Projekta ID
25-TA-1276Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
07.08.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Iebildums
Ņemot vērā, ka noteikumi tiek papildināti ar jaunu atbalsta veidu saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 28. pantu, proti, mainās komercdarbības atbalsta piešķiršanas nosacījumi, lūdzam anotācijas 5.4. 1. tabulu papildināt ar informāciju, ka EM 20 darba dienu laikā pēc grozījumu spēkā stāšanās iesniegs EK kopsavilkuma informāciju par programmu, izmantojot SANI2 sistēmu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
I. Vispārīgie jautājumi
Iebildums
Ņemot vērā š.g. 10.jūnijā un 6.augustā notikušajās kopīgajās sanāksmēs pieteikto, Ekonomikas Ministrijas (EM) piedāvājumā saskatām augstus demarkācijas risku ar Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) pārziņā esošo 1.1.1.3. pasākumu “Praktiskas ievirzes pētījumi”, īpaši ņemot vērā to, ka gan IZM, gan EM atbalsta programmu projektu iesniegumu atlašu uzsaukumus plānots sludināt vienā laikā (2025.gada III -IV ceturksnis). Tādēļ lūdzam EM izvērtēt sanāksmes laikā izdiskutētos variantus (piemēram, pasākuma trešās kārtas atkārtotajam uzsaukumam saglabājot fokusu uz duālo produktu izstrādi, nemainot 1.2.1.1. pasākuma 3. kārtas mērķi, apsverot iespējas nesludināt kārtas uzsaukumu vienlaicīgi ar IZM praktiskas ievirzes pētījumu uzsaukumu, kā arī izvērtējot iespēju šo atbalstu pārplānot zem REARM regulas grozījumiem*, t.sk.atbalstot arī militāru produktu izstrādi (projekts pieejams te: regulation-proposal-mid-term-review-2025_en.pdfregulation-proposal-mid-term-review-2025_en.pdf) , un attiecīgi precizēt MK noteikumu grozījumu projektu.
*Regulation of the European Parliament and of the council amending Regulations (EU) 2021/1058 and (EU) 2021/1056 as regards specific measures to address strategic challenges in the context of the mid-term review
*Regulation of the European Parliament and of the council amending Regulations (EU) 2021/1058 and (EU) 2021/1056 as regards specific measures to address strategic challenges in the context of the mid-term review
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
18.2. Aizsardzības ministrijas vai tās norīkotas iestādes pārstāvi projektu iesniegumu inovācijas, aktualitātes un pielietojamības aizsardzības jomā un zinātniskā aspekta vērtēšanai (ja projekta iesniegums paredz divējāda lietojuma jauna produkta vai tehnoloģijas izstrādi).
Iebildums
Atsaucoties uz š.g. 6.augustā kopīgajā sanāksmē par 1.2.1.1.pasākuma trešās kārtas konceptu CFLA pieteikto problēmu, ka Aizsardzības ministrijas ekspertiem nereti ir liels izaicinājums kvalitatīvi izvērtēt zinātniskos aspektus (atbilstība noteiktam TRL līmenim), aicinām EM izvērtēt, vai ņemot vērā plānoto LZP iesaisti un analoģiju ar citām pētījumu atbalsta programmām, zinātniskā aspekta vērtēšana pēc būtības nav uzticama jomas ekspertiem- LZP.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu konsolidētā versija
27.15. ja finansējuma saņēmējs ir komersants, kas atbilst sīkā (mikro), mazā vai vidējā saimnieciskās darbības subjekta statusam – izmaksas par patentiem un citu nemateriālu aktīvu iegūšanu, ciktāl tos izmanto rūpnieciskā pētījuma, eksperimentālās izstrādes vai tehniski ekonomiskās priekšizpētes darbībām, atbilst Komisijas regulas Nr. 651/2014 28. panta 2. punkta "a" apakšpunktam;
Iebildums
Ņemot vērā, ka noteikumi tiek papildināti ar jaunu atbalsta veidu saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 28. pantu, lūdzam noteikumu projektu papildināt ar jaunu punktu par atbalsta, kas piešķirts ar Komisijas regulas Nr.651/2014 28.pantu, kumulāciju (atbalsta apvienošanu) vai papildināt esošo noteikumu 62.punktu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
27.16. izmaksas par nozares ekspertīzi tirgus un tehnoloģiju izpētei, ciktāl tas nepieciešams projekta īstenošanai, atbilst Eiropas Komisijas 2023. gada 13. decembra Regulai (ES) Nr. 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam.
Iebildums
Ņemot vērā, ka attiecībā uz 27.16.apakspunktā minētajām izmaksām noteikumi paredz piemērot jaunu komercdarbības atbalsta regulējumu – Komisijas Regulu Nr.2023/2831, lūdzam noteikumus papildināt ar visiem nosacījumiem, kas jāievēro, piešķirot atbalstu ar minēto regulējumu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūgums papildināt anotāciju, norādot, kādas izdevumu pozīcijas atbilst kādiem intervences kodiem.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam precizēt anotāciju atbilstoši faktiskajai situācijai, jo anotācijā ir skaidrots, ka noteikumu projekts neietekmēs pirmajā projektu iesniegumu atlasē saņemto projektu iesniegumu vērtēšanu. Minētais rada interpretācijas variantus, jo pirmās projektu iesniegumu atlases kārtas nosacījumus nosaka Ministru kabineta 2024. gada 23. jūlija noteikumi Nr. 501 “Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Pētniecības un inovāciju kapacitātes stiprināšana un progresīvu tehnoloģiju ieviešana uzņēmumiem" 1.2.1.1. pasākuma "Atbalsts jaunu produktu attīstībai un internacionalizācijai" pirmās kārtas īstenošanas noteikumi”. Vienlaikus secināms, ka minētais attiecināms uz trešās projektu iesniegumu atlases kārtas jau īstenošanā esošajiem projektiem.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu konsolidētā versija
2.9.1. finansējuma saņēmējam pieder projekta rezultāti un uz finansējuma saņēmēju attiecas neizdošanās risks;
Priekšlikums
Lūdzam viennozīmīgai izpratnei precizēt vai skaidrot noteikumu projekta 3. punktā izteiktajā 2.9.1. apakšpunktā lietotos vārdus “neizdošanās risks”, kas raksturo līgumpētījumus.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu konsolidētā versija
13.1 Ja šo noteikumu 6. punktā minētais finansējums netiek sadalīts pilnībā, tad šī pasākuma ietvaros atbildīgā iestāde, izvērtējot atlikušo finansējumu, ierosina veidot jaunu atklātu projektu iesniegumu atlasi atbilstoši šo noteikumu 13. punktam.
Priekšlikums
No noteikumu projektā un anotācijā ietvertās informācijas nav gūstama viennozīmīga izpratne par regulējumu, kas attiecas uz jaunu atklātu projekta iesniegumu atlasi, jo noteikumi neparedz vairākus uzsaukumus vai jaunu atlases kārtu. Ja atlasē plānots jauns uzsaukums, tad būtu jābūt noteiktam, ka noteikumu projektā noteiktie jaunie nosacījumi ir par trešās atlases kārtas jaunu uzsaukumu, vai jāizveido jauna projekta iesniegumu atlases kārta ar saviem Ministru kabineta noteikumiem par specifisko atbalsta mērķi.
Ņemot vērā iepriekšminēto, aicinām precizēt noteikumu projektu, skaidri nodalot jaunās atlases kārtas nosacījumus, lai neveidojas situācija, ka noteikumu projekta integrētie nosacījumi nav nodalīti no jau noteikumos noteiktās esošas trešās projektu iesniegumu atlases, kuras ietvaros spēkā esošie nosacījumi ir piemērojami.
Ņemot vērā iepriekšminēto, aicinām precizēt noteikumu projektu, skaidri nodalot jaunās atlases kārtas nosacījumus, lai neveidojas situācija, ka noteikumu projekta integrētie nosacījumi nav nodalīti no jau noteikumos noteiktās esošas trešās projektu iesniegumu atlases, kuras ietvaros spēkā esošie nosacījumi ir piemērojami.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu konsolidētā versija
14.3. tā apgrozījuma apjoms pēdējā noslēgtajā finanšu gadā līdz projekta iesnieguma iesniegšanai Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā (turpmāk – vadības informācijas sistēma) ir vismaz 30 % apmērā no plānotā publiskā finansējuma apmēra, vai tam ir noslēgts līgums ar Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem un tā apjoms ir vismaz 30 % apmērā no plānotā publiskā finansējuma apmēra. Jaunam komersantam - tā apgrozījuma apjoms pēdējā noslēgtajā finanšu gadā līdz projekta iesnieguma iesniegšanai vadības informācijas sistēmā ir vismaz projekta īstenošanai nepieciešamā privātā līdzfinansējuma apmērā, vai tam ir noslēgts līgums ar Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem un tā apjoms ir vismaz projekta īstenošanai nepieciešamā privātā līdzfinansējuma apmērā;
Priekšlikums
Acainām izvērtēt un ja nepieciešams precizēt jaunajam komersantam noteiktās minimālas prasības, ņemot vērā, ka uz projekta iesniegšanas brīdi nesen dibinātam uzņēmumam vēl nebūs pieejami gada pārskati.
