Atzinums

PAZIŅOJUMS:
Atcelta Valsts sekretāru 08.05.2025. sanāksme. Nākamā kārtējā Valsts sekretāru sanāksme plānota š.g. 15.maijā.
Projekta ID
24-TA-1182
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
20.03.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Ņemot vērā to, ka likumprojekta 32.19 pants deleģē Ministru kabinetam (turpmāk – MK) noteikt valsts nodevas par siltumnīcefekta gāzu emisijas atļaujas izsniegšanu likmes, maksāšanas kārtību un atvieglojumus, kā arī komercdarbības atbalsta piešķiršanas nosacījumus attiecībā uz plānotajiem nodevas atvieglojumiem, taču, no likumprojekta un tā anotācijas nav skaidrs, kādus plānotos valsts nodevas atvieglojumus ir paredzēts noteikt MK noteikumos, uz kuriem būtu attiecināmi komercdarbības atbalsta piešķiršanas nosacījumi, lūdzam papildināt likumprojekta anotāciju ar skaidrojumu par plānotajiem konkrētās valsts nodevas atvieglojumiem, kuriem būtu piemērojami komercdarbības atbalsta piešķiršanas nosacījumi, kā arī potenciāli piemērojamo komercdarbības atbalsta regulējumu. Vienlaikus lūdzam skaidrot anotācijā, kas tiek saprasts ar “plānotajiem atvieglojumiem” likumprojekta 32.19 panta izpratnē, jo, izpildot MK deleģējumu, MK noteikumos tiks noteikti konkrēti atvieglojumi.



 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Ņemot vērā, ka ar grozījumiem likumā "Par piesārņojumu" daļēji tiek pārņemtas arī tās normas, kas bija paredzētas ar jauno likumprojektu "Klimata likums" (Nr.718/Lp14), kura virzība Saeimā ir apturēta, lūdzam atbilstoši precizēt grozītā likuma "Par piesārņojumu" 32.37 panta redakciju, precizējot arī atbilstošās atsauces uz šo likumu.
Piedāvātā redakcija
32.37 pants. Kompetentā iestāde oglekļa ievedkorekcijas mehānisma ietvaros
(1) Valsts ieņēmumu dienests ir kompetentā iestāde regulas 2023/956 11. panta 1. punkta izpratnē.
(2) Valsts ieņēmumu dienests regulas 2023/956 26. pantā un regulas 2023/1773 16. pantā noteiktos maksājumus uzliek, izdodot administratīvo aktu.
(3) Regulas 2023/956 26. pantā paredzētās likmes aprēķins tiek veikts atbilstoši šā likuma 32.30 panta ceturtajai daļai.
 
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam papildināt anotāciju ar skaidrojumu par likumprojekta "Grozījumi likumā "Par piesārņojumu"" jaunā 32.37 panta saturu, it īpaši skaidrojot (pamatojot), kāpēc tieši Valsts ieņēmumu dienests ir noteikts par kompetento iestādi oglekļa ievedkorekcijas mehānisma ietvaros, ka arī skaidrojot panta otrajā daļā minēto maksājumu būtību un piemērošanas procedūras.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Ievērojot anotācijā sniegto skaidrojumu, ka šajā likumprojektā ir pārlikta daļa no likumprojekta “Klimata likums” (21-TA-62; 718/Lp14) iekļautā regulējuma attiecībā uz Eiropas Savienības emisijas kvotu tirdzniecības sistēmas (ETS) un tās paplašinājuma, Eiropas Savienības emisijas kvotu tirdzniecības sistēmas ēku, transporta un papildu sektoros (ETS2) darbību, jo likumprojekta “Klimata likums” (21-TA-62; 718/Lp14) izskatīšana Saeimā ir būtiski ieilgusi, tādējādi radot risku soda naudu uzlikšanai no EK puses ierosināto pārkāpumu procedūru dēļ, kā arī radot administratīvus šķēršļus ETS operatoriem un sarežģījot ETS administrēšanu visām iesaistītajām pusēm, lūdzam skaidrot, kā piedāvājums ar normu iekļaušanu šajā likumprojektā risinās situāciju, ievērojot, ka MK protokollēmuma projekta 4.punkts paredz lūgt Saeimai šo likumprojektu izskatīt vienlaikus ar likumprojektu "Klimata likums" (718/Lp14).
Papildus lūdzam arī skaidrot, kā plānots nodrošināt, lai vienlaikus divos likumos nestātos spēkā vienlīdzīgas normas.
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Lūdzam precizēt anotācijas 3.sadaļā sniegto informāciju, ievērojot, ka ir iestājies 2025.gads, attiecīgi kā kārtējais gads jānorāda 2025.gads un jāprecizē turpmākie gadi, kā arī, ievērojot valdības uzstādījumus par mazu un efektīvu valsts pārvaldi, lūdzam pārskatīt un precizēt anotācijā sniegto informāciju par divu jaunu amata vietu izveidi.
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Aicinām tehniski precizēt likumprojekta 1.pantu par likuma "Par piesārņojumu" papildināšanu ar 19.4 punktu.


 
Piedāvātā redakcija
"194) nodošana patēriņam – definēta likuma "Par akcīzes nodokli" 2. panta 1.3 daļā;".
7.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Aicinām tehniski precizēt  siltumnīcefekta gāzu korektu ķīmisko pierakstu grozītā likuma "Par piesārņojumu" 1.panta 10.1 punktā.


 
Piedāvātā redakcija
101) siltumnīcefekta gāzes — oglekļa dioksīds (CO2), metāns (CH4), vienvērtīgā slāpekļa oksīds (N2O), fluorogļūdeņraži (HFC), perfluorogļūdeņraži (PFC), sēra heksafluorīds (SF6), slāpekļa trifluorīds (NF3);";
8.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Likumprojekta 32.28 panta (6) daļā noteikts, ka ja šā panta piektajā daļā minētais lēmums netiek izpildīts vai tiek izpildīts daļēji, Klimata un enerģētikas ministrija pieņem lēmumu par operatora un gaisa kuģa operatora pienākumu finanšu līdzekļus, kas gūti no operatora un gaisa kuģa operatora darījumiem ar bez maksas piešķirtajām emisijas kvotām un nav izmantoti atbilstoši šā likuma nosacījumiem, atpakaļnodot un ieskaitīt Valsts kasē atvērtajā valsts pamatbudžeta ieņēmumu kontā atbilstoši valsts budžeta ieņēmumu klasifikācijai. Lūdzam izvērtēt un nepieciešamības gadījumā precizēt likumprojektu, jo ja no operatora un gaisa kuģa operatora saņemtie līdzekļi tiks klasificēti kā pārējie nenodokļu ieņēmumi (kodu grupa 12.0.0.0.) nevis ieņēmumi no Latvijai piešķirto emisijas kvotu izsolīšanas un darījumiem ar gada emisijas vienībām un Latvijai piešķirtajām emisijas kvotām (kodu grupa 8.9.3.0.), tad minēto ieņēmumu budžetā ieskaitīšanas kārtību regulē Ministru kabineta 2023. gada 3. oktobra noteikumi Nr.553 “Nenodokļu ieņēmumu ieskaitīšanas valsts pamatbudžeta ieņēmumos un atmaksas kārtība”, kas nosaka, ka valsts budžeta maksājumus administrējošā institūcija (šajā gadījumā - Klimata un enerģētikas ministrija) šo noteikumu 2. punktā minēto ieņēmumu veidu maksājumus pirms to pārskaitīšanas valsts pamatbudžeta ieņēmumos uzskaita savā kontā Valsts kasē.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt anotācijā minēto: "Paredzēts, ka detalizētāku kārtību un nodevas apmēru noteiks Ministru kabinets. Plānots, ka tas tiks noteikts vienuviet ar valsts nodevas kārtību un apmēru A un B kategorijas atļaujām (šo valsts nodevu objekts izriet no likumprojektā “Piesārņojuma novēršanas likums” paredzētā)", jo šobrīd nav skaidra likumprojekta "Piesārņojuma novēršanas likums" izstrādes stadija (tas nav atrodams TAP portālā).
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Likumprojekta anotācijā norādīts, ka pastāv gadījumi, kad būs nepieciešams maksāt vairākas valsts nodevas reizē – par A vai B kategorijas atļaujas grozījumiem un SEG atļaujas grozījumiem, ja tiek veiktas būtiskas izmaiņas iekārtā (piem. tiek nomainīti iekārtā izmantotie katli). Lai nepārprotami būtu skaidrs, ka tās ir dažādas valsts nodevas (citi valsts nodevu objekti, ar citiem sasniedzamajiem mērķiem), lūdzam to norādīt pie konkrētā teikuma anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Anotācija (ex-ante)
7.5. Cita informācija
Priekšlikums
Anotācijas sadaļa 7.5." Cita informācija" norādīts, ar likumprojektu kā kompetentā iestāde funkciju  prioritārā pasākuma "Oglekļa ievedkorekcijas mehānisma piemērošana Latvijā" nodrošināšanai tiek noteikts Valsts ieņēmumu dienests. Detalizētāka informācija ir sniegta  Ministru kabineta 31.10.2023. gada 31. oktobra sēdes protokolā Nr.54 38. §, ar kuru VID noteikts kā nacionālā kompetentā iestāde oglekļa ievedkorekcijas mehānisma ieviešanā, un informatīvajā ziņojumā  sniegta informācija par VVD piešķirto finansējumu  kompetentās iestādes funkciju nodrošināšanai 2024.gadam un turpmākajiem gadiem prioritārajam pasākumam "Oglekļa ievedkorekcijas mehānisma piemērošana Latvijā" (protokollēmuma nr. 23-TA-2104).
Lūdzam precizēt  anotācijas sadaļu 7.5. “Cita informācija”  un norādīt, ka informatīvajā ziņojumā sniegta informācija par VID piešķirto finansējumu  kompetentās iestādes funkciju nodrošināšanai 2024.gadam un turpmākajiem gadiem prioritārajam pasākumam "Oglekļa ievedkorekcijas mehānisma piemērošana Latvijā" (protokollēmuma nr. 23-TA-2104).
Piedāvātā redakcija
-
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk