Projekta ID
25-TA-1107Atzinuma sniedzējs
Biedrība "Latvijas Drošības un aizsardzības industriju federācija"
Atzinums iesniegts
14.05.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Plāna projekts
Iebildums
Pielikums: Detalizēts skaidrojums.
Latvijas Drošības un aizsardzības industriju federācija (turpmāk DAIF Latvija) neatbalsta Plāna prioritāri veicamajiem pasākumiem "Aizsardzības industrijas un inovāciju atbalsta stratēģija 2025-2036" ieviešanai 2026. - 2028. gadam projektu (turpmāk – Pasākumu plāns), jo tā projekta izstrādes laikā nav notikušas pilnvērtīgas konsultācijas ar ietekmes pusēm, turklāt dokumenta saskaņošanas laiks noteikts nesamērīgi īss, lai nodrošinātu pilnīgu dokumenta projekta analīzi un detalizētu priekšlikumu izstrādi trīs gadu periodam.
1) DAIF Latvija aicina Aizsardzības ministriju (turpmāk – AM) atsevišķu sanāksmi ar ietekmes pusēm par plāna iekļaujamo pasākumu tvērumu, jo
1.1. Pasākuma plāna projekta esošā redakcija nenodrošina saskaņotību ar aizsardzības industrijas attīstības noteiktajiem mērķiem, tai skaitā, nav ņemti vērā paziņojumi par papildus finansējumu nozarei, nav pārskatītas NBS prioritātes operatīvākiem un plašākas Latvijas industrijas iesaistes projektiem. Būtiski arī, ka Latvijas aizsardzības industrijas iesaistes nodrošināšanā jāņem vērā fakts, ka vairāki aizsardzības spēju projekti ir realizācijas stadijā, līdz ar vietējās industrijas iesaiste ir limitēta.
1.2. Pēc dokumenta satura nav skaidri kritēriji pasākumu ietveršanai plānā, jo nav saprotama katra konkrētā pasākuma ietekme kopējo aizsardzības industrijas pieaugumu tautsaimniecībā un noteiktajiem aizsardzības industrijas attīstības sasniedzamajiem mērķiem. Attiecīgi, Pasākumu plāns neietver detalizētu informāciju par konkrētu rezultātu (KPI) sasniegšanu (vai sasniedz um kādā veidā/apjomā). Būtiski ir katram pasākumam norādīt potenciālo/plānoto ietekmi uz kādu konkrēto Stratēģijā definēto vidēja un ilgtermiņa mērķu sasniedzamo rezultatīvo rādītāju (piemēram, maza/vidēja/liela ietekme), kā arī identificēt plānotos kvantitatīvos un kvalitatīvos sasniedzamos rādītājus. Šādas papildus informācijas sniegšana nodrošinātu arī iespēju prioritizēt īstenojamo pasākumu kopumu gan no laika, gan finanšu resursiem.
1.3. Esošā dokumenta redakcija ir būtībā publiskā sektora – Aizsardzības ministrijas un Ekonomikass ministrijas īstenojamo pasākumu ieviešanas plāns, taču tas neatbilst nacionālās aizsardzības stratēģijas ieviešanas plāna būtībai, kur nozīmīga loma ir arī tieši pašas aizsardzības industrijas (t.sk. akadēmiskā sektora, biedrību, publiskā sektora un kaitāsabiedrību) iesaistei pasākumu īstenošanā. Pasākumu plāns nesekmēs visaptverošu un kvalitatīvu ietekmes pušu iesaisti, sadarbību un atbildības uzņemšanos par kopējo uzdevumu izpildi un mērķu sasniegšanu. Mērķu realizācijai būs nepieciešams piesaistīt papildus resursus, kas tad būtu savlaicīgi jāizvērtē.
2) Pasākumu plānā kopumā netiek identificēta ietekmes pušu pilnvērtīga iesaiste plāna realizācijā, jo norādot pie atbildīgajiem vai izpildītājiem “Nozares NVO” nav skaidrs, kurš un par ko konkrēti ir atbildīgs. Nav skaidri kritēriji atsevišķu iniciatīvu iekļaušanai/neiekļaušanai pasākumu plānā.
2.1. Nav saprotams iemesls neiekļaut pasākumu plānā pie rīcības virziena “Aizsardzības industrijas integrācija NBS uzdevumu izpildē” pasākumu “Industrijas diena NBS un uzņēmumu spēju demonstrācijas”, kur kā atbildīgās institūcijas ir AM, NBS un DAIF Latvija. Šis pasākums jau vairāku gadu garumā ir bijis nozīmīgs pasākums ar lielu nozīme stratēģijas mērķu sasniegšanā, ko ir apliecinājusi tā norise vairāku gadu garumā ar plašu industrijas, NBS un aizsardzības sektora pārstāvju iesaisti.
