Projekta ID
23-TA-1501Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
30.10.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka projektu īstenošanā ir jānodrošina atbilstība Eiropas Savienības fondu 2021.-2027. gada plānošanas perioda sistēmai, tostarp noteikumu projektā un anotācijā jālieto terminoloģija atbilstoši Eiropas Savienības fondu 2021.-2027. gada plānošanas periodā piemērojamiem normatīvajiem aktiem.
Anotācijas 1.3. sadaļas apakšsadaļā "Risinājuma apraksts" norādītais, ka valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību “Autotransporta direkcija” rīkosies kā starpnieks, neatbilst Eiropas Savienības fondu 2021.-2027. gada plānošanas perioda normatīvajam regulējumam. Proti, no Ministru kabineta 2023. gada 13. jūlija noteikumiem Nr. 408 "Kārtība, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā" (turpmāk - noteikumi Nr. 408) izriet, ka finansējuma saņēmējs, saglabājot atbildību par projekta īstenošanu, mērķu sasniegšanu, izdevumu attiecināmību, kā arī maksājumu veikšanu un iepirkuma procedūras veikšanu, var projekta īstenošanā piesaistīt sadarbības partneri, kurš atbilst konkrētiem noteikumos Nr. 408 ietvertiem nosacījumiem.
Vēršam uzmanību, ka noteikumu projekts neparedz sadarbības partnera piesaisti. Uzsveram, ka finansējuma saņēmējs nav tiesīgs rīkoties tikai kā starpnieks, un ir jāievēro normatīvajos aktos noteiktās finansējuma saņēmēja funkcijas un pienākumi.
Ievērojot minēto, lūdzam precizēt noteikumu projektu un anotāciju, tostarp anotācijas 1.3. sadaļā ietverot izvērstāku skaidrojumu par Satiksmes ministrijas atbildību un valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību “Autotransporta direkcija” atbildību projekta īstenošanā.
Anotācijas 1.3. sadaļas apakšsadaļā "Risinājuma apraksts" norādītais, ka valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību “Autotransporta direkcija” rīkosies kā starpnieks, neatbilst Eiropas Savienības fondu 2021.-2027. gada plānošanas perioda normatīvajam regulējumam. Proti, no Ministru kabineta 2023. gada 13. jūlija noteikumiem Nr. 408 "Kārtība, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā" (turpmāk - noteikumi Nr. 408) izriet, ka finansējuma saņēmējs, saglabājot atbildību par projekta īstenošanu, mērķu sasniegšanu, izdevumu attiecināmību, kā arī maksājumu veikšanu un iepirkuma procedūras veikšanu, var projekta īstenošanā piesaistīt sadarbības partneri, kurš atbilst konkrētiem noteikumos Nr. 408 ietvertiem nosacījumiem.
Vēršam uzmanību, ka noteikumu projekts neparedz sadarbības partnera piesaisti. Uzsveram, ka finansējuma saņēmējs nav tiesīgs rīkoties tikai kā starpnieks, un ir jāievēro normatīvajos aktos noteiktās finansējuma saņēmēja funkcijas un pienākumi.
Ievērojot minēto, lūdzam precizēt noteikumu projektu un anotāciju, tostarp anotācijas 1.3. sadaļā ietverot izvērstāku skaidrojumu par Satiksmes ministrijas atbildību un valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību “Autotransporta direkcija” atbildību projekta īstenošanā.
Piedāvātā redakcija
-
2.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka noteikumu projekts paredz izmaksas attiecināt pirms projekta apstiprināšanas, un finansējuma saņēmējs ir valsts budžeta iestāde, anotācijā ir jāsniedz pamatojums un Ministru kabineta sēdes protokollēmumā ir jāietver finanšu plūsmas pirms projekta apstiprināšanas nodrošināšanas nosacījumi, kā arī atbildīgās iestādes pienākumi un atbildība gadījumos, ja pirms projekta apstiprināšanas radušās izmaksas nav attiecināmas no Eiropas Savienības fondu līdzekļiem.
Vēršam uzmanību, ka noteikumu projekta 20. punkts paredz, ka pasākuma ietvaros izmaksas ir attiecināmas jau no 2022. gada 25. novembra, savukārt noteikumu projekta 16.2. un 16.5. apakšpunktā minētās izmaksas – no 2021. gada 1. janvāra.
Savukārt Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projekta 3. punkts paredz 2.3.1.4. pasākuma īstenošanas uzsākšanu un priekšfinansēšanu 2024. gada pirmajā pusgadā. Attiecīgi lūdzam anotācijā ietvert informāciju (tostarp precizējot anotācijas 3. sadaļu), vai un no kāda finansējuma ir tikušas un tiks veiktas attiecināmās izmaksas kopš izmaksu attiecināmības sākuma termiņa līdz 2024. gadam, kad tiek lūgts priekšfinansējums, un izvērtēt un nepieciešamības gadījumā precizēt Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projektu.
Vēršam uzmanību, ka noteikumu projekta 20. punkts paredz, ka pasākuma ietvaros izmaksas ir attiecināmas jau no 2022. gada 25. novembra, savukārt noteikumu projekta 16.2. un 16.5. apakšpunktā minētās izmaksas – no 2021. gada 1. janvāra.
