Atzinums

PAZIŅOJUMS:
Atcelta Valsts sekretāru 08.05.2025. sanāksme. Nākamā kārtējā Valsts sekretāru sanāksme plānota š.g. 15.maijā.
Projekta ID
24-TA-1719
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
16.08.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka noteikumu projektā paredzētas arī netiešās attiecināmās izmaksas, lūdzam papildināt noteikumu projekta izdošanas pamatojumu ar Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19.  panta 6. punktu, kā arī atbilstoši papildināt noteikumu projektu ar 1.6. apakšpunktu šādā redakcijā: "1.6. vienkāršoto izmaksu piemērošanas nosacījumus un kārtību."
Lūdzam atbilstoši precizēt arī anotācijas 1.1. sadaļas apakšsadaļu "Apraksts".
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Skaidrojam, ka gadījumā ja ierobežotas jomas darbību paredzēts vērtēt laika izteiksmē, tad 2.3.3.apakšpunkta sākumā lietotais vārds "finansiālā kapacitāte" ierobežo šo vērtējamo lielumu. Attiecīgi lūdzam izvērtēt, vai atbalsta pasākuma ietvaros ierobežotas jomas darbību paredzēts noteikt, vērtējot to laika izteiksmē vai finanšu izteiksmē, un atbilstoši precizēt noteikumu projekta 2.3.3.apakšpunktā ietverto kritēriju 2.3.apakšpunktā noteiktajai ierobežotas jomas darbības definīcijai.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka kombinētu atbalsta  pētniecības infrastruktūras attīstības projektu gadījumā, maksimālā attiecināmā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējuma apmērs nosakāms, kopsakarā vērtējot noteikumu projekta 18.un 46.punktu. 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka noteikumu projekta 9.1.apakšpunktā norādītie rādītāji neatbilst ne apstiprinātajai Programmai, ne IZM plānotajiem Programmas grozījumiem. Lūgums IZM sniegt skaidrojumu un precizēt, nepieciešamības gadījumā iesniedzot arī precizējumus Programmas grozījumiem. Tāpat norādām, ka nepieciešama atbilstoša 1.1.1.SAM rādītāju pase, lūdzam to iesniegt Finanšu ministrijā.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam IZM skaidrot un nepieciešamības gadījumā precizēt noteikumu projekta 9.2.1.punktu, norādot brīdi, no kura ir attiecināms šis nosacījums. Vai te ir domāts laika posms no projekta iesnieguma apstiprināšanas līdz 2029.gada 31.decembrim, un kā šis nacionālais rādītājs ir sasaistāms ar pasākuma ietvaros plānoto atbalstu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam IZM skaidrot un nepieciešamības gadījumā precizēt noteikumu projekta 9.2.2.punktu, norādot brīdi, no kura ir attiecināms šis nosacījums. Vai te ir domāts laika posms no projekta iesnieguma apstiprināšanas līdz 2029.gada 31.decembrim, un kā šis nacionālais rādītājs ir sasaistāms ar pasākuma ietvaros plānoto atbalstu.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka noteikumu projekta 10.2. un 10.5-10.8.apakšpunktos norādītie RIS3 radītāja nosaukumi neatbilst RIS3 rādītāju sarakstā iekļautajiem (skat. Ekonomikas ministrijas izstrādātās un ar IZM saskaņotās Vadlīnijas par viedās specializācijas stratēģijas jomas noteikšanu un monitoringa veikšanu). Attiecīgi RIS3 rādītāju saraksts pārskatāms arī anotācijā.
.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
No noteikumu projektā noteiktajām prasībām finansējuma saņēmējiem  nav skaidrs:
a) kā un kāda veidā tiks nodrošināti Programmas 56. paragrāfa c) punktā noteiktie atbalsta saņemšanas aspekti  RIS3 P&I centru attīstībai un izveidei;
b) kā un kādā veidā tiek ņemti vērā nacionālās nozīmes pētniecības infrastruktūras kartējuma secinājumi (FIDEA, 2023), kas norāda uz neefektīvu ESIF investīciju ieguldījumu veikšanu:
             - lietojuma ziņā kopumā zinātnes infrastruktūra infrastruktūra Latvijā nav noslogota jeb 70% zinātniskās infrastruktūras tiek noslogota mazāk par 60% no tās kapacitātes (16% no infrastruktūras tiek noslogota tikai par 0-10% , 12% infrastruktūras - 10-20%, 15% infrastruktūras - 20-40%, un 25% - 40-60% noslogojums; tikai 18 % infrastruktūras noslogojums ir ap 80%.