2.2. Būtisks pasākums ir vairāku gadu garumā organizētās DAIF Latvija un AM darba grupas, kuru formāts ir bijis pilnībā atbilstošs nepieciešamajai kvalitatīvai diskusijai nozares ietvaros, kā svarīgas drošu piegāžu principa nodrošināšanā, uz ko norāda tieši šobrīd arī VALIC, lai sekmētu vietējā ražotāja/pakalpojuma sniedzēja iesaisti. Industrijai ir jābūt iespējai kvalitatīvām sarunām ar gala lietotājiem, kā arī publiskā sektora pusē šo sarunu ietvaros ir jābūt aktuālai un praktiskai informācijai par industriju (kas, kā tiek darīts, ko plānots attīstīt u.c.).
3) Ņemot vērā noteiktos virzienus publiskā sektora resursu optimizēšanā, tieši arī saistībā ar nepieciešamo aizsardzības budžeta palielināšanu, kā rezultātā Ministru Kabinets š.g. 13.maijā pieņēma konceptuālu lēmumu valsts aizsardzības un drošības vajadzībām jau ar 2026. gadu virzīties uz izdevumiem 5% apmērā no iekšzemes kopprodukta (IKP), DAIF Latvija aicina pārvērtēt Pasākuma plānā īstenojamo aktivitāšu atbildīgās un iesaistītās puses, nodrošinot, ka publiskais sektors nedublē privātā sektora iniciatīvas, kas jau ilgā laika periodā ir īstenotas un arī šobrīd var nodrošināt kvalitatīvu sasniedzamo mērķu sasniegšanu.
4) Pasākuma plānā ir jāparedz DAIF Latvija Latvijas drošības un aizsardzības industriju pārstāvniecība ES un NATO līmenī, nodrošinot arī tam atbilstošus resursus. Šobrīd plānā nav ietverti pasākumi, kas ir fundamentāli svarīgi industrijas pārstāvniecībai NATO Industrijas padomnieku grupās (NIAG) un NATO Zinātnes un tehnoloģiju organizācijas (STO) un citu atbilstošu konsultatīvo formātu darbā. Būtiski, ka 2025.gada aprīlī DAIF Latvija pievienojās Eiropas Aviokosmosa, drošības un aizsardzības industriju asociācijai (ASD), tādā veidā apliecinot gatavību un spēju pārstāvēt Latvijas drošības un aizsardzības industrijas intereses ES līmenī.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Plāna projekts
Iebildums
DAIF Latvija neatbalsta Pasākumu plāna projekta pašreizējo redakciju, pamatojoties uz šādiem argumentiem:
Pasākumu plāna izstrādes procesā nav tikusi pilnvērtīgi iesaistīta Latvijas drošības un aizsardzības industrija, un noteiktais dokumenta saskaņošanas laiks ir bijis nesamērīgi īss. Nepietiekamais laiks ierobežoja kvalitatīvu izvērtējumu un detalizētu priekšlikumu izstrādi.
1. Esošā redakcija neatbilst aizsardzības industrijas attīstības stratēģiskajiem mērķiem:
2. Nav ņemti vērā papildus finansējuma solījumi un nav pārskatītas Nacionālo bruņoto spēku (NBS) prioritātes.
- Nav skaidri noteikti kritēriji pasākumu iekļaušanai vai izslēgšanai, kā arī trūkst detalizētas informācijas par katra pasākuma kvantitatīviem un kvalitatīviem mērķiem un ietekmi uz kopējo stratēģiju.
- Pasākumu plānā nav pietiekami precīzi definēta ietekmes pušu (NVO un privātā sektora) iesaiste, kā arī atbildību sadalījums.
3. Stratēģiski svarīgi pasākumi, kas ilgstoši pierādījuši savu nozīmīgumu industrijas un publiskā sektora sadarbībā, nav iekļauti dokumentā, piemēram, "Industrijas diena NBS un uzņēmumu spēju demonstrācijas".
4. Ņemot vērā Ministru Kabineta 2025. gada 13. maijā pieņemto lēmumu par aizsardzības budžeta palielināšanu līdz 5% no IKP, nepieciešams pārskatīt pasākumu sadalījumu un novērst publiskā sektora iniciatīvu dublēšanos ar jau veiksmīgi realizētām privātā sektora aktivitātēm.
5. Pasākumu plānā nav paredzēta DAIF Latvija pārstāvība starptautiskos aizsardzības industrijas formātos (NATO, ES), kas ir būtiski Latvijas industrijas konkurētspējai un integrācijai starptautiskajos procesos.
Piedāvātā redakcija
Ņemot vērā iepriekš minēto, DAIF Latvija aicina Aizsardzības ministriju:
- Organizēt atsevišķu sanāksmi ar atbildīgajām ietekmes pusēm par pasākumu tvērumu;
- Precizēt dokumentā iekļauto pasākumu KPI un kritērijus;
- Nodrošināt pilnvērtīgu industrijas u.c. ietekmes pušu iesaisti, t.sk. citas nozaru ministrijas;
- Iekļaut būtiskos pasākumus ar konkrētiem rezultatīvajiem rādītājiem.
