Atzinums

Projekta ID
23-TA-1658
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
04.08.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Iebildums
Lūdzam papildināt anotācijas 1.1. sadaļu ar atsauci uz Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.–2020. gada plānošanas perioda vadības likuma 20.panta 6. un 13.punktu, ņemot vērā deleģējumu uz kura pamata izdoti Ministru kabineta 2016. gada 16. augusta noteikumi Nr. 562 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 1.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt Latvijas zinātnisko institūciju pētniecisko un inovatīvo kapacitāti un spēju piesaistīt ārējo finansējumu, ieguldot cilvēkresursos un infrastruktūrā" 1.1.1.4. pasākuma "P&A infrastruktūras attīstīšana viedās specializācijas jomās un zinātnisko institūciju institucionālās kapacitātes stiprināšana" īstenošanas noteikumi.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Gadījumā, ja tiek konstatēts, ka ar saimniecisku darbību nesaistītam projektam piešķirtais publiskais finansējums tā dzīves cikla laikā neatbilst šo noteikumu 21.1.apakšpunktā minētajiem nosacījumiem, tas ir uzskatāms par nelikumīgu komercdarbības atbalstu, un uz to ir attiecināmi nosacījumi, kas minēti noteikumu 47.1punktā. Attiecīgi lūdzam svītrot noteikumu projekta 48.punktu un sniegt atbilstošu skaidrojumu anotācijā. 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt, kādu projektu īstenošanas gala termiņu noteikt 56.1(prim) punktā, jo no tā atkarīgs, vai projekti būs jāpaziņo Eiropas Komisijai, slēdzot programmu:
[1] Ja projektu īsteno līdz 2024. gada 31.oktobrim, tad projektu līgumslēdzējam būtu pietiekoši ilgs laiks, lai pārliecinātos par projekta mērķu sasniegšanu un funkcionalitātes nodrošināšanu, pirms Eiropas Komisijai tiktu iesniegti darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” slēgšanas dokumenti (šobrīd termiņš dokumentu iesniegšanai ir 2025. gada 15.februāris), t.i., projekti nebūtu jāziņo Eiropas Komisijai kā nefunkcionējošu EK programmu slēgšanas vadlīniju izpratnē. Nosakot minēto īstenošanas termiņu nepieciešams dzēst grozījumu projekta protokollēmuma projekta 5.punktu, jo atsauce uz EK programmu slēgšanas vadlīnijām nebūtu atbilstoša.
[2] Ja projektu īsteno līdz 2026. gada 31.oktobrim, projekti būtu jāpaziņo Eiropas Komisijai kā nefunkcionējoši EK programmu slēgšanas vadlīniju izpratnē kopā ar darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” slēgšanas dokumentiem, un projektu līgumslēdzējam būtu pietiekoši ilgs laiks, lai pārliecinātos par projekta mērķu sasniegšanu un funkcionalitātes nodrošināšanu, pirms ziņošanas Eiropas Komisijai par nefunkcionējošo projektu mērķu sasniegšanu un funkcionalitātes nodrošināšanu (šobrīd paziņojums par funkcionalitāti Eiropas Komisijai jāsniedz līdz 2027. gada 15. februārim).

 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Nepārprotamības nodrošināšanai lūdzam papildināt anotāciju ar skaidrojumu, ka RTU projektam, iesniedzot grozījumu projektu CFLA, kā īstenošanas termiņu jānosaka tādu, līdz kuram paredzēts pabeigt visas darbības un nodrošināt projekta mērķu sasniegšanu, savukārt neatkarīgi no pagarinātā termiņa, CFLA attiecinās tikai tos izdevumus, kas projekta ieviesējam būs radušies līdz 31.12.2023.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Tā kā MK noteikumu grozījumi pēc būtības attiecas uz visiem 1.1.1.4.pasākuma finansējuma saņēmējiem, aicinām anotācijā ietvert informāciju, ka ir plānota visu finansējuma saņēmēju informēšana par grozījumiem pēc to apstiprināšanas MK.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Papildus anotācijā jau noteiktajam, ka MK noteikumu projekts skars finansējuma saņēmējus, lūdzam anotācijā sniegt IZM izvērtējumu par ietekmi (pozitīva, negatīva vai cita) uz finansējuma saņēmējiem.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam anotācijas 1.3.sadaļā, pirmo reizi minot EK slēgšanas vadlīnijas, norādīt pilno nosaukumu.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam anotācijā skaidrot, kas domāts ar anotācijas 1.3.sadaļā minēto RTU privāto finansējumu EUR 2 103 307 apmērā - kas tie ir par privātajiem līdzekļiem.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju ar analīzi, kā projekta nerealizācija vai īstenošana pēc 2023.gada 31.decembra  ietekmēs 1.1.1.4 pasākuma “"P&A infrastruktūras attīstīšana viedās specializācijas jomās un zinātnisko institūciju institucionālās kapacitātes stiprināšana"” sasniedzamos iznākuma rādītājus, t.sk. snieguma ietvara rādītāju “To pētnieku skaits pilna laika ekvivalenta izteiksmē, kuri strādā uzlabotos pētniecības infrastruktūras objektos”, kura 65% no DP mērķa nesasniegšanas gadījumā, pastāv EK finanšu korekcijas risks
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums

Lūdzam anotācijas 1.3. sadaļas "Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi" "Risinājuma apraksts" 8. rindkopā norādīt Regulas Nr. 1303/2013 pilnu nosaukumu.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas 1.3. sadaļas pirmo rindkopu ar precizētu un konkrētu adresi BBCE ēkai.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Anotācija (ex-ante)
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Priekšlikums
Ņemot vērtā, ka anotācijas 1.3. sadaļā ir minēts, ka noteikumu projekta grozījumi ietekmēs finansējuma saņēmēju, lūdzam papildināt anotācijas 2.sadaļu  "Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu" ar informāciju vai augšminētie grozījumi, neradīs papildu administratīvo slogu un ietekmēs finansējuma saņēmēju.
Piedāvātā redakcija
-
13.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Priekšlikums
Lūdzam lietot pilno EK slēgšanas vadlīniju nosaukumu.
Piedāvātā redakcija
-
14.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Priekšlikums
Lūdzam protokollēmuma 3. punktā un turpmākajos punktos, kur attiecināms, aizstāt vārdus "ES fondu" ar vārdiem "Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fondu".
Piedāvātā redakcija
-
15.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā protokollēmuma 5.punktā minēto, lūdzam papildināt protokollēmuma 4.punktu ar vārdiem un skaitļiem "(turpmāk - 1.1.1.4. pasākuma)" pirms vārda "projektam".
Piedāvātā redakcija
-
16.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Priekšlikums
Lūdzam aizstāt protokollēmuma 5.punktā vārdus "šo noteikumu" ar vārdiem "Ministru kabineta 2016. gada 16. augusta noteikumu Nr. 562 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 1.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt Latvijas zinātnisko institūciju pētniecisko un inovatīvo kapacitāti un spēju piesaistīt ārējo finansējumu, ieguldot cilvēkresursos un infrastruktūrā" 1.1.1.4. pasākuma "P&A infrastruktūras attīstīšana viedās specializācijas jomās un zinātnisko institūciju institucionālās kapacitātes stiprināšana" īstenošanas noteikumi"".
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka ir stājušās spēkā izmaiņas nacionālajā komercdarbības atbalsta kontroles regulējumā - Komercdarbības atbalsta kontroles likumā, un tas ir papildināts ar IV un V nodaļu, kas paredz nosacījumus nelikumīga komercdarbības atbalsta atgūšanā. Attiecīgi aicinām izskatīt iespēju precizēt 47.1punktu, piemēram, šādā redakcijā: 
Piedāvātā redakcija
47.1Ja šo noteikumu 21.1. un 21.2.1. apakšpunktā minētajā gadījumā ir pārkāpti Komisijas regulas Nr. 651/2014 nosacījumi, finansējuma saņēmējam ir pienākums atmaksāt sadarbības iestādei visu projekta ietvaros attiecīgajā gadā saņemto nelikumīgo komercdarbības atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem.
18.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka ir stājušās spēkā izmaiņas nacionālajā komercdarbības atbalsta kontroles regulējumā - Komercdarbības atbalsta kontroles likumā, un tas ir papildināts ar IV un V nodaļu, kas paredz nosacījumus nelikumīga komercdarbības atbalsta atgūšanā. Attiecīgi aicinām izskatīt iespēju precizēt 55.1punktu, piemēram, šādā redakcijā: 
Piedāvātā redakcija
55.1Ja šo noteikumu 52. punktā minētajā gadījumā ir pārkāpti Komisijas regulas Nr. 651/2014 nosacījumi, finansējuma saņēmējam ir pienākums atmaksāt sadarbības iestādei visu projekta ietvaros saņemto nelikumīgo publisko finansējumu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem.
19.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam noteikumu projekta 56.1(prim) punktā vārdu "tad" aizvietot ar "un", ņemot vērā, ka sadarbības iestāde un atbildīgā iestāde, izvērtējot projekta īstenošanas termiņa pagarinājumu, var arī nesniegt pozitīvu atzinumu.
Piedāvātā redakcija
Gadījumos, kad finansējuma saņēmējs nevar pilnībā pabeigt projektā plānotās aktivitātes un sasniegt projektā plānotos iznākuma rādītājus līdz termiņam, kas noteikts Regulas Nr. 1303/2013 65. panta 2. punktā, un sadarbības iestāde un atbildīga iestāde savas kompetences ietvarā izvērtējot sniedz pozitīvu atzinumu par projekta termiņa pagarināšanu…
20.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka noteikumu grozījumu projekta 3. pielikuma 6.9.2.3. punktā ir radusies iespējams tehniska kļūda un norādītās atsauces vietā ir redzams ieraksts par kļūdu.
Piedāvātā redakcija
-