Projekta ID
22-TA-2444Atzinuma sniedzējs
SIA "Eco Baltia vide"
Atzinums iesniegts
23.12.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Likumprojekta ietvaros, vismaz līdz brīdim, kamēr tiek sasniegti Noteikumos Nr. 480 norādītie apjomi (mērķi) attiecībā uz iepakojuma reģenerāciju un pārstrādi, arī reģenerācija tiek ietverta pārstrādes apjomos un par šo apjomu netiek piemērota DRN likme.
Piedāvātā redakcija
Izteikt likumprojekta 5.panta, likuma 8.panta 1.1 jaunās daļas 2) punktu šādā redakcijā:
“2) iepakojumam no plastmasas un kompozīta materiāliem, kura materiāla īpašības neļauj to pārstrādāt, izņemot reģenerēt normatīvajos aktos noteiktajā apmērā, vai kas nesatur pārstrādātu plastmasu vismaz 25 % apmērā;”
“2) iepakojumam no plastmasas un kompozīta materiāliem, kura materiāla īpašības neļauj to pārstrādāt, izņemot reģenerēt normatīvajos aktos noteiktajā apmērā, vai kas nesatur pārstrādātu plastmasu vismaz 25 % apmērā;”
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Aicinām ministriju atvērt diskusiju par to vai Dabas resursu nodokļa likumā būtu jānosaka, ka Ministru kabinets paredz nodošanu atkārtotai izmantošanai apjomu noteikšanas kārtību elektronikai un koksnei līdzīgi, kā tas ir noteikts attiecībā par tekstilu (2) daļas ceturtajā punktā.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Piedāvājam likumprojektā paredzēt detalizētāku un sīkāku transportlīdzekļu kategoriju sadalījumu. Ņemot vērā spēkā esošo normatīvo regulējumu, kā arī pastāvošo situāciju transportlīdzekļu jomā, redzams, ka gan katras transportlīdzekļa kategorijas, gan apakškategorijas pazīmes savā starpā ir ar būtiskām atšķirībām, tajā skaitā arī attiecībā uz transportlīdzekļa riepām, to skaitu un formu.
Piedāvātā redakcija
Izteikt likumprojekta 13.pantu, likuma 23.panta papildināšanu ar septīto daļu šādā redakcijā:
“13. 23. pantu papildināt ar septīto daļu šādā redakcijā:
“(7) Riepām, ar ko ir aprīkoti transportlīdzekļi, piemēro šādas nodokļa likmes:
1) par riepām, ar ko ir aprīkots L kategorijas transportlīdzeklis – 25 euro par vienu transportlīdzekli;
2) par riepām, ar ko ir aprīkots M kategorijas transportlīdzeklis:
a) M1 kategorijas transportlīdzeklis – 25 euro par vienu transportlīdzekli;
b) M2 kategorijas transportlīdzeklis – 80 euro par vienu transportlīdzekli;
c) M3 kategorijas transportlīdzeklis – 300 euro par vienu transportlīdzekli;
3) par riepām, ar ko ir aprīkots N kategorijas transportlīdzeklis :
a) N1 kategorijas transportlīdzeklis – 40 euro par vienu transportlīdzekli;
b) N2 kategorijas transportlīdzeklis – 300 euro par vienu transportlīdzekli;
c) N3 kategorijas transportlīdzeklis – 500 euro par vienu transportlīdzekli;
4) par riepām, ar ko ir aprīkots O kategorijas transportlīdzeklis – 15 euro par vienu transportlīdzekli.”