- Organizēt atsevišķu sanāksmi ar atbildīgajām ietekmes pusēm par pasākumu tvērumu;
- Precizēt dokumentā iekļauto pasākumu KPI un kritērijus;
- Nodrošināt pilnvērtīgu industrijas u.c. ietekmes pušu iesaisti, t.sk. citas nozaru ministrijas;
- Iekļaut būtiskos pasākumus ar konkrētiem rezultatīvajiem rādītājiem.
3.
Plāna projekts
Priekšlikums
5. Pasākumu atlasē norādīt kritērijus un caurskatāmību
Esošā situācija: Nav skaidri kritēriji, kā tiek iekļauti vai neiekļauti konkrēti industrijas pasākumi
Piedāvātā redakcija
Priekšlikums papildināt:
Rīcības virziens: Var pievienot vispārīgā ievada sadaļā vai kā pielikumu.
Saturs: Noteikt caurskatāmu un iekļaujošu mehānismu, kādā veidā tiek atlasīti pasākumi plānā, piemēram:
stratēģiskā nozīme,
izpildes kapacitāte un sadarbības modelis ar gala lietotāju,
potenciālā ekonomiskā ietekme,
iespējamie partneri (industrija, NVO, izglītības un pētniecības iestādes, biedrības, kapitālsabiedrības, nozaru ministrijas).
4.
Plāna projekts
Priekšlikums
4. Precizēt KPI katram pasākumam
Esošā situācija: Daļā pasākumu trūkst skaidru rezultatīvo rādītāju un ietekmes mērījuma.
Piedāvātā redakcija
Priekšlikums: Katram pasākumam jāiekļauj:
a. novērtējums par ietekmi uz Stratēģijā noteiktajiem mērķiem (maza / vidēja / liela),
b. skaidri kvantitatīvi un/vai kvalitatīvi mērķi (piem., “palielināt industrijas eksporta apjomu par X% līdz 2028.g.”),
c. pamatojums, kā KPI veicina valsts drošības un ekonomiskās noturības mērķus.
5.
Plāna projekts
Priekšlikums
2. Atsevišķs pasākums par DAIF Latvija un AM darba grupu institucionalizēšanu
Esošā situācija: Nav atzīta DAIF–AM darba grupu ilgstošā nozīme stratēģiskajā koordinācijā.
Piedāvātā redakcija
Priekšlikums papildināt:
Rīcības virziens: Nr. 1 – Stipra un starptautiski konkurētspējīga aizsardzības tehnoloģiskā un industriālā bāze.
Pasākums: Regulāra DAIF Latvija un AM kopīgā darba grupa aizsardzības industrijas jautājumu koordinācijai.
Rezultāts: Ik ceturksni organizētas strukturētas darba grupas sanāksmes ar gala lietotāju (NBS) un VALIC iesaisti.
Atbildīgās institūcijas: AM, DAIF Latvija, VALIC, NBS.
Termiņš: Ikgadēji (2026–2028).
6.
Plāna projekts
Priekšlikums
1. Iekļaut pasākumu “Industrijas diena NBS un uzņēmumu spēju demonstrācijas”
Esošā redakcija: Pasākums nav iekļauts nevienā no sadaļām, lai gan tam ir liela nozīme industrijas un NBS sadarbībā.
Piedāvātā redakcija
Priekšlikums papildināt:
Rīcības virziens: Nr. 2 – Aizsardzības industrijas integrācija NBS uzdevumu izpildē.
Pasākums: Industrijas diena NBS un uzņēmumu spēju demonstrācijas.
Rezultāts: Ik gadu organizēts pasākums ar NBS, AM un DAIF Latvija iesaisti.
Atbildīgās institūcijas: AM, NBS, DAIF Latvija.
Termiņš: Ikgadēji (2026–2028).
7.
Plāna projekts
Priekšlikums
3. Iekļaut DAIF Latvija pārstāvību ES un NATO industrijas sadarbības formātos
Esošā situācija: Stratēģiski svarīga pārstāvība netiek nodrošināta.
Esošā situācija: Stratēģiski svarīga pārstāvība netiek nodrošināta.
Piedāvātā redakcija
Priekšlikums papildināt:
Rīcības virziens: Nr. 3 – Aizsardzības industriālās un tehnoloģiskās bāzes inovētspējas stiprināšana.
Pasākums: pārstāvība NATO NIAG, STO un ASD tīklos.
Rezultāts: Nodrošināta pārstāvība vismaz 3 starptautiskos industrijas formātos, sagatavota un realizēta Latvijas pozīcija.
Atbildīgās institūcijas: AM, ĀM, DAIF Latvija.
Termiņš: Līdz 31.12.2026., turpmāk – ikgadēji.
Rīcības virziens: Nr. 3 – Aizsardzības industriālās un tehnoloģiskās bāzes inovētspējas stiprināšana.
Pasākums: pārstāvība NATO NIAG, STO un ASD tīklos.
Rezultāts: Nodrošināta pārstāvība vismaz 3 starptautiskos industrijas formātos, sagatavota un realizēta Latvijas pozīcija.
Atbildīgās institūcijas: AM, ĀM, DAIF Latvija.
Termiņš: Līdz 31.12.2026., turpmāk – ikgadēji.
