Atzinums

Projekta ID
21-TA-1563
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
21.09.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts
Iebildums
Likumprojekta 17.pantā ietvertā Enerģētikas likuma 58.1 panta trešā daļa noteic, ka atjaunīgās enerģijas apjoms, kas pārsniedz Latvijas saistības atjaunojamās enerģijas jomā (turpmāk – atjaunīgās enerģijas pārsniegums), ir valsts īpašums, kura tiesiskais valdītājs ir Klimata un enerģētikas ministrija. Vienlaikus likumprojektā ietvertajā Enerģētikas likuma 58.2 panta trešajā un ceturtajā daļā paredzēts, ka Ministru kabinets pieņem lēmumu par atjaunīgās enerģijas saistību pārsnieguma darījumu veikšanu un ka Ministru kabineta nosaka kārtību, kādā tiek pieņemts lēmums par dalību Savienības atjaunojamās enerģijas finansēšanas mehānismā un atjaunīgās enerģijas saistību pārsnieguma darījumu īstenošanas kārtību.
Anotācijas I sadaļas 2.punktā (3.un 4.lpp.) sniegts skaidrojums, ka AE (atjaunīgās enerģijas) pārsniegums (AE statistika) saskaņā ar Direktīvas 2018/2001 8.pantu ir nododams (pārdodams) citai ES dalībvalstij, kas šo pārsniegumu var izmantot AE saistību izpildei, to iekļaujot savos AE datos (statistikā). Tā kā minētais AE saistību pārsniegums ir nododams (pārdodams) citai ES dalībvalstij, tas nozīmē, ka minētais pārsniegums (AE statistika) pēc būtības ir tradable unit (tirgojama vienība), un tam ir finansiāla vērtība (cena), kura 2020.gada mērķu izpildei tika noteikta euro par MWh. Ņemot vērā iepriekšminēto, ir saprotams, ka ir arī jānosaka, ka minētais pārsniegums ir valsts īpašums, par kuru atbildīgā iestāde ir Klimata un enerģētikas ministrija, kas ir atbildīgā ministrija par kopējo Latvijas enerģētikas politiku. Visus darījumus ar AE pārsniegumu (AE statistiku) apstiprinās Ministru kabinets.
Saskaņā ar Civillikuma 841.pantu lietas ir ķermeniskas vai bezķermeniskas un bezķermeniskas lietas ir dažādas personiskas, lietu un saistību tiesības, ciktāl tās ir mantas sastāvdaļas. Atbilstoši Latvijas Republikas Civillikuma komentāriem (autori G.Višņakova, K.Balodis, 1998) terminam "lieta" ir divejāda nozīme atkarībā no tā, vai ir domāta mantiska tiesība vai vizuāli uztverams priekšmets. Plašākā nozīmē šis termins aptver gan ķermenisku, gan bezķermenisku lietu, bet šaurākā nozīmē - tikai ķermenisku lietu. Abas termina "lieta" nozīmes vieno tas, ka jebkurā gadījumā tā ir manta.
Publiskas personas mantas atsavināšanas kārtību noteic Publiskas personas mantas atsavināšanas likums (turpmāk - Atsavināšanas likums).
Ņemot vērā minēto, lūdzam anotācijā ietvert paplašinātu skaidrojumu par likumprojektā ietverto regulējumu kontekstā ar Atsavināšanas likumu, proti, vai likumprojektā minētais atjaunīgās enerģijas pārsniegums ir manta un vai tādējādi darījumu veikšanai ar to (pārdošanai) ir piemērojams Atsavināšanas likums.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt likumprojekta 17. pantu, konkrētāk - Enerģētikas likuma 58.3 panta astoto daļu. Šajā tiesību normā ir minēts, ka "Latvijā īstenotā atbalsta shēma var tikt nodrošināta, izmantojot atjaunīgās enerģijas pienākumu, kurā enerģijas ražotājiem ir pienākums nodrošināt, ka konkrēta saražotās enerģijas daļa ir atjaunīgā enerģija, kurināmā piegādātājiem vai tirgotājam ir pienākums nodrošināt, ka konkrēta piegādātā kurināmā daļa ir no atjaunojamiem energoresursiem ražots vai iegūts kurināmais, vai enerģijas lietotājam ir pienākums nodrošināt, ka konkrēta patērētās enerģijas daļa ir atjaunīgā enerģija, vai citus veidus, tai skaitā, (bet ne tikai) atbalstu investīcijām, atbrīvojumu no nodokļiem vai nodokļu samazināšanu, nodokļu atmaksu, tiešo cenu atbalstu, tai skaitā regulētos tarifus un mainīgās vai fiksētās piemaksas." Normas konstrukcija ir tāda, ka tā varētu tikt dažādi interpretēta, proti, pienākumu paredzēt atbrīvojumu no nodokļiem vai nodokļu samazināšanu attiecinot gan uz enerģijas ražotāju, gan uz enerģijas patērētāju, gan kā vispārīgu, deklaratīvu normu, ka šāds pasākums var būt daļa no Latvijā īstenotās atbalsta shēmas. Aicinām normu formulēšanā ievērot Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 2. punkta prasības, nodrošinot, ka tiesību normas ir lakoniskas, skaidras un nepārprotamas.
Papildu norādām, ka konkrēti atbrīvojumi no nodokļiem vai nodokļu atmaksa tiek noteikti speciālajos nodokļu likumos.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts
Priekšlikums
Ierosinām precizēt likumprojekta 17.pantu, kas papildina Enerģētikas likumu ar X1 nodaļu, attiecībā uz 58.panta piektās daļas punktu numerāciju.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
Priekšlikums
Aicinām anotācijas I sadaļas 2.punktā (7.lpp.) precizēt Ministru kabineta noteikumu "Siltumnīcefekta gāzu inventarizācijas sistēmas, prognožu sistēmas un sistēmas ziņošanai par pielāgošanos klimata pārmaiņām izveidošanas un uzturēšanas kārtība" datumu (2022.gada 25.oktobra noteikumi).
Piedāvātā redakcija
-