a) O1 kategorijas transportlīdzeklis – 10 euro par vienu transportlīdzekli;
b) O2 kategorijas transportlīdzeklis – 25 euro par vienu transportlīdzekli;
c) O3 kategorijas transportlīdzeklis – 300 euro par vienu transportlīdzekli;
d) O4 kategorijas transportlīdzeklis – 500 euro par vienu transportlīdzekli;
“13. 23. pantu papildināt ar septīto daļu šādā redakcijā:
“(7) Riepām, ar ko ir aprīkoti transportlīdzekļi, piemēro šādas nodokļa likmes:
1) par riepām, ar ko ir aprīkots L kategorijas transportlīdzeklis – 25 euro par vienu transportlīdzekli;
2) par riepām, ar ko ir aprīkots M kategorijas transportlīdzeklis:
a) M1 kategorijas transportlīdzeklis – 25 euro par vienu transportlīdzekli;
b) M2 kategorijas transportlīdzeklis – 80 euro par vienu transportlīdzekli;
c) M3 kategorijas transportlīdzeklis – 300 euro par vienu transportlīdzekli;
3) par riepām, ar ko ir aprīkots N kategorijas transportlīdzeklis :
a) N1 kategorijas transportlīdzeklis – 40 euro par vienu transportlīdzekli;
b) N2 kategorijas transportlīdzeklis – 300 euro par vienu transportlīdzekli;
c) N3 kategorijas transportlīdzeklis – 500 euro par vienu transportlīdzekli;
4) par riepām, ar ko ir aprīkots O kategorijas transportlīdzeklis – 15 euro par vienu transportlīdzekli.”
a) O1 kategorijas transportlīdzeklis – 10 euro par vienu transportlīdzekli;
b) O2 kategorijas transportlīdzeklis – 25 euro par vienu transportlīdzekli;
c) O3 kategorijas transportlīdzeklis – 300 euro par vienu transportlīdzekli;
d) O4 kategorijas transportlīdzeklis – 500 euro par vienu transportlīdzekli;
4.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Likumprojekta ietvaros, vismaz līdz brīdim, kamēr tiek sasniegti Noteikumos Nr. 480 norādītie apjomi (mērķi) attiecībā uz iepakojuma reģenerāciju un pārstrādi, arī reģenerācija tiek ietverta pārstrādes apjomos un par šo apjomu netiek piemērota DRN likme.
Papildus tam lūdzam skaidrot likuprojektā iekļautās (9) daļas būtību un ministrijas redzējumu par plānotās naudas, materiālu un datu plūsmām. Mūsuprāt, sistēmas administrēšana un uzturēšana ir jāveido caur RAS sistēmām sabalansējot visu mērķu izpildi.
(Saistīts jautājums par pārstrādājamu un nepārstrādājamu plastmasu.)
Papildus tam lūdzam skaidrot likuprojektā iekļautās (9) daļas būtību un ministrijas redzējumu par plānotās naudas, materiālu un datu plūsmām. Mūsuprāt, sistēmas administrēšana un uzturēšana ir jāveido caur RAS sistēmām sabalansējot visu mērķu izpildi.
(Saistīts jautājums par pārstrādājamu un nepārstrādājamu plastmasu.)
Piedāvātā redakcija
Izteikt likumprojekta 14.pantu par likuma 24.panta papildināšanu ar jaunu (8) daļu šādā redakcijā:
““(8) Nodokļa maksātājs maksā 1,25 euro par vienu kilogramu iepakojuma no plastmasas un kompozīta materiāliem, kura materiāla īpašības neļauj to pārstrādāt, izņemot reģenerēt normatīvajos aktos noteiktajā apmērā vai kas nesatur pārstrādātu plastmasu vismaz 25 % apmērā.”
““(8) Nodokļa maksātājs maksā 1,25 euro par vienu kilogramu iepakojuma no plastmasas un kompozīta materiāliem, kura materiāla īpašības neļauj to pārstrādāt, izņemot reģenerēt normatīvajos aktos noteiktajā apmērā vai kas nesatur pārstrādātu plastmasu vismaz 25 % apmērā.”
5.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Lai samazinātu resursu izmantošanas vispārējo ietekmi un veicinātu resursu efektīvāku izmantošanu, aicinām Dabas resursu nodokļa likuma 1.pielikuma tabulas 1-6 resursu, kas ir aizstājami ar otrreiz izmantojamiem materiāliem, nodokļa likmes dubultot.
Piedāvātā redakcija
Likme no 2024. gada 1. janvāra (euro)
Augsne – 1,72
Smilšmāls un mālsmilts, aleirīts- 0,28
Kvarca smilts – 0,90
Smilts – 0,72
Smilts-grants – 0,72
Māls, citi mālainie ieži būvmateriālu ražošanai – 0,42
Augsne – 1,72
Smilšmāls un mālsmilts, aleirīts- 0,28
Kvarca smilts – 0,90
Smilts – 0,72
Smilts-grants – 0,72
Māls, citi mālainie ieži būvmateriālu ražošanai – 0,42
6.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Lai veicinātu atkritumu radītāju interesi atkritumu šķirošanā, tādā veidā atgūstot pēc iespējas vairāk pārstrādājamu un reģenerējamu atkritumu, kā arī lai samazinātu apglabājamo atkritumu daudzumu, noteikt Dabas resursu nodokļa likuma 3.pielikumā, ka nodokļa likme par atkritumu noglabāšanu attiecīgajā tabulā norādītajā laika periodā tiek palielināta par 50,00 eiro/t.