             - unikalitātes ziņā 65 % no zinātniskās infrastruktūras tiek atzītas par unikālām tikai Latvijas teritorijā; 30% -Baltijas valstu mērogā un tikai 10%- Eiropas mērogā, tai pat laikā 23% infrastruktūras šāds novērtējums nav veikts.
c) kā un kādā veidā tiek ņemtas vērā nacionālās nozīmes pētniecības infrastruktūras kartējuma ieteikumi, piemēram, prasība finansējuma saņēmējam iesniedzot projekta iesniegumu demonstrēt plānu, kā tas nākotnē segs zinātniskās infrastruktūras uzturēšanas izmaksas, piesaistot līgumpētījumus utt; ieteikums attīstīt tādu infrastruktūru (core infrastructure), kas nodrošina pasaules klases P&A pakalpojumus un ekspertīzi (National research infrastructure analysis (izm.gov.lv)) .
Lūdzam pārskatīt un precizēt šo noteikumu projekta sadaļu.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam IZM skaidrot, balstoties uz kādiem kritērijiem ir veikts finansējuma sadalījums starp zinātniskajām institūcijām.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ministru kabineta noteikumu projekta 18.3., 18.5., 19.3. un 19.5.apakšpunktā neveidojas korekta kopsumma summējot finansējumu pa apakšpunktiem. Līdz ar to lūdzam precizēt informāciju.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka atbalsta pasākuma ietvaros komercdarbības atbalstu paredzēts sniegt saskaņā ar Komisijas 2014.gada 17.jūnija Regulas (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu, (turpmāk – Komisijas regula Nr.651/2014) 26.pantu, nav skaidrs, kādēļ noteikumu projekta 34.2.apakšpunktā ir ietverta atsauce uz Komisijas regulas Nr.651/2014 53.pantu. Attiecīgi aicinām šo punktu pārskatīt un precizēt. 
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Iebildums
Saskaņā ar vadošās iestādes vadlīnijām Nr. 1.2. "Vadlīnijas attiecināmo izmaksu noteikšanai Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gada plānošanas periodā" Eiropas Reģionālās attīstības fonda līdzfinansētajiem projektiem tiek noteikts maksimālais ierobežojums tiešajām projekta vadības personāla izmaksām līdz fiksētajai summai: projektiem ar tiešajām attiecināmajām izmaksām virs 5 milj. euro personāla izmaksu ES fondu daļas ierobežojums tiek noteikts kā fiksēta summa līdz 84 787 euro kalendārajā gadā. Savukārt projektos, kuros tiešās attiecināmās izmaksas ir līdz 5 milj. euro (ieskaitot), ierobežojums tiek aprēķināts pie minimālo izmaksu bāzes 34 422 EUR kalendārajā gadā, pieskaitot 0,64% no projekta tiešajām attiecināmajām izmaksām, neieskaitot tiešās projekta vadības personāla izmaksas, un summu reizinot ar projekta ilgumu gados. Ja projekts ilgst mazāk par gadu vai nepilnos kalendārajos gados, ierobežojums tiek aprēķināts proporcionāli projekta mēnešu skaitam.
Lūdzam attiecīgi precizēt.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lai nodrošinātu to, ka finansējuma saņēmējs attiecībā uz projekta daļu, kurai atbalsts sniegts saskaņā ar Komisijas regulas Nr.651/2014 26.pantu, radušās sadārdzinājuma izmaksas nesedz no citiem publiskajiem līdzekļiem, lūdzam papildināt noteikumu projekta 39.1.apakšpunktu, aiz vārdiem "no saviem līdzekļiem" papildinot ar vārdiem "kas brīvi no jebkāda komercdarbības atbalsta" un attiecinot uz kombinēto projektu saimniecisko daļu.
