Projekta ID
25-TA-1687Atzinuma sniedzējs
Izglītības un zinātnes ministrija
Atzinums iesniegts
29.09.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Likumprojekta 3.pants paredz veikt grozījumus “bibliotēkas” definējumā, nosakot, ka bibliotēka ir “ikvienam pieejama izglītojoša, informācijas, kultūras un sabiedriskās saskarsmes institūcija vai tās struktūrvienība ar pastāvīgu bibliotēkas krājumu un materiālo un tehnisko pamatu, kura veic šajā likumā noteiktās funkcijas”.
Norādām, ka vispārējās izglītības iestāžu un profesionālo izglītības iestāžu bibliotēka nevar būt pieejama ikvienam, bet gan tikai attiecīgās izglītības iestādes izglītojamiem pieejama bibliotēka.
Saskaņā ar Izglītības likuma 55.pantu izglītojamam ir tiesības uz dzīvībai un veselībai drošiem apstākļiem izglītības iestādē. Izglītības likuma 30.pants nosaka, ka Izglītības iestādes vadītājs atbild par izglītības iestādes darbību […] un izglītības iestādes darbību reglamentējošo normatīvo aktu ievērošanu.
Atbilstoši Ministru kabineta 2023. gada 22. augusta noteikumu Nr. 474 “Kārtība, kādā nodrošināma izglītojamo profilaktiskā veselības aprūpe, pirmā palīdzība un drošība izglītības iestādēs un to organizētajos pasākumos” 9.9.apakšpunktam izglītības iestādes vadītājs vai viņa pilnvarota persona drošības nodrošināšanai izglītības iestādē un tās organizētajos pasākumos nosaka kārtību, kādā izglītības iestādei nepiederošas personas uzturas izglītības iestādē, un nodrošina tās ievērošanas uzraudzību.
Prasība, lai nodrošinātu likumprojektā ietverto mērķi - izglītības iestādes bibliotēkas pieejamību ikvienam, bet vienlaikus nodrošinātu izglītojamo drošu uzturēšanos izglītības iestādē, uzskatāma par nesamērīgu, ja, piemēram, izglītības iestādei būtu jāveido atsevišķa ieeja izglītības iestādes bibliotēkai.
Norādām, ka vispārējās izglītības iestāžu un profesionālo izglītības iestāžu bibliotēka nevar būt pieejama ikvienam, bet gan tikai attiecīgās izglītības iestādes izglītojamiem pieejama bibliotēka.
Saskaņā ar Izglītības likuma 55.pantu izglītojamam ir tiesības uz dzīvībai un veselībai drošiem apstākļiem izglītības iestādē. Izglītības likuma 30.pants nosaka, ka Izglītības iestādes vadītājs atbild par izglītības iestādes darbību […] un izglītības iestādes darbību reglamentējošo normatīvo aktu ievērošanu.
Atbilstoši Ministru kabineta 2023. gada 22. augusta noteikumu Nr. 474 “Kārtība, kādā nodrošināma izglītojamo profilaktiskā veselības aprūpe, pirmā palīdzība un drošība izglītības iestādēs un to organizētajos pasākumos” 9.9.apakšpunktam izglītības iestādes vadītājs vai viņa pilnvarota persona drošības nodrošināšanai izglītības iestādē un tās organizētajos pasākumos nosaka kārtību, kādā izglītības iestādei nepiederošas personas uzturas izglītības iestādē, un nodrošina tās ievērošanas uzraudzību.
Prasība, lai nodrošinātu likumprojektā ietverto mērķi - izglītības iestādes bibliotēkas pieejamību ikvienam, bet vienlaikus nodrošinātu izglītojamo drošu uzturēšanos izglītības iestādē, uzskatāma par nesamērīgu, ja, piemēram, izglītības iestādei būtu jāveido atsevišķa ieeja izglītības iestādes bibliotēkai.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Likumprojekta 9.pants paredz veikt grozījumus Bibliotēku likuma 9.pantā, nosakot, ka bibliotēku akreditācijas pienākums turpmāk neattieksies uz vispārējās izglītības iestāžu un profesionālās izglītības iestāžu bibliotēkām. Minētais nav saskaņots un pārrunāts ar Izglītības kvalitātes valsts dienestu, kas nodrošina izglītības iestāžu akreditāciju, kā arī nav izrunāts finanšu aspekts, sadarbība un finansējums metodikas izstrādē un ekspertu sagatavošanā, Izglītības kvalitātes valsts dienesta kompetences / vērtējuma ietvars konkrētajā situācijā.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Prasības noteiktas tikai akreditētas bibliotēkas vai struktūrvienības vadītājam.
