Atzinums

Projekta ID
24-TA-2142
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
08.01.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Balstoties uz Ministru kabineta (turpmāk - MK) 2023. gada 13. jūlija sēdēs protokollēmumā (prot. Nr. 36 85. § 3. punkts) doto uzdevumu lūdzam veikt projekta izmaksu un ieguvumu analīzi, ņemot vērā, ka plānotās viena projekta kopējās izmaksas pārsniedz 1 milj. EUR (ieskaitot PVN). Aicinām atbildīgo iestādi iepazīties ar Centrālās finanšu un līgumu aģentūras (turpmāk - CFLA) izstrādāto universālo izmaksu ieguvumu analīzes modeli. Informācija pieejama CFLA tīmekļa vietnes sadaļā “Izmaksu un ieguvumu analīze”: https://www.cfla.gov.lv/lv/valsts-atbalsta-regulejums.
Tā kā pasākuma ietvaros paredzēts viens projekts, aicinām izvērtēt iespēju izmaksu un ieguvumu analīzi veikt anotācijas ietvaros.
Vienlaikus norādām, ka ieguvumu monetāro vērtību iespējams noteikt, ņemot vērā pasākuma mērķi - pilnveidot paliatīvās aprūpes pakalpojumu personas dzīvesvietā un palielināt tā pieejamību, sekmējot cilvēka neatkarīgas dzīves iespējas - kam būtu jāpalielina ne tikai mērķa grupas labklājība, bet arī jāsamazina slogs uz sociālo budžetu ilgtermiņā, tādējādi pierādot ES fondu finansējuma izlietojuma efektivitāti.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka vienotās likmes apmērs nav saskaņots ar Eiropas Savienības fondu vadošo iestādi (turpmāk - Vadošā iestāde) saskaņā ar Vadošās iestādes izstrādāto vadlīniju Nr.1.1. "Vadlīnijas par vienkāršoto izmaksu izmantošanas iespējām un to piemērošana Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam ietvaros" 55.punktu. Lūdzam veikt precizējumus atbilstoši Vadošās iestādes sniegtajiem komentāriem, nosūtot nepieciešamo informāciju uz sco@fm.gov.lv un secīgi veikt precizējumus MK noteikumu projektā (ja attiecināms) un anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Iebildums
Lūdzam papildināt anotāciju ar novērtējumu par plānoto ietekmi uz tautsaimniecību, t.sk. norādot pēc iespējas izmērāmus faktiski sagaidāmos rezultātus/rādītājus, papildus Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmā 2021.-2027.gadam noteiktajiem rādītājiem. Investīciju pienesumu tautsaimniecībai atspoguļo, piemēram, izmērāma ietekme uz makroekonomisko vidi, pienesums ekonomikas transformācijai, nozaru konkurētspējai, uzņēmējdarbības videi, nodarbinātībai, kā arī ietekme uz nozaru politikas mērķiem, Latvijas Nacionālajā attīstības plāna 2021.–2027.gadam noteiktajiem mērķiem u.c.
Piedāvātā redakcija
-
4.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt ar MK protokollēmuma punktu kas paredz, ka Labklājības ministrija sniegs priekšlikumus tālākām darbībām gadījumā, ja Eiropas Komisija neatbalstīs Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027. gadam grozījumus attiecībā uz 4.3.5. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot vienlīdzīgu un savlaicīgu piekļuvi kvalitatīviem, ilgtspējīgiem un izmaksu ziņā pieejamiem pakalpojumiem; pilnveidot sociālās aizsardzības sistēmas, tostarp veicināt sociālās aizsardzības pieejamību; uzlabot ilgtermiņa aprūpes pakalpojumu pieejamību, efektivitāti un izturētspēju" atbalstāmām darbībām un mērķa grupu, kura ir attiecināma uz 4.3.5.2. pasākuma "Atbalsts paliatīvās aprūpes sistēmas pilnveidošanai" īstenošanu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam skaidrot, kādas iepirkuma līguma izmaksas tiek plānotas noteikumu projekta 15.6. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanai. Vēršam uzmanību, ka tās nevar būt papildu projekta personāla izmaksas, ņemot vērā, ka tās ir paredzētas jau noteikumu projekta 17.1. apakšpunktā.