 
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta anotācijā skaidrot, kas šī pasākuma kontekstā saprotams ar sasniegto rezultātu ilgtspējas nodrošināšanu, tāpat lūdzam noteikumu projekta 39.5.apakšpunktā un anotācijā norādīt laika periodu, cik ilgi ir jānodrošina rezultātu ilgtspēja.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lai visiem projektu iesniedzējiem nodrošinātu skaidrus nosacījumus, lūdzam norādīt, ka papildinošās saimnieciskās darbības metodiku atbildīgā iestāde izstrādās līdz atlases izsludināšanai.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka atbalsta pasākuma ietvaros komercdarbības atbalstu plānots piešķirt saskaņā ar Komisijas regulas Nr.651/2014 26.pantu, noteikumu projektā nepieciešams paredzēt nosacījumu par nelikumīgā komercdarbības atbalsta atgūšanu gadījumos, kad tiek pārkāpti Komisijas regulas Nr.651/2014 nosacījumi.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka atbalsta pasākuma ietvaros komercdarbības atbalstu plānots piešķirt saskaņā ar Komisijas regulas Nr.651/2014 26.pantu, noteikumu projektā nepieciešams paredzēt nosacījumu par dokumentu glabāšanu, kas izriet no Komisijas regulas Nr.651/2014 12.panta. Turklāt atbalsta uzskaites veikšana un informācijas uzglabāšana atbalsta sniedzējam 10 gadus no pēdējā atbalsta piešķiršanas saskaņā ar shēmu un atbalsta saņēmējam 10 gadus no atbalsta piešķiršanas brīža.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka atbalsta pasākuma ietvaros komercdarbības atbalstu plānots piešķirt saskaņā ar Komisijas regulas Nr.651/2014 26.pantu, aicinām papildināt noteikumu projektu ar nosacījumu, ka tiek publicēta informācija, kas noteikta Komisijas regulas Nr.651/2014 9.panta 1. un 4.punktā, norādot arī to, kam ir pienākums šo informāciju publicēt.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt noteikumu projektu ar skaidru nosacījumu, no kura izriet tas, kas šī atbalsta pasākuma ietvaros ir uzskatāms par komercdarbības atbalsta piešķiršanas brīdi. Skaidrojam, ka atbilstoši Komisijas regulas Nr.651/2014 2.panta 28.punktam atbalsta piešķiršanas diena ir diena, kad atbalsta saņēmējam saskaņā ar piemērojamo valsts tiesisko regulējumu ir nodotas likumīgās tiesības saņemt atbalstu
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka pasākuma ietvaros komercdarbības atbalstu plānots piešķirt saskaņā ar Komisijas regulas Nr.651/2014 26.pantu, aicinām noteikumu projektu papildināt ar nosacījumu, ka ir pārbaudāma projekta iesniedzēja un sadarbības partnera atbilstība šādām prasībām, vērtējot tos uzņēmuma grupas līmenī. Proti, atbilstību Komisijas regulas Nr.651/2014 2.panta 18.punkta nosacījumiem un Komisijas regulas Nr.651/2014 1.panta 4.punkta a) apakšpunkta nosacījumiem. Skaidrojam, ka tie ir jāvērtē/jāpiemēro uzņēmuma grupas līmenī, jo Komisijas regulas Nr.651/2014 angliskajā versijā nosacījumi, kas ir attiecināmi uz ‘undertaking’, ir jāpārbauda/jāpiemēro uzņēmuma grupas līmenī. Attiecīgi lūdzam papildināt noteikumu projektu.
Piedāvātā redakcija
-
21.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam iekļaut arī Eiropas komisijas regulas Nr.65/2014 26.panta 7.punktā minēto, paredzot, ka atbildīgā iestāde uzraudzības un atgūšanas mehānismu izstrādās līdz atlases sākumam, lai projekta iesniedzējiem būtu zināmi visi nosacījumi jau projektu sagatavošanas laikā.