Ņemot vērā grozījumus Bibliotēku likuma 9.pantā, nosakot, ka bibliotēku akreditācijas pienākums turpmāk neattieksies uz vispārējās izglītības iestāžu un profesionālās izglītības iestāžu bibliotēkām, lūdzam precizēt vai šīs prasības attieksies arī uz šo izglītības iestāžu bibliotēku vadītājiem.
Ņemot vērā grozījumus Bibliotēku likuma 9.pantā, nosakot, ka bibliotēku akreditācijas pienākums turpmāk neattieksies uz vispārējās izglītības iestāžu un profesionālās izglītības iestāžu bibliotēkām, lūdzam precizēt vai šīs prasības attieksies arī uz šo izglītības iestāžu bibliotēku vadītājiem.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Aicinām anotācijā izskaidrot terminu "speciālā bibliotēka", sniedzot piemērus, lai ir skaidra izpratne par šāda bibliotēkas tipa atšķirību no publiskās bibliotēkas tipa. Priekšlikums radies, skatot par šo informāciju šajā linkā: https://dom.lndb.lv/data/obj/file/163222.pdf. Vienlaikus likumprojekta 1.panta 16.apakšpunktā "specializētā bibliotēka" neietver šo tvērumu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Attiecībā uz likumprojekta papildināto 2.1 panta 4. apakšpunktu par Ministru kabineta noteikumu izstrādi, aicinām izvērtēt, vai tas neradīs papildus slogu gan bibliotēkām un pašvaldībām, gan valsts institūcijām, ņemot vērā, ka pastāv arī citi Ministru Kabineta noteikumi šajā jomā.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Attiecībā uz bibliotēkas funkcijām - "izglītības, zinātnes, mūžizglītības un kultūras procesu atbalstīšana un virzīšana" šobrīd ir iekļauta sarakstā kā pēdējā kopā ar citām funkcijām. Paužam viedokli, ka izglītības un zinātnes funkcijas joprojām ir ļoti būtiskas bibliotēkas funkcijas, un izglītība ir viena no pamata bibliotēkas funkcijām, jo īpaši izglītības iestāžu bibliotēkās. Tādēļ šī funkcija iekļaujama atsevišķi vismaz kā trešā funkcija, un, iespējams, kultūras procesu atbalstīšanu un virzīšanu izdalāma atsevišķi.
Piedāvātā redakcija
3) izglītības, zinātnes un mūžizglītības procesu nodrošināšana un veicināšana;
7.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Likumprojekta 7.pants paredz veikt grozījumu Bibliotēku likuma 6.pantā, nosakot, ka bibliotēkai vai tās dibinātājam mēnesi pirms bibliotēkas reorganizēšanas vai likvidēšanas un bibliotēkas pakalpojumu sniegšanas vietas izveidošanas, reorganizēšanas vai likvidēšanas, ir pienākums par to informēt Kultūras ministriju.
Atbilstoši Pašvaldību likuma 4.pantam gādāt par iedzīvotāju izglītību ir pašvaldības autonoma funkcija. Vienlaikus Izglītības likuma 17. panta trešās daļas 1. punkts, 23. panta otrajā daļa un Vispārējās izglītības likuma 7. panta otrā daļa nosaka, ka pašvaldība vispārējās izglītības iestādes dibina, reorganizē un likvidē, saskaņojot ar Izglītības un zinātnes ministriju. Pie tam profesionālās ievirzes izglītības iestādes dibināšana, reorganizācija un likvidācija jāsaskaņo ne tikai ar Izglītības un zinātnes ministriju, bet arī ar attiecīgās nozares ministriju.
Par visām dibinātajām, reorganizētajām un likvidētajām izglītības iestādēm informācija ir pieejama Izglītības un zinātnes ministrijas tīmekļa vietnē.
Izglītības likuma 30.panta (31) daļa nosaka izglītības iestādes vadītāja pienākumu nodrošināt piekļuvi bibliotekārajiem pakalpojumiem.
