Atzinums

Projekta ID
24-TA-2008
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
09.09.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Instrukcijas projekts
Iebildums
Tā kā instrukcijas projektā ir pieminēta pētniecības un zināšanu izplatīšanas organizācija, aicinām instrukcijas projektu papildināt arī ar šīs definīcijas skaidrojumu.


 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Instrukcijas projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka instrukcijas  mērķis ir noteikt kārtību, kādā tiek sagatavoti un saskaņoti atbalsta pasākumi darba devējiem darbinieku profesionālajai pilnveidei un papildu izglītošanai, kas attiecīgi nozīmē, ka šī instrukcija nav uzskatāma par atbalsta programmu Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 1.panta otrās daļas 3.punkta izpratnē un, ka, balstoties uz šajā instrukcijas projektā minēto atbildīgās nozares ministrijas izstrādās konkrētu atbalsta programmu normatīvo regulējumu, nav skaidrs, kādēļ instrukcijas projekta 10.1. un 10.2. apakšpunktā ir iekļauti divi atsevišķi nosacījumi no Komisijas Regulas Nr. 651/2014. Skaidrojam, ka, izstrādājot atbalsta programmas, to izstrādātājiem, pirmkārt, būs nepieciešams izvērtēt, vai plānotais atbalsta pasākums būs kvalificējams kā komercdarbības atbalsts (visos publiskā finansējuma saņēmēju līmeņos, t.sk. arī biedrību un asociāciju) un, otrkārt, ja tas kādā vai visos līmeņos būs kvalificējams kā komercdarbības atbalsts, tad, atbilstoši plānotajiem mērķiem, attiecināmajām izmaksām un plānotajam atbalsta apmēram, būs nepieciešams konkrētās atbalsta programmas normatīvajā regulējumā iekļaut atbilstoša komercdarbības atbalsta regulējuma nosacījumus. Līdz ar to lūdzam svītrot instrukcijas 10.1. un 10.2. apakšpunktus to pašreizējās redakcijās, vienlaikus papildinot 10.punktu ar vispārēju nosacījumu, ka ministrija atbalsta pasākuma normatīvajā regulējumā ietver komercdarbības atbalsta kontroles regulējuma nosacījumus.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Instrukcijas projekts
Iebildums
Tā kā no instrukcijas projekta ir saprotams, ka atbalsta pasākumu ieviešanā atbildīgās institūcijas vienmēr būs ministrijas, nevis, piemēram, pašvaldības, lūdzam precizēt instrukcijas projekta 15.punktu, lai no normas būtu viennozīmīgi skaidrs, ka atbalsta pasākumu ieviešanā atbildīgās institūcijas vienmēr būs ministrijas.


 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Instrukcijas projekts
Iebildums
Tā kā daļa no instrukcijas projekta 16.punktā minētajiem pienākumiem attiecas uz atbalsta pasākumos ieviešamajām prasībām, kas jau uzskaitītas instrukcijas projekta 10. punktā, aicinām pārskatīt instrukcijas projektu un apvienot attiecīgās prasības.