Piedāvātā redakcija
-
22.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 49.5.2.apakšpunktu, tā, lai pilnībā ievērotu visas no stimulējošas ietekmes nosacījumiem izrietošās prasības, proti, ietverot tajā arī no Komisijas regulas Nr.651/2014 2.panta 23.punkta izrietošo darbu sākuma definīciju, kā arī nosacījumu pa to, ka, ja projekta īstenošana ir uzsākta pirms projekta iesnieguma iesniegšanas, projekta iesniegums ir noraidāms kopumā un komercdarbības atbalstu tam piešķirt nav pieļaujams. Atbilstoši lūdzam precizēt arī anotāciju.
 
Piedāvātā redakcija
-
23.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka noteikumu projekta 50.punkts paredz finansēšanas nosacījumus kombinēta atbalsta projekta ar saimniecisko darbību saistītas projekta daļas ietvaros, aicinām pārskatīt un precizēt 50.1.2.apakšpunktā lietotās atsauces, jo, piemēram, 31.1.apakšpunktā ietvertā atbalstāmā darbība - projekta tehniski ekonomiskā priekšizpēte, attiecas uz atbalsta projekta daļu, kas nav saistīta ar saimniecisko darbību. 
Piedāvātā redakcija
-
24.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka atbalsta pasākuma ietvaros atbalstu nav plānots piešķirt lieliem uzņēmumiem piešķiramam ad hoc atbalstam, aicinām dzēst 50.3.apakšpunktā ietverto atsauci uz Komisijas regulas Nr.651/2014 3.punktu. 
Piedāvātā redakcija
-
25.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam skaidrot, kas ir saprotams ar noteikumu projekta 2. pielikumā minēto apakšprojektu, ņemot vērā, ka ES fondus regulējošajos normatīvajos aktos šāds jēdziens netiek lietots. Lūdzam izvērtēt un atbilstoši precizēt noteikumu projekta 2. pielikumu.
Piedāvātā redakcija
-
26.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūgums ietvert anotācijā arī informāciju par demarkāciju un dubultfinansējuma riska novēršanu attiecībā uz anotācijā minētajiem ES fondu 2014. - 2020.gada plānošanas perioda 1.1.1.4.pasākumu un ES fondu 2021. - 2027.gada plānošanas perioda 1.1.1.6.pasākumu.
Piedāvātā redakcija
-
27.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam anotācijā norādīt, no kādiem līdzekļiem paredzēta ieguldījumu un sasniegto rezultātu ilgtspējas nodrošināšana un uzturēšana.
Piedāvātā redakcija
-
28.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju, vai plānotajām investīcijām būs tieša, netieša, vai nebūs ietekmes uz horizontālajiem principiem (HP):
“Klimatdrošināšana”;
“Energoefektivitāte pirmajā vietā”;
“Nenodarīt būtisku kaitējumu”.
Piedāvātā redakcija
-
29.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Kontekstā ar anotācijas sadaļā "Risinājuma apraksts" ietverto plānoto pasākuma konceptu un pamatojumu ieguldījumu veikšanai zinātnes infrastruktūrā, vēršam IZM uzmanību, ka pasākuma koncepts neatbilst Programmā plānotajam attiecībā uz RIS3 P&A&I centriem centriem, kas saņēmuši Horizon Europe seal of excellence; kritēriji atbalsta saņemšanai kopumā neveicina unikālas zinātniskās infrastruktūras izveidi ne Baltijas valstu/ Baltijas jūras reģiona, ne ES līmenī, kas nākotnē radītu konkurētspējas priekšrocības un veicinātu zinātniskās infrastruktūras noslodzi, zinātnisko institūciju savstarpējo sadarbību, t.sk. veicinātu ārējo lietotāju piesaisti.
Piedāvātā redakcija
-
30.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Pilnam situācijas izklāstam, lūdzam IZM anotācijas sadaļā "Pašreizējā situācija" iekļaut informāciju:
a)  par 2 Horizon Europe projektiem- ES līmeņa izcilības centriem, kas līdzfinansēti no ES fondu 2014.-2020.gada plānošanas perioda 1.1.1.4.pasākuma līdzekļiem un piesaistījuši Latvijai papildus līdzfinansējumu no ES- CAMART un BBCE, norādot arī piesaistītā līdzfinansējuma apmēru milj, eur un galvenaos sasniegtos rezultātus;
b) ar ES fondu 2014.-2020.gada plānošanas perioda 1.PV ex-post (14-20) izvērtējuma secinājumiem un rekomendācijām, kas attiecināmi uz ieguldījumiem zinātnes infrastrukturā.