Ņemot vērā minēto izglītības iestādes bibliotēkas izveide, reorganizācija vai likvidēšana ir nesaraujami saistāma ar pašas izglītības iestādes izveidi, reorganizāciju vai likvidēšanu.
Aicinām izvērtēt vai šādā gadījumā informēšanas pienākums nav uzskatāms par papildu administratīvu slogu.
Atbilstoši Pašvaldību likuma 4.pantam gādāt par iedzīvotāju izglītību ir pašvaldības autonoma funkcija. Vienlaikus Izglītības likuma 17. panta trešās daļas 1. punkts, 23. panta otrajā daļa un Vispārējās izglītības likuma 7. panta otrā daļa nosaka, ka pašvaldība vispārējās izglītības iestādes dibina, reorganizē un likvidē, saskaņojot ar Izglītības un zinātnes ministriju. Pie tam profesionālās ievirzes izglītības iestādes dibināšana, reorganizācija un likvidācija jāsaskaņo ne tikai ar Izglītības un zinātnes ministriju, bet arī ar attiecīgās nozares ministriju.
Par visām dibinātajām, reorganizētajām un likvidētajām izglītības iestādēm informācija ir pieejama Izglītības un zinātnes ministrijas tīmekļa vietnē.
Izglītības likuma 30.panta (31) daļa nosaka izglītības iestādes vadītāja pienākumu nodrošināt piekļuvi bibliotekārajiem pakalpojumiem.
Ņemot vērā minēto izglītības iestādes bibliotēkas izveide, reorganizācija vai likvidēšana ir nesaraujami saistāma ar pašas izglītības iestādes izveidi, reorganizāciju vai likvidēšanu.
Aicinām izvērtēt vai šādā gadījumā informēšanas pienākums nav uzskatāms par papildu administratīvu slogu.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Likumprojekta 16.pantā attiecībā uz bibliotēkas vadītāju (direktoru) attiecīgi ir minētas izglītības prasības (25.panta otrā daļa), taču nav īsti skaidrs, kā šīs prasības saistāmas ar atvasinātu publisko tiesību juridisku personu bibliotēkām, kas ir, piemēram augstskolas, un kuras var būt speciālās bibliotēkas.
Anotācijā minēts, ka "... valsts bibliotēkas, kas akreditēta vietējas nozīmes statusā (piemēram, Latvijas Kultūras akadēmijas bibliotēka, Jāzepa Vītola Latvijas mūzikas akadēmijas bibliotēka) vadītājam (direktoram) amatam nepieciešamās izglītības līmenis būtu augstākā izglītība vismaz 6.LKI, jeb bakalaura grāds."
Vēršam uzmanību, ka gan minētās augstskolas šī likumprojekta Anotācijā, gan citas īsteno arī doktora līmeņa programmas, tādēļ to bibliotēku vadītāju izglītība LKI 6.līmenī, iespējams, nebūtu uzskatāma kā atbilstoša.
Tādējādi, aicinām izvērtēt, vai atvasinātu publisko tiesību juridisku personu bibliotēkai tās iestādes vadītājs nevarētu noteikt izglītības līmeņa prasības šādas bibliotēkas vadītājam atbilstoši institūcijas bibliotēkas mērķim un funkcijām.
Anotācijā minēts, ka "... valsts bibliotēkas, kas akreditēta vietējas nozīmes statusā (piemēram, Latvijas Kultūras akadēmijas bibliotēka, Jāzepa Vītola Latvijas mūzikas akadēmijas bibliotēka) vadītājam (direktoram) amatam nepieciešamās izglītības līmenis būtu augstākā izglītība vismaz 6.LKI, jeb bakalaura grāds."
Vēršam uzmanību, ka gan minētās augstskolas šī likumprojekta Anotācijā, gan citas īsteno arī doktora līmeņa programmas, tādēļ to bibliotēku vadītāju izglītība LKI 6.līmenī, iespējams, nebūtu uzskatāma kā atbilstoša.
Tādējādi, aicinām izvērtēt, vai atvasinātu publisko tiesību juridisku personu bibliotēkai tās iestādes vadītājs nevarētu noteikt izglītības līmeņa prasības šādas bibliotēkas vadītājam atbilstoši institūcijas bibliotēkas mērķim un funkcijām.
Piedāvātā redakcija
-