 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Instrukcijas projekts
Iebildums
Lai nodrošinātu, ka izstrādātajās atbalsta programmās vai pasākumos tiek ievēroti arī  komercdarbības atbalsta kontroles regulējuma nosacījumi, lūdzam papildināt instrukcijas projektu 16.punktu ar papildus nosacījumu, ka, izstrādājot atbalsta pasākumus, ministrija attiecīgā normatīvā regulējuma ietvaros nodrošinās attiecīgā komercdarbības atbalsta regulējuma piemērošanu, ja attiecināms.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Instrukcijas projekts
Priekšlikums
Lūgums Ekonomikas ministrijai sagatavot atbildi uz Eiropas Komisijas 2024.gada 10.jūnija e-pastu par 57.atskaites punkta izpildi un iesniegt Finanšu ministrijā kopā ar aktuālajām instrukcijas un anotācijas redakcijām iesniegšanai atkārtotai saskaņošanai Eiropas Komisijā. Atbildes Eiropas Komisijai lūgums gatavot angļu valodā, instrukcijas un anotācijas failus vēlams sagatavot angļu valodā, bet, lai paātrinātu saskaņošanas gaitu, dokumenti var būt arī bez tulkojuma.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Instrukcijas projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt instrukcijas projekta 2.1.apakšpunktā vārdus "valsts īstenotie pasākumi", ņemot vēra, ka anotācijā minēts, ka atbalsta pasākumi tiks īstenoti no dažādiem finanšu avotiem, t.sk. tos īstenos dažādi finansējuma saņēmēji gan no valsts, gan privātā/nevalstiskā sektora. Tādējādi lūdzam precizēt arī instrukcijas projekta 2.3.apakšpunktā minētos finansējuma saņēmēju veidus.
Vienlaikus lūdzam izvērtēt iespēju precizēt instrukcijas projekta tvērumu, ņemot vērā, ka Cilvēkkapitāla attīstības stratēģija ietver plašāku pasākumu klāstu pieaugušo izglītības jomā.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Instrukcijas projekts
Priekšlikums
Lūdzam instrukcijas projekta 3.punktu pārcelt uz instrukcijas projekta 2.punktu, ņemot vēra, ka šeit tiek definēts darba devējs. Vienlaikus lūdzam papildināt darba devēja definīciju, izvērtējot, vai atsevišķos atbalsta pasākumos darba devējs var būt valsts vai pašvaldību iestāde.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Instrukcijas projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt instrukcijas projekta 7.1.apakšpunktu ar pienākumu nodrošināt demarkāciju un finansējuma nepārklāšanos ar citām investīcijām.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Instrukcijas projekts
Priekšlikums
Aicinām pārskatīt instrukcijas projekta 7.1.apakšpunktu, precizējot uz kuru teksta daļu ir attiecināmi vārdi: "ja attiecas" - uz pieejamo finansējumu vai atlases kritērijus komercdarbības atbalsta piešķiršanai.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Instrukcijas projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt instrukcijas projekta 9.punktu ar informāciju, ka attiecībā uz Eiropas Savienības fondu (turpmāk - ES fondu) investīcijām atbalsta pasākumu un finansējuma saņēmēju atlase norit ievērojot ES fondu horizontālos nosacījumus un procedūras.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Instrukcijas projekts
Priekšlikums
Lūdzam skaidrot un papildināt instrukcijas projekta 11.punktu ar informāciju par kārtību, kādā ministrijas iesniedz sagatavotos atbalsta pasākumus izskatīšanai Cilvēkkapitāla attīstības padomē (turpmāk - Padome), t.sk. norādot, kurā brīdī nepieciešams Padomes saskaņojums/rekomendācija, attiecībā uz ES fondu un Atveseļošanas fonda investīcijām, ņemot vēra, ka ES fondu investīciju nosacījumi tiek skaņoti gan ES fondu Uzraudzības komitejā (attiecībā uz atlases kritērijiem), gan tiesību aktu portālā (attiecībā uz Ministru kabineta noteikumu izstrādi).
Papildus lūdzam aprakstīt anotācijā, kādā mērā instrukcijas projektā iekļautā skaņošanas kārtība ar Padomi attieksies uz jau Ministru kabinetā apstiprinātajām ES fondu investīcijām, piemēram, ES kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gadam 4.2.4.1.pasākuma 1.kārtu un 4.2.4.2.pasākumu, un īstenošanā esošiem projektiem.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Instrukcijas projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt instrukcijas projekta 13.1.apakšpunktu ar vārdu "rosināt" vai vārdiem "sniegt priekšlikumus" attiecībā uz apstiprināšanu un aktualizēšanu, līdzīgi kā noteikts citos punktos par komisijas uzdevumiem.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Instrukcijas projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt instrukcijas projekta 14.punktu, norādot, ka komisija sniedz priekšlikumus Padomei (nevis pieņem lēmumu) atbilstoši instrukcijas projekta 13.4.apakšpunktā minētajam.
Kā arī lūdzam precizēt instrukcijas projekta punktu, lai viennozīmīgi būtu saprotams, ka komisijas rekomendācijas par mācību jomām attiecas uz nākamo mācību sniegšanas periodu.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam anotācijas 1.3.sadaļā ietvert skaidrojumu par Darba likuma 96. pantā paredzēto speciālu kārtību, kādā notiek darbinieka profesionālā apmācība vai kvalifikācijas paaugstināšana, apmācības izdevumu apmaksa, atlīdzināšanas apmērs, termiņi u. c. jautājumi.
Tāpat lūdzam skaidrot Darba likuma 74. panta pirmās daļas 3. punktā noteikto, ka darba devējam ir pienākums izmaksāt šā panta trešajā daļā noteikto atlīdzību (darba algu), ja darbinieks neveic darbu attaisnojošu iemeslu dēļ, tai skaitā, kad darbinieks, pamatojoties uz attiecīgu darba devēja rīkojumu, darba laika ietvaros piedalās profesionālajā apmācībā vai kvalifikācijas paaugstināšanā.
Mūsu ieskatā minētais Darba likuma regulējums ir cieši saistīta ar šo instrukcijas projektu.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam anotācijas 1.3.sadaļā precizēt norādīto Ministru kabineta 2024. gada 7. maija noteikumu Nr. 283 “Eiropas Savienības Kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.2.4. specifiskā atbalsta mērķa “Veicināt mūžizglītību, jo īpaši paredzot elastīgas kvalifikācijas paaugstināšanas un pārkvalificēšanās iespējas visiem, ņemot vērā digitālās prasmes, labāk paredzot pārmaiņas un jaunas prasības pēc prasmēm, kas balstītas  uz darba tirgus vajadzībām, atvieglojot karjeras maiņu un sekmējot profesionālo mobilitāti” 4.2.4.2 pasākuma “Atbalsts pieaugušo individuālajās vajadzībās balstītai pieaugušo izglītībai” īstenošanas noteikumi" nosaukumu.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju ar skaidrojumu un funkciju sadalījumu starp Padomi un komisiju, kā arī aprakstīt to iesaisti pieaugušo izglītības projektos (jo īpaši jau apstiprinātos ES fondu projektos), t.sk. regularitāti, kādā tiks nodrošināta informācijas apmaiņa starp īstenošanā esošajiem projektiem un Padomi/komisiju.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Anotācijas 1.3.sadaļā norādīts, ka pēc Eiropas struktūrfondu finansējuma, plānots, ka Ekonomikas ministrija, Izglītības un zinātnes ministrija, Labklājības ministrija vai jebkura valsts vai pašvaldības iestāde var veikt pieprasījumu valsts budžeta prioritātēs vai arī MKN projekta īstenošanas laikā. Ņemot vērā, ka pieteikumus prioritārajiem pasākumiem var iesniegt tikai ministrijas un citas centrālās valsts iestādes, turklāt tikai budžeta sagatavošanas procesā, lūdzam precizēt sniegto informāciju.
 
