Atzinums

Projekta ID
23-TA-2128
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Pašvaldību savienība
Atzinums iesniegts
23.01.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atkārtoti neatbalstām nosacījumu par grupu māja (dzīvokļa) sniegšanas izmaksām – 10,66 euro stundā par personai individuāli sniegtu atbalstu, jo šāda izmaksu segšanas kārtība sarežģīs grupu mājas (dzīvokļa)  pakalpojuma administrēšanu, palielinās personāla noslogojumu, kā arī nav iespējams gūt pārliecību, ka plānotās izmaksas segs grupu mājas (dzīvokļa) pakalpojuma sniegšanas  faktiskos izdevumus.
Ņemot vērā grupu mājas (dzīvokļa) pakalpojuma specifiku,  atkārtoti aicinām izvērtēt iespēju projekta ietvaros saglabāt esošo grupu mājas (dzīvokļa) pakalpojuma izmaksu segšanas kārtību, t.i., nosakot grupu mājas (dzīvokļa) pakalpojuma sniegšanas izmaksas dienā vienai šo noteikumu 3. punktā minētajai mērķa grupas personai, lai pilnībā nodrošinātu grupu mājas (dzīvokļa) pakalpojumu kopumā, kura ietvaros tiek nodrošināts personāls, u.c., sociālā darbinieka, sociālā darba speciālistu un citu speciālistu individuālās konsultācijas. Grupu mājas (dzīvokļa) saņēmējiem tiek nodrošināta diennakts uzraudzība, palīdzība un atbalsts pašaprūpē vai, ja nepieciešams, sociālā aprūpe, sadzīves iemaņu apgūšana un uzturēšana, sociālo prasmju pilnveide, sabiedrībai pieņemamu saskarsmes iemaņu apgūšana, nodarbību forma pēc nepieciešamības.  
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atkārtoti aicinām izvērtēt šī Noteikumu punkta redakciju un saturu. 
Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likums nosaka, ka grupu māja (dzīvoklis) — māja vai atsevišķs dzīvoklis, kurā personai ar garīga rakstura traucējumiem nodrošina mājokli, individuālu atbalstu sociālo problēmu risināšanā un, ja nepieciešams, sociālo aprūpi. Attiecīgi aicinām papildināt 43.punktu, nosakot, ka sociālo aprūpi nodrošina, ja tas ir nepieciešams (atbilstoši personas vajadzībām). MK noteikumi Nr.338 Prasības sociālo pakalpojumu sniedzējiem jau nosaka:
81. Grupu mājas pakalpojuma sniedzējs sociālā pakalpojuma sniegšanā iesaista sociālo darbinieku un sociālo rehabilitētāju vai sociālo aprūpētāju, vai aprūpētāju.
82. Grupu mājas pakalpojuma sniedzējs klientam ar vidēji smagiem funkcionālajiem traucējumiem nodrošina:
82.3. atbalstu pašaprūpē;
83. Grupu mājas pakalpojuma sniedzējs klientam ar smagiem un ļoti smagiem funkcionālajiem traucējumiem un klientiem ar ierobežotu rīcībspēju nodrošina:
83.2. palīdzību un atbalstu pašaprūpē vai, ja nepieciešams, sociālo aprūpi;
Organizējot pakalpojumu atbilstoši prasībām, jau šobrīd klientiem tiek nodrošināti aprūpes pakalpojuma dažādi elementi atbilstoši vajadzībām un pašaprūpes spēju līmenim.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Uzturam iepriekš izteikto iebildumu, ka grupu mājas (dzivoklu) klienti pēc iespējas integrējami sabiedrībā, t.sk. ar pakalpojuma personāla atbalstu  izmantojot vispārīgos veselības aprūpes pakalpojumus (ģimenes ārsts, ārsti - speciālisti u.tml.) un ievērojot nozīmēto terapiju. Atbilstoši normatīvajiem aktiem pakalpojuma sniedzējam nav pienākums nodrošināt veselības aprūpes pakalpojumus.
MK noteikumu Nr.555 Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība 3.4.nodaļa nosaka kārtību, kā organizējami veselības aprūpes pakalpojumi mājās - veselības aprūpes pakalpojumu mājās ir tiesīgs nozīmēt ģimenes ārsts vai citi ārsti - speciālisti atbilstoši veselības nozari reglamentējošos aktos noteiktajai kārtībai, noteiktām diagnozēm. Pašvaldībām un sociālo pakalpojumu sniedzējiem, kas plānotas kā finansējuma saņēmējas, nav jānodrošina veselības aprūpe mājās, finansējumu šī pakalpojuma nodrošināšanai saņem NVD atlasīti pakalpojumu sniedzēji.
Papildus vēršam uzmanību, ka, nosakot pienākumu veikt ārstniecību, atbilstoši MK noteikumiem Nr.388, pakalpojums reģistrējams ārstniecības iestāžu reģistrā vai slēdzams līgums par ārpakalpojumu.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Nav saprotama nepieciešamība nodrošināt reģistrētas māsas sniegtus veselības aprūpes pakalpojumus (kādus?) dienas aprūpes centru un specializēto darbnīcu klientiem. Šāda obligāta prasība ne tikai sadārdzina pakalpojumu, bet arī, ņemot vērā māsu trūkumu Latvijā, apdraud  iespēju izveidot pakalpojumu.
Papildus vēršam uzmanību, ka, nosakot pienākumu veikt ārstniecību (māsas pakalpojumus), atbilstoši MK noteikumiem Nr.388, pakalpojums reģistrējams ārstniecības iestāžu reģistrā vai slēdzams līgums par ārpakalpojumu, kā arī šo sociālo pakalpojumu sniedzējiem nav noteikts pienākums nodrošināt veselības aprūpes pakalpojumus, tie nodrošināmi vispārējā kārtībā. 
Lūdzam pamatot medicīnas māsas piesaistes nepieciešamību un tās pienākumus klientu veselības aprūpē šajos pakalpojumos.
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Visas iespējamās mērķa grupas ir apvienotas vienā punktā. Loģiski domājot, varētu atšķetināt, uz kuru pakalpojumu kura mērķa grupa attiecas, taču, lai vēlāk nerastos liekas interpretācijas, priekšlikums ir tomēr nodalīt papildus atbalstāmās mērķa grupas pret katru izveidotās infrastruktūras veidu.

Piemēram, 
48.3. sabiedrībā balstītus sociālos maksas pakalpojumus šo noteikumu 32.1. izveidotajā infrastruktūrā sniedz:
48.3.1. …..
48.3.2.

48.4. sabiedrībā balstītus sociālos maksas pakalpojumus šo noteikumu 32.2. izveidotajā infrastruktūrā sniedz:
…..
 
Piedāvātā redakcija
-