ka likumprojekta 6. pantā ietvertais Muitas likuma 23.5 panta astotās daļas 7. un 8. punktā ietvertais deleģējums varētu būt nesamērīgi plašs un neatbilstošs varas dalīšanas, kā arī Satversmes tiesas judikatūrā atklātajam "būtiskuma" principam (sk., piem., Satversmes tiesas 2005.gada 21.novembra spriedums lietā Nr.2005-03-0306, Satversmes tiesas 2009.gada 21.decembra spriedums lietā Nr.2009-43-01, Satversmes tiesas 2010.gada 20.decembra spriedums lietā Nr.2010-44-01 un Satversmes tiesas 2011.gada 11.janvāra spriedums lietā Nr.2010-40-03). Attiecīgi lūdzam atbilstoši precizēt minētās normas, konkrētās rīcības, uz kuru norādīts minētajā deleģējumā, saturu (darbības principus) un tiesību subjektu (kam attiecīgi jārīkojas) norādot likumprojektā, bet deleģējumu likumprojektā konstruējot tādējādi, ka Ministru kabineta noteikumos tiks vienīgi konkretizēts vai noteikts precīzāk konkrētās rīcības īstenošanas mehānisms.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
Iebildums
Lūdzam likumprojekta anotācijas 4. sadaļā skaidrot likumprojekta 6. pantā ietvertā Muitas likuma 23.pantā paredzētā pilnvarojuma būtību un nepieciešamību, neaprobežojoties ar šī pilnvarojuma pārrakstīšanu. T.i., lūdzam visupirms izvērtēt, vai attiecīgs pilnvarojums vispār ir vajadzīgs un vai nepieciešamo regulējumu nevar ietvert pašā likuma tekstā. Savukārt, ja tiek nolemts izstrādāt jaunus Ministru kabineta noteikumus, lūdzam likumprojekta anotācijas 4. sadaļā skaidrot pamatojumu šādai izvēlei, kā arī aprakstīt jauno Ministru kabineta noteikumu saturisko ietvaru.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Lūdzam tehniski precizēt likumprojekta 7. pantā ietverto Muitas likuma 25.1 panta 2. punktu, izslēdzot tajā vārdu "kā". Papildus lūdzam novērst tehniskas (gramatiskas) kļūdas likumprojekta 9. pantā.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Priekšlikums
Likumprojekta anotācijas 1.3. sadaļā un 5. sadaļas 1. tabulā skaidrota regulas Nr. 2015/2446 88. pantā paredzētās rīcības brīvības izmantošana. Saistībā ar minēto lūdzam attiecīgo informāciju ietvert 5. sadaļas 1. tabulas ailē par dalībvalsts rīcības brīvības izmantošanu.
Piedāvātā redakcija
-