Atzinums

Projekta ID
23-TA-999
Atzinuma sniedzējs
Ekonomikas ministrija
Atzinums iesniegts
19.06.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Grozījumi Kriminālprocesa likumā
Iebildums
Konceptuāli neatbalstam risinājumu, kad kopā ar likumprojektu tiek virzīts apstiprināšanai informatīvais ziņojums papildus dokumenta veidā. Likumprojekta pamatojumam un citai būtiskai informācijai, kas likumprojekta autora ieskatā likumdevējam vajadzēt apsvērt pieņemot lēmumu par likumprojekta atbalstīšanu, ir jābūt ietvertai likumprojekta anotācijā. Papildus dokumentu uzdevums ir tikai  apstiprināt informāciju, kas ir sniegta tiesību aktu projektā vai tā anotācijā.

Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumi Nr. 606  "Ministru kabineta kārtības rullis" 2.2.2.punkts un 2.5.punkts definē likumprojektus un informatīvos ziņojumus kā divus dažāda veida dokumentus, savukārt 33.punkts nosaka, ka katram projektam, kas tiek sagatavots, pamatojoties uz uzdevumu vai pēc iestādes iniciatīvas, TAP portālā izveido tiesību akta lietu (turpmāk – TA lieta). TA lietā iekļauj katram projekta veidam un obligāti sagatavojamās informācijas komplektam atbilstošu informāciju – anotāciju, atzinumus, izziņu par atzinumos izteiktajiem iebildumiem un priekšlikumiem un citus dokumentus un informāciju, kas apliecina projektā regulējamo tiesisko attiecību likumību (piemēram, īpašuma tiesības apliecinoši dokumenti), bez kuru esības nav iespējams pieņemt lēmumu pēc būtības.

Ņemot vērā iepriekš minēto, lūdzam virzīt informatīvo ziņojumu kā atsevišķu tiesību aktu projektu, kam saskaņošanas dalībnieki var attiecīgi izteikt savus iebildumus vai priekšlikumus. Turklāt ņemot vērā informatīvā ziņojuma saturu, SIA "Publisko aktīvu pārvaldītājs Possessor" būtu pieaicināms kā patstāvīg saskaņošanas dalībnieks.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
"365.1 pants. Arestēto kapitālsabiedrības vai kooperatīvās sabiedrības kapitāla daļu (akciju) vai paju pārvaldīšana