Saskaņā ar šī brīža redakciju, nav skaidri saprotams, vai jaunais komersants tiek virzīts uz noraidīšanu, ja tam nav pieejams gada pārskats, vai tomēr MNK punktā ir neveiksmīgs formulējums, un Ekonomikas ministrija apzināti nav paredzējusi sašaurināt jauno komersantu loku.
Saskaņā ar šī brīža redakciju, nav skaidri saprotams, vai jaunais komersants tiek virzīts uz noraidīšanu, ja tam nav pieejams gada pārskats, vai tomēr MNK punktā ir neveiksmīgs formulējums, un Ekonomikas ministrija apzināti nav paredzējusi sašaurināt jauno komersantu loku.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu konsolidētā versija
17.1 Divējāda lietojuma jaunu produktu projekta iesniegumi ir prioritāri pret citiem projektu iesniegumiem.
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka pie esošā MK noteikumu projektā piedāvātā atlases koncepta, pastāv risks, ka jāvirza uz apstiprināšanu zemas kvalitātes divējāda pielietojuma projekts, savukārt saturiski ļoti labs projekts ar augstāku punktu skaitu, kura ietvaros paredzēta jauna produkta un tehnoloģijas izstrāde ārpus aizsardzības jomas, var tikt noraidīts nepietiekama finansējuma dēļ.
(CFLA komentārs)
(CFLA komentārs)
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu konsolidētā versija
18.2. Aizsardzības ministrijas vai tās norīkotas iestādes pārstāvi projektu iesniegumu inovācijas, aktualitātes un pielietojamības aizsardzības jomā un zinātniskā aspekta vērtēšanai (ja projekta iesniegums paredz divējāda lietojuma jauna produkta vai tehnoloģijas izstrādi).
Priekšlikums
Lūdzam deleģēt Aizsardzības ministrijai visu projektu izvērtēšanu un klasificēšanu attiecībā uz to atbilstību duāla pielietojuma kategorijai.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu konsolidētā versija
18.1 Ja projekta iesniegums paredz jauna produkta vai tehnoloģijas izstrādi, Latvijas Zinātnes padome projekta inovācijas, aktualitātes un zinātniskās komponentes vērtēšanai pieprasa ekspertu atzinumu. Atzinuma sniegšanai piesaista ekspertus, kam pēdējo 10 gadu laikā ir pieredze projektu vērtēšanā Eiropas Savienības inovāciju atbalsta programmās vai citās inovāciju atbalsta programmās, kur viena projekta kopējā summa bijusi vismaz 200 000 euro. Piesaistītais eksperts nav saistīts ar projektu Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 23. septembra Regulas (ES, Euratom) 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (turpmāk – regula Nr. 2024/2509) 61. panta izpratnē.
Priekšlikums
Aicinām, sadarbojoties ar Aizsardzības ministriju un LZP, izvērtēt iespēju, ka vērtējumu, kas neskar duālo pielietojumu un militāro jomu, sniedz LZP piesaistīts eksperts, kura uzdevums būtu sniegt atzinumu par inovācijas, aktualitātes un zinātniskā aspekta izvērtēšanu.
Papildus lūdzam izvērtēt risku, ka, ja projekta vērtējumus par inovāciju un zinātnisko aspektu nodrošina vairākas iestādes, pastāv iespēja, ka netiks nodrošināta vienota vērtēšanas pieeja visiem projekta pieteikumiem.
Vēršam uzmanību, ka projekta 1.2.1.1/1/25/I/001 ietvaros tika piešķirts finansējums 425 000 EUR, lai nodrošinātu kvalitatīvu un objektīvu inovāciju un zinātnisko aspektu izvērtēšanu 1.2.1.1. pasākuma 3. kārtas projektu iesniegumu atlases procesā, piesaistot LZP.
