Atzinums

PAZIŅOJUMS:
Iekšlietu ministrijas informācijas centrs informē, ka 19.05.2024 19:00-21:00 tiks veikti FPRIS (Fizisku personu reģistrācijas IS) tehniskie darbi, šajā laika posmā iespējami autentifikācijas traucējumi izmantojot vienotās pieteikšanās moduli.
Projekta ID
22-TA-1734
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Bērnu labklājības tīkls
Atzinums iesniegts
28.06.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Iebilstam pret punktā iekļauto prasību mainīt institūcijas pārstāvi kopā ar viņa iazvietotāju, ja tā nevar nodrošināt pilnvarotā komisijas locekļa vai viņa aizvietotāja dalību vairāk nekā divās komisijas sēdēs pēc kārtas un ja tās pilnvarotais komisijas loceklis vai viņa aizvietotājs nav nodrošinājis šo noteikumu 17. punktā minētā pienākuma izpildi. Aicinām aizvietot saikli un ar vai, paredzot, ka mainīts tiek tikai viens institūcijas pārstāvis. 
Piedāvātā redakcija
10. Šo noteikumu 3. punktā minētajām institūcijām ir pienākums pilnvarot darbam komisijā līdz komisijas pilnvaru termiņa beigām citu pārstāvi vai viņa aizvietotāju, ja tā nevar nodrošināt pilnvarotā komisijas locekļa vai viņa aizvietotāja dalību vairāk nekā divās komisijas sēdēs pēc kārtas un ja tās pilnvarotais komisijas loceklis vai viņa aizvietotājs nav nodrošinājis šo noteikumu 17. punktā minētā pienākuma izpildi. Šajā punktā minētajā gadījumā komisijas sekretariāts sagatavo un labklājības ministrs apstiprina grozījumus komisijas personālsastāvā ne vēlāk kā divas darbdienas pirms kārtējās komisijas sēdes.
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Iebilstam pret ierobežojumu,kas paredz visu bērnu, kam nav nodrošināta audzināšana un pienācīga aprūpe ģimenē (bioloģisko vecāku vai adoptētāju aizgādībā) Latvijā, nodošanu adopcijā uz ārvalstīm. ANO Konvencijas par bērnu tiesībām 21. panta b) daļa nosaka, ka adopciju citā valstī var uzskatīt par alternatīvu bērna aprūpes veidu, ja bērnu nav iespējams nodot audžuģimenē vai adopcijai vai nodrošināt citu piemērotu aprūpi bērna izcelsmes valstī. Līdz ar to arī aprūpes iestāde, kas nodrošina ģimeniskai videi pietuvinātu aprūpes pakalpojumu klasificējas kā piemērota aprūpe bez vecāku gādības palikušam bērnam.
Aicinām aizvietot audzināšanu ģimenē ar aprūpi ģimeniskā vidē, jo aprūpe saskaņā ar Civillikuma 177. panta ceturto daļu ir plašāk jēdziens un ietver arī bērna audzināšanu, savukārt ģimeniska vide ir plašāks jēdziens par ģimeni un attiecināma arī, piemēram, uz audžuģimenēm, kas juridiski nav bērna ģimene.  

Vēršam uzmanību, ka dokumenta ietvaros dažādos punktos tiek lietots gan termins iestāde, gan institūcija un nav skaidrs, vai ir saturiska atsķirība starp šiem jēdzieniem. 
Piedāvātā redakcija
11.1. kompetentās iestādes ir paveikušas visu iespējamo un Lavijā nav iespējams nodrošināt bērna aprūpi ģimeniskā vidē vai citu pienācīgu aprūpi; 
3.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām redakcionāli saskaņot šo punktu ar 26.3. punktu. 
Piedāvātā redakcija
2. Komisija ir labklājības ministra tiešā pakļautībā esoša koleģiāla institūcija, kura bāriņtiesai, kas lēmusi par adoptējamā bērna ārpusģimenes aprūpi (turpmāk – kompetentā bāriņtiesa), pēc tās pieprasījuma sniedz atzinumu par adopcijas uz ārvalsti atbilstību Bērnu tiesību aizsardzības likumā noteiktajiem bērna tiesību aizsardzības principiem un bērna labākajām interesēm atbilstoši Apvienoto Nāciju Organizācijas 1989. gada 20. novembra Bērnu tiesību konvencijas pamatprincipiem (turpmāk – atzinums). Komisijas personālsastāvu apstiprina labklājības ministrs.
4.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām izslēgt no apakšpunkta prasību par praktisko darba pieredzi alternatīvās aprūpes jomā, lai nepamatoti nesašaurinātu pretendentu loku, kuriem ir zināšanas pieredze bērnu tiesību aizsardzības jomā. 
Aicinām aizvietot interešu aizstāvības jēdzienu ar interešu pārstāvības terminu, atbilstoši Interešu pārstāvības likumā noteiktajai terminoloģijai. 
Piedāvātā redakcija
5.2. šo noteikumu 3.4. apakšpunktā minētās institūcijas pārstāvim ir vismaz trīs gadu darba pieredze pēdējo piecu gadu laikā bērnu tiesību aizsardzības jomā, tostarp interešu pārstāvības jomā;
5.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām paredzēt komisijas tiesības noskaidrot adoptējamā bērna viedokli nepastarpināti. 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Redakcionāli saskaņots ar noteikumu 11.1. punktu. 
Piedāvātā redakcija
26.2. informāciju, kas apliecina kompetento iestāžu veiktās darbības, lai nodrošinātu bērnam aprūpi ģimeniskā vidē vai citu pienācīgu aprūpi Latvijā;
7.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām saskaņot terminoloģijas lietojumu atbilstoši Bērnu tiesību aizsardzības likuma 6. pantam. 
Piedāvātā redakcija
26.4. iegūtās informācijas analīzi, galvenos apsvērumus un secinājumus par bērna labākajām interesēm atbilstošāko risinājumu un tā pamatojumu.
8.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Redakcionāli saskaņots ar noteikumu 11.1. un 26.2. punktiem.
Piedāvātā redakcija
31. Komisijas sekretariāts rakstveidā noformē komisijas lēmumu atzinuma veidā un to paraksta komisijas priekšsēdētājs. Komisijas sekretariāts 10 darbdienu laikā atzinuma norakstu nosūta Paziņošanas likumā noteiktajā kārtībā bērna likumiskajam pārstāvim, kā arī kompetentajai bāriņtiesai lēmuma pieņemšanai par to, vai Latvijā ir iespējams nodrošināt adoptējamā bērna aprūpi ģimeniskā vidē vai citu pienācīgu aprūpi un ir pieļaujama bērna adopcija uz ārvalstīm.