Atzinums

Projekta ID
23-TA-410
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
27.07.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka, lai piemērotu  Komisijas paziņojumu "Pētniecībai, izstrādei un inovācijai piešķiramā valsts atbalsta nostādnes" (2022/C 414/01) (turpmāk - EK nostādnes), nepieciešams nodrošināt, ka attiecīgās noteikumu projektā ietvertās definīcijas, t.sk., "pētnieka" definīcija atbilst EK nostādnēs noteiktajām definīcijām. Attiecīgi 5.4. apakšpunktā noteiktajai definīcijai ir jāatbilst EK nostādņu 16.punkta ff) apakšpunktā ir noteiktajam, ka “pētniecības un zināšanu izplatīšanas organizācija” vai “pētniecības organizācija” ir subjekts (piemēram, universitātes vai pētniecības institūti, tehnoloģiju pārneses aģentūras, inovācijas starpnieki, uz pētniecību orientēti fiziskas vai virtuālas sadarbības subjekti) neatkarīgi no tā juridiskā statusa (publisko vai privāto tiesību subjekts) vai finansējuma veida, kura galvenais mērķis ir neatkarīgi veikt fundamentālos pētījumus, rūpnieciskos pētījumus vai eksperimentālo izstrādi vai plaši izplatīt šādu darbību rezultātus mācību, publikāciju vai zināšanu pārneses veidā. Ja šāds subjekts veic arī saimniecisko darbību, šīs saimnieciskās darbības finansējums, izmaksas un ieņēmumi ir jāuzskaita atsevišķi. Uzņēmumiem, kas var izšķiroši ietekmēt šādu subjektu, piemēram, būdami tā akcionāri vai dalībnieki, nedrīkst būt piekļuves priekšrocības tā radītajiem pētniecības rezultātiem.". Ievērojot minēto, lūdzam precizēt noteikumu projekta 5.4. apakšpunktu un, ja nepieciešams, papildināt citus noteikumu projekta punktus.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ievērojot noteikumu projekta 9.punkta pirmajā teikumā norādīto, ka: "Pēc projekta īstenošanas beigām (noslēguma pārskata iesniegšanas) izstrādāto jauno produktu, praksi, procesu vai tehnoloģiju var izmantot komerciāliem mērķiem.", lūdzam noteikumu projektā nodrošināt to, ka ar pētniecības organizācijas starpniecību netiek piešķirts netiešs komercdarbības atbalsts iesaistītajiem uzņēmumiem. Vēršam uzmanību, ka atbilstoši EK nostādņu 29. un 30.punktā norādītajam, pētniecības organizācijai par tās aktīvu atsavināšanu ir jāsaņem vismaz tirgus cena. 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka noteikumu projekta 9.punkta otrais teikums neatbilst EK nostādņu 20.punkta a) iii) punktam, kas paredz, ka par darbībām bez saimnieciska rakstura var uzskatīt pētniecības organizāciju darbības, kas ietver pētniecības rezultātu plašu izplatīšanu bez ekskluzivitātes un diskriminēšanas, piemēram, izmantojot mācīšanu, brīvas piekļuves datubāzes, atklātās publikācijas vai atklātā pirmkoda programmatūru. Lūdzam nodrošināt noteikumu projekta 9.punkta atbilstību minētajam nosacījumam.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lai izslēgtu ekonomiskās priekšrocības preču piegādātājiem un pakalpojumu sniedzējiem, tādējādi novēršot tiem komercdarbības atbalsta piešķiršanas risku, tie būtu jāizraugās atklātā, pārredzamā, nediskriminējošā un konkurenci nodrošinošā procedūrā. Lūdzam papildināt noteikumu punktu ar nosacījumu, ka projektam paredzēto piegāžu vai pakalpojumu iepirkumā ievēro normatīvo aktu prasības par iepirkuma procedūras piemērošanu, īstenojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci nodrošinošu procedūru.