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka vadošās iestāde vadlīniju Nr. 1.2. "Vadlīnijas attiecināmo izmaksu noteikšanai Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gada plānošanas periodā" 7.15. apakšpunktā ietverta 17.zemsvītras atsauce, kur norādīts, ka obligātās veselības pārbaudes (turpmāk - OVP) neietilpst personāla izmaksās. Papildus vēršam uzmanību, ka OVP izmaksas attiecināmas tikai gadījumos, ja tās nesedz veselības apdrošināšanas polise, kā arī ņemot vērā visu iepriekš minēto un, lai mazinātu administratīvo slogu, rekomendējam šīs izmaksas segt no netiešo izmaksu vienotās likmes, kas šajā pasākumā plānota 7% apmērā no projekta tiešajām attiecināmajām izmaksām.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka personāla izmaksu segšanai tiek piemērotā vienotā personāla izmaksu likme saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai 55. panta 1. punktu, aicinām izvērtēt, vai šādu izmaksu iekļaušana tiešajās attiecināmajās izmaksās neradīs papildu administratīvo slogu. Rekomendējam šīs izmaksas segt no netiešo izmaksu vienotās likmes, kas šajā pasākumā plānota 7% apmērā no projekta tiešajām attiecināmajām izmaksām.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt nepieciešamību precizēt noteikuma projekta nosacījumus par telpu nomas izmaksu plānošanu, jo saskaņā ar noteikumu projekta 29.2.apakšpunkta nosacījumiem telpu noma var būt nepieciešama arī 15.3.apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanai.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzu izvērtēt, vai noteikumu projekta 18.3.apakšpunktā minētās izmaksas (piemēram, ēdināšanas un tehniskā nodrošinājuma izmaksas) nav nepieciešamas arī 23.2.2.apakšpunktā minētās darbības īstenošanai.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lai nodrošinātu tiesību normas skaidru interpretāciju, lūdzam izvērtēt nepieciešamību papildināt noteikumu projektu vai anotāciju ar nosacījumiem, kādos gadījumos ir plānojamas noteikumu projekta 18.4.apakšpunktā minētās izmaksas un kuri no noteikumu projekta 3.punktā minētajiem mērķa grupas dalībniekiem var saņemt noteikumu projekta 18.4.apakšpunktā minētos pakalpojumus, piemēram, bērnu uzraudzības pakalpojumu.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam anotācijā nodrošināt detalizētu indikatīvo izmaksu uzskaitījumu, kādas izmaksas tiks segtas no netiešo izmaksu vienotās likmes.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta IV nodaļu "Pasākuma īstenošanas nosacījumi" ar normu, kas paredz, ka finansējuma saņēmējs uzņemas segt sadārdzinājuma izmaksas.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam skaidrot, kādēļ noteikumu projekta 23.2.2.apakšpunktā minēts "klātienes un izbraukuma mācības". Gadījumā, ja arī izbraukuma mācības ir plānots organizēt klātienē, lūdzam izvērtēt, vai nav precizējama apakšpunkta redakcija, nosakot apmācību organizēšanas veidu (piemēram, klātienes vai attālinātas) un vietu (Rīgā un ārpus Rīgas (izbraukuma)).
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā to, ka saskaņā ar noteikumu projekta 12. un 14.punkta nosacījumiem finansējuma saņēmējs un sadarbības partneris ir valsts pārvaldes iestādes Labklājības ministrija un Sociālās integrācijas valsts aģentūra, lūdzam izvērtēt, vai noteikumu projekta 32.3.apakšpunktā ir nepieciešama norāde, ka iepirkumus veic saskaņā ar normatīvajiem aktiem par iepirkuma procedūru un tās piemērošanas kārtību pasūtītāja finansētiem projektiem.
