Projekta ID
24-TA-613Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
06.03.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 8.1. apakšpunktā noteikto rādītāju nosaukumus atbilstoši Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmā 2021.—2027. gadam noteiktajiem.
Piedāvātā redakcija
8.1.1. 13 600 iedzīvotāji, kuriem ir padziļinātas digitālās pašapkalpošanās prasmes, tai skaitā par šo noteikumu 10. punktā minēto finansējumu – vismaz 11 454 iedzīvotāji;
8.1.2. 400 nodarbinātas personas, tostarp pašnodarbinātas personas (personu skaits), tai skaitā par šo noteikumu 10. punktā minēto finansējumu – vismaz 337 personas;
2.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam svītrot noteikumu projekta 8.2. punktu, atbilstoši Finanšu ministrijas vadlīnijās Nr. 1.4. “Vadlīnijas Ministru kabineta noteikumu par specifiskā atbalsta mērķa īstenošanu izstrādei Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas periodā” norādītajam, ka nacionālos rādītājus piemēro tikai tad, kad Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmā 2021.—2027. gadam nav noteikti iznākuma un/vai rezultāta rādītāji, tādējādi mazinot noteiktās prasības un administratīvo slogu finansējuma saņēmējam, kas nav noteiktas kā obligātās prasības Eiropas Savienības un Latvijas normatīvajā regulējumā.
Attiecīgi lūdzam precizēt arī noteikumu projekta 25.5. apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 28.punktu, aizstājot vārdus "Atbalstāma ir vides prasību integrācija'' ar vārdiem "Finansējuma saņēmējs un sadarbības partneris (ja attiecināms) izvērtē iespēju integrēt prasības", tādējādi samazinot noteiktās prasības un administratīvo slogu finansējuma saņēmējam, kas nav noteiktas kā obligātās prasības Eiropas Savienības un Latvijas normatīvajā regulējumā.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Ņemot vērā jauno 4.2.4.3. pasākuma ieviešanas modeli un izmaiņas ieviešanas nosacījumos, aicinām pārskatīt anotācijā sniegto informāciju attiecībā uz izmaksu un ieguvumu analīzi. Šis pasākums ir investīciju projekts ar skaidri definētiem mērķiem un precīzi noteiktu apmācāmo personu skaitu, un tā ieguvumi ir tieši saistīti ar digitālo prasmju paaugstināšanu un to tūlītēju pielietojumu sabiedrībā. Līdz ar to nav korekti to pielīdzināt vispārējās izglītības projektiem, kuru atdeve ir grūti kvantificējama un novērojama tikai ilgtermiņā.
Šajā kontekstā izmaksu un ieguvumu analīzei būtu jāpievēršas digitālo prasmju pieauguma ietekmei uz administratīvo efektivitāti, darba ražīgumu un pakalpojumu pieejamību, nevis tikai apmācīto skaitam kā gala rezultātam. Ieguvumu novērtējums var ietvert iedzīvotāju ietaupīto laiku, samazinātās izmaksas valsts un pašvaldību iestādēm, kā arī paaugstināto e-pakalpojumu lietojumu, kas ir kvantificējami rādītāji ar tiešu fiskālo ietekmi.
Piemērs izmaksu un ieguvumu aprēķinam:
Pieņemot, ka apmācīti tiek 13 600 iedzīvotāji un katrs no viņiem vidēji gadā veic 5 administratīvas darbības, kas pēc apmācībām tiek pārceltas uz digitālo vidi, ietaupot vidēji 0.5 stundas katrā gadījumā, kopējais sabiedrības laika ietaupījums būtu:
13 600 × 5 × 0.5 = 34 000 stundas/gadā.
Ja vidējās darba stundas vērtība ir 10 EUR, tad kopējais sabiedrības ietaupījums laika izteiksmē būtu:
34 000 × 10 = 340 000 EUR/gadā.
Šis ir tikai viens no iespējamiem piemēriem, kas ilustrē, kā izmaksu un ieguvumu analīze varētu tikt veidota šajā atbalsta pasākumā.
Lūdzam konsultēties ar Centrālās finanšu un līgumu aģentūras speciālistiem par analīzes veikšanas praktisko pusi.
Šajā kontekstā izmaksu un ieguvumu analīzei būtu jāpievēršas digitālo prasmju pieauguma ietekmei uz administratīvo efektivitāti, darba ražīgumu un pakalpojumu pieejamību, nevis tikai apmācīto skaitam kā gala rezultātam. Ieguvumu novērtējums var ietvert iedzīvotāju ietaupīto laiku, samazinātās izmaksas valsts un pašvaldību iestādēm, kā arī paaugstināto e-pakalpojumu lietojumu, kas ir kvantificējami rādītāji ar tiešu fiskālo ietekmi.
Piemērs izmaksu un ieguvumu aprēķinam:
Pieņemot, ka apmācīti tiek 13 600 iedzīvotāji un katrs no viņiem vidēji gadā veic 5 administratīvas darbības, kas pēc apmācībām tiek pārceltas uz digitālo vidi, ietaupot vidēji 0.5 stundas katrā gadījumā, kopējais sabiedrības laika ietaupījums būtu:
13 600 × 5 × 0.5 = 34 000 stundas/gadā.
Ja vidējās darba stundas vērtība ir 10 EUR, tad kopējais sabiedrības ietaupījums laika izteiksmē būtu:
34 000 × 10 = 340 000 EUR/gadā.
Šis ir tikai viens no iespējamiem piemēriem, kas ilustrē, kā izmaksu un ieguvumu analīze varētu tikt veidota šajā atbalsta pasākumā.
Lūdzam konsultēties ar Centrālās finanšu un līgumu aģentūras speciālistiem par analīzes veikšanas praktisko pusi.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju, kā apzināts un noteikts apmācāmo Valsts un pašvaldības vienotais klientu apkalpošanas centru darbinieku skaits, t.i. 400 personas.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju, kad beidzas aktīvā apmācību fāze Atveseļošanas un noturības mehānisma (turpmāk – ANM) plāna 2.3.2.1.i. “Digitālās prasmes iedzīvotājiem t.sk. jauniešiem” investīcijas ietvaros, un kādi ir to rezultāti, t.i. apmācīto iedzīvotāju skaits, apmācīto mentoru skaits, un vai apmācītie mentori nepārklāsies ar plānotajiem VPKAC apmācāmiem darbiniekiem.
Tā pat ņemot vērā izziņas 38.punkta sniegto informāciju, lūdzam papildināt anotāciju ar skaidrojumu, kādi ilgtspējas pasākumi tika iekļauti sadarbības līgumos ar pašvaldībām, un papildināt anotāciju ar izziņā ietverto informāciju par iemesliem, kāpēc pašvaldības, savu funkciju ietvaros, nevar nodrošināt ANM plāna 2.3.2.1.i. “Digitālās prasmes iedzīvotājiem t.sk. jauniešiem” investīcijā noteikto ilgtspēju.
Tā pat ņemot vērā izziņas 38.punkta sniegto informāciju, lūdzam papildināt anotāciju ar skaidrojumu, kādi ilgtspējas pasākumi tika iekļauti sadarbības līgumos ar pašvaldībām, un papildināt anotāciju ar izziņā ietverto informāciju par iemesliem, kāpēc pašvaldības, savu funkciju ietvaros, nevar nodrošināt ANM plāna 2.3.2.1.i. “Digitālās prasmes iedzīvotājiem t.sk. jauniešiem” investīcijā noteikto ilgtspēju.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam precizēt anotācijas 1.3.sadaļā pie ”Pasākumam pieejamais finansējums” norādīto informāciju, salāgojot to ar noteikumu projekta 9.punktā norādīto.
Piedāvātā redakcija
-
8.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Priekšlikums
Lūdzam saglabāt Ministru kabineta (turpmāk – MK) protokollēmuma projektā punktu, kurš noteiktu Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijai informēt MK par priekšlikumiem rīcībai gadījumā, ja netiek saņemts pozitīvs Eiropas Komisijas lēmums par grozījumiem Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmā 2021.-2027.gadam.
Piedāvātā redakcija
-