Piedāvātā redakcija
-
31.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
1. Kontekstā ar noteikumu projekta 9.2.1.apakšpunktā norādīto nacionālo rādītāju, lūdzam IZM anotācijā iekļaut informāciju par ES fondu 2014.-2020.gada plānošanas periodā noteikumu projekta 17.punktā uzskaitīto finansējuma saņēmēju īstenoto Eiropas Savienības Ietvara programmas P&A projektu zinātniskās institūcijas konkursa kārtībā iegūto pētniecības un attīstības projektu finansējumu, lai no noteikumu projektā iekļautās informācijas varētu novērtēt, vai plānots kāds progress šī snieguma līmeņa noturēšanai un/vai celšanai.
2.Kontekstā ar noteikumu projekta 9.2.2. apakšpunktā norādīto nacionālo rādītāju, lūdzam IZM anotācijā iekļaut informāciju par ES fondu 2014.-2020.gada plānošanas periodā noteikumu projekta 17.punktā uzskaitīto finansējuma saņēmēju P&A līgumdarbu iegūto finansējumu, lai no noteikumu projektā iekļautās informācijas varētu novērtēt, vai plānots kāds progress šī snieguma līmeņa noturēšanai un/vai celšanai.

Piedāvātā redakcija
-
32.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Anotācijas III sadaļas "Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem" 6.1. un 6.2.apakšpunktā ir precizējams finansējuma apmērs sadalījumā pa gadiem un finansējuma avotiem, atbilstoši Ministru kabineta noteikumu projekta 5. un 7.punktā norādītajam.
Piedāvātā redakcija
-
33.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Anotācijas III sadaļas "Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem" 5.1.apakšpunktā 3.,5., 7. un 8.kolonnā ir precizējama informācija atbilstoši 5.punktā norādītajai.
Piedāvātā redakcija
-
34.
Anotācija (ex-ante)
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Iebildums
Ņemot vērā, ka pasākums tostarp tiek ieviests saskaņā ar Komisijas regulu Nr.651/2014, atbilstoši tās 11.pantam par pasākumu ir jāiesniedz kopsavilkuma informācija Eiropas Komisijai. Attiecīgi aicinām papildināt anotāciju ar informāciju, ka, izmantojot Eiropas Komisijas elektroniskās paziņošanas sistēmu, 20 darbdienu laikā no atbalsta pasākuma stāšanās spēkā Izglītības un zinātnes ministrija par atbalsta pasākumu nosūtīs kopsavilkuma informāciju II pielikumā noteiktajā standartizētajā formātā.
Piedāvātā redakcija
-
35.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām IZM izvērtēt izvērtējuma “Vienkāršoto izmaksu piemērošanas iespējas 2021.-2027. gada ES fondu plānošanas periodā” piedāvātās iespējas saistībā ar 1.1.1.2.pasākumu. Pieejams -https://www.esfondi.lv/profesionaliem/izvertesana/izvertejumi/2021-2027-gada-periods.
Piedāvātā redakcija
-
36.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt noteikumu projekta 2.9. apakšpunktā ietverto norādi uz Komisijas 2014. gada 3. marta Deleģēto regulu (ES) Nr. 480/2014, ar kuru papildina Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) Nr. 1303/2013, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu, Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un vispārīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu, ņemot vērā, ka minētā regula attiecas uz ES fondu 2014.-2020. gada plānošanas periodu.
Piedāvātā redakcija
-
37.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā Ministru kabineta 2022. gada 13. decembra noteikumos Nr. 770 "Kārtība, kādā Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas periodā nodrošina ieguldījumu uzraudzību un izvērtēšanu, kā arī izstrādā un uztur Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmu" noteikto informācijas sistēmas nosaukumu, lūdzam precizēt noteikumu projekta 10. punkta ievaddaļā minēto Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmas nosaukumu, t.i., svītrojot vārdu "un".
