Projekta ID
24-TA-2238Atzinuma sniedzējs
Valsts kanceleja
Atzinums iesniegts
30.01.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Šobrīd likumprojekts paredz papildināt Konkurences likumu ar regulējumu, kas nosaka rīcību, ja padomes priekšsēdētājs vai padomes loceklis neplānoti zaudē amatu, tas ir, saņemts iesniegums par atkāpšanos no amata.
Vēršam uzmanību, ka tāpat padomes priekšsēdētāja vai padomes locekļa pilnvaras pēkšņi var izbeigties sakarā ar padomes priekšsēdētāja vai padomes locekļa nāvi.
Piemēram, šāds pilnvaru zaudēšanas pamats ir paredzēts vairākos normatīvajos aktos – Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likuma 59. panta otrās daļas 4. punktā, Sabiedrisko elektronisko plašsaziņas līdzekļu un to pārvaldības likuma 14. panta otrās daļas 4. punktā.
Līdz ar to aicinām izvērtēt vai šobrīd nebūtu lietderīgi papildināt likumprojektu arī ar regulējumu, kas noteiktu, ka padomes priekšsēdētāja vai padomes locekļa pilnvaras izbeidzas sakarā ar padomes priekšsēdētāja vai padomes locekļa nāvi, un regulējumu, kurš šādā gadījumā nosaka pienākumu izpildītāju.
Vēršam uzmanību, ka tāpat padomes priekšsēdētāja vai padomes locekļa pilnvaras pēkšņi var izbeigties sakarā ar padomes priekšsēdētāja vai padomes locekļa nāvi.
Piemēram, šāds pilnvaru zaudēšanas pamats ir paredzēts vairākos normatīvajos aktos – Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likuma 59. panta otrās daļas 4. punktā, Sabiedrisko elektronisko plašsaziņas līdzekļu un to pārvaldības likuma 14. panta otrās daļas 4. punktā.
Līdz ar to aicinām izvērtēt vai šobrīd nebūtu lietderīgi papildināt likumprojektu arī ar regulējumu, kas noteiktu, ka padomes priekšsēdētāja vai padomes locekļa pilnvaras izbeidzas sakarā ar padomes priekšsēdētāja vai padomes locekļa nāvi, un regulējumu, kurš šādā gadījumā nosaka pienākumu izpildītāju.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Likumprojekts paredz, ka ekonomikas ministrs atbrīvos no amata Konkurences padomes priekšsēdētāju un padomes locekli gadījumā, ja būs saņemts padomes priekšsēdētāja vai padomes locekļa iesniegums par atkāpšanos no amata. Norādām, ka atbilstoši spēkā esošajam tiesiskajam regulējumam lēmumu par amatpersonu atbrīvošanu pieņem institūcija vai amatpersona, kas lēmusi par šīs personas iecelšanu amatā.
Tāpat vēršam uzmanību, ka pirmšķietami šāds regulējums ir neatbilstošs Konkurences likuma 4. panta otrajai daļai un Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 11. decembra Direktīvas (ES) 2019/1 par apstākļu nodrošināšanu nolūkā dot dalībvalstu konkurences iestādēm iespēju efektīvāk izpildīt konkurences noteikumus un par iekšējā tirgus pienācīgas darbības nodrošināšanu 4. panta 2. punkta “a” apakšpunktam.
Ievērojot minēto, lūdzam likumprojekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā (anotācijā) sniegt izvērstu pamatojumu šādam regulējumam, tostarp kā tiks nodrošināta Konkurences padomes priekšsēdētāja un padomes locekļu neatkarība, neietekmējamība u.tml., kā arī sniegt izvērstu skaidrojumu šāda regulējuma atbilstībai Konkurences likuma 4. panta otrajai daļai, kas paredz, ka pārraudzība neattiecas uz Konkurences padomei noteikto uzdevumu un tiesību īstenošanu, kā arī Konkurences padomes iekšējās organizācijas jautājumiem, tostarp starpresoru vienošanās slēgšanu, iekšējo normatīvo aktu izdošanu, uzziņas sagatavošanu un lēmumiem, kuri attiecas uz šajā iestādē nodarbinātajiem (piemēram, lēmumiem par nodarbināto pieņemšanu amatā un atbrīvošanu no tā, pārcelšanu un tās saskaņošanu, nosūtīšanu komandējumā, disciplinārlietu ierosināšanu, izskatīšanu un disciplinārsodu piemērošanu) un Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 11. decembra Direktīvas (ES) 2019/1 par apstākļu nodrošināšanu nolūkā dot dalībvalstu konkurences iestādēm iespēju efektīvāk izpildīt konkurences noteikumus un par iekšējā tirgus pienācīgas darbības nodrošināšanu 4. panta 2. punkta “a” apakšpunktam, kas paredz, ka, jo īpaši dalībvalstis vismaz nodrošina, lai administratīvajās valsts konkurences iestādēs darbinieki un personas, kas pieņem lēmumus, spētu pildīt viņiem uzticētos pienākumus un īstenot savas pilnvaras neatkarīgi no politiskās un cita veida ārējās ietekmes.
