Atzinums

Projekta ID
24-TA-801
Atzinuma sniedzējs
AS "Sadales tīkls"
Atzinums iesniegts
14.10.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam svītrot noteikumu 10.punktu.
Klimata un enerģētikas ministrija 2023.gadā vērsās Ekonomikas ministrijā ar lūgumu veikt izmaiņas būvniecības regulējumā, lai novērstu jaunu apakšlietotāju rašanos jaunu ēku būvniecības procesā. Šobrīd saskaņošanas stadijā atrodas attiecīgs LBN 261-15 grozījumu projekts 24-TA-930.  Lai nodrošinātu pieeju, ka jaunu apakšlietotāju rašanās tiek ierobežota, izmaiņas būtu nepieciešamas arī Elektroenerģijas tirdzniecības un lietošanas noteikumos, kas ierobežotu jau esošu sistēmas lietotāju pāreju apakšlietotāja statusā. Nepieciešams svītrot elektroenerģijas tirdzniecības un lietošanas noteikumu 10.punktu, kas šobrīd nosaka: 
"10. Ja saņemta daudzdzīvokļu mājas īpašnieka un visu mājā esošo lietotāju rakstiska piekrišana pārtraukt līgumsaistības ar sistēmas operatoru, ar sistēmas operatora atļauju drīkst uzstādīt kopēju elektroenerģijas komercuzskaites mēraparātu. Šajā gadījumā mājas īpašnieks vai viņa pilnvarota persona, vai visu mājā esošo lietotāju pilnvarota persona kļūst par lietotāju, uzņemas saistības apgādāt ar elektroenerģiju visus apakšlietotājus attiecīgajā mājā un slēdz līgumu ar sistēmas operatoru par elektroenerģijas piegādi vai sistēmas pakalpojumiem.".
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
AS "Sadales tīkls" konceptuāli iebilst pret ministrijas izstrādāto Ministru kabineta noteikumu projekta 11.1 punkta redakciju.

AS "Sadales tīkls" ieskatā piedāvātā norma ir neskaidra un tās piemērošanas aspekti ir abstrakti, respektīvi no normas viennozīmīgi nav izprotams, vai attiecīgais princips darbotos tikai uz PSO un SSO attiecībām, vai arī jebkura PSO un PSO pieslēgtā elektroenerģijas galalietotāja attiecībām. AS "Sadales tīkls" ieskatā nav pamatota īpašas un atšķirīgas pieejas ieviešana PSO-SSO pakalpojuma uzskaites principos salīdzinājumā ar vispārējo kārtību sistēmas operatora un lietotāja komercuzskaites organizācijā.  Normā nostiprinātais princips, ka par PSO kļūdām maksā pakalpojuma lietotājs ir nepieņemams.

