Atzinums

Projekta ID
23-TA-3076
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
09.04.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt Ministru kabineta noteikumu projekta "Noteikumi par ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas izveidi un piemērošanu tekstilizstrādājumiem" (turpmāk – projekts) 1.1. apakšpunktu atbilstoši Dabas resursu nodokļa likuma 9.1 panta otrās daļas 1. punktā Ministru kabinetam dotajam pilnvarojumam, ievērojot Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" (turpmāk – sagatavošanas noteikumi) 100. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt projekta 1.3. apakšpunktu atbilstoši Dabas resursu nodokļa likuma 9.1 panta otrās daļas 3. punktā Ministru kabinetam dotajam pilnvarojumam, ievērojot sagatavošanas noteikumu 100. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam svītrot projekta 1.8. apakšpunktu, ņemot vērā to, ka Dabas resursu nodokļa likuma 9.1 panta otrajā daļā, kas ir projekta izdošanas tiesiskais pamats, nav dots pilnvarojums Ministru kabinetam noteikt šādu regulējumu, vai papildināt projekta izdošanas tiesisko pamatu ar atsauci uz likuma normu, kurā ir dots pilnvarojums Ministru kabinetam noteikt šādu regulējumu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam norādīt, no kuras Dabas resursu nodokļa likuma normas izriet, ka Valsts vides dienests pieņem projekta 4. punktā minēto lēmumu par apsaimniekošanas sistēmas apstiprināšanu. Vēršam uzmanību uz to, ka no Dabas resursu nodokļa likuma 9.1 panta izriet, ka tiek pieņemts lēmums par tekstilizstrādājumu apsaimniekošanas līguma noslēgšanu un par atbrīvojumu no nodokļa samaksas par tekstilizstrādājumiem, kā arī lēmums par vienpusēju atkāpšanos no līguma. Papildus norādām, ka projektā nav paredzēta kārtība, kādā projekta 4. punktā minēto lēmumu pieņem.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt projekta 7.1. apakšpunktu un projekta 2. pielikumu, ņemot vērā to, ka projekta 10.1. apakšpunkts paredz, ka tiek pieņemts lēmums par līguma slēgšanu, nevis par apsaimniekošanas plāna apstiprināšanu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Administratīvā procesa likuma 56. panta pirmā daļa paredz, ka iesniegumu var iesniegt mutvārdos vai rakstveidā, tostarp, elektroniski. Savukārt Dabas resursu nodokļa likumā un Atkritumu apsaimniekošanas likumā nav paredzēts, ka iesniegumi vai jebkuri citi dokumenti būtu iesniedzami tikai vienotajā vides informācijas sistēmā "TULPE". Dokumentu iesniegšanu tikai elektroniski konkrētā valsts informācijas sistēmā var noteikt tikai ar likumu. Ievērojot minēto, lūdzam precizēt projekta 8. punktu vai norādīt, kurā likumā ir paredzēts, ka projektā paredzētā dokumentu iesniegšana notiek elektroniski konkrētajā informācijas sistēmā.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Saskaņā ar likuma "Par piesārņojumu" 24.3 pantu izveidota Valsts vides dienesta informācijas sistēma. No 2018. gada 12. aprīļa likuma "Grozījumi likumā "Par piesārņojumu"" izriet, ka no 2020. gada 1. aprīļa vienotā vides informācijas sistēma "TULPE" tiek saukta par Valsts vides dienesta informācijas sistēmu. Ievērojot minēto, lūdzam precizēt projekta 8. un 40. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Administratīvā procesa likuma 64. panta pirmā daļa paredz, ka, ja administratīvā lieta ierosināta uz iesnieguma pamata, iestāde pieņem lēmumu par administratīvā akta izdošanu viena mēneša laikā no iesnieguma saņemšanas dienas. Ievērojot minēto, lūdzam precizēt projekta 10.1. apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Projekta 12. punktā minēts Valsts vides dienesta lēmums par apsaimniekošanas līguma noslēgšanu un atbrīvojuma piemērošanu. Savukārt projekta 10.1. apakšpunktā paredzēts, ka Valsts vides dienests pieņem lēmumu par apsaimniekošanas līguma slēgšanu. Vēršam uzmanību uz to, ka saskaņā ar Dabas resursu nodokļa likuma 9.1 panta otrās daļas 6. punktu Ministru kabinets ir pilnvarots noteikt kārtību, kādā Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas padotībā esoša iestāde pieņem lēmumu par atbrīvojumu no nodokļa samaksas par tekstilizstrādājumiem. Savukārt Dabas resursu nodokļa likuma 9.1 panta ceturtajā daļā minēts lēmums par tekstilizstrādājumu apsaimniekošanas līguma noslēgšanu un atbrīvojuma piemērošanu. Ievērojot minēto, lūdzam precizēt projekta 10.1. apakšpunktu, vienlaikus attiecīgi precizējot projekta 11. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Iebildums