Piedāvātā redakcija
-
38.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam skaidrot, ar ko atšķiras noteikumu projekta 18.un 19.punkti. 
Piedāvātā redakcija
-
39.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūgums noteikumu projektā noteikt, vai visi 1.1.1.2. pasākuma projekti ir uzskatāmi par stratēģiski svarīgiem projektiem.
Piedāvātā redakcija
-
40.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt noteikumu projekta 26.1. apakšpunkta nepieciešamību, ņemot vērā, Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 22. panta pirmās daļas 1. punkta "d" apakšpunktā kā viens no finansējuma saņēmēja izslēgšanas noteikumiem minēta izvairīšanās no nodokļu un tiem pielīdzināto maksājumu samaksas, kas kontekstā ar likuma "Par nodokļiem un nodevām" 18. panta pirmās daļas 8. punktu ir gadījums, kad Valsts ieņēmumu dienesta administrēto nodokļu (nodevu) parāda kopsumma pārsniedz 150 euro (izņemot nodokļu maksājumus, kuru maksāšanas termiņš saskaņā ar minētā likuma 24.panta pirmo, 1.3 un 1.7 daļu ir pagarināts, sadalīts termiņos, atlikts vai atkārtoti sadalīts termiņos vai attiecībā uz kuriem ir noslēgts vienošanās līgums saskaņā ar minētā likuma 41. pantu).
Piedāvātā redakcija
-
41.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka no Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai, 64. panta 1. punkta "c" apakšpunkta "i" punkta izriet, ka darbībām (t.i. projektiem), kuru kopējās izmaksas ir mazākas nekā 5 000 000 euro (ieskaitot pievienotās vērtības nodokli), pievienotās vērtības nodokļa izmaksas ir attiecināmas; savukārt no "ii" punkta izriet, ka darbībām (t.i. projektiem), kuru kopējās izmaksas ir vismaz 5 000 000 euro (ieskaitot pievienotās vērtības nodokli), pievienotās vērtības nodokļa izmaksas ir attiecināmas gadījumos, kad tas nav atgūstams saskaņā ar pievienotās vērtības nodokli reglamentējošiem valsts tiesību aktiem.
Ievērojot minēto, aicinām izvērtēt nepieciešamību precizēt noteikumu projekta 36. punktu, ņemot vērā, ka no noteikumu projekta 18. punkta izriet, ka plānots īstenot arī projektus, kuru kopējās izmaksas ir mazākas nekā 5 000 000 euro (ieskaitot pievienotās vērtības nodokli).
Piedāvātā redakcija
-
42.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam IZM izvērtēt un skaidrot, kura nozares iestāde tiks papildus iesaistīta projektu rezultātu virsuzraudzības procesā. Nepieciešamības gadījumā aicinām papildināt noteikumu projektu.
Piedāvātā redakcija
-
43.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta 40.4. apakšpunktu ar norādi, ka Valsts vienotajā datorizētajā zemesgrāmatā jābūt reģistrētām ne tikai finansējuma saņēmējam vai sadarbības partnerim piemītošajām valdījuma vai lietošanas tiesībām (ja ieguldījums tiek veikts valsts vai atvasinātas publiskas personas mantā), bet arī īpašumtiesībām kopumā gadījumā, ja ieguldījumus veic infrastruktūrā, kas ir finansējuma saņēmēja vai sadarbības partnera īpašumā. 
Vēršam uzmanību, ka tiesībām uz konkrēto objektu vai īpašumu jābūt nostiprinātām Valsts vienotajā datorizētajā zemesgrāmatā, ja vien minētajam nosacījumam saskaņā ar nacionālo regulējumu nav noteikts izņēmums. Ja šāds izņēmums pastāv, tas attiecīgi aprakstāms noteikumu projekta anotācijā.

Vienlaikus vēršam uzmanību un aicinām izvērtēt risku, ņemot vērā, ka gadījumā, ja sadarbības partneris projekta īstenošanas vai pēcuzraudzības laikā tiks nomainīts, bet ieguldījumi būs veikti tā īpašumā (tostarp valdījumā, lietojumā) esošā infrastruktūrā, tas rada projekta būtisku izmaiņu risku.
