Atzinums

Projekta ID
22-TA-148
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
16.10.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt projektā ietverto norādi uz projekta izdošanas tiesisko pamatu, ievērojot, ka pilnvarojumu Ministru kabinetam noteikt ziņu apjomu, kas par neaizsargātu personu, attiecībā uz kuru pieņemts lēmums par liegumu izceļot no Latvijas Republikas, un par bērnu, attiecībā uz kuru tiesa ir pieņēmusi lēmumu par aizliegumu viņu izvest no valsts, iekļaujams Personu izceļošanas un izvešanas liegumu reģistrā (turpmāk – reģistrs), kā arī šo ziņu iekļaušanas kārtību, glabāšanas termiņus, dzēšanas kārtību un institūcijas, kurām piešķirama piekļuve reģistrā iekļautajām ziņām, noteic likumprojekta "Grozījumi likumā "Par policiju"" (329/Lp14; turpmāk - likumprojekts) 2. pantā piedāvātā likuma "Par policiju" 12.2 panta ceturtā daļa.

Vienlaikus lūdzam atbilstoši precizēt arī projekta anotāciju.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ievērojot, ka atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" (turpmāk – Noteikumi Nr. 108) 100. punktam Ministru kabineta noteikumu projekta pirmajā punktā secīgi raksta vārdus "noteikumi nosaka" un likumā noteikto pilnvarojumu Ministru kabinetam, lūdzam precizēt projekta 1. punktu atbilstoši Nacionālās drošības likuma 18.1 panta septītajā daļā un likumprojekta 2. pantā piedāvātā likuma "Par policiju" 12.2 panta ceturtajā daļā ietvertajam pilnvarojumam Ministru kabinetam.
Piedāvātā redakcija
Noteikumi nosaka ziņu apjomu, kas par personu un neaizsargātu personu, attiecībā uz kuru pieņemts lēmums par liegumu izceļot no Latvijas Republikas, un par bērnu, attiecībā uz kuru tiesa ir pieņēmusi lēmumu par aizliegumu viņu izvest no valsts, iekļaujams Personu izceļošanas un izvešanas liegumu reģistrā, kā arī šo ziņu iekļaušanas kārtību, glabāšanas termiņus, dzēšanas kārtību un institūcijas, kurām piešķirama piekļuve reģistrā iekļautajām ziņām.
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ievērojot, ka likumprojekta 2. pantā piedāvātā likuma "Par policiju" 12.2 panta pirmā daļa paredz, ka Valsts policijas priekšnieka pilnvarotais darbinieks var pieņemt lēmumu par aizliegumu neaizsargātai personai izceļot no Latvijas Republikas, lūdzam projekta 6.1. apakšpunktā aizstāt vārdus "par liegumu personai" ar vārdiem "par aizliegumu neaizsargātai personai". Vienlaikus lūdzam atbilstoši precizēt projekta anotāciju.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Norādām, ka Nacionālās drošības likuma 18.1 panta pirmā daļa paredz, ka tajā minētajos gadījumos iekšlietu ministrs pieņem lēmumu par aizliegumu personai izceļot no Latvijas Republikas. Ievērojot minēto, lūdzam atbilstoši precizēt projekta 7. punkta redakciju.
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Projekta 6. un 7. punkts noteic kārtību, kādā Valsts policija un Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde labo un dzēš reģistrā iekļautās ziņas. Vienlaikus projekta 8. punkts noteic kārtību, kādā minētās iestādes reģistrā iekļautās ziņas aktualizē.

