Atzinums

Projekta ID
25-TA-640
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
26.03.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 21.pants nosaka, ka projektu iesniegumu vērtēšanai sadarbības iestāde izveido projektu iesniegumu vērtēšanas komisiju, kuras sastāvā ir vismaz viens pārstāvis no atbildīgās iestādes, kuras pārziņā ir attiecīgais specifiskā atbalsta mērķis, un attiecīgās nozares ministrijas pārstāvis (ja attiecināms). Ministru kabinets var noteikt citus papildu nosacījumus projektu iesniegumu vērtēšanas komisijas izveidei, ja tas izriet no Eiropas Savienības un Latvijas Republikas normatīvajiem aktiem. Aicinām papildināt noteikumu projekta anotāciju ar informāciju uz kāda normatīvā akta pamata plānošanas reģiona pārstāvis piedalīsies projekta iesniegumu vērtēšanas komisijā.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lai nodrošinātu MK noteikumos iekļauto prasību atbilstību Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta izstrādātajām Vadlīnijām (rekomendācijām) par minimālajām prasībām III kategorijas patvertnes ierīkošanai, lūdzam veikt šādus precizējumus:
1) 14.1.apakšpunktu papildināt ar jaunu apakšpunktu, iekļaujot obligāti ieviešamu nosacījumu par telpu apdares materiāliem: telpu apdarei izmantoti nedegoši un nedrūpoši materiāli.
2) precizēt 14.1.2.apakšpunktu, paredzot, ka: sienas un griestu pārsegumi ir uzbūvēti no dzelzsbetona, blokiem vai ķieģeļiem;
3) 14.2.1.apakšpunktu precizēt šādā redakcijā: “nodrošināta iespēja iekļūt ar bērnu ratiņiem un cilvēkiem ratiņkrēslos patstāvīgi vai ar līdzcilvēku atbalstu”;
4) 14.5.1.apakšpunktu papildināt šādā redakcijā: “nodrošināti sanitārajām un higiēnas prasībām atbilstoši apstākļi, tai skaitā pieejamība dzeramajam ūdenim”.
5) papildināt anotācijā aprakstu par dzeramā ūdens pieejamības risinājumiem patvertnēs, norādot plānotās darbības to īstenošanai.

Vienlaikus aicinām papildināt 24.4.apakšpunktu ar jauniem apakšpunktiem par ventilācijas un dzeramā ūdens sistēmu nodrošināšanu telpās:
1) telpām vai telpu grupām nepieciešamās ventilācijas (mehāniskās vai dabīgās) sistēmas atjaunošana vai pārbūve;2) telpām vai telpu grupām nepieciešamā dzeramā ūdens apgādes sistēmas atjaunošana vai pārbūve.
Aicinām vērtēt, vai plānotajās telpās ir iepriekš minētās sistēmas un nav nepieciešama to izbūve no jauna.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam norādīt skaidru nacionālā finansējuma sadali, norādot konkrētu valsts budžeta finansējuma apmēru un pašvaldību budžeta finansējuma apmēru, ņemot vērā noteikumu projekta 20.punktā norādītos projekta iesniedzējus un anotācijas 3.sadaļas 6.punktā norādīto informāciju, vai arī pievienot norādi, ka nacionālā finansējuma sadalījums pa avotiem tiks noteikts Ministru kabineta rīkojumā par civilās aizsardzības mērķiem pielāgojamajiem un aprīkojamajiem objektiem (patvertnēm), kuru īstenošana paredzētā pasākuma ietvaros.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām noteikumu projekta 19.punkta trešajā teikumā ietvert norādi, ka avansa un starpposma maksājumu kopsumma nepārsniedz 90 procentus no projektam piešķirtā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējuma un valsts budžeta līdzfinansējuma kopsummas, tādējādi nodrošinot atbilstību Ministru kabineta 2023.gada 25.aprīļa noteikumu Nr.205 “Valsts budžeta līdzekļu plānošanas kārtība Eiropas Savienības fondu projektu īstenošanai un maksājumu veikšanai 2021.–2027. gada plānošanas periodā” (turpmāk - MK noteikumi Nr.205) regulējumam, un to ka noteikumu projekts paredz valsts budžeta līdzekļu piesaisti.  Vienlaikus lūdzam noteikumu projekta anotācijā skaidrot, kāpēc tieši šāda avansa apmērs ir noteikts noteikumu projekta 19.punktā, jo MK noteikumi Nr.205 paredz 30% avansa maksājumu.



