Atzinums

Projekta ID
22-TA-3227
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
04.09.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt noteikumu projektu ar jaunu punktu, kurā tiek atrunāts, kas šī noteikumu projekta (4.3.3.2.pasākums) ietvaros būtu uzskatāms par darbību. Vienlaikus, anotācijā skaidrojot, vai  ar jēdzienu “pabeigta darbība” tiek saprasts “īstenots projekts”, vai arī noslēgta kāda no projekta daļām (atsevišķs pasākums, pasākumu kopums, u.c.).
Vienlaikus vēršam uzmanību, ka 4.3.3.SAM rādītāju metodoloģiskais aprakts nosaka, ka “Rādītājs tiks uzskatīts par sasniegtu, kad bezdarbnieks uzsāks dalību pasākumā (bezdarbnieka dalību pasākumā apliecinās informācija par dalību pasākumā NVA informācijas sistēmā BURVIS). Rādītāja uzskaites līmenis – projekts."
Ievērojot augstāk minēto, lūdzam precizēt noteikumu projektu un/vai rādītāju metodoloģisko aprakstu, tādējādi nodrošinot normatīvā regulējuma skaidras tiesību normas, kā arī audita vajadzībām izsekojamu informāciju, jo īpaši, ņemot vērā noteikumu projekta 11.punktā minēto nosacījumu par izdevumu attiecināmību nepabeigtu darbību gadījumā. 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka noteikumu projekta 17.3.3.punktā ir minētas sadarbības partnera speciālistu un aprūpētāju atlīdzības izmaksas, lūdzam skaidrot, kāpēc tās nav iekļautas pie projekta īstenošanas personāla izmaksām, kam tiek piemērota vienotā likme. Vēršam uzmanību, ka Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija regulas (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai 54.panta 1.punkts nosaka, ka "Darbības tiešās personāla izmaksas var aprēķināt, izmantojot vienotu likmi līdz 20 % apmērā no tiešajām izmaksām, kas nav minētās darbības tiešās personāla izmaksas".
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 31.11.apakšpunkta redakciju. Norādām, ka atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām tiesību normai ir jābūt skaidrai, lai tās lietotājs un piemērotājs gūtu nepārprotamu priekšstatu par normā ietvertajiem pienākumiem un tiesībām. Attiecīgi, lai nodrošinātu normas korektumu, lūdzam aizstāt vārdus "šo noteikumu projekta" ar vārdu "projekta", ņemot vērā, ka personas iesaistīs projekta īstenošanā. Vienlaikus aicinām izvērtēt un aizstāt vārdus "normatīvajos aktos par kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas periodā nodrošina ieguldījumu uzraudzību un izvērtēšanu, kā arī izstrādā un uztur Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmu”" ar vārdiem "Ministru kabineta 2023. gada 21. marta noteikumos Nr.135 "Eiropas Savienības fondu projektu pārbaužu veikšanas kārtība 2021.– 2027. gada plānošanas periodā"". Vēršam uzmanību, ka Ministru kabineta 2022.gada 13.decembra noteikumi Nr.770 "Kārtība, kādā Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas periodā nodrošina ieguldījumu uzraudzību un izvērtēšanu, kā arī izstrādā un uztur Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmu" nosaka datu apjomu, kas tiek uzkrāts Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā. Minētie dati izriet no projekta iesnieguma un projekta (maksājuma pieprasījumi, līgumi, vienošanās, rēķini, dalībnieku pārskatu utt.), kas tiek iesniegti sadarbības iestādei Eiropas Savienības fondu uzraudzībai, izvērtēšanai, revīzijai u.tml.. 
