Atzinums

Projekta ID
22-TA-2972
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
04.11.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.2. Mērķis
Iebildums
Lūdzam sniegt pamatojumu spēkā stāšanās termiņam.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijas 1.3. apakšpunktā ir sniegta informācija, ka ir nepieciešams aktualizēt noteikumu Nr. 602 regulējumu, lai nodrošinātu tiesiskā regulējuma skaidrību, vienotu tiesību normu piemērošanas praksi un novērstu atšķirīgas attieksmes īstenošanu. Tālāk ir sniegts grozījumu apraksts, bet ne visām izmaiņām ir sniegts attiecīgā regulējuma mērķis un būtība (problēmas apraksts). Piemēram, ir sniegta informācija, ka ir: 1) svītrots nosacījums, ka bērnu pirmsskolas izdevumus sedz, ja laulātais ir nodarbināts algotā darbā; 
2) precizēta sagatavošanas klases un skolas izglītības iestādes izdevumu segšanas kārtība, nosakot, ka šādos izdevumos ietilpst arī izdevumi, ja bērns turpina izglītības ieguvi Latvijā tālmācībā; 3) precizēta ceļa izdevumu segšanas kārtība, dodoties uz Latviju, paredzot, ka šādi ceļa izdevumi tiek kompensēti arī tad, ja diplomāts dodas uz Latviju svētku dienās vai citā atpūtas laikā, kas nav atvaļinājums. Bet nav sniegts pamatojums šādiem grozījumiem (piemēram, nav skaidrs, kāpēc būtu jākompensē ceļa izdevumi arī atpūtas laikā u.c. jautājumi). Ņemot vērā minēto, lūdzam papildināt anotāciju ar detalizētu pamatojumu grozījumu nepieciešamībai.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Nav iekļauts viss Tieslietu ministrijai papildus nepieciešamais finansējums atbilstoši sniegtajai informācijai.
Piedāvātā redakcija
Tieslietu ministrija:
2023.g.-548 133
2024.g.-546 503  
2025.g.-546 503  
 
4.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likuma 36. panta trešā daļa paredz, ka  šā panta pirmajā un otrajā daļā minēto pabalstu un kompensāciju apmērus un izmaksas kārtību atbilstoši ārvalstī esošās dienesta vietas specifiskajiem apstākļiem nosaka Ministru kabinets. Minētā likuma 36. panta pirmā un otrā daļa paredz, ka diplomātam, diplomātiskā un konsulārā dienesta amatpersonai (darbiniekam), specializētajam atašejam, prokuroram, sakaru virsniekam, karavīram, valsts tiešās pārvaldes amatpersonai (darbiniekam) vai valsts drošības iestādes amatpersonai (darbiniekam) laikā, kad tā pilda dienestu ārvalstī, tiek noteikti pabalsti un kompensēti izdevumi.
Vēršam uzmanību, ka Ministru kabineta 2010. gada 29. jūnija noteikumu Nr. 602 "Noteikumi par pabalstu un kompensāciju apmēriem diplomātiskā un konsulārā dienesta amatpersonām (darbiniekiem), valsts tiešās pārvaldes amatpersonām (darbiniekiem), karavīriem, prokuroriem un sakaru virsniekiem par dienestu ārvalstīs un to izmaksas kārtību" 1. punktā nav ietvertas valsts drošības iestādes amatpersonas (darbinieki) atbilstoši pilnvarojumam. Līdz ar to minētais punkts un, ja nepieciešams, arī pārējais regulējums Ministru kabineta noteikumos ir precizējams.

 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likuma 2. panta ceturtā daļa paredz, ka likums neattiecas uz Latvijas Bankas amatpersonām (darbiniekiem), tomēr šī institūcija nodrošina, ka informācija par tās amatpersonu (darbinieku) atlīdzības noteikšanas kritērijiem un darba samaksas apmēru sadalījumā pa amatu grupām normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā tiek publiskota Latvijas Bankas mājaslapā internetā. Latvijas Banka, ņemot vērā valsts ekonomiskās attīstības ciklu, ievēro arī solidaritātes principu un ekonomiskās izaugsmes laikā atlīdzību var pārskatīt, to paaugstinot, bet recesijas laikā atlīdzību samazina solidāri ar citām valsts institūcijām.
Ņemot vērā minēto, lūdzam izvērtēt, vai Latvijas Banka ir ietverama Ministru kabineta noteikumos, kas izdoti uz attiecīgā likuma deleģējuma pamata.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam anotācijā sniegt pamatojumu, kāpēc tiek svītrots 11., 12., 12.1, 23. punkts. Papildus vēršam uzmanību, ja tiek svītrots 12.1 punkts, attiecīgi precizējumi ir veicami arī 50.5 punktā.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam anotācijā sniegt pamatojumu  šāda grozījuma nepieciešamībai.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Priekšlikums
Ierosinām anotācijas 1.1. apakšpunktā vai anotācijas 6. sadaļā minēt, kādus tieši ierosinājumus ir sniegusi Aizsardzības ministrija minētajā vēstulē. 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Priekšlikums
Ierosinām svītrot vārdus "esošais regulējums netiek būtiski mainīts", ņemot vērā, ka noteikumu projektā pēc būtības tiek veikti nozīmīgi grozījumi, lai pārskatītu pabalstu un izdevumu kompensāciju apmērus.
Piedāvātā redakcija
-