Piedāvātā redakcija
19. Sadarbības iestāde, ja tai ir pieejami valsts budžeta līdzekļi, izvērtējot plānotā avansa apmēru, tā pamatojumu, pamatojoties uz finansējuma saņēmēja rakstisku avansa pieprasījumu, var piešķirt finansējuma saņēmējam avansu pēc vienošanās par projekta īstenošanu noslēgšanas. Finansējuma saņēmējs avansa pieprasījumu sagatavo un sadarbības iestāde to apstiprina, ņemot vērā, ka plānotā avansa apmērs un tā pamatojums atbilst spējai to izlietot sešu mēnešu laikā saimnieciskā gada ietvaros. Finansējuma saņēmējam avansu var piešķirt līdz 50 procentiem no projektam piešķirtā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums un valsts budžeta līdzfinansējuma kopsummas, ievērojot, ka avansu var izmaksāt vairākos maksājumos un avansa un starpposma maksājumu kopsumma nepārsniedz 90 procentus no projektam piešķirtā Eiropas Reģionālās attīstības fonda un valsts budžeta finansējuma kopsummas.
5.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Skaidrojam, ka gadījumā, ja publiskie resursi tiek piešķirti patvertņu izbūvei vai ierīkošanai un nodrošināšanai ar nepieciešamo aprīkojumu, kas ir saimnieciskās darbības veicēju īpašumā/lietojumā, publisko līdzekļu piešķiršana (jebkādā formā) iepriekš minēto darbību veikšanai ir jāvērtē komercdarbības atbalsta kontroles kontekstā, jo publisko līdzekļu piešķiršana saimnieciskās darbības veikšanai ir jāanalizē atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma (KAKL) 5.pantā noteiktajām pazīmēm un, ja tiktu secināts, ka atbalsts kvalificējams kā komercdarbības atbalsts (jo vienlaikus izpildās visas pazīmes), to ieviešanā ir jāpiemēro komercdarbības atbalsta regulējums. 
Anotācijā minēts, ka tiek pieļauta pasākuma ietvaros atbalstīto telpu izmantošana objekta īpašnieka vajadzībām, ievērojot Civilās aizsardzības un katastrofas pārvaldīšanas likuma prasības, kas nosaka, ka patvertnes jāveido tā, lai tās būtu izmantojamas kā divējāda lietojuma nozīmes objekti (kuras ikdienas apstākļos var izmantot objekta īpašnieka vajadzībām, piemēram, pazemes autostāvvietas, saimnieciskās telpas u.c. telpas). Vienlaikus noteikumu 20.punkts nosaka projekta iesniedzēju, kas ir valsts tiešās pārvaldes iestāde, pašvaldība vai tās izveidota iestāde, valsts vai pašvaldības kapitālsabiedrība, kas veic deleģēto pārvaldes uzdevumu izpildi, augstākās izglītības un zinātnes institūcija, kas īsteno studiju programmas un veic zinātnisko darbību, vai cita šo noteikumu 5. punktā minētajā Ministru kabineta rīkojumā norādītā publisko tiesību juridiskā persona. Proti, ir secināms, ka daļa projektu iesniedzēju būs saimnieciskās darbības veicēji, un, ja atbalsts paredzēts divējāda lietojuma nozīmes objektiem, kas tiek izmantoti arī saimnieciskās darbības veikšanai, ir jāievēro augstākminētais (analīze par to, vai vienlaikus izpildās visas KAKL 5.panta pazīmes, un atbilstoša komercdarbības atbalsta regulējuma piemērošana). Attiecīgi lūdzam papildināt noteikumus ar atbilstošām komercdarbības atbalsta regulējuma normām un sniegt izvērtējumu anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta anotācijas sadaļā 1.3. "Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi” apakšsadaļā “Risinājuma apraksts” ietverto informāciju par vienoto personāla izmaksu likmi atbilstoši ES fondu Vadošās iestādes sniegtajiem komentāriem vienotās personāla izmaksu likmes izskatīšanas procesā.

Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lai vienkāršotu un iekļautu visus ieceres dokumentu veidus, tostarp paziņojumu par būvniecību, un neizdalot atsevišķi katru, aicinām precizēt punktu šādā redakcijā: būvniecības ieceres dokumentācijas izstrāde visām projektā paredzētajām būvniecības darbībām;
Vienlaikus, ņemot vērā to, ka patvertnes paredzēts izvietot esošu ēku telpās, veicot to pārbūvi un atjaunošanu, aicinām izvērtēt nepieciešamību iekļaut tiešajās attiecināmajās izmaksās arī tehniskās apsekošanas un/ vai izpētes izmaksas, kā arī ekspertīzes izmaksas, ja to veikšana ir priekšnosacījums būvniecības ieceres dokumentācijas izstrādei.
 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam autoruzraudzības un būvuzraudzības izmaksas izdalīt kā atsevišķu apakšpunktu, jo tās nav projekta iesnieguma pamatojošās dokumentācijas sagatavošanas izmaksas. Vienlaikus vēršam uzmanību, vadošās iestādes vadlīnijās Nr 1.2 “Vadlīnijas attiecināmo izmaksu noteikšanai Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gada plānošanas periodā” ierosinātie grozījumi, kas paredz tai skaitā autoruzraudzības un būvuzraudzības izmaksu ierobežojumu svītrošanu, pašlaik ir saskaņošanas procesā un gala versija vēl nav apstiprināta, līdz ar to aicinām ņemt vērā, ka tajā vēl iespējamas izmaiņas, t.sk. tādas, kas ietekmētu arī šo MK noteikumu projektu un tajā ietvertos attiecināmības nosacījumus.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām noteikumu projekta 27.punktu papildināt ar precīzu atsauci uz Eiropas Savienības tiesību aktu, viennozīmīgai tiesību normas interpretācijai.

 
Piedāvātā redakcija
27. Pievienotās vērtības nodokļa maksājumi, kas tiešā veidā saistīti ar projektu, uzskatāmi par attiecināmajām izmaksām saskaņā ar regulas Nr. 2021/1060 64. panta 1. punkta "c" apakšpunktu, ja pievienotās vērtības nodoklis nav atgūstams atbilstoši normatīvajiem aktiem nodokļu politikas jomā.
10.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam nodrošināt, ka noteikumu projekta 29.punktā minētās izmaksas, kas finansējamas ārpus projekta, netiek norādītās projekta iesniegumā, izpildot Ministru kabineta 2022.gada 25.janvāra sēde protokola Nr.4 24. § Likumprojekts “Eiropas Savienības fondu 2021.-2027. gada plānošanas perioda vadības likums” 4.punktā “Noteikt, ka nozares ministrijas specifiskā atbalsta mērķa, Eiropas Savienības fonda projekta plānošanas un īstenošanas posmā, tai skaitā veicot grozījumus specifiskā atbalsta mērķa īstenošanas kārtībā vai Eiropas Savienības fonda projektā, neplāno neattiecināmās izmaksas, tas ir, izmaksas, kas nav saskaņā ar specifiskā atbalsta mērķa īstenošanas nosacījumiem vai pārsniedz pieejamo attiecināmo finansējumu” noteikto.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt, vai noteikumu projekts nav papildināms rezultātu/ rādītāju ilgtspējas vai uzturēšanas nodrošināšanas nosacījumus (ja attiecināms), anotācijā ietverot atbilstošu skaidrojumu, tostarp par plānoto finansējumu ilgtspējas nodrošināšanai.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ja Ministru kabineta noteikumi par specifisko atbalsta mērķi attiecināmi uz infrastruktūru, tad  minētajos noteikumos iekļauj nosacījumu par finansējuma saņēmēja tiesībām uz konkrēto objektu vai īpašumu, kurā plānots veikt ieguldījumus (īpašumā, ilgtermiņa nomā vai nodibinātas apbūves tiesības, bezatlīdzības lietošanā, valdījumā, turējumā u.c.) un  tiesībām uz konkrēto objektu vai īpašumu jābūt nostiprinātām Zemesgrāmatā, ja vien nav izņēmumi, kas jāpamato noteikumu projekta anotācijā. Lūdzam minēto aprakstīt noteikumu projekta anotācijā.

 
Piedāvātā redakcija
-
13.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lai nodrošinātu iespēju pārliecināties par investīciju atbilstību un regulējumā ietvertajiem nosacījumiem attiecībā uz horizontālā principa “Nenodarīt būtisku kaitējumu” ievērošanu, lūdzam VARAM izstrādāt un iesūtīt FM horizontālā principa “Nenodarīt būtisku kaitējumu” novērtējumu 5.1.1.9. pasākumam “Objektu (patvertņu) pielāgošana un aprīkošana civilās aizsardzības mērķiem”.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta anotāciju ar kritērijiem par projekta iesniedzēju priekšatlasi, nodrošinot godīgu un caurskatāmu protenciālo projekta iesniegumu atlasi.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Lūdzam anotācijas 3.sadaļā veikt šādus precizējumus:
- precizēt 6.punktā norādīto ERAF un valsts budžeta finansējuma sadalījumu pa gadiem, jo šobrīd to kopsummas attiecīgi par 1 euro un 2 euro pārsniedz kopējā attiecināmā finansējuma summas (veicot precizējumus, lūdzam informāciju salāgot ar 1.1. un 2.1.punktā norādīto finansējuma apmēru);
- precizēt punktā “Cita informācija” sniegto informāciju, norādot, ka finansējums projektu īstenošanai attiecībā uz ERAF un valsts budžeta finansējumu tiks pieprasīts no 74. resora "Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" 80.00.00 programmas "Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai", kā arī norādīt, kuriem projekta iesniedzējiem paredzēts kā nacionālo finansējumu apstiprināt valsts budžeta finansējumu.
Piedāvātā redakcija
-
16.
MK sēdes protokollēmuma projekts
1. Pieņemt iesniegto noteikumu projektu.
Priekšlikums
Pirms noteikumu tālākas virzības lūdzam VARAM izvērtēt nepieciešamību MK protokollēmumā iekļaut punktu, kas nosaka, ka ES kohēzijas politikas programmas 2021. -2027.gadam (turpmāk - programma) 5.1.1.9.pasākums var tikt uzsākts, t.sk. izmantojot plānoto elastības finansējumu, pirms EK lēmuma saņemšanas par programmas grozījumiem, ņemot vērā, ka programmas grozījumus, ar kuriem šādu lēmumu plānots virzīt, plānots iesniegt vēlāk par sākotnēji paredzēto 2025.gada 31.martu.
Piedāvātā redakcija
1. Atļaut Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijai kā Eiropas Savienības (turpmāk - ES) fondu atbildīgajai iestādei, pirms Eiropas Komisijas lēmuma par ES kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gadam (turpmāk - Programma) vidusposma pārskatu, uzsākt, t.sk. izmantojot plānoto elastības finansējumu, 5.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Vietējās teritorijas integrētās sociālās, ekonomiskās un vides attīstības un kultūras mantojuma, tūrisma un drošības veicināšana pilsētu funkcionālajās teritorijās" 5.1.1.9. pasākuma "Objektu (patvertņu) pielāgošana un aprīkošana civilās aizsardzības mērķiem" īstenošanas noteikumi" (turpmāk - 5.1.1.9.pasākums) īstenošanu.

2. Centrālajai finanšu un līgumu aģentūrai kā ES fondu sadarbības iestādei veikt 5.1.1.9.pasākuma projektu iesniegumu atlases ietvaros iesniegto projektu iesniegumu vērtēšanu un, pēc projektu iesniegumu apstiprināšanas, slēgt ar finansējuma saņēmējiem vienošanās vai līgumu par projektu īstenošanu atbilstoši Programmā noteiktajam finansējuma sadalījumam, tai skaitā elastības finansējumam.

3. Ja netiek saņemts pozitīvs Eiropas Komisijas lēmums par grozījumiem Programmā, kas skar ar šo pasākumu saistītas finansējuma pārdales, Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija sagatavot un iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā informatīvo ziņojumu par priekšlikumiem turpmākai rīcībai.