Piedāvātā redakcija
-
19.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Anotācijas 1.3.sadaļā “ Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi” aprakstot atbalsta pasākumus, kas tiek veikti, lai ieviestu OECD ieteikumus un nodrošinātu ilgtspējīgu reformu darba devēju darbinieku prasmju pilnveidē 2.punktā ir minēts “Nodokļu atbrīvojums augstākās izglītības veicināšanai”.
Ierosinām šajā sadaļā:
1. Veikt tehnisku precizējumu un korekti norādīt likuma “Par iedzīvotāju ienākuma nodokli” nosaukumu, liekot to pēdiņās;
2. Precizēt pēdējo rindkopu, izsakot to šādā redakcijā: “Ar veiktajiem grozījumiem, kas atbrīvo no aplikšanas ar nodokļiem (algas nodokļa un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām) darba devēja maksājumus darbiniekam par augstākās izglītības iegūšanu, tiek veicināta augstākās izglītības sasaiste ar darba tirgu un darba devējam nodrošināts papildus stimuls celt savu darbinieku kvalifikāciju.”
 
Piedāvātā redakcija
-
20.
Anotācija (ex-ante)
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Priekšlikums
Kā projekta izpildē iesaistītās institūcijas anotācijas 7.1.sadaļā būtu jānorāda visas, kuras instrukcijas projekts skar.
Piedāvātā redakcija
-