Administratīvā procesa likuma 59. panta pirmā daļa noteic, ka pēc administratīvās lietas ierosināšanas iestāde iegūst informāciju, kas saskaņā ar normatīvajiem aktiem ir nepieciešama, lai pieņemtu attiecīgo lēmumu. Lai iegūtu nepieciešamo informāciju un panāktu tiesisku, taisnīgu un efektīvu lietas izskatīšanu, iestāde pēc iespējas dod administratīvā procesa dalībniekiem norādījumus un ieteikumus. Tādējādi iestādes pienākums iegūt lēmuma pieņemšanai nepieciešamo informāciju izriet no Administratīvā procesa likuma 59. panta pirmās daļas. Ievērojot minēto, lūdzam precizēt projekta 11. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Iebildums
Dabas resursu nodokļa likuma 9.1 panta otrās daļas 7. punkts pilnvaro Ministru kabinetu noteikt kārtību, kādā slēdz, groza un izbeidz Dabas resursu nodokļa likuma 9.1 panta pirmajā daļā minēto līgumu, līguma grozīšanas nosacījumus, kā arī gadījumus un kārtību, kādā vienpusēji atkāpjas no minētā līguma. Ievērojot minēto, attiecīgais regulējums nosakāms projektā. Projektā ir noteikta attiecīgā līguma noslēgšanas un grozīšanas kārtība (piemēram, projekta 10.2. apakšpunkts un projekta 22. un 25. punkts), savukārt līguma izbeigšanas kārtība un kārtība, kādā vienpusēji atkāpjas no līguma, projektā noteikta nav. Ņemot vērā minēto, lūdzam ar attiecīgu regulējumu papildināt projektu.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Iebildums
Administratīvā procesa likuma 64. panta pirmā daļa paredz, ka, ja administratīvā lieta ierosināta uz iesnieguma pamata, iestāde pieņem lēmumu par administratīvā akta izdošanu viena mēneša laikā no iesnieguma saņemšanas dienas. Ievērojot minēto, lūdzam precizēt projekta 18. punktu, nedublējot Administratīvā procesa likuma 64. panta pirmajā daļā noteikto.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt projekta 20. punktu, norādot, kāds lēmums tajā ir minēts. Proti, vai pēc projekta 20. punkta otrajā teikumā minētās informācijas saņemšanas Valsts vides dienests pieņems lēmumu par atbrīvojuma piemērošanas pārtraukšanu.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izvērtēt projekta 23. punkta otrā un trešā teikuma un projekta 25., 33. un 36. punktā paredzēto tiesību pieņemt lēmumu par nodokļa maksātājam piešķirtā atbrīvojuma piemērošanas pārtraukšanu atbilstību Dabas resursu nodokļa likuma 9.1 panta otrajā daļā Ministru kabinetam dotajam pilnvarojumam. Vēršam uzmanību uz to, ka Dabas resursu nodokļa likuma 9.1 panta otrās daļas 6. punkts pilnvaro Ministru kabinetu noteikt kārtību, kādā Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas padotībā esoša iestāde pieņem lēmumu par atbrīvojumu no nodokļa samaksas par tekstilizstrādājumiem. No minētā izriet Ministru kabineta tiesības noteikt kārtību, kādā tiek pieņemts lēmums par atbrīvojuma piemērošanu vai atteikumu piemērot atbrīvojumu. Savukārt Dabas resursu nodokļa likuma 9.1 panta piektajā un sestajā daļā ir paredzēts, ka tiek pieņemts lēmums par vienpusēju atkāpšanos no līguma, kā rezultātā nodokļa maksātājs zaudē tiesības uz nodokļa atbrīvojumu. Papildus norādām, ka Dabas resursu nodokļa likuma 9.1 pantā nav minēta atbrīvojuma piemērošanas no samaksas atjaunošana.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Iebildums
Administratīvā procesa likuma 59. panta pirmā daļa noteic, ka pēc administratīvās lietas ierosināšanas iestāde iegūst informāciju, kas saskaņā ar normatīvajiem aktiem ir nepieciešama, lai pieņemtu attiecīgo lēmumu. Lai iegūtu nepieciešamo informāciju un panāktu tiesisku, taisnīgu un efektīvu lietas izskatīšanu, iestāde pēc iespējas dod administratīvā procesa dalībniekiem norādījumus un ieteikumus. Tādējādi iestādes pienākums iegūt lēmuma pieņemšanai nepieciešamo informāciju izriet no Administratīvā procesa likuma 59. panta pirmās daļas. Ievērojot minēto, lūdzam precizēt projekta 33. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izvērtēt noteikumu projekta 1. pielikumu un veikt tajā nepieciešamos precizējumus vai sniegt papildu skaidrojumus anotācijā un papildināt tās 5. sadaļu, ņemot vērā, ka saskaņā ar Līguma par Eiropas Savienības darbību 288. panta otro daļu „regulas ir vispārpiemērojamas. Tās uzliek saistības kopumā un ir tieši piemērojamas visās dalībvalstīs.” Regulas ir aizliegts pārņemt nacionālajos tiesību aktos un tās automātiski kļūst par nacionālās tiesību sistēmas sastāvdaļu. Dalībvalsts izstrādā tiesību aktus regulas piemērošanai tikai gadījumos, ja regulā ir tieši paredzēts dalībvalstij kāds konkrēts pienākums, piemēram, jānosaka kompetentā vai atbildīgā iestāde, jāparedz sankcijas vai sods par regulas normu pārkāpumu vai nepildīšanu, jānosaka administratīvā procedūra regulā noteikto pasākumu īstenošanai u.tml.