Papildus lūdzam izvērtēt risku, ka, ja projekta vērtējumus par inovāciju un zinātnisko aspektu nodrošina vairākas iestādes, pastāv iespēja, ka netiks nodrošināta vienota vērtēšanas pieeja visiem projekta pieteikumiem.
Vēršam uzmanību, ka projekta 1.2.1.1/1/25/I/001 ietvaros tika piešķirts finansējums 425 000 EUR, lai nodrošinātu kvalitatīvu un objektīvu inovāciju un zinātnisko aspektu izvērtēšanu 1.2.1.1. pasākuma 3. kārtas projektu iesniegumu atlases procesā, piesaistot LZP.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu konsolidētā versija
47.2. ievietot savā tīmekļvietnē aktuālo informāciju par projekta īstenošanas gaitu un nodrošināt informācijas un publicitātes pasākumus;
Priekšlikums
Ņemot vērā Eiropas Savienības fondos ieviesto terminu lietojumu Eiropas Savienības fondu 2021.-2027. gada plānošanas periodā attiecībā uz komunikāciju, aicinām aizstāt noteikumu projekta 27. punktā izteiktajā 47.2. apakšpunktā un noteikumu projekta 28. punktā izteiktajā 47.1 punktā vārdus “informācijas un publicitātes” ar vārdiem “komunikācijas un vizuālās identitātes”.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu konsolidētā versija
56.1. atzinumā tiek iekļauta vismaz šāda informācija:
Priekšlikums
Aicinām EM papildināt šo punktu ar jaunu apakšpunktu, nosakot, ka atzinumā ir jābūt ietvertam arī eksperta slēdzienam par projekta iesniegumā norādītās pētniecības kategorijas atbilstību atbilstoši Revīzijas iestādes ieteikumam par pieeju zinātniskās ekspertīzes nodrošināšanai (saņemts CFLA un Latvijas Zinātnes padomes starpresoru vienošanās projekta par sadarbību zinātniskās ekspertīzes nodrošināšanai saskaņošanas ietvaros, 2024).
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu konsolidētā versija
58.4.1.2. pētniecības un attīstības tehniskais personāls, t. sk. pētniecības un attīstības atbalsta personāls;
Priekšlikums
Atbilstoši Vadlīnijās par viedās specializācijas stratēģijas jomas noteikšanu un monitoringa veikšanu (turpmāk - RIS3 vadlīnijas) aktualizētajiem RIS3 radītājiem (jūlijs, 2025), aicinām EM precizēt šo kritēriju, svītrojot šī kritērija apakškritērijus (nav nepieciešams P&A tehniskā personāla iedalījums izglītības līmeņos) un izsakot to šādā redakcijā.
Piedāvātā redakcija
58.4.1.2.pētniecības un attīstības tehniskais personāls;
17.
Noteikumu konsolidētā versija
58.4.1.2.6. pētniecības un attīstības atbalsta personāls;
Priekšlikums
Atbilstoši RIS3 vadlīnijās aktualizētajiem RIS3 radītājiem (jūlijs, 2025), aicinām EM precizēt šo kritēriju (atsevišķs rādītājs, nevis 58.4.1.2.rādītāja apakšrādītājs), izsakot to šādā redakcijā:
Piedāvātā redakcija
58.4.1.3. pētniecības un attīstības atbalsta personāls;
18.
Noteikumu konsolidētā versija
58.5.1.2. pētniecības un attīstības tehniskais personāls, t. sk. pētniecības un attīstības atbalsta personāls:
Priekšlikums
Atbilstoši RIS3 vadlīnijās aktualizētajiem RIS3 radītājiem (jūlijs, 2025), aicinām EM precizēt šo kritēriju, svītrojot šī kritērija apakškritērijus (nav nepieciešams P&A tehniskā personāla iedalījums izglītības līmeņos) un izsakot to šādā redakcijā.
Piedāvātā redakcija
58.5.1.2.pētniecības un attīstības tehniskais personāls;
19.
Noteikumu konsolidētā versija
58.5.1.2.6. pētniecības un attīstības atbalsta personāls;
Priekšlikums
Atbilstoši RIS3 vadlīnijās aktualizētajiem RIS3 radītājiem (jūlijs, 2025), aicinām EM precizēt šo kritēriju (atsevišķs rādītājs, nevis 58.5.1.2.rādītāja apakšrādītājs), izsakot to šādā redakcijā:
Piedāvātā redakcija
58.5.1.3.pētniecības un attīstības atbalsta personāls;