Savukārt Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projekta 3. punkts paredz 2.3.1.4. pasākuma īstenošanas uzsākšanu un priekšfinansēšanu 2024. gada pirmajā pusgadā. Attiecīgi lūdzam anotācijā ietvert informāciju (tostarp precizējot anotācijas 3. sadaļu), vai un no kāda finansējuma ir tikušas un tiks veiktas attiecināmās izmaksas kopš izmaksu attiecināmības sākuma termiņa līdz 2024. gadam, kad tiek lūgts priekšfinansējums, un izvērtēt un nepieciešamības gadījumā precizēt Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projektu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Lūdzam MK protokollēmuma projektu precizēt atbilstoši piedāvātajai redakcijai.
Vienlaikus vēršam uzmanību, ka šāds punkts ir iekļaujams protokollēmuma projektā, ja anotācijā tiek sniegta attiecīgā argumentācija tā nepieciešamībai. Ministru kabineta 2018.gada 17.jūlija noteikumu Nr. 421 “Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas” 24.2. apakšpunkts nosaka, ka Ministru kabinets lēmumu par līdzekļu piešķiršanu izņēmuma kārtā pirms Eiropas Savienības fondu projektu iesnieguma apstiprināšanas sadarbības iestādē pieņem, pamatojoties uz iesniegto argumentāciju un risku analīzi, attiecīgi lūdzam anotāciju papildināt ar argumentāciju, kāpēc līdzekļi jāpiešķir pirms projekta iesnieguma apstiprināšanas, kā arī sniegt informāciju par risku analīzi.
Vienlaikus vēršam uzmanību, ka šāds punkts ir iekļaujams protokollēmuma projektā, ja anotācijā tiek sniegta attiecīgā argumentācija tā nepieciešamībai. Ministru kabineta 2018.gada 17.jūlija noteikumu Nr. 421 “Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas” 24.2. apakšpunkts nosaka, ka Ministru kabinets lēmumu par līdzekļu piešķiršanu izņēmuma kārtā pirms Eiropas Savienības fondu projektu iesnieguma apstiprināšanas sadarbības iestādē pieņem, pamatojoties uz iesniegto argumentāciju un risku analīzi, attiecīgi lūdzam anotāciju papildināt ar argumentāciju, kāpēc līdzekļi jāpiešķir pirms projekta iesnieguma apstiprināšanas, kā arī sniegt informāciju par risku analīzi.
Piedāvātā redakcija
“Līdz Eiropas Reģionālās attīstības fonda līdzfinansētā Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam 2.3.1.specifiskā atbalsta mērķa “Veicināt ilgtspējīgu daudzveidu mobilitāti pilsētās” 2.3.1.4.pasākuma “Bezemisiju vilcieni” (turpmāk – 2.3.1.4.pasākums) projekta iesnieguma apstiprināšanai Centrālajā finanšu un līgumu aģentūrā kā Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas perioda sadarbības iestādē atļaut Satiksmes ministrijai normatīvajos aktos noteiktajā kārtība, pamatojoties uz Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumu Nr. 421 “Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas” 24.2. apakšpunktu, pieprasīt finansējumu ne vairāk ka 44 376 euro apmērā no budžeta resora „74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas 80.00.00 „Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai”, lai nodrošinātu 2.3.1.4.pasākuma īstenošanas uzsākšanu un priekšfinansēšanu 2024.gada pirmajā pusgadā.”
4.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt nepieciešamību precizēt noteikumu projekta 7.punktā esošo atsauci uz noteikumu projekta 6.punktu, vai precizēt noteikumu projekta 7.punkta redakciju, ņemot vērā, ka ritošā sastāva iegāde ir minēta noteikumu projekta 14.1.apakšpunktā nevis noteikumu projekta 6.punktā.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka noteikumu projekts paredz arī publisko iepirkumu veikšanu, lūdzam papildināt noteikumu projekta 22.11. apakšpunktu aiz skaitļa un vārda "61. panta" ar vārdiem "un publiskos iepirkumus regulējošo normatīvo aktu".
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas 2.1. sadaļas apakšsadaļu "Ietekmes apraksts" (attiecībā uz juridiskajām personām), norādot, ka Satiksmes ministrija pildīs arī atbildīgās iestādes funkcijas.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Lūdzam precizēt anotācijas 3.sadaļas 6.punktā tabulā norādīto Eiropas Reģionālās attīstības fonda un nacionālā finansējuma apmēru, ņemot vērā, ka summas kopā atšķiras par 1 euro no tām, kas noteiktas noteikumu projekta 4.punktā.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka apakšprogramma 62.14.00 “Eiropas Reģionālās attīstības fonda (ERAF) finansētie dzelzceļa infrastruktūras projekti (2021-2027)” ir no jauna izveidota, lūdzam precizēt anotācijas 3. sadaļas punktu “Cita informācija” pirms vārda “apakšprogrammu” rakstot vārdu “jaunizveidoto”.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Priekšlikums
Ņemot vērā noteikumu projekta 22.11. apakšpunktā noteikto, lūdzam papildināt anotācijas 5.4. sadaļas 1. tabulu arī ar informāciju par noteikumu projekta atbilstību Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulas (ES, Euratom) 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012, 61. pantam.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
8. Horizontālās ietekmes
Priekšlikums
Atkārtoti aicinām papildināt anotāciju arī ar informāciju, vai plānotajām investīcijām būs tieša, netieša, vai nebūs ietekmes uz horizontālo principu “Klimatdrošināšana” un “Energoefektivitāte pirmajā vietā”.
Piedāvātā redakcija
-