Tāpat vēršam uzmanību, ka pirmšķietami šāds regulējums ir neatbilstošs Konkurences likuma 4. panta otrajai daļai un Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 11. decembra Direktīvas (ES) 2019/1 par apstākļu nodrošināšanu nolūkā dot dalībvalstu konkurences iestādēm iespēju efektīvāk izpildīt konkurences noteikumus un par iekšējā tirgus pienācīgas darbības nodrošināšanu 4. panta 2. punkta “a” apakšpunktam.
Ievērojot minēto, lūdzam likumprojekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā (anotācijā) sniegt izvērstu pamatojumu šādam regulējumam, tostarp kā tiks nodrošināta Konkurences padomes priekšsēdētāja un padomes locekļu neatkarība, neietekmējamība u.tml., kā arī sniegt izvērstu skaidrojumu šāda regulējuma atbilstībai Konkurences likuma 4. panta otrajai daļai, kas paredz, ka pārraudzība neattiecas uz Konkurences padomei noteikto uzdevumu un tiesību īstenošanu, kā arī Konkurences padomes iekšējās organizācijas jautājumiem, tostarp starpresoru vienošanās slēgšanu, iekšējo normatīvo aktu izdošanu, uzziņas sagatavošanu un lēmumiem, kuri attiecas uz šajā iestādē nodarbinātajiem (piemēram, lēmumiem par nodarbināto pieņemšanu amatā un atbrīvošanu no tā, pārcelšanu un tās saskaņošanu, nosūtīšanu komandējumā, disciplinārlietu ierosināšanu, izskatīšanu un disciplinārsodu piemērošanu) un Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 11. decembra Direktīvas (ES) 2019/1 par apstākļu nodrošināšanu nolūkā dot dalībvalstu konkurences iestādēm iespēju efektīvāk izpildīt konkurences noteikumus un par iekšējā tirgus pienācīgas darbības nodrošināšanu 4. panta 2. punkta “a” apakšpunktam, kas paredz, ka, jo īpaši dalībvalstis vismaz nodrošina, lai administratīvajās valsts konkurences iestādēs darbinieki un personas, kas pieņem lēmumus, spētu pildīt viņiem uzticētos pienākumus un īstenot savas pilnvaras neatkarīgi no politiskās un cita veida ārējās ietekmes.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam likumprojekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā (anotācijā) skaidrot kā un no kurām iestādēm tiks izvēlēti padomes priekšsēdētāja vai padomes locekļa pienākuma izpildītāji.
Vienlaikus, ja par pienākumu izpildītāju tiks iecelts valsts civildienesta ierēdnis no Konkurences padomes vai citas iestādes (ministrijas), lūdzam skaidrot, kā iestādei būtu jārīkojas, ja ieceltajam ierēdnim uzreiz pēc iecelšanas vai pēc termiņa beigām ir veicama ikgadējā darbības un tās rezultātu novērtēšana, ņemot vērā, ka Konkurences likuma 5. panta 8.1 daļā ir noteikts, ka uz padomes priekšsēdētāju un padomes locekļiem neattiecas citu normatīvo aktu prasības par valsts civildienesta ierēdņa darbības un tās rezultātu novērtēšanu, ierēdņa atstādināšanu un disciplināro atbildību, kā arī citas padomes neatkarību ierobežojošas tiesību normas.