Vidēji uz vienu mājsaimniecību tarifa slogs par atkritumu apglabāšanu būtu mērāms 2 EUR/m3 apmērā. Ņemot vērā esošo situāciju un praktisko pieredzi, tas tāpat ir pārāk mazs šķirošanu veicinošs apstāklis, līdz ar to jāturpina strādāt un jāpilnveido arī citi šķirošanu veicinošie instrumenti.
Vidēji uz vienu mājsaimniecību tarifa slogs par atkritumu apglabāšanu būtu mērāms 2 EUR/m3 apmērā. Ņemot vērā esošo situāciju un praktisko pieredzi, tas tāpat ir pārāk mazs šķirošanu veicinošs apstāklis, līdz ar to jāturpina strādāt un jāpilnveido arī citi šķirošanu veicinošie instrumenti.
Piedāvātā redakcija
Izteikt Dabas resursu nodokļa likuma 3.pielikumā noteiktās likmes šādā redakcijā:
1. Sadzīves atkritumi un ražošanas atkritumi, kas nav uzskatāmi par bīstamiem atkritumiem atbilstoši normatīvajiem aktiem par atkritumu klasifikatoru un īpašībām, kuras padara atkritumus bīstamus:
Likme laikposmā no 2022. gada 1. janvāra līdz 2023. gada 1. jūnijam (euro) - 95,00
Likme laikposmā no 2023. gada 2.jūnija līdz 2024. gada 31. decembrim (euro) - 145,00
Likme laikposmā no 2025. gada 1. janvāra līdz 2025. gada 31. decembrim (euro) - 195,00
Likme no 2026. gada 1. janvāra (euro) - 245,00
2. Bīstamie atkritumi un ražošanas atkritumi, kas ir uzskatāmi par bīstamiem atkritumiem atbilstoši normatīvajiem aktiem par atkritumu klasifikatoru un īpašībām, kuras padara atkritumus bīstamus:
Likme laikposmā no 2022. gada 1. janvāra līdz 2023. gada 1. jūnijam (euro) - 100,00
Likme laikposmā no 2023. gada 2.jūnija līdz 2024. gada 31. decembrim (euro) - 150,00
Likme laikposmā no 2025. gada 1. janvāra līdz 2025. gada 31. decembrim (euro) - 200,00
Likme no 2026. gada 1. janvāra (euro) - 250,00
1. Sadzīves atkritumi un ražošanas atkritumi, kas nav uzskatāmi par bīstamiem atkritumiem atbilstoši normatīvajiem aktiem par atkritumu klasifikatoru un īpašībām, kuras padara atkritumus bīstamus:
Likme laikposmā no 2022. gada 1. janvāra līdz 2023. gada 1. jūnijam (euro) - 95,00
Likme laikposmā no 2023. gada 2.jūnija līdz 2024. gada 31. decembrim (euro) - 145,00
Likme laikposmā no 2025. gada 1. janvāra līdz 2025. gada 31. decembrim (euro) - 195,00
Likme no 2026. gada 1. janvāra (euro) - 245,00
2. Bīstamie atkritumi un ražošanas atkritumi, kas ir uzskatāmi par bīstamiem atkritumiem atbilstoši normatīvajiem aktiem par atkritumu klasifikatoru un īpašībām, kuras padara atkritumus bīstamus:
Likme laikposmā no 2022. gada 1. janvāra līdz 2023. gada 1. jūnijam (euro) - 100,00
Likme laikposmā no 2023. gada 2.jūnija līdz 2024. gada 31. decembrim (euro) - 150,00
Likme laikposmā no 2025. gada 1. janvāra līdz 2025. gada 31. decembrim (euro) - 200,00
Likme no 2026. gada 1. janvāra (euro) - 250,00