Piedāvātā redakcija
32.3. iepirkumus veic saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, īstenojot konkurenci nodrošinošu, pārredzamu, atklātu un nediskriminējošu konkursa procedūru, un, kur tas ir attiecināms un atbilstošs projekta darbības specifikai, īsteno sociāli atbildīgus, inovatīvus un zaļos publiskos iepirkumus;
 
15.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Viennozīmīgai izpratnei aicinām norādīt, ka tīmekļvietnē un sociālajos tīklos ievietoto informāciju par projekta īstenošanu aktualizē tiklīdz pieejama jaunākā informācija.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām ievietot aktuālos HP VINPI rādītāju nosaukumus, gadījumā, ja saskaņā ar plānotajām izmaiņām KPVIS funkcionalitātē, paredzama šo rādītāju redakciju precizēšana.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 32.8.2.apakšpukta redakciju, nodrošinot, ka no noteikumu normas ir nepārprotami saprotams, kāda horizontālā principa "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana" rādītāja datus nepieciešams uzkrāt.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt nepieciešamību uzkrāt datus par mērķa grupas personām atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1057, ar ko izveido Eiropas Sociālo fondu Plus (ESF+) un atceļ Regulu (ES) Nr. 1296/2013, I pielikumam, ņemot vērā, ka 4.3.5.2. pasākuma ietvaros ir definēts tikai nacionālais rādītājs.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 3.punktu uz 3.1.apakspunktu, t.i., noteikt, ka dalībnieku pārskatā dati jāuzkrāj tikai par tiešo mērķa grupu - paliatīvās aprūpes pacientiem, kuri saņēmuši atbalstu (noteikumu projekta 4.punktā minēto nacionālo rādītāju).
Piedāvātā redakcija
-
20.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam anotācijā teikumu "Nav attiecināmas izmaksas par jau pabeigtām atbalstāmajām darbībām" pārveidot šādi "Nav attiecināmas izmaksas par jau pabeigtām atbalstāmajām darbībām pirms 2025.gada 1.janvāra.", ņemot vērā, ka MK noteikumi paredz izdevumu attiecināšanu pirms MK noteikumu/ projekta spēkā stāšanās.
Piedāvātā redakcija
-
21.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju ar aprakstu kas tiek saprasts ar jēdzienu “darbība” attiecīgo noteikumu ietvaros, piemēram, vai par darbību ir uzskatāms viss projekts kopumā, vai kāda tā daļas, piemēram, atsevišķas projekta ietvaros plānotās aktivitātes/pasākumi, vai to kopums, ņemot vērā, ka nav attiecināmas izmaksas par jau pabeigtām atbalstāmajām darbībām.
Piedāvātā redakcija
-
22.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju ar nacionālo dokumentu (pamatnostādnes, plāns, MK noteikumi utt.) kura ietvaros ir plānotas 4.3.5.2. pasākuma īstenošanas darbības un mērķi, lai pārliecinātos, ka tiek veikta ieguldījumu priekšnosacījumu izpildes nodrošināšana visa plānošanas perioda ietvaros.
Piedāvātā redakcija
-
23.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka noteikumu projektā ir iekļauti visi atbalstāmie pasākumi darbību īstenošanai, lūdzam izvērtēt, vai arī noteikumu projekta 29.punkts nebūtu papildināms ar anotācijas "Risinājuma apraksts" sadaļā iekļauto pasākumu - "Pēc psihosociālā atbalsta pasākumu īstenošanas ir paredzēts veikt to rezultātu efektivitātes novērtēšanu."
Piedāvātā redakcija
-
24.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lai nodrošinātu dubultā finansējuma neesamību, lūdzam papildināt anotāciju, nosakot, ka pakalpojumu nevar saņemt tie pacienti, kuri jau saņem paliatīvās aprūpes mobilo komandu pakalpojumu pacienta dzīvesvietā.
Vienlaikus, lai neveidojas dubultais finansējums, lūdzam anotācijā skaidrot, kā finansējuma saņēmējs praktiski plāno uzraudzīt un kur ir pieejama informācija par to, kuriem pacientiem jau ir piešķirts paliatīvās aprūpes mobilās komandas pakalpojums. Vai šī informācija ir pieejama finansējuma saņēmējam, ņemot vērā, ka veselības dati ir īpašo kategoriju personas dati?
Piedāvātā redakcija
-
25.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam anotācijas 1.3. "Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi" sadaļā "Pašreizējā situācija" rindkopā par paliatīvās aprūpes mobilo komandu pakalpojumu papildināt ar informāciju par 9.2.5. specifiskā atbalsta mērķa projekta ietvaros veikto pilotprojektu "Mobilās paliatīvās aprūpes pakalpojumu nodrošināšana", kā rezultātā iepriekš minētais pakalpojums ir ieviests Latvijā.
Piedāvātā redakcija
-
26.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Ņemot vērā to, ka saskaņā ar noteikumu projekta 24., 29. un 31.punkta nosacījumiem noteikumu projekta 15.2., 15.3. un 15.4.apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanu nodrošinās finansējuma saņēmēja izvēlēts pakalpojuma sniedzējs, lūdzam izvērtēt nepieciešamību papildināt anotāciju ar informāciju par to kā pakalpojuma sniedzējs minēto atbalstāmo darbību īstenošanā iesaistīs noteikumu projekta 3.punktā minētos mērķa grupas pārstāvjus, proti, kā tiks apzināti atbalstāmajās darbībās iesaistāmie mērķa grupas pārstāvji un kā pakalpojuma sniedzējam tiks nodota informācija par to, kuri mērķa grupas pārstāvji ir iesaistāmi atbalstāmo darbību īstenošanā.
Piedāvātā redakcija
-
27.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Anotācijas 3.sadaļas punktā “Cita informācija” norādīts, ka 4.3.5.2. pasākumam paredzēts nodrošināt ilgtspēju pēc 4.3.5.2. pasākuma projekta īstenošanas un attiecīgi LM normatīvajos aktos paredzētajā kārtībā, veicot detalizētus aprēķinus par papildu nepieciešamo finansējumu, sagatavos un iesniegs priekšlikumus Ministru kabinetā gadskārtējā valsts budžeta un vidēja termiņa budžeta ietvara likumprojekta izskatīšanas procesā kopā ar visu ministriju iesniegtajiem pieteikumiem prioritārajiem pasākumiem. Lūdzam papildināt 3.sadaļas punktu “Cita informācija” ar informāciju par 4.3.5.2.pasākuma īstenošanu un tā finansēšanas avotu, gadījumā, ja likumprojekta par valsts budžetu kārtējam gadam un vidēja termiņa budžeta ietvaru izskatīšanas procesā iesniegtie prioritārie pasākumi netiks atbalstīti MK.
Piedāvātā redakcija
-
28.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka noteikumu projekts tiks virzīts izskatīšanai Ministru kabineta sēdē 2025.gadā, nepieciešams anotācijas 3.sadaļas “Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem” tabulas ailēs precizēt norādītos gadus.
 
Piedāvātā redakcija
-
29.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas 3.sadaļas 7.punktu ar informāciju par 4.3.5.2.pasākuma projekta īstenošanai paredzētajām amata vietām un likmēm atbilstoši anotācijas 1.3.apakšsadaļas punktā “Risinājuma apraksts” (16.lpp.) norādītajai informācijai.
 
Piedāvātā redakcija
-
30.
Anotācija (ex-ante)
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Priekšlikums
Lūdzam precizēt anotācijas sadaļu "Nevalstiskās organizācijas". Lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju par biedrību un nodibinājumu iesaisti, nevalstisko organizāciju iesaisti noteikumu projekta izstrādē, lai nodrošinātu atbilstību Ministru prezidenta rezolūcijā* noteiktajam vai skaidrot, kāpēc iesaiste nav iespējama.
*Skat. Ministru prezidenta 2021. gada 7. septembra rezolūciju Nr. 2021-1.1.1./50-50
"Izstrādājot specifisko atbalsta mērķu un to pasākumu ieviešanas nosacījumus Eiropas Savienības fondu 2021.—2027.gada plānošanas perioda atbalsta saņemšanai institūcijas atbildībā esošajās jomās, lūdzu jēgpilni iesaistīt attiecīgajā jomā strādājošās biedrības un nodibinājumus. Pēc specifisko atbalsta mērķu un to pasākumu ieviešanas nosacījumu apstiprināšanas Ministru kabinetā, lūdzu sagatavot un sniegt informāciju par sabiedrības pārstāvju iesaisti normatīvā regulējuma izstrādē Nevalstisko organizāciju un Ministru kabineta sadarbības memoranda īstenošanas padomes sekretariātam (uz e-pastu: nvo@mk.gov.lv)."
Piedāvātā redakcija
-
31.
Anotācija (ex-ante)
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Priekšlikums
Ņemot vērā to, ka noteikumu projektā un anotācijā pašvaldībām nav noteiktas funkcijas pasākuma īstenošanā, lūdzam izvērtēt nepieciešamību papildināt noteikumu projektu vai anotāciju ar informāciju par pašvaldību veicamajiem uzdevumiem pasākuma īstenošanā vai nepieciešamības gadījumā dzēst pašvaldības no anotācijas 7.1.sadaļas "Projekta izpildē iesaistītās institūcijas".
Piedāvātā redakcija
-
32.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt MK sēdes protokollēmuma projekta 3.punktu un anotācijas 3.sadaļas 6.punktu, skaitli “80.00.00” norādot pēc vārda “programmas”.
 
Piedāvātā redakcija
-