Attiecībā par PSO komercuzskaites kļūdām, tad to atbildība ir jāuzņemas PSO. PSO būtu jāpilnveido sava darbība, lai minimizētu šādu kļūdu iestāšanās varbūtību. AS "Sadales tīkls" ieskatā PSO pārraudzībā visticamāk ir mazāk par 1000 uzskaites punktiem, kas ir relatīvi neliels apjoms (salīdzinājumā ar 1,1 milj. uzskaitēm SSO sistēmā) un šādu uzskaites apjomu PSO būtu jāspēj efektīvi pārvaldīt.
AS "Sadales tīkls" norāda, ka PSO pastāv iespējas attīstīt analītiskās metodes, kas palīdzētu nekavējoties konstatēt un identificēt uzskaites mēraparātu darbības novirzes. Nav pieņemami, ka mēraparātu kļūdas var tikt konstatētas par vairāku gadu periodu. Ja nav citu iespēju, tad uzskaites iekārtas ir jāapseko katru norēķinu periodu. Ministrijas piedāvātā Ministru kabineta noteikumu 11.1 punkta redakcija ir nesamērīga ar sistēmas lietotāju interesēm un rada būtiskus finanšu riskus sadales sistēmas operatoram, kā arī tā elektroenerģijas piegādātājam, un potenciāli arī jebkuram citam pārvades sistēmas lietotājam, jo norma faktiski paredz neierobežotu laika periodu, par kuru pārvades sistēmas operators var veikt pārrēķinu dēļ savām pieļautām kļūdām. Iepriekšējā AS "Sadales tīkls" pieredze liecina, ka šāds pārrēķins var radīt vairāku miljonu EUR ietekmi uz sadales sistēmas finanšu gada rezultātiem, kurus operators nevar atgūt ar sistēmas pakalpojuma ieņēmumiem. Ņemot vērā informācijas tehnoloģiju straujo attīstību AS "Sadales tīkls" ieskatā ir nepieņemami, ka neskatoties uz to, ka datu validēšanu ir iespējams veikt sistēmu līmenī, normatīvais regulējums pieļautu, ka pārvades sistēmas operatora kļūdas gadījumā pārvaldes sistēmas lietotājam piemērotu neierobežoti ilgu pārrēķina periodu, radot zaudējumus visiem, izņemot pašu pārvades sistēmas operatoru.
Ministrijas piedāvātais regulējums nemotivē pārvades sistēmas operatoru efektīvi organizēt savu darbību un pilnveidot komercuzskaites pārvaldību. Ja ar regulējumu tiek  izveidota pieeja, ka sistēmas operators ilgstoši var īstenot neatbilstošu komercuzskaiti, un periodiski veikt uzskaites datu pārrēķinu, neuzņemoties par to nekādu atbildību un visas finansiālās sekas atstājot uz sistēmas lietotāju un citām iesaistītajām pusēm, tad faktiski vispār varētu atteikties no jebkādām komercuzskaitei izvirzītajām kvalitātes prasībām, t.sk. prasībām par komercuzskaites iekārtu metroloģiskajām prasībām. Noteikumos piedāvātā pieeja  neatbilstoša mērījumu vienotības, elektroenerģijas tirgus darbības un patērētāju tiesību elementāriem principiem.
Sadales sistēmas operatora ieskatā nav pieļaujams Ministru kabineta noteikumos nostiprināt principu, ka kāds no sistēmas vai tirgus dalībniekiem ir tiesīgs kļūdīties, bet tā kļūdu sekas cieš citi sistēmas vai tirgus dalībnieki. Šāda pieeja ir pretēji sistēmas un tirgus dalībnieku vienlīdzības principam un var radīt nevēlamu tirgus deformāciju. AS "Sadales tīkls", kā elektroenerģijas lietotājs, kurš ir pilnībā izpilda savas saistības pret pārvades sistēmas operatoru un nav pieļāvis neatļautas darbības, tiek padarīts par potenciālu parādnieku, jo tam nav nekādu iespēju šādas darījuma partnera kļūdas identificēt un novērst. AS "Sadales tīkls" uzskata, ka ministrijas piedāvātā pārrēķinu veikšana un papildus kompensējoša rēķina izrakstīšana, vai nākotnes rēķinu korekcija ir pretrunā ar tiesiskās stabilitātes principu. Savlaicīgi izpildot saistības un nepieļaujot nekādus pārkāpumus, AS "Sadales tīkls" var tiesiski paļauties, ka līdzēju tiesiskās attiecības netiks pārskatītas par periodu, kurā AS "Sadales tīkls" ir veicis visus norēķinus un nav pieļāvis prettiesisku rīcību vai rupju neuzmanību.
AS "Sadales tīkls" vērš uzmanību, ka pārrēķinu veikšanai ir īpaši būtiska ietekme uz tirgus darbību. AS "Sadales tīkls" nevar piekrist anotācijā minētajam, ka Turklāt apjoms, par kuru pārvades sistēmas operatora elektroenerģijas komercuzskaites mēraparāta vai ar to saistīto informācijas tehnoloģiju sistēmu nepareizas darbības vai kļūdainu aprēķinu gadījumā ir veikts nepareizs norēķins, neietekmē sadales sistēmas operatora un tā klientu veiktu norēķinu, bet gan tiek tieši attiecināts uz sistēmas operatoru zudumu apjomu. Sistēmas operators norāda, ka pārrēķinu veikšana būtiski ietekmēs sistēmas operatoru, jo zudumu apjomu sistēmas operators iepērk no tirgotāja, kas prognozē nepieciešamo apjomu. Šāda pārrēķinu veikšana atstāj būtisku ietekmi uz tirgotāju, jo šādu pārrēķinu (nedz mēnesi, nedz apjomu) nevar prognozēt, jo tas būs atkarīgs tikai un vienīgi no pārvades sistēmas operatora pārrēķina. Tādējādi tas var novest pie situācijām, ka tirgotājam iestātos nebalanss. Papildus šāds risks tirgotājiem, var ietekmē tirgotāju piedāvāto cenu sistēmas operatoram zudumu segšanai, kas ir būtiska tarifu sastāvdaļa.
AS "Sadales tīkls" uzskata, ka piedāvātais regulējums ir pretrunā ar Elektroenerģijas sadales sistēmas pakalpojumu tarifu aprēķināšanas metodiku, kas var radīt būtiskas (neprognozējamas) finansiālas AS "Sadales tīkls" izmaksas nākotnē. Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas metodika paredz ierobežotu zudumu apmēru, kuri ir iekļaujami sadales sistēmas tarifā un tiek uzskatīti par attaisnotiem, un to atbilstību tarifu pamatotībai sistēmas operators pierāda Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijai. Šādu vēsturisku kļūdu iekļaušana zudumos nav paredzēta tarifu metodikā, kas rezultēsies neplānotos sadales sistēmas operatora zaudējumos, kuri būs  jāsedz sadales sistēmas operatora akcionāram. Kā arī šāds mehānisms būtiski nodarīs finanšu zaudējumus tirgotājam, kas nodrošina elektroenerģiju AS "Sadales tīkls", jo tirgotājam šādu apjomu neiekļaujot regulārajās piegādēs, radīsies nebalanss par kura izveidošanos būs jāapmaksā pēc pārvades sistēmas operatora  nebalansa cenas.
AS "Sadales tīkls" ieskatā elektroenerģijas tirgum ir jāvirzās tādā virzienā, ka atbildībai par pieļautajām kļūdām ir jāuzņemas tam tirgus dalībniekam, kas kļūdu ir pieļāvis.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam noteikumu 76.punktā svītrot vārdus "atslēgšana nepieciešama elektroenerģijas komercuzskaites mēraparāta vai mērmaiņu pārbaudes vai nomaiņas veikšanai un "

