Atzinums

Projekta ID
22-TA-3138
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
01.02.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atkārtoti vēršam uzmanību uz to, ka Bērnu tiesību aizsardzības likuma 26. panta sestā daļa noteic, ka, novērtējot ieguldījumu un vairojot prestižu sabiedrībā, kā arī lai veicinātu un atbalstītu pašvaldību, komersantu un citu personu brīvprātīgu iesaistīšanos atbalsta sniegšanā daudzbērnu ģimenēm un ģimenēm, kuru aprūpē ir bērns ar invaliditāti vai persona, kura nav sasniegusi 24 gadu vecumu un kurai ir noteikta I vai II invaliditātes grupa, Sabiedrības integrācijas fonds nodrošina valsts atbalsta programmas "Latvijas Goda ģimenes apliecības programma" īstenošanu. Minētās programmas īstenošanas kārtību, tai skaitā goda ģimenes apliecības piešķiršanas, izsniegšanas, izmantošanas, anulēšanas gadījumus un kārtību, kā arī ierobežojumus apliecības saņemšanai, nosaka Ministru kabinets.
Ministru kabineta 2021. gada 1. jūnija noteikumos Nr. 352 "Latvijas Goda ģimenes apliecības programmas īstenošanas kārtība" ir paredzēts regulējums par Latvijas Goda ģimenes apliecību. Turklāt Ministru kabineta 2021. gada 1. jūnija noteikumos Nr. 352 "Latvijas Goda ģimenes apliecības programmas īstenošanas kārtība" 35. punktā ir noteikts, kādi dokumenti ir jāuzrāda, lai varētu izmantot Latvijas Goda ģimenes apliecību. Ievērojot minēto, atkārtoti lūdzam precizēt Ministru kabineta noteikumu projekta "Dabas aizsardzības pārvaldes publisko maksas pakalpojumu cenrādis" (turpmāk – projekts) 4. punktu, vienlaikus nedublējot citos normatīvajos aktos paredzēto regulējumu (skat., piemēram, Ministru kabineta 2018. gada 24. aprīļa noteikumu Nr. 250 "Rundāles pils muzeja publisko maksas pakalpojumu cenrādis" 3.5. apakšpunktu).
Papildus vēršam uzmanību uz to, ka projekta 4. punktā paredzētais regulējums neatbilst projekta sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojuma (turpmāk – anotācija) 1.3. apakšsadaļā ietvertajai informācijai par to, ko paredz projekts 4. punkts. Līdz ar to lūdzam precizēt anotācijas 1.3. apakšsadaļā ietverto informāciju.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību uz to, ka Valsts pārvaldes iekārtas likuma 54. panta trešā daļa noteic, ka iestāžu sadarbība notiek bez maksas, ja ārējā normatīvajā aktā nav noteikts citādi. Turklāt atbilstoši Likuma par budžetu un finanšu vadību I nodaļā minētajam maksas pakalpojums ir pasākumu kopums, ko valsts budžeta iestāde ārējos normatīvajos aktos paredzētajos gadījumos veic par samaksu, lai nodrošinātu sabiedrības vajadzību ievērošanu. Ievērojot minēto, lūdzam izvērtēt projekta 5.3. apakšpunktā paredzēto regulējumu, kā arī anotācijas 1.3. apakšsadaļā ietverto informāciju un attiecīgi precizēt to.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijas 1.3. apakšsadaļas "Risinājuma aprakstā" norādīts, ka maksājumi, kuri veicami saistībā ar derīgo izrakteņu ieguvi ir noteikti Ministru kabineta 2011. gada 6. septembra noteikumos Nr. 696 "Zemes dzīļu izmantošanas licenču un bieži sastopamo derīgo izrakteņu ieguves atļauju izsniegšanas kārtība, kā arī publiskas personas zemes iznomāšanas kārtība zemes dzīļu izmantošanai” (turpmāk – Noteikumi Nr. 696) :
- maksa par neatkarīgā vērtētāja sagatavoto tirgus nomas maksas novērtējumu, vienreizējs maksājums, kas noteikts Noteikumu Nr. 696  56.18 un 56.19 punktā;
- nomas maksa, ko ir noteicis sertificēts vērtētājs atkarībā no ieguves apjomiem, bet ne mazāk kā 6 % apmērā no zemesgabala kadastrālās vērtības atbilstoši Noteikumu Nr. 696  56.18,  56.19  un  56.21 punktam.  Zemesgabala minimālā nomas maksa ir 6 % apmērā no zemesgabala kadastrālās vērtības un tiek maksāta arī tad, ja ieguve nenotiek. Lūdzam izvērtēt, vai anotācijā ir juridiski korekti un pilnīgi uzskaitīti Noteikumos Nr. 696 noteiktie maksājumi kuri veicami saistībā ar derīgo izrakteņu ieguvi, kā arī to apmērs, nepieciešamības gadījumā precizējot anotāciju, jo saskaņā ar Noteikumu Nr. 696 56.20 punktu līdz dienai, kad nomniekam tiek izsniegta licence vai atļauja derīgo izrakteņu ieguvei, nomas maksa gadā ir 1,5 % apmērā no zemesgabala kadastrālās vērtības. Nomas līgumā nosaka termiņu, līdz kuram nomniekam ir jāveic vai jāuzsāk normatīvajos aktos noteiktās darbības, lai saņemtu licenci vai atļauju derīgo izrakteņu ieguvei, bet ne ilgāku par trim gadiem. Savukārt saskaņā ar Noteikumu Nr. 696 56.18 punktu nomas maksas apmēru par zemesgabalu, kuru iznomā teritorijas uzturēšanai (ja tāds noteikts), nosaka atbilstoši šo noteikumu 56.24 punktam, un par to solīšana nenotiek. Noteikumu Nr. 696 56.24 punktā noteikts, ka iznomātājs, izvērtējot lietderības apsvērumus vai pamatojoties uz nomnieka ierosinājumu par uzturošās platības izmaiņām, nomas maksu pārskata un maina, ņemot vērā, ka uzturošajai platībai, kura ir funkcionāli saistīta ar derīgo izrakteņu ieguves teritoriju, bet kurā nav iespējama vai nav atļauta to ieguve un kurā netiek veikta saimnieciskā darbība, nomas maksa gadā ir 1,5 % apmērā no zemesgabala kadastrālās vērtības. Turklāt Noteikumu Nr. 696 56.25 punkts noteic atsevišķus gadījumus, kādos ir tiesības nomas maksu palielināt, piemērojot koeficientu 1,5.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijas 1.3. apakšsadaļas "Risinājuma apraksts" paredz, ka, ņemot vērā citu valsts pārvaldes iestāžu praksi un rūpējoties par papildu ieņēmumiem, Dabas aizsardzības pārvaldes publisko maksas pakalpojumu cenrādis paredz šādus maksas pakalpojumus nekustamo īpašumu apsaimniekošanas jomā: maksa par sākotnējo nekustamā īpašuma nomas līgumu noslēgšanu derīgo izrakteņu ieguvei ar komerciāliem mērķiem; kā arī  maksa par nekustamā īpašuma nomas līgumu pārjaunošanu derīgo izrakteņu ieguvei ar komerciāliem mērķiem. Vēršam uzmanību, ka projekta pielikuma 10. punkts paredz arī maksu par nekustamā īpašuma  nomas līgumu priekšmeta paplašināšanu derīgo izrakteņu ieguvei ar komerciāliem mērķiem.Tiesiskās skaidrības nodrošināšanai nepieciešams anotācijā precizēt kādu valsts pārvaldes iestāžu prakse ņemta vērā, nosakot anotācijā norādītos maksas pakalpojumus nekustamā īpašumā apsaimniekošanas jomā, kā arī papildināt anotāciju ar tiesisko pamatojumu maksas par sākotnējo nekustamā īpašuma nomas līgumu noslēgšanu derīgo izrakteņu ieguvei ar komerciāliem mērķiem, maksas par nekustamā īpašuma nomas līgumu pārjaunošanu derīgo izrakteņu ieguvei ar komerciāliem mērķiem noteikšanai, kā arī maksas par nekustamā īpašuma  nomas līgumu priekšmeta paplašināšanu derīgo izrakteņu ieguvei ar komerciāliem mērķiem noteikšanai, jo Noteikumi Nr. 696 neparedz pienākumu zemes nomniekam maksāt šādus maksājumus.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Sākotnējā projekta 3.2. apakšpunktā bija minēti krīzes centru un psihosociālās rehabilitācijas centru audzēkņi. Savukārt projekta 3.2. apakšpunktā ir minēti krīzes centru, ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūciju klienti. Līdz ar to attiecīgā atlaide par projekta pielikuma 1. punktā minētajiem pakalpojumiem tiks piemērota visiem krīzes centru, ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūciju klientiem, nevis tikai krīzes centru, ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūciju nepilngadīgajiem klientiem. Ievērojot minēto, lūdzam izvērtēt projekta 3.2. apakšpunktā paredzēto regulējumu un nepieciešamības gadījumā precizēt to.
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt projekta pielikuma 3. punktā norādīto mērvienību, jo tā ir neskaidra.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam saskaņot anotācijas 1.3. apakšsadaļā ietverto informāciju atbilstoši projekta pielikumā minētajiem maksas pakalpojuma veidiem (piemēram, projekta pielikuma 4. punktā, 6.2., 6.3. un 6.4. apakšpunktā minētajam maksas pakalpojuma veidam).
 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam precizēt anotācijas 1.3. apakšsadaļā ietverto informāciju atbilstoši projekta 3.2. apakšpunktā paredzētajam regulējumam.
 
Piedāvātā redakcija
-