Atzinums

Projekta ID
24-TA-3044
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
19.02.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam izvērtēt, vai nosacījumu par izmaksu nesegšanu no Atveseļošanas un noturības mehānisma, kas minēts Ministru kabineta 2022. gada 13. septembra noteikumu Nr. 577 "Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.2. reformu un investīciju virziena "Uzņēmumu digitālā transformācija un inovācijas" 2.2.1.r. "Uzņēmējdarbības digitālās transformācijas pilna cikla atbalsta izveide ar reģionālo tvērumu" 2.2.1.1.i.  investīcijas "Atbalsts Digitālo inovāciju centru un reģionālo kontaktpunktu izveidei" īstenošanas noteikumi" (turpmāk – MK noteikumi)  precizētajā 33.6.apakšpunktā, nevajag attiecināt uz projektu īstenošanu jau kopš Eiropas digitālās inovāciju centra projekta uzsākšanas, jo šobrīd no 33.6.apakšpunkta plānotās redakcijas izriet, ka minētās izmaksas netiks segtas no šo MK noteikumu grozījumu apstiprināšanas brīža.
Lūdzam sniegt skaidrojumu par darba paku dalījumu un izvērstāk atspoguļot, par kurām izmaksu pozīcijām ir identificētas problēmas tās attiecināt, un attiecīgi papildināt MK noteikumu 31.punktu ar tām, un, kur nepieciešams, likt atrunu "kuras netiek segtas no Eiropas Komisijas programmas "Digitālā Eiropa""
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums

Lūdzam sniegt pamatojumu minētā izņēmuma iekļaušanai un izvērtēt nepieciešamību veikt grozījumus MK noteikumu 32.1. un 32.2. apakšpunkta redakcijā. Piedāvātā grozījuma redakcija paredz, ka par piekļuves nodrošināšanu testam un digitālās kartes izstrādi (36.13.apakšpunkts) gala labuma guvējs neslēdz līgumu ar Eiropas digitālās inovācijas centru. Izmaksas par testa veikšanu un digitālās attīstības ceļa kartes izstrādi ir paredzētas MK noteikumu 32.1. un 32.2. apakšpunktā gala labuma guvējam.
Lūdzam anotācijā skaidrot, vai 36.13. apakšpunktā paredzēto darbību izmaksas tiks segtas no Eiropas digitālās inovācijas centra puses saskaņā ar granta līgumu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju ar plānoto grozījumu ietekmi uz Eiropas digitālās inovācijas centru kā projekta iesniedzēju (finansējuma saņēmēju) un gala labuma guvējiem, un ar informāciju, vai būs nepieciešams veikt grozījumus līgumā par investīciju projekta īstenošanu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam anotācijas 1.3. sadaļas apakšsadaļas “Risinājuma apraksts” 3.punktā precizēt atsauces uz MK noteikumu 34.punktu. 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam anotācijas sadaļas "Risinājumu apraksts" 2.punktā precizēt redakciju "kā arī novērš situācijas, kad ceļa kartes nevar izsniegt investīcijās, kurās šādi ierobežojumi nepastāv", izslēdzot divkārši noliedzošu vārdu lietojumu un padarot skaidrāku pamatojumu, kāpēc no neatbalstāmām nozarēm plānots svītrot operācijas ar nekustamo īpašumu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka ir plānots, ka turpmāk atbalstu pasākuma ietvaros varēs saņemt arī finanšu tehnoloģiju uzņēmumi jeb tādi uzņēmumi, kas attīsta jaunus biznesa modeļus, iedzīvina inovācijas, veido jaunus finanšu produktus un pakalpojumus, pilnveido pakalpojumu sniegšanas veidus un biznesa modeļus, lūdzam papildināt anotāciju ar šādu uzņēmumu piemēriem, detalizētāk aprakstot to darbības sfēru.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
1. Vēršam uzmanību, ka 2024. gada 30. septembrī stājusies spēkā jaunā “Finanšu regula” – Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 23. septembra Regula (ES, Euratom) 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (pārstrādāta redakcija) (turpmāk - Regula 2024/2509), un saskaņā ar Regulas 2024/2509 279. pantu tā atceļ iepriekšējo “Finanšu regulu” – Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regula (ES, Euratom) 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012 (turpmāk - Regula 2018/1046).
Attiecīgi lūdzam MK noteikumu 23.4. apakšpunktā un 3. pielikumā precizēt regulas atsauces, norādot atsauces uz Regulu 2024/2509. Saskaņā ar Regulas 2024/2509 279. pantu atsauces uz atcelto Regulu 2018/1046 uzskata par atsaucēm uz Regulu 2024/2509, un tās lasa saskaņā ar atbilstības tabulu Regulas 2024/2509 II pielikumā. Vienlaikus lūdzam atbilstoši precizēt arī anotāciju.