(1) Lai nodrošinātu kapitālsabiedrības vai kooperatīvās sabiedrības kapitāla daļu (akciju) vai paju vērtības saglabāšanu, tās var nodot pārvaldīšanā. Pārvaldīšanā nenodod:
1) tādas kapitālsabiedrības vai kooperatīvās sabiedrības kapitāla daļas (akcijas) vai pajas, kura, iespējams, ir bijusi izveidota vai izmantota noziedzīga nodarījuma izdarīšanai un kura neveic faktisko saimniecisko darbību;
2) tādas sabiedrības ar ierobežotu atbildību kapitāla daļas, kuru pamatkapitāla apmērs ir mazāks par likumā noteikto minimālo pamatkapitāla apmēru;
3) tādas kapitālsabiedrības vai kooperatīvās sabiedrības kapitāla daļas (akcijas) vai pajas, kurai ar tiesas nolēmumu ir pasludināts juridiskās personas maksātnespējas process vai kuras piespiedu likvidācija ir uzsākta normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā;
4) tādu kapitālsabiedrību vai kooperatīvo sabiedrību kapitāla daļas (akcijas) vai pajas, kuru nodošana pārvaldīšanā var radīt būtiskus neattaisnotus izdevumus.
(2) Procesa virzītājs, uzliekot arestu kapitālsabiedrības vai kooperatīvās sabiedrības kapitāla daļām (akcijām) vai pajām, var pieņemt lēmumu, ar kuru kapitālsabiedrības vai kooperatīvās sabiedrības kapitāla daļas (akcijas) vai pajas tiek nodotas pārvaldīšanā Ministru kabineta noteiktajam pārvaldniekam. Ministru kabinets nosaka arestēto kapitālsabiedrības vai kooperatīvās sabiedrības kapitāla daļu (akciju) vai paju pārvaldīšanas kārtību. Procesa virzītājs lēmumu par arestētās mantas pārvaldnieka norīkošanu nosūta izpildei kapitālsabiedrībai vai kooperatīvai sabiedrībai, pārvaldniekam un informācijai - publiskajam reģistram.
(3) Kapitālsabiedrība vai kooperatīvā sabiedrība norīkotajam arestētās mantas pārvaldniekam sniedz visu nepieciešamo informāciju, lai arestētās mantas pārvaldnieks varētu pildīt pārvaldnieka pienākumus.
(4) Arestētās mantas pārvaldnieks iestājas kapitālsabiedrības dalībnieka (akcionāra) vai kooperatīvās sabiedrības biedra vietā ar visām viņa likumā paredzētajām tiesībām un pienākumiem, izņemot tiesības saņemt dividendes.
(5) Arestētās mantas pārvaldnieks informē procesa virzītāju par risku, ka kapitālsabiedrības vai kooperatīvās sabiedrības kapitāla daļas (akcijas) vai pajas varētu zaudēt savu vērtību. Procesa virzītājs, saņemot šādu informāciju, var pieņemt lēmumu par kapitāla daļu (akciju) vai paju nodošanu realizācijai Ministru kabineta noteiktajā kārtībā.
(6) Procesa virzītājam ir tiesības atcelt arestētās mantas pārvaldnieku un, ja viņš nepilda vai negodprātīgi pilda likumā noteiktos pienākumus. Procesa virzītājs lēmumu par arestētās mantas pārvaldnieka atcelšanu nosūta izpildei kapitālsabiedrībai vai kooperatīvai sabiedrībai, pārvaldniekam un informācijai - publiskajam reģistram."
Iebildums
Ievērojot to, ka kapitālsabiedrības vai kooperatīvās sabiedrības kapitāla daļu (akciju) vai paju pārvaldīšana jebkurā veidā, kādā tas tiks organizēts, noteikti radīs izvēlētajam pārvaldniekam papildus izdevumus, ir būtiski likumā noteikt pārvaldīšanas darbību veikšanai nepieciešamā finansējuma avotu vai deleģēt to noteikt Ministru kabinetam, vai ja pašā likumprojektā kādu mums šobrīd neapzinātu iemeslu dēļ uzsvērt deleģējumu Ministru kabinetam noteikt izdevumu segšanas kārtību nav vēlmes iestrādāt, tad vismaz anotācijā būtu jāietver, ka Ministru kabinetam nosakot arestēto kapitālsabiedrības vai kooperatīvās sabiedrības kapitāla daļu (akciju) vai paju pārvaldīšanas kārtību t.sk. jānosaka pārvaldīšanas izdevumu segšanas kārtība, lai būtu nepārprotami skaidrs, ka likumdevējs ar šo likumrojektu Ministru kabinetam ir šādas pilnvaras piešķīris.
Piedāvātā redakcija
-
3.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Likumprojekts "Grozījumi Kriminālprocesa likumā"
Iebildums
Iebilstam pret protokollēmuma 4.-7.punktu un lūdzam tos izslēgt, informatīvais ziņojums būtu jāvirza kā atsevišķs tiesību aktu projekts, kur tad iespējams saskaņošanas dalībniekiem izvērtēt informatīvo ziņojumu, sniegt savus priekšlikumus par nepieciešamajiem labojumiem un/vai papildus informācijas ietveršanas nepieciešamību. Turklāt piedāvājot Ministru kabineta protokollēmumu ar lēmumiem par iespējamo risinājuma variantu, būtu jāpiedāvā arī pamatojums, kāpēc noteiktajam risinājumam ir dodama priekšroka, kādas priekšrocības un kādas vājās puses ir vienam risinājuma salīdzinot ar otru, tomēr informatīvajā ziņojumā nav atrodamas nekāds salīdzinājums vai norādes uz to, kāpēc protokollēmumā tiek piedāvātas atbalstīt 3.1.punktā noteikto risinājumu, nevis 3.2.punktā noteikto risinājumu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
MK sēdes protokollēmuma projekts
4. Atbalstīt Tieslietu ministrijas Informatīvā ziņojuma “Par arestēto kapitālsabiedrības vai kooperatīvās sabiedrības kapitāla daļu (akciju) vai paju pārvaldnieka noteikšanu likumprojekta “Grozījumi Kriminālprocesa likumā” (23-TA-999) ietvaros” 3.1. punktā piedāvāto risinājumu un noteikt Ekonomikas ministriju par arestēto kapitālsabiedrības vai kooperatīvās sabiedrības kapitāla daļu (akciju) vai paju pārvaldīšanas funkcijas īstenotāju.
Iebildums
Ekonomikas ministrija konceptuāli neatbalsta un iebilst risinājumam par arestēto kapitālsabiedrības vai kooperatīvās sabiedrības kapitāla daļu (akciju) vai paju pārvaldīšanas funkcijas īstenotāju, ja netiek jau savlaicīgi piedāvāts skaidrs finansējuma modelis šo funkciju īstenošanai.
Piedāvātā redakcija
-