Vienlaikus, ja par pienākumu izpildītāju tiks iecelts valsts civildienesta ierēdnis no Konkurences padomes vai citas iestādes (ministrijas), lūdzam skaidrot, kā iestādei būtu jārīkojas, ja ieceltajam ierēdnim uzreiz pēc iecelšanas vai pēc termiņa beigām ir veicama ikgadējā darbības un tās rezultātu novērtēšana, ņemot vērā, ka Konkurences likuma 5. panta 8.1 daļā ir noteikts, ka uz padomes priekšsēdētāju un padomes locekļiem neattiecas citu normatīvo aktu prasības par valsts civildienesta ierēdņa darbības un tās rezultātu novērtēšanu, ierēdņa atstādināšanu un disciplināro atbildību, kā arī citas padomes neatkarību ierobežojošas tiesību normas.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam likumprojekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā (anotācijā) skaidrot, kurš pārbaudīs padomes priekšsēdētāja un padomes locekļa pienākumu izpildītāja atbilstību prasībām, kas Konkurences likumā izvirzītas padomes priekšsēdētāja un padomes locekļa amata kandidātiem, tostarp uz kāda tiesiskā pamata, ņemot vērā, ka ir jāpārbauda arī sensitīvie personas dati.
Ievērojot minēto, aicinām likumprojektu un tā sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumu (anotāciju) saskaņot arī ar Iekšlietu ministriju (Informācijas centru).
Ievērojot minēto, aicinām likumprojektu un tā sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumu (anotāciju) saskaņot arī ar Iekšlietu ministriju (Informācijas centru).
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
2.2.5. uz konkurenci:
Iebildums
Lūdzam norādīt ietekmi, proti, aizpildīt aili "ietekmes apraksts".
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
2.2.6. uz nodarbinātību:
Iebildums
Lūdzam norādīt ietekmi, proti, aizpildīt aili "ietekmes apraksts".
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Iebildums
Lūdzam precizēt, norādot saiti, kā arī sabiedrības līdzdalības rezultātu.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Iebildums
Ņemot vērā likumprojekta 2. un 3. pantā paredzēto, lūdzam norādīt, ka projekta izpildē iesaistīta arī Ekonomikas ministrija.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Iebildums
Ņemot vērā likumprojekta 2. un 3. pantā paredzēto, lūdzam norādīt, ka projekta izpilde ietekmē arī Ekonomikas ministrijas funkcijas.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Lūdzam precizēt atbilstoši juridiskajai tehnikai.
Piedāvātā redakcija
papildināt pantu ar 1.1 daļu šādā redakcijā:
“(11) Ekonomikas ministrs pirms noteiktā termiņa atbrīvo no amata padomes priekšsēdētāju un padomes locekli, ja ir saņemts padomes priekšsēdētāja vai padomes locekļa iesniegums par atkāpšanos no amata.”;
“(11) Ekonomikas ministrs pirms noteiktā termiņa atbrīvo no amata padomes priekšsēdētāju un padomes locekli, ja ir saņemts padomes priekšsēdētāja vai padomes locekļa iesniegums par atkāpšanos no amata.”;
11.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Lūdzam precizēt, ņemot vērā, ka tiek svītrots arī skaitlis.
Piedāvātā redakcija
svītrot otrajā daļā vārdus un skaitli “izņemot šā panta pirmās daļas 1. punktā minēto gadījumu”;
12.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Lūdzam precizēt atbilstoši juridiskajai tehnikai.
Piedāvātā redakcija
"11) izvērtē tirgus dalībnieka amatpersonu atbildību par tirgus dalībnieka aizliegtas vienošanās pārkāpumu ārējos normatīvajos aktos regulētā iepirkumā, kur tiek izmantots publiskais finansējums."
13.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Lūdzam precizēt atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 78. punktam.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Lūdzam papildināt likumprojekta pantu ar jaunu daļu šādā redakcijā:
"uzskatīt līdzšinējo panta tekstu par pirmo daļu".
"uzskatīt līdzšinējo panta tekstu par pirmo daļu".
Piedāvātā redakcija
-
15.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka likumprojektam nav paredzēts spēkā stāšanās termiņš, šī aile nav jāaizpilda.
Piedāvātā redakcija
-
16.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Likumprojekts "Grozījumi Konkurences likumā"
Priekšlikums
Lūdzam papildināt ar jaunu punktu, norādot ministru, kurš būs atbildīgs par likumprojekta turpmāko virzību Saeimā.
Piedāvātā redakcija
-