Piedāvātā redakcija
-
44.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam lietot vienādu terminoloģiju attiecībā uz papildinošo saimniecisko darbību, jo noteikumu 2.3.punktā tiek definēta ierobežotas jomas darbība, bet tekstā lietots termins "papildinošā saimnieciskā darbība", kā arī lūdzam izvērtēt, vai platības metode varēs tikt izmantota, ja pamatā ir plānota aprīkojuma iegāde. 
Lūdzam papildināt noteikumu punktu vai anotāciju ar sekojošo: "Sadarbības iestādei ir tiesības finansējuma saņēmējam pieprasīt iesniegt papildinošās saimnieciskās darbības pārskatus projekta dzīves cikla laikā, tai skaitā gadījumos, kad saņemta informācija par PSD un PP nosacījumu pārkāpumu no finansējuma saņēmēja, kompetentām iestādēm vai no trešajām personām.", lai nodrošinātu, ka sadarbības iestāde var veikt izlases kārtības un/vai ārpuskārtas pārbaudes PSD kontrolei.
Piedāvātā redakcija
-
45.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka pēc būtības izriet, ka noteikumu projekta 49.5.apakšpunkts ir 49.4.apakšpunkta apakšpunkts, aicinām precizēt noteikumu projekta struktūru. 
Piedāvātā redakcija
-
46.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka noteikumu projekta 2. pielikumā lietoti jēdzieni "informācijas un publicitātes pasākumi" un "Projekta publicitātes pasākumi". Lūdzam tos salāgot ar noteikumu projektā lietoto jēdzienu "komunikācijas un vizuālās identitātes prasības".

Vienlaikus lūdzam precizēt gan 1., gan 2. pielikumu, nenorādot neattiecināmās izmaksas, ņemot vērā to, ka ES fondu 2021.-2027. gada plānošanas periodā projektos vairs netiek iekļautas neattiecināmās izmaksas. Proti, Ministru kabineta 2022. gada 25. janvāra sēdes protokollēmumā (prot. Nr. 4 24. § 4. punkts) noteikts, ka nozares ministrijas specifiskā atbalsta mērķa, Eiropas Savienības fonda projekta plānošanas un īstenošanas posmā, tai skaitā veicot grozījumus specifiskā atbalsta mērķa īstenošanas kārtībā vai Eiropas Savienības fonda projektā, neplāno neattiecināmās izmaksas, tas ir, izmaksas, kas nav saskaņā ar specifiskā atbalsta mērķa īstenošanas nosacījumiem vai pārsniedz pieejamo attiecināmo finansējumu.
Papildus vēršam uzmanību, ka īpaši pamatotos gadījumos ar atsevišķu Ministru kabineta lēmumu var lemt par neattiecināmajām izmaksām.

Tāpat lūdzam pārskatīt arī citu noteikumu projekta 2. pielikumā lietoto terminoloģiju un pēc nepieciešamības salāgot to ar noteikumu projektā lietoto.
Piedāvātā redakcija
-
47.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam anotācijā 1.3.sadaļā norādīt arī plānošanas dokumentu rādītāju skaitliskās vērtības.
Piedāvātā redakcija
-
48.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijā informāciju par attiecīgās nozares/ jomas pārstāvošu biedrību, nodibinājumu, nevalstisko organizāciju iesaisti noteikumu projekta izstrādē, lai izpildītu Ministru prezidenta 2021.gada 7.septembra rezolūciju Nr. 2021-1.1.1./50-50 “Izstrādājot specifisko atbalsta mērķu un to pasākumu ieviešanas nosacījumus Eiropas Savienības fondu 2021.—2027.gada plānošanas perioda atbalsta saņemšanai institūcijas atbildībā esošajās jomās, lūdzu jēgpilni iesaistīt attiecīgajā jomā strādājošās biedrības un nodibinājumus. Pēc specifisko atbalsta mērķu un to pasākumu ieviešanas nosacījumu apstiprināšanas Ministru kabinetā, lūdzam sagatavot un sniegt informāciju par sabiedrības pārstāvju iesaisti normatīvā regulējuma izstrādē Nevalstisko organizāciju un Ministru kabineta sadarbības memoranda īstenošanas padomes sekretariātam".