Vienlaikus aicinām pārskatīt apakšpunktā ietverto datu apstrādes nolūku. Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar Ministru kabineta 2023.gada 21.marta  noteikumu Nr.135 53.punktu, dalībnieku pārskats saskaņā ar līgumu vai vienošanos par projekta īstenošanu tiek iesniegts vienu reizi gadā līdz 30. janvārim (par iepriekšējo kalendāra gadu) un, ja attiecināms, arī kopā ar noslēguma maksājuma pieprasījumu. Attiecīgi dalībnieku pārskats tie iesniegts neatkarīgi no  maksājuma pieprasījuma, izņēmums ir tikai uz noslēguma maksājuma pieprasījumu. Papildus, ņemot vērā šajā apakšpunktā norādīto, aicinām to papildināt, ka dati par projekta dalībniekiem, izpildot Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1057, ar ko izveido Eiropas Sociālo fondu Plus (ESF+) un atceļ Regulu (ES) Nr. 1296/2013 prasības tiks iesniegti arī Eiropas Komisijai.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Šo noteikumu 17.3.4.apakšpunktā ir uzskaitītas attiecināmās izmaksas šo noteikumu 15.5. apakšpunktā (darbam nepieciešamo iemaņu attīstība) minētās darbības nodrošināšanai: 
17.3.4.1.ikmēneša stipendija bezdarbniekiem;
17.3.4.2.normatīvajos aktos par obligātajām veselības pārbaudēm noteikto veselības pārbaužu izmaksas bezdarbniekiem;
17.3.4.3.izmaksas izdevumu segšanai par bezdarbnieka dzīvības un veselības apdrošināšanu pret nelaimes gadījumiem pasākuma īstenošanas laikā;
17.3.4.4.valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas pensiju apdrošināšanai saskaņā ar normatīvajiem aktiem par valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām no valsts pamatbudžeta un valsts sociālās apdrošināšanas speciālajiem budžetiem;
17.3.4.5.dotācija darba vadītājiem.
No šīm izmaksām ikmēneša stipendiju bezdarbniekam un dotāciju darba devējam ir plānots uzskaitīt kā de minimis nevalstiskajai organizācijai (turpmāk – NVO) vai augstskolai. Ņemot vērā Ministru kabineta 2011.gada 25.janvāra noteikumus Nr.75 "Noteikumi par aktīvo nodarbinātības pasākumu un preventīvo bezdarba samazināšanas pasākumu organizēšanas un finansēšanas kārtību un pasākumu īstenotāju izvēles principiem", uz kuriem ir atsauce anotācijā, 131.4. un 132.4.apakšpunktos minēto pasākuma raksturu, lūdzam izvērtēt, vai attiecībā uz pasākumu darbam nepieciešamo iemaņu attīstībai, t.sk. izmaksām ikmēneša stipendijai bezdarbniekam un dotācijai darba devējam, izpildīsies Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5.panta 2.punktā minētā komercdarbības atbalsta pazīme - saņemot finansiālo palīdzību, komercsabiedrība iegūst ekonomiskas priekšrocības, kādas tā nevarētu iegūt tirgus apstākļos vai tad, ja komercdarbības atbalsts netiktu sniegts. Gadījumā, ja tiek secināts, ka NVO vai augstskola īslaicīgi nodarbinot bezdarbnieku, lai pilnveidotu tā darbam nepieciešamās iemaņas biedrību un nodibinājumu statūtos minēto funkciju un augstākās izglītības iestāžu akadēmisko, pētniecisko un administratīvo funkciju nodrošināšanai, gūst ekonomisko priekšrocību tirgus apstākļos, lūdzam izvērtēt, kādēļ pērējās šo noteikumu 17.3.4.apakšpunktā ir uzskaitītās attiecināmās izmaksas nav attiecināmas uz NVO vai augstskolu kā de minimis. Pēc izvērtējuma lūdzam precizēt šo noteikumu 34.punktu un attiecīgi pārskatīt pārējos noteikumu punktus, kas saistīti ar de minimis piešķiršanu, kā arī papildus lūdzam ar atbilstošu skaidrojumu papildināt arī anotāciju.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
8.1.13. uz datu aizsardzību
Iebildums
