Atzinums

Projekta ID
24-TA-2671
Atzinuma sniedzējs
Valsts kanceleja
Atzinums iesniegts
25.11.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Norādām, ka minētajam punktam iestādes reorganizācijas rīkojumā jābūt kā 1. punktam. Ievērojot minēto, lūdzam precizēt rīkojuma projektu.
Papildus aicinām izvērtēt iespēju apvienot 1. un 2. punktu, piemēram, izsakot to šādā redakcijā:
"1. Saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma 15. panta trešās daļas 4. punktu ar 2025. gada 1. februāri reorganizēt Vides pārraudzības valsts biroju un Būvniecības valsts kontroles biroju un noteikt, ka Būvniecības valsts kontroles birojs nodod valsts pārvaldes uzdevumus enerģētikas politikas administrēšanas jomā Vides pārraudzības valsts birojam."
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Iebildums
Lūdzam precizēt šo sadaļu atbilstoši tam kā tas bija sākotnējā anotācijā, norādot, ka projekts skar arī Būvniecības valsts kontroles biroja nodarbinātos, kā arī Vides pārraudzības valsts biroja nodarbinātos.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Lūdzam papildināt anotācijas 3.sadaļu ar norādi, ka iestādes vadītāja amata klasifikāciju nosaka ņemot vērā amata vietu skaitu iestādē un tās apstiprināto finansējuma apmēru (konkrētie kritēriji ir ietverti MK noteikumu Nr. 262 32.punktā) . Šobrīd Būvniecības valsts kontroles biroja (BVKB) vadītāja amata vieta ir klasificēta 1.1. amatu saimes IV līmenī. Atbilstoši rīkojuma projekta 5.punktam  no BVKB tiek pārdalītas 23 amata vietas. Savukārt jaunveidojamās iestādes "EVA" plānotais budžets 2025.gadā, atbilstoši Anotācijas 1.pielikumā norādītajam, 12 mēnešu kalendāram gadam nedaudz pārsniegtu 1,5 mlj. euro, bet kopējais amata vietu skaits - 40 amata vietas (17 no VPVB un 23 no BVKB), tādējādi "EVA" vadītājam prognozējamā amatu klasifikācija ir  1.1.amatu saimes I līmenī un 13 mēnešalgu grupā, kas šobrīd ir saskaņota VPVB iestādes vadītājai.  
Piedāvātā redakcija
-
4.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
Lūdzam redakcionāli precizēt 4.2. apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija

4.2. Būvniecības valsts kontroles biroja funkciju (izņemot enerģētikas politikas administrēšanas informācijas tehnoloģiju sistēmu (Aizsargāto lietotāju datu informācijas sistēma, Energoresursu izmaksu kompensācijas informācijas sistēma, Energoresursu informācijas sistēma, Elektroenerģijas obligātā iepirkuma uzraudzības informācijas sistēma) uzturēšanas funkciju), pārvaldes uzdevumu, tiesību, saistību, resursu, mantas, finanšu līdzekļu pārņēmēja, šā rīkojuma 1. punktā minētajā jomā.
5.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
Lūdzam redakcionāli precizēt 10. punktu.
Piedāvātā redakcija
10. Aģentūrai līdz 2025. gada 1. februārim noslēgt starpresoru vienošanos ar Būvniecības valsts kontroles biroju par šā rīkojuma 4.2. apakšpunktā minēto enerģētikas politikas administrēšanas informācijas tehnoloģiju sistēmu izmantošanu.
6.
Anotācija (ex-ante)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
Priekšlikums
Atbilstoši rīkojuma projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā (anotācijā) sniegtajai informācijai Enerģētikas un vides aģentūra būs Klimata un enerģētikas ministrijas pārraudzībā.
Vēršam uzmanību, ka valsts tiešajā pārvaldē padotību pārraudzības formā īsteno, ja likumdevējs to ir noteicis, piemēram, nozares likumā. Pirmšķietami konstatējams, ka speciālos normatīvajos aktos, piemēram, likumā "Par ietekmes uz vidi novērtējumu", nav norādīts, ka Vides pārraudzības valsts biroja padotību īsteno pārraudzības formā. Tāpat nav konstatējams, ka rīkojuma projekta precizētajā sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā (anotācijā) (4. sadaļā) būtu norādīts, ka ir paredzēti kādi likuma grozījumi, nosakot, ka Enerģētikas un vides aģentūra būs Klimata un enerģētikas ministrijas pārraudzībā.
Ievērojot minēto, vēršam uzmanību, ka, izstrādājot saistītos normatīvos aktus, Klimata un enerģētikas ministrijai ir jāizvērtē nepieciešamība, kādā no nozari regulējušiem likumiem, noteikt Enerģētikas un vides aģentūras padotību pārraudzības formā, vai arī, izstrādājot grozījumus Vides pārraudzības valsts biroja nolikumā, pārskatīt iestādes padotības formu, aizstājot "pārraudzība" ar "pakļautība".
Norādām, ka jautājums saistībā ar turpmāko praksi iestāžu nolikumu sagatavošanā tika izskatīts arī Valsts iestāžu juridisko dienestu vadītāju 2024. gada 5. septembra sanāksmē (prot. Nr. 2 3. §)  (protokols pieejams: https://tai.mk.gov.lv/protokoli).
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Priekšlikums
Ņemot vērā to, ka rīkojuma projekts nesatur informācijas sniegšanas pienākumus, lūdzu, anotācijas 7.2. apakšpunktā atzīmēt, ka rīkojuma projektam nav attiecināms administratīvo izmaksu monetārs novērtējums, savukārt aprakstu par ietekmi uz institūcijām norādīt anotācijas 7.4. un/vai 7.5. apakšpunktā.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Priekšlikums
Ņemot vērā to, ka rīkojuma projekts nesatur atbilstības prasības, lūdzu, anotācijas 7.3. apakšpunktā atzīmēt, ka rīkojuma projektam nav attiecināms atbilstības izmaksu monetārs novērtējums.
Piedāvātā redakcija
-