Piedāvātā redakcija
-
49.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt iespēju papildināt anotāciju ar informāciju, ka gadījumos, kur plānota jaunas infrastruktūras būvniecība, ieguldījumi plānoti saskaņā ar Jauno Eiropas Bauhaus iniciatīvu.
Piedāvātā redakcija
-
50.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Tā kā paredzēti ieguldījumi izglītības infrastruktūrā, tad lūdzam IZM izvērtēt un nepieciešamības gadījumā anotācijā ietvert informāciju par atbilstību Apvienoto Nāciju organizācijas Konvencijas par personu ar invaliditāti tiesībām prasībām , tostarp 4. un 5. vispārīgajam komentāram un Konvencijas par personu ar invaliditāti tiesībām komitejas noslēguma apsvērumiem, pienācīgi ievērojot tādus principus kā personu ar invaliditāti vienlīdzīgu iespēju principu visās dzīves jomās, personai piemītošās cieņas, personīgās patstāvības un neatkarības, t.sk. personīgās izvēles brīvības un personas neatkarības ievērošanas, diskriminācijas aizlieguma principu, piekļūstamības principu, līdzdalības principu, iekļaušanas principu, izpratnes veicināšanas principu.
Veicot investīcijas nepieciešams nodrošināt atbilstību nacionālajai nozares politikai un ES politikai un tiesiskajam regulējumam, lai nodrošinātu atbilstību cilvēktiesību prasībām, proti, Eiropas Savienības Pamattiesību hartai, Eiropas Sociālo tiesību pīlāram un Stratēģijai par personu ar invaliditāti tiesībām 2021.–2030. gadam, un Izglītības attīstības pamatnostādnēm 2021.–2027. gadam.
Piedāvātā redakcija
-
51.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Atsaucoties uz noteikumu projekta 24.1.apakšpunkta informāciju, aicinām IZM papildināt anotācijas sadaļā "Risinājuma apraksts"  ietverto informāciju, ar to, kas un pie kādiem nosacījumiem veic izmaksu- ieguvumu analīzi.
 
Piedāvātā redakcija
-
52.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Kontekstā ar anotācijas sadaļā "Risinājuma apraksts" ietverto un aprakstīto nacionālo rādītāju ( finansējuma saņēmēja iepriekšējos trijos finansēšanas periodos pētniecības un attīstības līgumdarbu iegūtais finansējums [..]), lūdzam skaidrot kāpēc tiek noteiktas tādas rādītāja  "sasniedzamās" vērtības, kas nav attiecināmas uz nākotnes scenāriju, bet gan uz pagātni. Tāpat vēršam uzmanību, ka anotācijā iekļautā nacionālā rādītāja nosaukums pēc būtības atšķiras no noteikumu projekta 9.2.2.apakšpunktā iekļautā?

Piedāvātā redakcija
-
53.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Kontekstā ar šīs anotācijas sadaļā iekļautajiem secinājumiem no nacionālā zinātniskās infrastruktūras kartējuma (2023), aicinām IZM labākai situācijas ar zinātniskās infrastruktūru atspoguļošanai iekļaut pilnu informāciju, ka 30% zinātniskās infrastruktūras ir unikāla Baltijas valstu līmenī un tikai 10 % -unikāla Eiropas līmenī, vienlaikus norādot jomas, kurās tas ir identificēts.
Piedāvātā redakcija
-
54.
Anotācija (ex-ante)
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas 2.1. sadaļas apakšsadaļu "Juridiskās personas" ar norādi uz IZM, savukārt atbilstošajā apakšsadaļā "Ietekmes apraksts" norādīt, ka IZM pildīs atbildīgās iestādes funkcijas, savukārt valsts zinātniskās institūcijas pildīs finansējuma saņēmēju un sadarbības partneru funkcijas.
Piedāvātā redakcija
-
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk