Atzinums

Projekta ID
25-TA-867
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
21.08.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka noteikumu projekta ietvaros tiks piešķirts atbalsts, kas ir uzskatāms par atbalstu tekošajām izmaksām (t.i., darbības atbalstu), nevis par ieguldījumu atbalstu, tādējādi nav skaidrs, kādēļ noteikumu projekts ir papildināts ar 2.4. apakšpunktu, sniedzot projekta dzīves cikla definīciju, kas ir nepieciešama ieguldījuma atbalsta gadījumā, kā arī nav skaidrs, kādēļ noteikumu projekta 30., 31. un 32.punkts paredz uzraudzību projekta dzīves cikla laikā. Attiecīgi lūdzam izvērtēt noteikumu projekta 2.4.apakšpunkta nepieciešamību un atbilstoši precizēt 30., 31. un 32.punktu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka komercdarbības atbalstu raksturojošās pazīmes ir noteiktas Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5.pantā, normas skaidrībai, lūdzam papildināt 6.2.apakšpunkta redakciju, kā arī atbilstošo teksta daļu anotācijas 1.3.sadaļā ar atsauci uz to, piem., piedāvātajā redakcijā:
 
Piedāvātā redakcija
6.2. kā atbalsts, kas nekvalificējas kā komercdarbības atbalsts. Atbalsts nekvalificējas kā komercdarbības atbalsts, ja projekta iesniedzējam paredzētais atbalsts tiek sniegts darbībām, kas nav saistītas ar saimnieciskās darbības veikšanu vai tāds atbalsts, kuru piešķirot, tas neatbilst vismaz vienai Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5.pantā noteiktajai komercdarbības atbalstu raksturojošajai pazīmei.
 