Lūdzam precizēt anotācijas 8.1.13.punktā ietverto atsauci uz Ministru kabineta 2022. gada 13. decembra noteikumiem Nr.770 “Kārtība, kādā Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas periodā nodrošina ieguldījumu uzraudzību un izvērtēšanu, kā arī izstrādā un uztur Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmu”. Vēršam uzmanību, ka minētajos noteikumos ir noteikts datu apjoms, kas tiek uzkrāts un apstrādāts Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā. Personas dati, kas tiek uzkrāti minētajā sistēmā izriet no projekta iesnieguma un projekta (maksājuma pieprasījumi, līgumi, vienošanās, rēķini, dalībnieku pārskatu utt.). Ņemot vērā noteikumu projekta 31.7. un 31.8.apakšpunktā noteikto, projekta ietvaros tiks apstrādāti un uzkrāti dati par projekta dalībniekiem. Projekta dalībnieku datu uzkrāšanu un ziņošanu nosaka Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regula (ES) 2021/1057, ar ko izveido Eiropas Sociālo fondu Plus (ESF+) un atceļ Regulu (ES) Nr. 1296/2013 un to apkopošanu un iesniegšanu sadarbības iestādei kā dalībnieku pārskatu nosaka Ministru kabineta 2023. gada 21. marta noteikumi Nr. 135 "Eiropas Savienības fondu projektu pārbaužu veikšanas kārtība 2021.–2027. gada plānošanas periodā" (turpmāk - MK noteikumi Nr.135). Vienlaikus jāatzīmē, ka saskaņā ar MK noteikumu Nr.135 53.punktu, dalībnieku pārskats saskaņā ar līgumu vai vienošanos par projekta īstenošanu tiek iesniegts vienu reizi gadā līdz 30. janvārim (par iepriekšējo kalendāra gadu) un, ja attiecināms, arī kopā ar noslēguma maksājuma pieprasījumu. dalībnieku pārskats tie iesniegts neatkarīgi no  maksājuma pieprasījuma, izņēmums ir tikai uz noslēguma maksājuma pieprasījumu. Līdz ar to aicinām pārskatīt šajā anotācijas punktā ietverto informāciju par nolūku.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ministru kabineta 2023. gada 13. jūlija sēdes protokollēmumā (prot. Nr. 36 85. § 3. punkts) noteikts:
“Lai veicinātu Eiropas Savienības fondu projektu izvērtējuma par izmaksu un ieguvumu analīzi veikšanu ne tikai gadījumos, kad Eiropas Savienības fondu projekta ietvaros plānots gūt neto ieņēmumus, atbildīgā iestāde, izstrādājot Ministru kabineta noteikumu projektu par specifiskā atbalsta mērķa īstenošanu, paredz nepieciešamību finansējuma saņēmējam veikt izvērtējumu par izmaksu un ieguvumu analīzi Eiropas Savienības fondu projektiem, kuru atlase paredzēta ierobežotas projektu iesniegumu atlases veidā un projekta kopējās izmaksas (ieskaitot PVN*) pārsniedz 1 miljonu euro. Atbildīgā iestāde minēto risinājumu var nepiemērot, ja to objektīvi un izvērsti pamato Ministru kabineta noteikumu par specifisko atbalsta mērķa īstenošanu anotācijā.”

Ievērojot minēto, lūdzam papildināt noteikumu projektu ar normu, kas paredz, ka finansējuma saņēmējs veic izmaksu un ieguvumu analīzi. Atbilstoši lūdzam papildināt arī anotācijas 1.3. sadaļu.

*Pievienotās vērtības nodoklis 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam svītrot noteikumu projekta 7.punktā vārdus "Maksimālais attiecināmais ESF Plus finansējuma apmērs nepārsniedz 85 % no pasākuma kopējā attiecināmā finansējuma. ", ņemot vērā, ka minētais dublē noteikumu projekta 10.punktā noteikto.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt un svītrot noteikumu projekta 8.punkta pirmo teikumu, ņemot vērā, ka minētais dublē noteikumu projekta 7.punktā noteikto.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām precizēt  noteikumu projekta 15.10.apakšpunktu, nosakot, ka darbības ietver komunikācijas un vizuālās identitātes pasākumus.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam svītrot vārdus "tai skaitā veselības apdrošināšanas izmaksas un redzes korekcijas līdzekļu kompensācijas izmaksas", tā kā personāla izmaksās ietilpstošās izmaksas ir minētas Vadošās iestādes vadlīnijās Nr. 1.2. "Vadlīnijas attiecināmo izmaksu noteikšanai 2021.-2027.gada plānošanas periodā".
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt iespēju anotācijā skaidrot, kam un kādos gadījumos tiek kompensētas noteikumu 17.2.3.; 17.3.1.2.1. un 17.3.4.2. apakšpunktā norādītās izmaksas par obligātajām veselības pārbaudēm, kā arī norādīt, vai nav iespējams dubultais finansējums.
 
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Viennozīmīgai izpratnei, lūdzam izvērtēt iespēju MK noteikumu projekta 17.3.4.apakšpunktā norādītās izmaksas izdalīt atsevišķi, norādot, tieši kuras izmaksas Nodarbinātības valsts aģentūra kompensē darba devējam un kuras mērķa grupas personai.
 
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā iepriekšējā skaņošanas reizē izteikto iebildumu, lūdzam nosacījumu, ka tiks ņemts vērā darbinieka iesaistes periods pret projekta kopējo īstenošanas ilgumu, iekļaut arī MK noteikumu 18.1.apakšpunkta redakcijā (lūdzu skat. piedāvāto redakciju), kā arī papildus lūdzam precizēt noteikumu projekta 18.1.apakšpunktu, jo pie nepilnā darba laika darba vietas aprīkojuma izmaksas ir attiecināmas atbilstoši nepilnā darba laika noslodzei nevis proporcionāli slodzes procentuālajam sadalījumam un iesaistes periodam projektā pret projekta kopējo īstenošanas ilgumu, kā tas ir daļslodzes gadījumā.
 
Piedāvātā redakcija
18.1. darba vietas aprīkojuma iegādei vai nomai, tai skaitā aprīkojuma uzturēšanai un remontam, finansējuma saņēmēja projekta vadības un īstenošanas personālam jaunu darba vietu radīšanai vai, gadījumā, ja esošo darba vietu aprīkojums ir nolietojies un tiek norakstīts, var paredzēt ne vairāk kā 3 000 euro apmērā vienai darba vietai visā projekta īstenošanas laikā. Ja personāls ir nodarbināts normālu darba laiku, darba vietas aprīkojuma izmaksas ir attiecināmas 100 procentu apmērā. Ja personāls ir nodarbināts nepilnu darba laiku, darba vietas aprīkojuma izmaksas ir attiecināmas proporcionāli slodzes procentuālajam sadalījumam. Ja personāla atlīdzībai piemēro daļlaika izmaksu attiecināmības principu, darba vietas aprīkojuma izmaksas ir attiecināmas proporcionāli slodzes procentuālajam sadalījumam, kā arī ņemot vērā darbinieka iesaistes periodu projektā pret projekta kopējo īstenošanas ilgumu;
14.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt iespēju, precizēt MK noteikumu projekta 18.1.apakšpunkta teikumu "Ja personāls ir nodarbināts nepilnu darba laiku, darba vietas aprīkojuma izmaksas ir attiecināmas proporcionāli slodzes procentuālajam sadalījumam", norādot "Ja personāls ir nodarbināts nepilnu darba laiku, darba vietas aprīkojuma izmaksas ir attiecināmas atbilstoši nepilnā darba laika noslodzei".
Kā arī lūdzam MK noteikumu projekta 18.1.apakšpunktu papildināt, norādot, ka daļlaika gadījumā tiek ņemts vērā arī nodarbinātā iesaistes periods projektā pret projekta kopējo īstenošanas ilgumu.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām precizēt noteikumu projekta 31.2.apakšpunktu, ka nodrošina komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nodrošināšanas nosacījumu ievērošanu, kā arī atbilstoši precizēt anotāciju.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 31.8.apakšpunktu, vārda “pielikumu” vietā lietojot vārdu “pielikumam".
Piedāvātā redakcija
-
17.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam anotācijā precizēt aprakstu par personāla izmaksu vienoto likmi atbilstoši Vadošās iestādes sniegtajiem komentāriem vienotās likmes apmēra saskaņošanas procesā.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Anotācijas sadaļas "Risinājuma apraksts" 12 lpp. ir norādīts, ka 4.3.3.2. pasākuma investīcijām būs tieša pozitīva ietekme uz horizontālo principu “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana”, savukārt anotācijas sadaļas "Horizontālās ietekmes"  8.2.apakšpunktā ir norādīts, ka 4.3.3.2. pasākumam ir netieša ietekme uz horizontālo principu “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana”. Lūdzam saskaņot savstarpēji informāciju.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Precizējama anotācija atbilstoši MK 2018.gada 17.jūlija noteikumu Nr.421 “Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas” 24.2.apakšpunktam, t.i. norādot nepieciešamo projekta izdevumu priekšfinansēšanas apjomu un izdevumu pozīcijas atbilstoši projektā izvirzītajam mērķim, kā arī anotācijā sniedzot argumentāciju un risku analīzi par līdzekļu piešķiršanu no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” 80.00.00 programmas “Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai” pirms Eiropas Savienības fondu programmas projektu iesnieguma apstiprināšanas sadarbības iestādē.
Piedāvātā redakcija
-
20.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projekta 3.1. un 3.2.apakšpunktu pirms skaitļiem “1 304 415” un “4 565 000” lietojot vārdus “ne vairāk kā”.
Piedāvātā redakcija
-