Ievērojot, ka ar aktualizēšanu pēc būtības saprot reģistrā iekļauto ziņu labošanu un dzēšanu un to, ka atbilstoši Noteikumu Nr. 108 3.3. apakšpunktam normatīvā akta projektā neietver normas, kas dublē pašā normatīvā akta projektā ietverto normatīvo regulējumu, lūdzam atbilstoši precizēt projektu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atkārtoti lūdzam tiesiskās noteiktības nolūkā precizēt projekta 9.2. apakšpunkta ievaddaļu, nosakot, ka reģistrā, cita starpā, iekļauj ziņas par lēmumu par aizliegumu personai vai neaizsargātai personai izceļot no Latvijas Republikas, vienlaikus atbilstoši precizējot arī projekta 9.2.6. un 9.2.7. apakšpunkta redakciju.
 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atkārtoti vēršam uzmanību, ka no projekta nav saprotams, uz kādu lēmumu attiecināma projekta 10.4. apakšpunktā ietvertā vārdkopa "lēmums par aizsardzības pasākumu", jo īpaši ņemot vērā, ka ne Nacionālās drošības likums, ne likums "Par policiju", ne arī likumprojekts šāda veida lēmumu neparedz. Ievērojot minēto, lūdzam precizēt projektu, nodrošinot skaidru un saprotamu tiesisko regulējumu.
 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atkārtoti norādām, ka Nacionālās drošības likuma 18.1 panta septītā daļa un likumprojekta 2. pantā piedāvātā likuma "Par policiju" 12.2 panta ceturtā daļa paredz pilnvarojumu Ministru kabinetam, cita starpā, noteikt ziņu apjomu, kas iekļaujams reģistrā par personu un neaizsargātu personu, attiecībā uz kuru pieņemts lēmums par liegumu izceļot no Latvijas Republikas, un par bērnu, attiecībā uz kuru tiesa ir pieņēmusi lēmumu par aizliegumu viņu izvest no valsts. Tādējādi nav saprotams tiesiskais pamats projekta 10.5. apakšpunktā noteikt, ka reģistrā iekļaujama informācija arī par personu, kura var radīt risku personas dzīvībai, drošībai un veselībai.

Ievērojot minēto, lūdzam vērtēt projekta 10.5. apakšpunkta atbilstību Nacionālās drošības likuma 18.1 panta septītajā daļā un likumprojekta 2. pantā piedāvātā likuma "Par policiju" 12.2 panta ceturtajā daļā ietvertajam pilnvarojumam Ministru kabinetam un papildināt projekta anotācijas 1.3. sadaļu ar atbilstošu skaidrojumu vai svītrot projekta 10.5. apakšpunktu, vienlaikus atbilstoši precizējot projekta 12. un 16. punktu.

 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
Iebildums
Ievērojot, ka likumprojekts "Grozījumi Šengenas informācijas sistēmas darbības likumā" (22-TA-136), Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2007. gada 18. septembra noteikumos Nr. 639 "Kārtība, kādā iekļauj, labo un dzēš ziņojumus Šengenas informācijas sistēmā, kā arī nodrošina papildinformācijas pieejamību SIRENE Latvijas birojam, un kārtība, kādā institūcijas un iestādes apmainās ar papildinformāciju"'" (22-TA-1312) un likumprojekts "Grozījumi Nacionālās drošības likumā" (21-TA-1549) jau ir stājies spēkā, lūdzam svītrot projekta anotācijas 4.1.1., 4.1.2. un 4.1.3. sadaļu. 
 
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt projekta 2. punktu ar norādi, ka ziņu iekļaušanas reģistrā nolūks ir novērst personas, attiecībā uz kuru pieņemts lēmums par aizliegumu izceļot no Latvijas Republikas, un bērna, attiecībā uz kuru tiesa ir pieņēmusi lēmumu par aizliegumu viņu izvest no valsts, izceļošanu vai izvešanu no valsts. Paskaidrojam, ka šobrīd no projekta 2. punkta izriet, ka ziņu iekļaušanas reģistrā nolūks ir vispārīgi novērst jebkuru personu izceļošanu vai izvešanu no valsts.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām noteikt termiņu ziņu iekļaušanai reģistrā. Ņemot vērā, ka projekta 6.1. apakšpunkts noteic vienas darbdienas termiņu ziņu iekļaušanai reģistrā, aicinām attiecīgi arī papildināt projekta 6.2. apakšpunktu, norādot termiņu ziņu iekļaušanai ziņām, kas izriet no tiesas lēmuma.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Atkārtoti lūdzam precizēt projekta 11. punktā ietverto atsauci uz normatīvajiem aktiem atbilstoši Noteikumu Nr. 108 3.7. nodaļā noteiktajam, vienlaikus precizējot projekta 13.1. apakšpunkta redakciju un projekta anotāciju.
 
Piedāvātā redakcija
-