Gadījumā, ja tomēr noteikumu projektā ir nepieciešams pārrakstīt regulā noteikto, lūdzam regulas normas pārrakstīt identiski, jo Eiropas Savienības Tiesa ir atzinusi, ka, ja regula prasa tās piemērošanai nodrošinošu nacionālā tiesību akta pieņemšanu, atsevišķos gadījumos tomēr var tikt pieļauta regulu teksta daļu inkorporēšana nacionālajos tiesību aktos (kā piemēru skatīt lietu Nr. 272/83 Komisija v. Itālija). Tomēr norādām, ka šis gadījums attaisnojams vienīgi ar indivīdu interesēm saņemt tiem adresētu saskaņotu un labi uztveramu tiesību aktu, un regulu tiešā piemērojamība nepieļauj citus izņēmumus, ko attiecīgi lūdzam skaidrot anotācijā.

Iepriekš minētais attiecināms uz noteikumu projekta 1. pielikumā iekļautajiem kodiem, kuri jau noteikti Komisijas Īstenošanas 2023. gada 26. septembra regulas (ES) 2023/2364, ar ko groza I pielikumu Padomes Regulai (EEK) Nr. 2658/87 par tarifu un statistikas nomenklatūru un kopējo muitas tarifu (turpmāk - Regula 2023/2364) pielikumā, un, ņemot vērā regulu tiešo piemērojamību, to pārrakstīšana, dublēšana nacionālajos tiesību aktos nav nepieciešama. Vēršam uzmanību, ka no pašreizējās noteikumu projekta 1. pielikuma redakcijas izriet daļēja regulas 2023/2364 pielikuma pārrakstīšana. Uz regulas 2023/2364 pielikuma ieviešanu noteikumu projektā norādīts arī anotācijas 1.3. apakšsadaļā, bet 5. sadaļā nav skaidrots. Ja, izvērtējot noteikumu projekta 1. pielikumu, tiek konstatēta pamatota nepieciešamība ieviest Regula 2023/2364 pielikumu, lūdzam to atspoguļot arī anotācijas 5. sadaļā.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Anotācija (ex-ante)
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Iebildums
Lūdzam atbilstoši "Vadlīnijām tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes novērtēšanai un novērtējuma ziņojuma sagatavošanai Vienotajā tiesību aktu izstrādes un saskaņošanas portālā" aizpildīt anotācijas 5. sadaļu, jo ar noteikumu projekta 5. pielikumu ieviests
Eiropas Parlamenta un Padomes 2006. gada 14. jūnija Regulas (EK) Nr. 1013/2006 par atkritumu sūtījumiem, domājams tieši I A un VII pielikums un Bāzeles Konvencija par kontroli pār kaitīgo atkritumu robežšķērsojošo transportēšanu un to aizvākšanu.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām precizēt projekta 1.2. apakšpunktu atbilstoši Dabas resursu nodokļa likuma 9.1 panta otrās daļas 2. punktā Ministru kabinetam dotajam pilnvarojumam, ievērojot sagatavošanas noteikumu 100. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām precizēt projekta 1.4. apakšpunktu atbilstoši Dabas resursu nodokļa likuma 9.1 panta otrās daļas 4. punktā Ministru kabinetam dotajam pilnvarojumam, ievērojot sagatavošanas noteikumu 100. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām precizēt projekta 1.7. apakšpunktā ietverto atsauci, ņemot vērā to, ka projekta 1. punktā nav "šā panta pirmās daļas".
Piedāvātā redakcija
-
21.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām projekta 18. punktā vārdu "pieteikums" aizstāt ar vārdu "iesniegums" vai "informācija".
Piedāvātā redakcija
-
22.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām projekta 27. punktā precizēt, kurš pārskats tajā minēts, proti, pusgada pārskats.
Piedāvātā redakcija
-