2. Papildus lūdzam izvērtēt MK noteikumu plānotā 10.1 punkta nepieciešamību, ņemot vērā, ka Atveseļošanas un noturības mehānisma ietvaros izšķir trīs pārkāpuma veidus:
1. nopietns pārkāpums:
1.1. interešu konflikts; 
1.2. korupcija;
1.3. krāpšana;
2. dubultais finansējums;
3. trūkums:
3.1. iepirkumu normu pārkāpums – iepirkumu jomu regulējošo normatīvo aktu pārkāpums;
3.2. līguma nosacījumu pārkāpums;
3.3. konkurences normu pārkāpumi;
3.4. komercdarbības atbalsta normu pārkāpums;
3.5. citu normatīvo aktu pārkāpums.

Proti, gadījumā, ja netiktu sasniegti investīcijas rādītāji, varētu netikt izmaksāts Atveseļošanas un noturības mehānisma finansējums. 
Piedāvātā redakcija
23.4. iekšējās kontroles sistēmas aprakstu, ietverot informāciju par interešu konflikta (Komisijas regulas Nr. 2024/2509 61. panta izpratnē), korupcijas risku un dubultfinansējuma kontroles un novēršanas mehānismu;
8.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt nepieciešamību 33.6.apakšpunktā saistībā ar darba pakās ietverto izmaksu dalījumu atsaukties uz 32.punktā minētajām izmaksām, ņemot vērā, ka gala labuma guvējam izmaksas rodas uz pakalpojuma līguma pamata, nevis darba pakās.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam redakcionāli precizēt ierosinātā grozījuma MK noteikumu 40., 51., 52.punkta redakciju, aizstājot vārdus un skaitļus “ja nav pretrunā ar šo noteikumu 34.2 un 34.4 punktu ietvaros minēto nosacījumu ietvaros” ar vārdiem un skaitļiem “ja nav pretrunā ar šo noteikumu 34.2 un 34.4 punktos minētajiem nosacījumiem”.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Grozījumi MK noteikumu 50. punktā paredz izņēmuma gadījumus, kādos gala labuma guvējam nebūtu jāslēdz līgums ar Eiropas digitālās inovācijas centru. Lūdzam izvērtēt minēto grozījumu nepieciešamību un sniegt anotācijā argumentētu pamatojumu šādu izņēmumu noteikšanai. Vēršam uzmanību, ka projektos, kur finansējuma saņēmējs ir deleģēts sniegt atbalstu gala labuma guvējam, tiek slēgts līgums, lai noteiktu subjektu savstarpējos pienākumus un tiesības, atsevišķus atbalsta piešķiršanas nosacījumus u.c.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulas (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu, (turpmāk – Komisijas regula Nr. 651/2014) 1. panta 4. punkta un 2. panta 18. punkta nosacījumi ir jāvērtē/jāpiemēro uzņēmuma grupas līmenī, jo Komisijas regulas Nr. 651/2014 angliskajā versijā nosacījumi, kas ir attiecināmi uz “undertaking”, ir jāpārbauda/jāpiemēro uzņēmuma grupas līmenī. Ņemot vērā iepriekš minēto, lūdzam papildināt MK noteikumu 54. punktu ar nosacījumu, ka Eiropas digitālās inovācijas centrs tiks vērtēts grupas līmenī.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju ar pamatojumu 57.7. apakšpunkta svītrošanai. Vēršam uzmanību, ka pirms tam minētajā punktā iekļautajai nozarei atbalsts netika paredzēts.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Ņemot vērā veiktos grozījumus Komisijas 2013. gada 18. decembra Regulā (ES) Nr. 1408/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam lauksaimniecības nozarē (turpmāk – Komisijas regula Nr. 1408/2013), kas veikti saskaņā ar Komisijas 2024. gada 10. decembra Regulu (ES) 2024/3118, ar ko groza Regulu (ES) Nr. 1408/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam lauksaimniecības nozarē, lūdzam pārskatīt MK noteikumus un precizēt MK noteikumu punktus, kuros ir iekļauti Komisijas regulas Nr. 1408/2013 nosacījumi atbilstoši tajā veiktajiem grozījumiem, piemēram, 61.1. apakšpunktu, 73. punktu, tai skaitā, noteikumu projektu saskaņot arī ar Zemkopības ministriju Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 9. panta otrajā daļā noteiktās kompetences ietvaros.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Ievērojot to, ka 2024.gada 1.jūlijā stājās spēkā grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 21. novembra noteikumos Nr. 715 "De minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtība", ar kuriem tika mainīts tiesību akta nosaukums, kā arī svītrots to 1.pielikums "Veidlapa par sniedzamo informāciju de minimis atbalsta uzskaitei un piešķiršanai", lūdzam 62.punktā svītrot vārdus: "un de minimis atbalsta uzskaites veidlapu paraugiem".
 

 
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lai nodrošinātu, ka noteikumu projektā ir ietverta korekta atsauce par datu uzglabāšanas pienākumu, kas izriet no Komisijas 2023. gada 13. decembra Regulas (ES) 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk – Komisijas regula Nr. 2023/2831), lūdzam papildināt MK noteikumu 73. punktu ar atsauci arī uz Komisijas regulas Nr. 2023/2831 6. panta 7. punktu.
Piedāvātā redakcija
-