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka anotācijā skaidrots, ka "finansējuma saņēmējiem piešķirtais atbalsts saskaņā ar šo noteikumu prasībām netiek kvalificēts kā komercdarbības atbalsts (Komisijas paziņojums “Pētniecībai, izstrādei un inovācijai piešķiramā valsts atbalsta nostādnes” (2022/C 414/01), tad intervencei valsts atbalsta normas netiek piemērotas.", nav skaidrs šā punkta mērķis. Vēršam uzmanību, ka atbalsts, ar saimniecisku raksturu nesaistītām pētniecības organizācijas un pētniecības infrastruktūras pamatdarbībām var tikt sniegts tikai tādiem subjektiem, kas atbilst EK nostādņu 16. punkta ff) apakšpunktā ietvertajai “pētniecības un zināšanu izplatīšanas organizācija” definīcijai. Ja atbalsta programmas izstrādātājs plāno atbalstu sniegt saimnieciskās darbības veicējiem, lūdzam noteikumu noteikumu projektā ietvert komercdarbības atbalsta kontroles regulējuma normas, piemēram, Regulas (ES) Nr. 651/2014 (2014. gada 17. jūnijs), ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu, 25.panta nosacījumus. 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka noteikumu projekta 21.punktā noteiktie atbalsta pretendenti neatbilst anotācijā iekļautajam skaidrojumam par to, kāpēc šīs intervences ietvaros piešķirtais atbalsts nekvalificējas kā komercdarbības atbalsts. Skaidrojam, ka saskaņā ar Komisijas paziņojuma "Pētniecībai, izstrādei un inovācijai piešķiramā valsts atbalsta nostādnes" (2022/C 414/01) (turpmāk - EK nostādnes) 20.punktu, projekts var būt nesaimniecisks, ja atbalsta saņēmējs ir  pētniecības un zināšanu izplatīšanas organizācija (definēta 16.punkta (ff) apakšpunktā) vai pētniecības infrastruktūra (definēta EK nostādņu 16.punkta (gg) apakšpunktā). Ņemot vērā to, ka šā brīža piedāvātā MK noteikumu redakcija neizslēdz, ka saimnieciskās darbības veicēji (uzņēmumi) gūs ekonomisko priekšrocību, lūdzam MK noteikumu projektā ietvert komercdarbības atbalsta kontroles regulējuma normas, piemēram, Regulas (ES) Nr. 651/2014 (2014. gada 17. jūnijs), ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu, 25.panta nosacījumus. 
 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka noteikumu projekta 25.punktā noteiktie labuma guvēji neatbilst anotācijā iekļautajam skaidrojumam par to, kāpēc šīs intervences ietvaros piešķirtais atbalsts nekvalificējas kā komercdarbības atbalsts. Skaidrojam, ka saskaņā ar  EK nostādņu 20.punktu, projekts var būt nesaimniecisks, ja atbalsta saņēmējs ir  pētniecības un zināšanu izplatīšanas organizācija (definēta 16.punkta (ff) apakšpunktā) vai pētniecības infrastruktūra (definēta EK nostādņu 16.punkta (gg) apakšpunktā). Ņemot vērā to, ka šā brīža piedāvātā MK noteikumu redakcija neizslēdz, ka saimnieciskās darbības veicēji (uzņēmumi), t.sk. gala labuma guvēji, gūs ekonomisko priekšrocību, lūdzam MK noteikumu projektā ietvert komercdarbības atbalsta kontroles regulējuma normas, piemēram, Regulas (ES) Nr. 651/2014 (2014. gada 17. jūnijs), ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu, 25.panta nosacījumus. Ievērojot minēto, lūdzam pārskatīt un precizēt MK noteikumu projektu pēc būtības, atbilstoši komercdarbības atbalsta kontroles regulējumam. 
 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka noteikumu projekta 63.punktā aprakstītais gadījums potenciāli ir kvalificējams kā nelikumīgs komercdarbības atbalsts, kas ir atgūstams atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem. Attiecīgi lūdzam precizēt noteikumu projekta 63.punktu, kā arī papildināt noteikumu projektu ar nosacījumu, ka gadījumā, ja šo noteikumu ietvaros īstenotais projekts kļūst ar saimniecisko darbību saistīts projekts, kuram piešķirtais atbalsts kvalificējas kā komercdarbības atbalsts, atbalsta saņēmējam ir pienākums atmaksāt atbalsta sniedzējam visu projekta ietvaros saņemto publisko finansējumu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas brīvi no komercdarbības atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem. 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Iebildums
Lūdzam anotācijas 5.4. 1. tabulu papildināt ar MK noteikumu projekta 52.punkta izvērtējumu (katram apakšpunktam atsevišķi) pret EK nostādnēm, lai gūtu pārliecību, ka MK noteikumos ietvertās attiecināmās izmaksas atbilst piemērojamajam komercdarbības atbalsta kontroles regulējumam, t.i. EK nostādnēm. 
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Aicinām aizpildīt anotācijas 3.sadaļas 5.1.apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Aicinām anotācijas 3.sadaļā "Cita informācija" papildināt pirmo teikumu, norādot, ka nepieciešamo finansējumu noteikumu projektā plānoto pasākumu īstenošanai Zemkopības ministrija pieprasīs normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā no valsts budžeta programmas 80.00.00 "Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai".
Piedāvātā redakcija
-