3.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt iespēju redakcionāli precizēt noteikumu projekta 14.punktu. Vēršam uzmanību, ka valodas izteiksmes skaidrība ir būtisks priekšnoteikums, lai tiesību norma būtu ātri un precīzi uztverama.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām pārskatīt punktā minēto atsauci, norādot korektus 2.punkta apakšpunktus, ka nosaka prasības pretendentiem, ņemot vērā to, ka MK noteikumu 2.punktā, t.sk. ir apakšpunkti, kas nosaka, piemēram, kas ir projekta dzīves cikls, respektīvi tas īsti nav attiecināms uz prasībām pretendentam.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām pārskatīt šī punkta otro teikumu, lai tas būtu pabeigts uz skaidrs.
Piedāvātā redakcija
21. Aģentūra ne vēlāk kā viena mēneša laikā pirms atlases uzsākšanas izstrādā un publicē  atbalsta saņēmēju atlases kārtību un komercdarbības atbalsta  piešķiršanas nosacījumus (tai skaitā pieejamo atbalsta apjomu) un uzskaiti. Informāciju par iespēju pieteikties atbalstam Aģentūra ievieto valsts platformā biznesa attīstībai www.business.gov.lv, norādot projekta pieteikumu iesniegšanas termiņu. Atlases kārtībai pievieno projekta pieteikuma veidlapu un citu iesniedzamo dokumentu veidlapas.
6.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Atkārtoti vēršam uzmanību, ka nav skaidrs, kas būs uzskatāms par atbalsta programmu Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 1.panta 2.punkta ceturtās daļas izpratnē - šis noteikumu projekts vai arī Aģentūras izstrādātā kārtība. Atbilstoši Inovatīvas uzņēmējdarbības un prioritāro projektu atbalsta likumā (turpmāk - Likums) dotajam deleģējumam, Ministru kabinetam ir jāizstrādā komercdarbības atbalsta programmas īstenošanas nosacījumus un kārtību, līdz ar to lūdzam precizēt noteikumu projekta 21.punktu. Vienlaikus lūdzam skaidrot, vai noteikumu projekta 29.punktā pieminētā Aģentūras izstrādātā kārtība būs daļa no noteikumu projekta 21.punktā minētās kārtības. Lūdzam atbilstoši precizēt arī anotācijas 1.6.sadaļā sniegto informāciju.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Īsti nav saprotams, kāpēc noteikumu 24.punktā, kas paredz pienākumu pārliecināties Valsts ieņēmumu dienesta (VID) administrēto nodokļu (nodevu) parādnieku datubāzē, vai konkrētam nodokļu maksātājam nodokļu parāds nepārsniedz 1000 eiro, nepieciešams iekļaut arī izņēmumus. Šajā normā tiek uzskaitīti likumā "Par nodokļiem un nodevām'" noteiktie gadījumi, kuros nodokļu maksātājs vispār pat neparādās VID administrēto nodokļu parādnieku datubāzē. Vēršam uzmanību, ka tieši likums "Par nodokļiem un nodevām" nosaka, no kādas summas tiek publicēts VID administrēto nodokļu parāds, kā arī nosaka gadījumus, kad nodokļu parāds netiek iekļauts publiskojamo datu bāzē. Ņemot vērā, ka regulējums paredz par parāda neesamību noteiktā apmērā pārliecināties tieši VID administrēto nodokļu parādnieku datu bāzē, lūdzam apsvērt, vai normā jāuzskaita tie gadījumi, kas netiek atspoguļoti šai datu bāzē.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka atbalsta piešķiršanas izvērtēšanas brīdī saskaņā ar noteikumu projektā lietoto terminoloģiju atbalsta pretendents joprojām ir uzskatāms par projekta iesniedzēju, nevis par atbalsta saņēmēju. Lūdzam atbilstoši precizēt 27.punkta redakciju.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka noteikumu projektā nav definēts termins "gala labuma guvējs", lūdzam precizēt noteikumu projekta 33.punktu, aizstājot iepriekšminēto terminu ar terminu "atbalsta saņēmējs". 
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam pārskatīt un precizēt anotācijā sniegtos skaidrojumus, pirmkārt, novēršot to dublēšanos (piem., par noteikumu projekta ietvaros piešķirtā atbalsta kumulācijas un neatbalstāmo nozaru un darbību nodalīšanas nosacījumiem), otrkārt, izvērtējot nepieciešamību anotācijā saglabāt skaidrojumu par demarkācijas principa ievērošanu, jo sniegtais skaidrojums šobrīd ir pretrunā ar noteikumu projektā paredzēto kumulācijas pieļaujamību (vēršam uzmanību, ka demarkācijas principa ievērošana nav saistīta ar atbalsta kumulāciju komercdarbības atbalsta kontroles kontekstā).
Piedāvātā redakcija
-
11.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Atkārtoti lūdzam precizēt anotācijas 3.sadaļā atspoguļoto informāciju, tabulas 2.ailē, 1., 1.1., 2. un 2.1.punktā norādot 2025.gadā atbalsta programmai paredzēto finansējumu 7 125 000 euro apmērā. Vienlaikus lūdzam precizēt sniegto informāciju punktā “Cita informācija”, norādot, ka likumā “Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam” Ekonomikas ministrijas budžetā ir paredzēts finansējums atbalsta programmas īstenošanai 2025.gadam 7 125 000 euro un 2026.gadam 6 000 000 euro apmērā atbilstoši Ministru kabineta 2024.gada 25.aprīļa rīkojumam Nr. 319 “Par apropriācijas pārdali” un Ministru kabineta 2024.gada 20.augusta protokola Nr.32 61.§ 22.4.punktam. Attiecīgus redakcionālus precizējumus lūdzam veikt arī anotācijas 1.3.sadaļā.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Priekšlikums
Lūdzam pārskatīt un precizēt noteikumu projekta punktu izvērtējumu pret Komisijas regulu Nr.2023/2831, ņemot vērā, ka šobrīd veiktais izvērtējums nav precīzs. 
Piedāvātā redakcija
-