Atzinums

PAZIŅOJUMS:
Nākamā kārtējā Valsts sekretāru sanāksme plānota š.g. 22.augustā.
Projekta ID
22-TA-1713
Atzinuma sniedzējs
Biedrība "Latvijas siltumuzņēmumu asociācija"
Atzinums iesniegts
26.05.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
3. Noteikumos lietoti šādi termini: [..]
            3.2. ievāktie pelni - no koksnes sadedzināšanas iekārtām savāktie pelni;
            3.3. iegūtie pelni - šo noteikumu 2. punktā noteiktajām prasībām atbilstoši pelni.

Lūdzam skaidrot, kāda ir atšķirība starp ievāktajiem pelniem un iegūtajiem pelniem, un paplašināt definīcijas skaidrojuma sadaļu ar nepārprotamiem formulējumiem.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt punktu, nosakot, kura statistikas un piesārņojošās darbības pārskata veidlapa aizpildāma šo noteikumu kontekstā.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
LSUA aicina papildināt 1.pielikuma sadaļu Paškontroles kritēriji, norādot, ka akreditētajās laboratorijās pelni tiek testēti saskaņā ar Eiropas Komisijas īstenošanas aktos norādītajām metodēm. CSA uzņēmumi pieļauj, saglabājot esošo sadaļas redakciju, starptautisku pārvadājumu gadījumos CSA  uzņēmumu izvēlētā (veiktā) testēšanas metode var būt strīda iemesls un traucēklis.

Tāpat arī lūdzam skaidrot, vai testēšana būs jāveic katrai pelnu partijai? Vai kvalitātes kontrolei paraugi būs jāņem katru dienu un katru dienu tie jāved uz akreditētu laboratoriju?
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijā rakstīts: “Gadījumā, ja ievākto pelnu apsaimniekošanu un atbilstības pārbaudi noteikumu projektā ietvertajiem atkritumu statusa piemērošanas izbeigšanas kritērijiem plānotu veikt komersants, kurš līdz šim nav bijis atkritumu pārstrādes darbību veicējs, komersantam būtu nepieciešams saņemt piesārņojošas darbības atļauju[..].”

LSUA turpina uzturēt VARAM 2023.gada 13.aprīlī nosūtītajā vēstulē Nr. 12-2023 pausto iebildumu, ka [..] šo normu piemērošana būs iespējama tikai gadījumos, kad tas būs finansiāli izdevīgi. Noteikumu kontekstā un arī anotācijā svarīgi vērst uzmanību uz saistīto Ministru kabineta 25.02.2021. noteikumu Nr. 134 “Finanšu nodrošinājuma piemērošanas kārtība atkritumu apsaimniekošanas darbībām” (turpmāk – Noteikumi Nr. 134) 9.punktu, kurš paredz par Noteikumos minētajām darbībām uzturēt ikgadējo finanšu nodrošinājumu 100 000 EUR apmērā.
            Ņemot vērā minēto un Noteikumos paredzēto darbību raksturu, 100 000 EUR gadā finanšu nodrošinājuma apmēru LSUA vērtē kā nesamērīgu un atbildīgajai ministrijai būtu vienlaikus jāvirza izmaiņas Noteikumu Nr. 134 9. punktā, lai pēc iespējas mazinātu finanšu slogu uzņēmumiem, kuri veicinātu Noteikumos izteikto mērķu sasniegšanu. Noteikumu Nr. 134 9.4. un 9.5. punkts, piemēram, jau paredz divas līdz četras reizes mazāku finanšu nodrošinājuma apmēru par izlietotā koka iepakojuma pārstrādei paredzētajām apsaimniekošanas darbībām noteiktā daudzumā. [..]

Attiecīgi, CSA uzņēmumi šī Noteikumu projekta izpratnē būs jauni komersanti, kas veiks atkritumu pārstrādes darbības. Savukārt Ministru kabineta 25.02.2021. noteikumu Nr. 134 “Finanšu nodrošinājuma piemērošanas kārtība atkritumu apsaimniekošanas darbībām” 9.punkta prasības CSA uzņēmumiem var būt finansiāli nepanesams slogs, kā dēļ netiks sasniegts šo noteikumu mērķis - nodrošināt būtisku sadzīves atkritumu poligonos (turpmāk – SAP) apglabājamo atkritumu apjoma samazinājumu.
Piedāvātā redakcija
Aicinām precizēt Noteikumu projektu un Noteikumus Nr. 134, atceļot vai nosakot būtiski mazāku vai apsaimniekotajam apmēram atbilstošu nepieciešamo finanšu nodrošinājuma apmēru darbībām ar atkritumiem, kuras minētas Noteikumu projektā.
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijā ir teikts, ka Noteikumu projekts izstrādāts atbilstoši biedrības “Latvijas atkritumu saimniecības asociācija” īstenotajā izvērtējumā “Koksnes sadedzināšanas pelnu kā otrreizēji izmantojamu materiālu gala statusa noteikšana (Nr.1-08/81/2019.) Ekspertu novērtējums” sniegtajiem secinājumiem un priekšlikumiem. LSUA norāda, ka šī izvērtējuma sagatavošanā iesaistījās arī LSUA biedri un sākotnējās sarunās tika pausts, ka šis Noteikumu projekts paredzēs arī regulējumu/ kārtību pelnu izmantošanai kaļķošanai, t.i. izmantošanai lauksaimniecībā.
Izvērtējot piedāvāto redakciju, LSUA secina, ka Noteikumu projekts nav saistošs centralizētās siltumapgādes (CSA) uzņēmumiem, kuru saražotie pelni jau tiek izmantoti kā kaļķošanas materiāls, jo pelni netiek klasificēti kā atkritumi. Savukārt, ja CSA uzņēmums  nākotnē vēlēsies ražošanas procesā iegūtos pelnus, kas saskaņā ar šo Noteikumu projektu ir atzīti par atkritumiem, nodot izmantošanai lauksaimniecībā, to izdarīt nevarēs.
Piedāvātā redakcija
Lūdzam papildināt pelnu pielietojuma veidu uzskaitījumu, iekļaujot tajā sekojošas lietošanas iespējas:
- mežsaimniecībā kā izejvielu;
- lauksaimniecībā kā augsnes ielabošanas līdzekli iestrādei augsnē;
- bioloģiskajā lauksaimniecībā kā augsnes ielabošanas līdzekli.