Esošā punkta redakcija paredz, ka gadījumā, ja sprieguma atslēgšana nepārsniedz 30 minūtes, operators brīdina lietotāju tieši pirms atslēgšanas (nevis vismaz 5 dienas iepriekš), tomēr šāda pieeja tiek pieļauta tikai ļoti specifisku darbu veikšanai -  elektroenerģijas komercuzskaites mēraparāta vai mērmaiņu pārbaudes vai nomaiņas veikšanai. 
AS "Sadales tīkls" aicina pārskatīt attiecīgā punkta redakciju, lai nodrošinātu to, ka brīdināšana tieši pirms atslēgšanas būtu īstenojama arī citu darbu veikšanas gadījumos, kad sprieguma atslēgšana nepārsniedz 30 minūtes. Šāda īslaicīga atslēgšana, piemēram, tiek veikta pēc elektrotīklu rekonstrukcijas pārslēdzot lietotāja elektrotīklus no novecojušā elektrotīkla uz jaunizbūvēto elektrotīklu. Attiecīga izmaiņa uzlabotu sistēmas operatora darbības efektivitāti, kā arī nepasliktinātu elektroenerģijas lietotāja apgādes kvalitāti. Ja brīdināšana tieši pirms atslēguma ir pieļaujama elektroenerģijas komercuzskaites mēraparāta nomaiņas gadījumā, tad nav pamatojuma šādu pašu pieeju nepiemērot cita veida darbu īstenošanas gadījumā, kuros atslēguma laiks var būt pat īsāks. 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Sistēmas operators ierosina mainīt ministrijas piedāvāto avansa rēķina procedūru.
Sistēmas operatora ieskatā pie avansa aprēķina un rēķina pārbaudes nebūtu iesaistāms SPRK. SPRK iesaiste ir saglabājam pie sistēmas operatora faktisko izdevumu uzraudzības un kontroles. Sistēmas operatora ieskatā novembra un decembra avansa aprēķins un rēķins būtu nosakāms ne lielāks, kā summa no divām kalendārā gada ietvaros vidējo desmit mēnešos faktisko negūto ieņēmumu vērtībām. 
Līdz ar to SPRK veiktu kontroli pār faktisko izdevumu kompensēšanu, kur pēc SPRK atzinuma un pamatojoties uz noteikumu 1561.6. punktu, puses veiktu galīgos norēķinus par novembra un decembra mēnesi.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam svītrot vārdus "līdz kārtēja gada 15.novembrim ir tiesības".

Sistēmas operatora ieskatā normā nebūtu nosakām konkrēts datums, līdz kuram būtu iesniedzams avansa rēķins. Rēķins par faktiskām izmaksām oktobrī, atbilstoši MK noteikumos noteiktajai kārtībai, varētu tikt iesniegts tikai novembra beigās. Avansa rēķinu būtu pamatoti sagatavot, ņemot vērā faktisko, SPRK izvērtēto izmaksu apmēru par oktobri.
 
Piedāvātā redakcija
156.11. sistēmas operators aprēķina, sagatavo un iesniedz regulatorā aprēķinu par Elektroenerģijas tirgus likuma pārejas noteikumu 109. punktā minētajiem pamatotajiem negūtajiem ieņēmumiem (turpmāk - aprēķins). Sistēmas operatoram ir tiesības aprēķināt, sagatavot un iesniegt regulatorā aprēķinu par kārtējā gada novembrī un decembrī Elektroenerģijas tirgus likuma pārejas noteikumu 109.punktā minētajiem, plānotajiem pamatotajiem negūtajiem ieņēmumiem (turpmāk - avansa aprēķins);
6.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt vai minētās normas nebūtu atspoguļojamas arī noteikumu projektā, jo tās tiek atspoguļotas tikai konsolidētā noteikumu projektā.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Noteikumu 63.1. apakšpunktā skaitli un vārdus "0 V" aizstāt ar skaitli un vārdiem "0 kilovati":

Esošajā punkta redakcijā pēdējā teikumā ir nepareiza jaudas mērvienība. Ir lietots "0 V", bet ir jābūt "0 kilovati". ".
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Noteikumu projekta 156.11. punkta otrajā teikumā divas reizes atkārtojas "ir tiesības".
Piedāvātā redakcija
-
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk